عوامل مؤثر بر ناباروری، آسیب‌ پذیری مردان بیشتر است؟

منبع: نی نی بان

45

1398/8/19

22:56


مدیر مرکز خدمات درمان ناباروری ابن سینا ضمن اعلام نرخ ۲۰.۲ درصدی ناباروری در کشور، تأثیرگذاری عوامل محیطی مؤثر در ناباروری را در آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر دانست و تأکید کرد: به ویژه تأثیر "امواج موبایل" بر کاهش میل جنسی و ناباروری افراد تأیید شده که این مورد و "مصرف مواد غذایی نامناسب" می‌تواند تأثیر زودهنگام و واضحی بر ناباروری مردان داشته باشد.
علی صادقی‌ تبار با اشاره به آمار ۱۵ تا ۲۰ درصدی ناباروری زوجین در ایران و با تأکید بر آن که نرخ ناباروری(sterility) در کشورهای مختلف متفاوت است، تشریح کرد: نرخ جهانی ناباروری حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد و تقریباً برابر با آمار ناباروری در ایران است.
وی ادامه داد: آمار ناباروری در استان‌های مختلف ایران نیز متفاوت بوده و بر اساس پژوهشی که پژوهشگاه ابن‌ سینا چند سال پیش انجام داده است، نرخ ناباروری در استان‌های مختلف در بازه‌ای بین ۱۶ تا ۲۱ الی ۲۲ درصد قرار دارد و میانگین آن ۲۰.۲ درصد است.
مدیر مرکز خدمات درمان ناباروری ابن سینا با بیان اینکه میزان ناباروری در یک جامعه تابعی از شرایط محیطی است، توضیح داد: غیر از عوامل نژادی و قومی که می‌توانند در ناباروری مؤثر باشند، عوامل محیطی نیز بر میزان ناباروری افراد یک جامعه اثرگذاری بسیار دارد؛ در جوامع صنعتی و شهرها عوامل فیزیکی همچون آلاینده‌ها، آلودگی هوا، تشعشعات و امواج، شیوه زندگی، نحوه پوشش و فعالیت در افراد مختلف، بر احتمال ناباروری در افراد تاثیر گذار هستند.
صادقی‌تبار خاطرنشان کرد: در نهایت شاهد هستیم که نرخ ناباروری در شهرهای صنعتی و شهرهای بزرگ بیشتر بوده و به خصوص آن که تأثیرگذاری عوامل محیطی مؤثر در ناباروری، در آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر است و به عبارت دیگر آسیب‌پذیری مردان ساکن شهرهای صنعتی از این لحاظ بیشتر از خانم‌ها است.
وی با اشاره به بحث "آسیب‌شناسی تابوانگاری ناباروری"، یادآور شد: شاید بیش از آنچه باید به تفاوت میزان ناباروری در جمعیت آقایان نسبت به خانم‌ها یا مقایسه نرخ ناباروری در ایران با سایر کشورها بپردازیم، بایستی به درمان ناباروری زوجین توجه کنیم و این فرهنگ را جا بیندازیم که ناباروری نباید یک "استیگما" یا عاملی برای شرمساری و سرافکندگی باشد و دوم آن که تعویق در درمان ناباروری می‌تواند خطرناک و باعث فرصت‌سوزی باشد؛ بر همین اساس زوجینی که از ناباروری خود اطلاع پیدا می‌کنند باید در اولین فرصت و کوتاه‌ترین زمان نسبت به درمان آن اقدام کنند.
مدیر مرکز خدمات درمان ناباروری ابن سینا "امواج الکترومغناطیس" و امواج فیزیکی از هر نوع را مؤثر در ابتلا به ناباروری دانست و گفت: همچنین تأیید شده که امواج موبایل نیز می‌تواند بر توان جنسی و ناباروری آقایان و خانم‌ها تأثیرگذار باشد که البته این تأثیرگذاری به ویژه در آقایان پررنگ‌تر است.
صادقی‌تبار در پایان گفت: مواد غذایی، نگه‌دارنده‌ها، مواد غذایی که از ارزش غذایی مناسبی برخوردار نیستند، تأثیر زودهنگام و واضحی در ناباروری آقایان دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو