اتحادیه اروپا اعلام کرد وزیران خارجه این بلوک سیاسی در نشست روز دوشنبه خود که در شهر «بروکسل» بلژیک برگزار می‌شود، در مورد ایران و وضعیت منطقه غرب آسیا هم گفت‌وگو می‌کنند.

در بیانیه اتحادیه اروپا در مورد سرفصل‌های مورد بحث در نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا، عنوان شده است که وضعیت ایران، غرب آسیا، عملیات ترکیه در سوریه و همچنین اوضاع داخلی سه کشور افغانستان، سودان و ونزوئلا مورد بحث قرار می‌گیرد.

در این بیانیه در مورد ایران آمده است: «شورا وضعیت امنیت منطقه‌ای در خلیج [فارس] و ایران را مورد بحث قرار می‌دهد. وزرا در مورد کمک‌های اتحادیه اروپا به ثبات‌سازی در این منطقه، گفت‌وگو خواهند کرد.»

همزمان، وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای در مورد نشست روز دوشنبه، از اوضاع ایران و منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از موضوعات مورد بحث یاد کرده و نوشته است: «وزرا بار دیگر بر اتحاد خود در ارتباط با مسئله ایران و تعهدشان به برجام تأکید خواهند کرد. این نشست همچنین فرصتی خواهد بود تا در مورد کمک‌های بالقوه اتحادیه اروپا به تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه خلیج [فارس]، گفت‌وگو کنند.»

این، اولین نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا پس از اعلام گام چهارم کاهش تعهد جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای و آغاز غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات «فردو» است. با وجود ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از این گام، تهران تأکید کرده است که در صورتی که وعده اروپا برای جبران آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا محقق نشود، به مسیر کنونی که با استناد به بند توافق هسته‌ای آغاز شده، ادامه داده و بیش از پیش از اجرای تعهدات برجامی فاصله می‌گیرد.