علائم سرطان پوست چیست؟

74

1398/8/19

19:21


علائم سرطان پوست چیست؟

سلامت نیوز: سرطان پوست شایعترین سرطان در ایالات متحده است. ملانوما خطرناک ترین نوع آن است و از سایر انواع سرطان پوست کمتر دیده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، بنیاد سرطان پوست مستقر در ایالات متحده می گوید همه باید ماهانه یک بار کل بدن خود را از سر تا انگشتان معاینه کنند و توجه داشته باشند: رشد هر گونه خال جدید، ضایعاتی که تغییر می کنند، خارش یا خونریزی دارند و یا بهبود نیافته اند را جدی بگیرند.

شایع ترین علامت سرطان پوست یک لکه صورتی یا قهوه ای غیر طبیعی، لکه دار یا خال است.

اشکال مختلف سرطان پوست وجود دارد که متداول ترین آنها سرطان سلول بازال، سرطان سنگفرشی و ملانوماست.

ملانوما نوعی سرطان است که احتمالاً در خال ایجاد می شود.

بزرگ شدن غدد لنفاوی همچنین می تواند نشانه سرطان پوست باشد. گره های لنفاوی مجموعه های کوچک و به اندازه لوبیا از سلولهای ایمنی در زیر پوست هستند. بسیاری از آنها در گردن، کشاله ران و زیر بغل هستند.

سرطان پوست سلول های بازال و سنگفرشی شایع تر است ولی به اندازه ملانوما خطرناک نیستند. آنها می توانند در هر نقطه رشد کنند، اما به احتمال زیاد در صورت، سر یا گردن شکل می گیرند.

همه سرطان های پوست به طور یکسان به نظر نمی رسند. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که فرد در صورت ملاحظه نشانه هایی مثل: زخمی که بهبود نمی یابد،، قرمزی یا تورم جدید در خارج از مرز یک مول، خارش، درد یا حساسیت به خال یا خونریزی در خال به پزشک مراجعه کنند.

محققان نمی دانند که چرا سلول های خاصی سرطانی می شوند. با این حال، آنها عوامل خطر سرطان پوست را شناسایی کرده اند.

مهمترین عامل خطر برای ملانوما قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) است. اینها به DNA سلول های پوست آسیب می رسانند، که نحوه رشد، تقسیم و زنده ماندن سلول ها را کنترل می کند.

بیشتر پرتوهای اشعه ماوراء بنفش از نور خورشید ناشی می شوند.

بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست محدود کردن تماس با اشعه UV است. فرد می تواند این کار را با استفاده از ضد آفتاب، کمتر قرار گرفتن در معرض آفتاب و پوشاندن پوست با لباس در فضای بیرون انجام دهد.

منبع؛ www.medicalnewstoday.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو