نوزادان نارس ایرانی، چند درصد هستند؟

منبع: نی نی بان

57

1398/8/19

23:01


رئیس مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسس درمانگاه تکامل مغزی - عصبی گفت: براساس آمارهای رسمی حدود ۸ تا ۱۰ درصد نوزادان در ایران نارس به دنیا می‌آیند و ۳ تا ۵ درصد دارای ناهنجاری مادرزادی هستند.
دکتر فاطمه نیری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در این مرکز تحقیقاتی در بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) افزود: این میزان در استان‌های مختلف کشور متفاوت بوده و از ۸ تا ۱۰ درصد گزارش شده است.
وی افزود: شناسایی و مراقبت از نوزادان نارس و کم وزن در ایران روز به روز افزایش پیدا می‌کند، به این معنی که ما می‌توانیم نوزادان ۲۷ تا ۲۸ هفته بارداری را به خوبی نگهداری کنیم و عارضه زیادی هم ندارد. البته برخی کشورها ادعا می‌کنند که حتی نوزاد ۲۳ هفته بارداری را هم می‌توانند نگهداری کنند.
متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان گفت: طبیعتا این گونه نوزادان حتی تا ۹۰ درصد احتمال دارد که مشکل تکاملی داشته باشند.
رئیس مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه علت ابتلا به اختلال تکامل مغزی متفاوت است، افزود: بیماری‌ها، نارس بودن نوزاد و بیماری‌های مادر در دوران بارداری(Pregnancy) می‌تواند از علل این اختلال باشد.
وی بیان داشت: زنده نگه داشتن نوزادان نارس و بسیار کم وزن احتمال بروز عوارض مغزی - عصبی را بیشتر می‌کند.
نیری اظهار داشت: حدود ۱۵ سال پیش در کشور احتمال زنده ماندن نوزادان کمتر از ۱۵۰۰ گرم وزن یا کمتر از ۳۵ هفته بارداری که به عبارتی نارس و کم وزن بودند یا ناهنجاری مادرزادی مانند قلبی، روده و عصبی داشتند، کم بود و معمولا فوت می‌کردند.
وی افزود: با توجه به پیشرفت علم در دنیا و ایران و همچنین با به روز شدن علم پرستاران و پزشکان و تجهیز بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان، احتمال زنده ماندن این نوزادان بیشتر شده است.
متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان افزود: زنده نگه داشتن این کودکان مستلزم داشتن فضاهای خاصی مانند ای سی یو و دستگاه‌های پیچیده است که خوشبختانه روز به روز در کشور این امکانات گسترده شده و به همین دلیل این کودکان احتمال زنده ماندن دارند.
این متخصص نوزادان افزود: با زنده ماندن اینگونه نوزادان احتمال مواجه شدن خانواده و جامعه با عوارض مغزی - عصبی و تکاملی بیشتر می‌شود که می‌توان از آن پیشگیری کرد.
وی ادامه داد: همانطور که کارت رشد برای کودکان تهیه شده و یا نوزادان برای پیشگیری از بیماری‌ها تحت واکسیناسیون(vaccination) قرار می‌گیرند، پایش تکامل نوزادان و کودکان باید مد نظر باشد که راه اندازی درمانگاه تکامل مغزی - عصبی در بیمارستان ولی عصر ( عج ) تهران به همین منظور است.
نیری ادامه داد: خوشبختانه اخیرا هم در پایگاه‌های بهداشت سراسر کشور این کار شروع شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو