تغذیه کودکان رفلاکسی، کمکی به درمانشان می‌کند؟

منبع: نی نی بان

72

1398/8/19

23:26


رفلاکس (ریفلاکس) بیماری شایع در کودکان است و این به دلیل آن است که سیستم مری آنها هنوز در حال رشد است و به اندازه یک فرد بزرگسال کار نمی‌کند. خوشبختانه برخی تغییرات ساده از جمله رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب می‌تواند باعث کاهش رفلاکس در کودکان شود.

بهترین مواد غذایی برای رفلاکس
مهم است که مطمئن شوید کودک شما رژیم متعادل داشته باشد اما این تعادل فقط به تعادل انواع مواد غذایی مربوط نمی‌شود. بنیاد بین المللی اختلالات گوارشی خاطر نشان می‌کند که این موضوع به تعادل میزان غذای اسیدی که کودک شما نسبت به غذای قلیایی مصرف می‌کند، مربوط می‌شود.
دستیابی به تعادل اسید و باز می‌تواند بروز ریفلاکس اسید را تا حد زیادی کاهش دهد زیرا باعث کاهش اسیدیته کلی معده می‌شود. با این حال، ایجاد این تعادل به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست و اگر قرار باشد غذاهایی که ایجاد ریفلاکس می‌کنند، حذف شوند، دامنه غذایی که کودک می‌تواند میل کند باریک می‌شود.
خوشبختانه غذاهایی هم هستند که مصرف آنها بی‌خطر است. غذاهای قلیایی گزینه ایمنی هستند زیرا برای تعادل اسید معده مناسبند و رفلاکس را کاهش می‎دهند. غذاهای قلیایی عمدتا شامل میوه و سبزی هستند. از نوشیدنی‌هایی که می‌توان در رژیم غذایی کودک قرار داد آب است. در مورد میوه‌ها به این موضوع دقت کنید که لیمو و گریپ فروت هر دو بسیار اسیدی هستند اما خیار و آووکادو هر دو گزینه قلیایی بی‌خطری به حساب می‌آیند.
مطالعه‌ای که در اکتبر سال 2017 انجام شد، نشان داد یک رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات و آب میتواند به اندازه داروهای کاهش دهنده اسیدیته معده عمل کند. رژیم غذایی کودک می‌تواند تاثیر زیادی در عملکرد معده آنها داشته باشد و ممکن است به طور موثر فرکانس رفلاکس اسید را کاهش دهد.

بدترین مواد غذایی برای رفلاکس کودک
بهتر است اول از همه با بدترین مواد غذایی برای کودک مبتلا به رفلاکس آشنا شوید و آنها را از رژیم غذایی کودک حذف کنید:
- نوشیدنی‌های گازدار: نوشابه برای کودکان بسیار بد است اما وقتی صحبت از رفلاکس معده در کودک می‌شود، نوشابه بدترین گزینه است. گازهای نوشابه در معده پخش شده و فشار می‌آورد و این امر مانع از روند هضم شده و اسیدیته را افزایش می‌دهد.
- شکلات: متاسفانه شکلات یکی از بدترین مواد غذایی برای کودک دچار ریفلاکس است. ترکیب کاکائو، چربی و کافئین باعث ایجاد اسیدیته می‌شود.
- مرکبات: پرتقال، لیمو، لیموترش و گریپ فروت اسیدیته را افزایش می‎دهند. بنابراین هنگام تهیه میوه‌های سالم در رژیم غذایی در انتخاب خود دقت کنید.
- غذاهای سرخ شده: در صورت امکان از سیب زمینی سرخ شده، پیاز و مرغ سرخ شده و همچنین انواع غذاهای سرخ شده در رژیم غذایی کودک خودداری کنید. بهتر است هر نوع ماده غذایی را در روی گاز بپزید.
- تنقلات در اواخر شب: کودکان باید از خوردن هر نوع خوراکی دو ساعت قبل از خواب خودداری کنند تا مشکلات گوارشی و افزایش اسیدیته کاهش پیدا کند.
- گوجه فرنگی: خود سبزی گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی، سوپ گوجه فرنگی از جمله مواد غذایی است که کودک باید از خوردن آن پرهیز کند.
- پیتزا: بیشتر انواع پیتزا حاوی سس گوجه فرنگی است اما می‌توان از گزینه‌های دیگری نیز استفاده کرد. پیتزایی که فقط با پنیر تهیه شده باشد و چربی زیادی نداشته باشد می‌تواند برای معده کودک مناسب باشد.
برای جلوگیری از اسیدیته زیاد و از بین رفتن تعادل PH معده کوچولویتان بهتر است موارد ذکر شده را در نظر داشته باشید.

رفلاکس کودکان چه علائمی دارد؟
رفلاکس در کودکان نوپا بسیار رایج است زیرا اسفنکتر مری، دروازه بین معده و مری، در مراحل اولیه زندگی کاملا شکل نمی‌گیرد. این به آن معناست که اسید تولید شده در معده از طریق مری به شکل رفلاکس برمی‌گردد. علائمی که در رفلاکس کودک می‌توان مشاهده کرد شامل موارد زیر است:
- بی‌تابی: اگر کودک بیشتر از حد معمول گریه می‎کند یا بعد از وعده‌های غذایی مضطرب است، این میتواند به دلیل معده درد و گرفتگی ناشی از اسیدیته باشد.
- استفراغ: استفراغ مکرر یا برگشت مجدد غذا یک نشانه شایع در ریفلاکس کودکان است.
- ناتوانی در افزایش وزن: کودک نوپایی که دچار ریفلاکس می‌شود ممکن است نتواند وزن مناسب بگیرد.
- خوشبختانه علاوه بر تغییر رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی نیز می‌تواند در کاهش رفلاکس کودک موثر باشد. بهتر است اندازه وعده‌های غذایی را کوچک در نظر بگیرید اما تعداد دفعات آن را افزایش دهید. خواب مناسب نیز می‌تواند به کاهش رفلاکس کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو