آثار کمدی ایرانی در سالهای اخیر افت کیفیت فراوانی را تجربه کرده اند. این کمدی ها اغلب با فرمول یکسان ساخته شده و به فروشی قابل توجه نیز دست می یابند تا هر روز تهیه کنندگان بیشتری به سمت ساخت کمدی هایی مشابه بروند. به این بهانه این بار در پنج برتر به « 5 شرط اصلی برای ساخت فیلم کمدی پر فروش در سینمای ایران! » پرداخته ایم. 5 فرمول جذابی که می تواند تماشاگران بسیاری را به سالن های سینما بیاورد و فروش قابل توجهی را نصیب تهیه کنندگان نماید.

 

شوخی جنسی در فیلمهای کمدی ایرانی

5- لوکیشن خارجی : شرط ابتدایی ساخت یک کمدی پرفروش در سینمای ایران ، فیلمبرداری در یک لوکیشن خارجی است که در آن مردم به زبان ایرانی صحبت نکنند. در آثار کمدی معمولاً نقاط تفریحی کشورهای خارجی از دور نمایش داده می شود تا هم تبلیغی برای سفرهای خارجی محسوب شود و هم اینکه میزان بالای خوش بودن شخصیت های فیلم را عیان کرده باشد. باید همواره به این نکته توجه داشته باشید که اگر لوکیشن را در ایران انتخاب نمائید به معنی پژمرده و بی رمق بودن فیلمتان است چراکه ظاهراً این روزها کسی دوست ندارد هرآنچه در بیرون از سالن سینما می بیند را بر روی پرده سینما هم رویت کند!

تبصره: شما می توانید در موارد معدود اگر بودجه تان برای لوکیشن خارجی کم بود، از جزیره کیش استفاده نمائید با این شرط که از امکانات تفریحی این جزیره بصورت افراطی در فیلم استفاده کنید!

شوخی جنسی در فیلمهای کمدی ایرانی

 

4- بازیگر زن غیر ایرانی: این یک نکته بسیار مهم محسوب می شود و اگر قصد ساخت یک فیلم کمدی دارید، حتما باید به این نکته توجه کنید که حضور یک بازیگر زن خارجی، می بایست در اولویت شما قرار بگیرد. شما به دلایل گوناگون نمی توانید از بازیگران زن مشهور خارجی استفاده کنید. اما نگران نباشید! هنوز هم گزینه های متعددی هستند که می توانید با بودجه کمتر آنها را استخدام کرده و بی آنکه توضیح خاصی درباره فیلم دهید، آنان را مقابل دوربین آورده و اجازه دهید هرکاری که خواستند انجام دهند! توجه داشته باشید، اگر لوکیشن خارجی به هر دلیلی مهیا نشد، بازیگر زن غیر ایرانی حتما باید در فیلمتان حضور داشته باشد!

شوخی جنسی در فیلمهای کمدی ایرانی

3-شوخی با الگوبرداری از مطالب شبکه های اجتماعی: اگر فرد طنازی نیستید و نگران این هستید که فیلمنامه تان بی مزه از آب دربیاید، سخت در اشتباهید! شما می توانید به عضویت چندین کانال یا صفحه در شبکه های اجتماعی که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در آن یافت می شود درآیید و شوخی هایی که توسط افراد ناشناس خلق شده و شما را به خنده انداخته را در جایی یادداشت نمائید و سپس یه مرحله بعد وارد شوید. در مرحله دوم، شما می بایست برای تعداد شوخی هایی که یادداشت کرده اید یک پازل بسازید و در واقع خلق موقعیت نمائید تا بتوانید بهانه بکارگیری آنها در فیلمنامه را جور کنید. البته این کار کمی سخت و نیازمند خلاقیت های بیشتر است و تجربه ثابت کرده اگر این شوخی ها را به صورت پراکنده و بی ربط هم استفاده کنید، خیلی تاثیری در استقبال از اثرتان بر جای نخواهد گذاشت.

شوخی جنسی در فیلمهای کمدی ایرانی

2- رقص: این مورد یک اصل انکار ناپذیر در سینمای کمدی در ایران محسوب می شد. خیلی به این موضوع فکر نکنید چراکه این مورد محصول امروزِ سینمای کمدی نیست بلکه ریشه در سالهای قبل از انقلاب هم دارد. تنها تفاوت اینجاست که در پیش از انقلاب تماشاگران عاشق تماشای آوازخوانی در مکان هایی نظیر لاله زار بودند و حالا پس از انقلاب در قالب عروسی در انتهای فیلم یا پخش آهنگ در میانه داستان و قر کمر دادن مردها و خندیدن خانمها به این رقص، به استقبال این موقعیت ها در سالن های سینما می روند و اگر خوش شانس باشید، در حین تماشای فیلم سوت و دست و همخوانی هم سر می دهند. شما نیامده اید که این اصل را تغییر بدهید، پس قِر کمر را به مقدار کافی در داستان بگنجانید که تضمین  فروش فیلمتان را چندین برابر می کند! 

 

شوخی جنسی در فیلمهای کمدی ایرانی

1- شوخی های جنسی : از زمان ساخت کمدی هایی که نیش و کنایه اجتماعی داشتند و حتی سیاست را به سخره می گرفتند سالها گذشته. شما امروز نیازی به ساخت یک « دکتر استرنجلاو » یا « عصر جدید » ندارید بلکه می بایست شوخی هایی را تعریف کنید که جنسیت زده باشند. شما کار خیلی سختی برای انجام نخواهید داشت، کافی است یک خانم غیر ایرانی را مقابل دوربین بیاورید و تا می توانید از تفاوت رابطه پسر و دختر در ایران و خارج از ایران برای او صحبت کنید و چندین موضوع نظیر صیغه ، زن دوم ، مادر شوهر و... را به مدت چند دقیقه مطرح کنید؛شوخی های شما برای ساخت یک فیلم کمدی آماده است و به عبارتی دیگر، فیلم کمدی تان آماده اکران است!

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید