سید محمدجواد شوشتری، مشاور شهردار سابق تهران که در دوران ریاست قالیباف بر شهرداری تهران سمت مدیرکلی دفتر شهردار تهران را هم بر عهده داشته، در گفت‌وگویی به نحوه حضور قالیباف در انتخابات مجلس اشاره کرده است.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

*اخیراً بحث حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس پررنگ‌تر شده است. چقدر احتمال دارد که کاندیدا شود؟

گمانه‌زنی زیاد است، منتها من فکر نمی‌کنم جمع‌بندی‌ای برای حضور ایشان انجام شده باشد. من بیشتر در بخش‌های اجتماعی فعال هستم اما جمع‌بندی در این خصوص انجام نشده است.

*خودتان زمینه حضور قالیباف را چگونه می‌بینید؟

ایشان به دلیل خدماتی که در تهران انجام دادند مورد اقبال مردم هستند. به هر صورت ایشان طی مدتی که در نیروی انتظامی و شهرداری تهران بودند، خدماتی انجام داده و زحماتی کشیده‌اند. مردم کارهای ایشان را دیده‌اند و به عنوان یک مدیر موفق شناخته‌شده هستند. اما من از این منظر بررسی نکرده‌ام که ایشان برای حضور در مجلس و ریاست در مجلس بیایند یا نه. گروه‌های سیاسی به صورت طبیعی به دنبال افرادی می‌گردند که این جذابیت را از طرف مردم داشته باشند تا برای کار بیایند.

*در این سال‌ها همیشه آقای قالیباف نفر دوم جریان اصولگرایی بوده است. این امکان وجود دارد که به نفر اول تبدیل شود و تصمیم بگیرند که روی او سرمایه‌گذاری کنند؟

شاید، این دور از ذهن نیست. می‌تواند این‌طور باشد. با توجه به شرایط امروز کشور ضرورت دارد چهره‌هایی معرفی شوند که در برخی جاها جدیدتر باشند، اما این احتمال هم وجود دارد.

*گمانه‌نی‌هایی از شرکت سعید جلیلی در انتخابات مجلس نیز مطرح شده است. در صورت حضور قالیباف احتمال رقابت آنها را چقدر می‌بینید؟

اگر بپذیریم جبهه اتحادی که در حال حاضر تشکیل شده وجود دارد، به نظر من در این خصوص تقسیم‌ کار انجام خواهد گرفت؛ یعنی کمتر این احتمال می‌رود که با هم رقابت کنند. البته اگر این جبهه اتحاد تا آخر به قوت خود باقی بماند.

*در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ که تقسیم‌ کار انجام گرفت قالیباف نهایتاً مجبور به کناره‌گیری شد. ممکن است باز هم این اتفاق رخ دهد و صرفاً از ایشان برای جلب بدنه اجتماعی استفاده شود؟

دکتر قالیباف انسان تکلیف‌گرایی است و قاعدتاً چیزی که نمی‌بیند، خودش است. اما در عالم سیاست باید چیزهای دیگری دیده شود.

آنچه ما از موضوع انقلاب اسلامی می‌بینیم این است که هر کسی هر چیزی دارد باید بگذارد تا اصل نظام حفظ شود. بنابراین به شرایط زمان بستگی دارد، اما قاعدتاً اتفاقات گذشته هم برای جریان‌های اصولگرا و هم برای افراد تجربه‌های خوبی به دست داده است. از این لحاظ ما هم آرزومندیم که بهترین تصمیم‌ها گرفته شود تا به درد مردم بخورد.

چون واقعاً مردم بین این دعواهای سیاسی خسته شده‌اند. آنچه در حال حاضر نیاز است داشتن یک تیم یکدست از حیث فکری است. چون به نظر من بخش‌هایی از موضوعات اصولگرا و اصلاح‌طلب اصلاً تعریف نشده است، مانیفستی ندارند. شما مانیفستی در جریان اصولگرایی نمی‌بینید که بگویید این مانیفست در اصلاح‌طلبی هم ارائه شده و از این جهت به هم نزدیک و از آن جهت از هم دور هستند. این گروه‌ها بر اساس یک سابقه تشکیل شده‌اند. اما مهم این است که برداشتن نیازهای مردم و حل مشکلات در دستور کار قرار گیرد. این همیشه در دستور کار آقای قالیباف بوده و با همه تیم‌ها کار کرده است.

*چون می‌گویید که تمایل قالیباف به تعامل است، پس ممکن است که بار دیگر به خاطر جریان اصولگرایی کنار بکشد؟

قاعدتاً شرایط با شرایط فرق می‌کند. من الان نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. قطعاً شرایط نمایندگی مجلس با شرایط ریاست‌جمهوری خیلی تفاوت دارد، به همین دلیل حتماً رفت‌ و برگشت‌های متفاوت‌تر و متنوع‌تری هم دارد. من نمی‌توانم چنین پیش‌بینی‌ای کنم.

*اگر قالیباف و جلیلی شرکت کنند، با توجه به حضور علی لاریجانی که چند دوره هم سابقه ریاست دارد، وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ یا احتمال می‌دهید که لاریجانی دیگر در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کند؟

من احتمال می‌دهم حضور آقای لاریجانی در این دوره مجلس ضعیف باشد. از سوی دیگر هنوز خبر ندارم که تصمیم‌گیری آقای جلیلی در چه سطحی است. البته از طرف دیگر نمی‌توانم به ضرس‌ قاطع بگویم که آقای قالیباف برای مجلس کاندیدا می‌شود، چون واقعاً هنوز تصمیم جدی‌ای در این خصوص گرفته نشده است. امکان دارد اصلاً آقای قالیباف وارد این وادی نشود. خب اگر آقای قالیباف ورود نکند، آقای لاریجانی هم به صورت طبیعی ورود نکند، و آقای جلیلی ورود کند، مشخص است که تکلیف اصولگراها چگونه خواهد بود. چون درباره آقای لاریجانی و بحث‌های اصولگرایی تشکیک به وجود آمده است. با توجه به مواضع ایشان، موضوع این است که آیا همه اصولگرایان سفت و سخت پشت سر آقای لاریجانی بیایند یا نه، در این باره هم در حال بررسی‌اند تا ببینند برای آنها مقرون‌به‌صرفه است در این رقابت شرکت کنند یا نه.

*بحث پایگاه مردمی قالیباف را مطرح کردید و معتقدید پایگاه رأی قوی‌ای دارد. با توجه به تخلفاتی که به معاون ایشان منسوب شده، و در همین خصوص نیز در زندان به سر می‌برد، فکر می‌کنید تاثیری در وضعیت سیاسی او رخ می‌دهد؟

تخریب‌هایی که در این خصوص صورت می‌گیرد طبیعتاً بر مردم تاثیر می‌گذارد، در این که شکی وجود ندارد، اما مساله این است که ببینید چند درصد از مسائلی که درباره معاون دکتر قالیباف مطرح می‌شود به ایشان برمی‌گردد. این هنوز مشخص نشده است و من هم بر اساس اطلاعاتم اعتقاد دارم هیچ بخشی از آن به آقای قالیباف و شهرداری برنمی‌گردد. چون تیمی که به این موضوع ورود کردند و موضوعی که رسیدگی شد از جای دیگری بود که الان موضوع بحث ما نیست.

اما وقتی شایعات و دروغ‌های زیادی را به فردی نسبت دهید و مردم به پاسخ آنها دسترسی نداشته باشند، حتماً یکسری شک و شبهه برای آنها ایجاد می‌شود.

*پس معتقدید که تخلف معاون قالیباف با او و سیستم مدیریتی او ارتباطی ندارد؟

نه.