آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را بااین روش به حداقل برسانید

49

1398/8/19

16:29


عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: افراد می‌توانند با رعایت نکاتی ورزش کنند و آسیب‌های آلودگی هوا را به حداقل برسانند.

آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را بااین روش به حداقل برسانید

به گزارش بهداشت نیوز: پریسا ارزانی عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران درباره آلودگی هوا اظهار کرد: امروزه آلودگی هوا به یکی از مشکلات جدی مردم تبدیل شده است. هر سال با آغاز فصل سرما در کشور پدیده وارونگی هوا و آلودگی هوای ناشی از آن در کلان‌شهر‌هایی مانند تهران، البرز، اصفهان، اراک و تبریز اتفاق می‌افتد و فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها و مدارس را به تعطیلی می‌کشاند.

او بیان کرد: انجام فعالیت بدنی و ورزش در هوای آلوده نیازمند تدابیر خاصی است همچنین افراد باید در این شرایط الگوی غذایی خود را تغییر دهند و بیشتر مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را مصرف کنند.

عوارض آلودگی هوا بر جسم و روان

ارزانی افزود: متخصصان بار‌ها درباره آلودگی هوا و اثر آن بر سلامت قلب و عروق، سیستم تنفسی و پوست هشدار داده‌اند. آلودگی هوا بر عملکرد سیستم عصبی اثر منفی می‌گذارد و سردرد‌های شدید و کاهش قدرت حافظه را هم به دنبال دارد. آلودگی هوا اثر روانی مضاعفی بر بیماران افسرده دارد به طوری که قدرت تصمیم‌گیری آنها را کاهش می‌دهد و فرد بی‌انرژی، بی‌حوصله و خسته است. از آنجا که آلودگی هوا یکی از منابع استرس‌زا است باید با کاهش دیگر عوامل استرس‌زا به سلامت روان خود کمک کنیم.

رژیم غذایی برای آلودگی هوا

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران تأکید کرد: آنتی‌اکسیدان‌ها مهم‌ترین منبع تقویت سیستم ایمنی در شرایط آلودگی هوا هستند.یکی از قوی‌ترین و مهم‌ترین انواع آنتی‌اکسید‌ان‌ها که مصرف آن به شدت در روز‌های آلوده سال پیشنهاد می‌شود، ویتامین C است؛ ویتامین C در مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی و گریپ فرویت یا در سبز‌های برگ سبز تیره، کلم سفید، کلم بروکلی، گلم کلم، فلفل دلمه‌ای سبز، کیوی، گوجه‌فرنگی، اسفناج و پیاز خام به وفور یافت می‌شود.

او تصریح کرد: منبع دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها خوراکی‌های حاوی ویتامین E است، مغز‌ها و دانه‌های خام، روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، آفتابگردان و سویا و جوانه گندم هم سرشار از ویتامین E هستند. با توجه به اینکه در روز‌های آلوده امکان قرار گرفتن در معرض آفتاب نیست و سیستم ایمنی هم ضعیف می‌شود، مصرف لبنیات غنی شده، زرد تخم‌مرغ و جگر بسیار موثر است.

ارزانی گفت: مصرف همزمان روی و سلنیوم که در گوشت، مغز‌ها و منابع غذایی دریایی وجود دارند به بهبود عملکرد سیستم دفاعی و مبارزه بدن با رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند. افراد باید در روز‌های آلوده هرگز با معده خالی از خانه خارج نشوند چرا که در این شرایط جذب سرب بدن افزایش پیدا می‌کند. مصرف حجم بالای ویتامین C در آب پرتقال و دیگر آبمیوه‌های طبیعی، بدن را تقریباً در برابر سرب موجود در هوا واکسینه می‌کند، از سوی دیگر جذب سرب با معده پر بسیار کمتر می‌شود. افراد باید در روز‌های آلوده سال به مقدار کافی در طول روز مایعات مانند آب  بنوشند، زیرا کم آبی آسیب‌های وارد شده به اندام‌های حیاتی بدن را تشدید می‌کند.

باید و نباید‌های ورزش کردن در هوای آلوده

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران اظهار کرد: در شرایط آلودگی هوا افراد در معرض خطر مانند سالمندان، بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار و کودکان باید تا حد امکان از خانه خارج نشوند و در صورتی که مجبور به خروج از خانه هستند، سریع راه نروند یا ندوند چرا که با این کار هوای آلوده بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود.

او بیان کرد: برخی افراد به دلیل ابتلا به بیماری مزمن به پیشنهاد فیزیوتراپیست یا پزشک خود مجبور هستند به شکل روزانه ورزش کنند. این بیماران بهتر است در زمان آلودگی در هوای آزاد ورزش نکنند. خانه‌ها و اماکن ورزشی دارای  هواکش در این شرایط می‌تواند خیلی بهتر از پارک باشد، بنابراین این افراد می‌توانند در خانه‌های خود که هوای بهتری دارد، ورزش کنند.

ارزانی  افزود: برای آغاز تمرین‌ها در خانه فرد باید ابتدا بدن خود را به خوبی گرم کند که این کار را با درجا زدن آرام می‌تواند انجام دهد، سپس باید با استفاده از حرکات کششی بدن را برای تمرین‌ها آماده کند تا احتمال آسیب دیدگی کم شود. در صورتی که شخص به تردمیل و دوچرخه دسترسی ندارد، می‌تواند طناب بزند یا از حلقه ورزشی استفاده کند. فرد همچنین می‌تواند از باند‌های کشی برای تمرین‌های مقاومتی استفاده کند. در صورتی که شخص هیچ وسیله‌ای در دسترس ندارد می‌تواند بطری آب را جایگزین دمبل کند و تمرین‌های پل زدن، دراز و نشست، راه رفتن به عقب یا پهلو، بالابردن دست و پای مخالف در وضعیت چهار دست و پا، حرکت پروانه و چمباتمه زدن را انجام دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران یادآوری کرد: افراد هر حرکت را باید متناسب با توان خود در حدود ۱۵ تا ۲۰ بار تکرار کنند و در پایان حرکات کششی را که در ابتدا انجام داده‌اند، دوباره به همان ترتیب برای سرد کردن بدن تکرار کنند سپس دوش بگیرند. انجام این تمرین‌ها روزانه به مدت ۳۰ دقیقه بسیار مناسب است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو