هلی شات چیست؟ فیلمبرداری حرفه ای با هلی شات

هلی شات چیست؟ فیلمبرداری حرفه ای با هلی شات


منبع: نیک شو

440

1398/8/20

03:41


هلی شات چیست؟ فیلمبرداری حرفه ای با هلی شات

هلی شات چیست؟ فیلمبرداری حرفه ای با هلی شات

در گذشته برای تصویر برداری هوایی مــیبــایسـت از هـلیکوپتر هـا اسـتفاده مــیشد بــه طوری که برای یک تصویر برداری ساده هم مــی بــایسـت یک تیم تخصصی تصویر برداری همراه بــا یک هـلیکوپتر و خلبــان عازم مــی شدند که هزینه هـای سرسام آوری را بــه همراه داشت و کیفیت کار هم بسیار پایین بود .

 

هـلیشات از دو کلمــه هـلی (بــه معنای هـلیکوپتر) و شات (بــه معنای عکاسی و تصویر برداری) تشکیل شده اسـت ، بــه نوع جدیدی از تصویر برداری هوایی و از نگاهی نوین هـلیشات گفته مــی شود.بــا پیدایش مولتی روتور هـا رویای پرواز در محیطهـای و فضاهـای نا ممکن پدیدار گشت و بــا پیشرفت علم و ساخت انواع مولتی روتور و کوادکوپتر دریچه ای نوین بــه سوی تصویر برداری هوایی یا هـلیشات گشوده شد.در ادامــه بــا مطرح نمودن سوالاتی در مورد هـلیشات و نکات مــهم در این مورد سعی مــی کنیم بــه صورت تخصصی در مورد هـلی شات بــه بحث بپردازیم.

 

کاربرد هـلیشات کجاسـت؟

امروزه از هـلیشاتهـا در سطوح گسـترده ای نظیر تصویر برداری صنعتی ، تصویر برداری هنری ، نقشه برداری و تصویر برداری در مناطق صعب العبور اسـتفاده مــی کنند.امروزه از هـلیشاتهـا در سطوح گسـترده ای نظیر تصویر برداری صنعتی ، تصویر برداری هنری ، نقشه برداری و تصویر برداری در مناطق صعب العبور اسـتفاده مــی کنند.

هلی شات چیست؟ فیلمبرداری حرفه ای با هلی شات

امروزه هـلیشات هـا کار تصویر برداری را بسیار اسانتر از گذشته کرده اند

 

آیا کار بــا هـلی شات بــه تخصص نیاز دارد؟

علم پرواز بــا کوادکوپتر و عمود پروازهـا و روش پرواز بــا آنهـا یکی از ملزومــات برای ورود بــه دنیای حرفه ای هـلی شات مــی بــاشد ، در مرحله بعدی یک هـلیشات کار حرفه ای بــاید دید تصویر برداری حرفه ای هم داشته بــاشد ، بنابراین تمرین و ممــارسـت در یادگیری هـلی شات بسیار مــهم مــی بــاشد ، از همــه مــهمتر نحوه پرواز بــا یک مولتی روتور نیز بسیار مــهم مــی بــاشد ، اگر مــیخواهید یک هـلیشات کار حرفه ای شوید بــاید خلبــان خوبــی نیز بــاشید!

 

آیا هـلی‌شات‌هـا سروصدای زیادی دارند؟

هنگام خواندن خطبــه‌ی عقد و سخنرانی‌هـای عروس و دامــاد نمــی‌توان از هـلی‌شات اسـتفاده کرد؛ چرا که هـلی‌شات‌هـا سروصدا ایجاد مــی‌کنند. از آن جایی که هـلی‌شات‌هـا موتورهـای قوی‌ای دارند که پروانه‌هـا را مــی‌چرخاند و بــاعث بــالا رفتن آن‌هـا مــی‌شود، اصلا بــی‌صدا نیسـتند. بــهتر اسـت بــا خلبــان هـلی‌شات و مــهمــانان و مسئولین سالن/بــاغ خود صحبت کنید و زمــان‌هـایی که نیاز اسـت هـلی‌شات روی زمــین بــاشد را بــه‌خوبــی بــا همــه تنظیم کنید.

 

آیا کیفیت عکس هـای هـلی شات بــالا اسـت؟

هـلی شات هـا انواع مختلفی دارند و شمــا مــی‌توانید آن دوربــینی که بــا بودجه‌ی شمــا همخوانی دارد را انتخاب کنید. هنگام انتخاب دوربــین، بــه بودجه‌ی خود، مــیزان فیلمــی که مــی‌خواهید بگیرید و کیفیت دلخواه عکس و فیلم‌هـای خود توجه کنید. امروزه دوربــین پهپاد هـا پیشرفت هـای زیادی داشته اند ،برخی از پهبــادهـا حتی دوربــین‌هـای ۴K نیز دارند.

هلی شات چیست؟ فیلمبرداری حرفه ای با هلی شات

اگر قصد دارید بــا هـلیشات کار کنید بــا یک مولتی رتور شروع کنید

 

کوادکوپترهـای مناسب برای هـلیشات

آیا بــه هر دسـتگاه پرنده ای که بر روی آن دوربــین نصب شده بــاشد مــیتوان هـلیشات گفت؟ در پاسخ بــه این سوال بــاید گفت خیر ، هر دسـتگاهی که بتواند پرواز کند و بر روی آن یک دوربــین نصب گردد الزامــا هـلی شات نخواهد بود ، مــهمترین عامل در یک هـلی شات ، کیفیت تصویر ، پایداری پرواز و سیسـتم ناو بری آن اسـت ، بنابراین هر اسبــاب بــازی ای که بر روی آن دوربــین نصب گردد نمــیتواند هـلی شات بــاشد ، امــا یک وجه اشتراک بــین کوادکوپترهـای اسبــاب بــازی و هـلی شات وجود دارد و آن هم قابلیت پرواز نمودن آنهـاسـت ، همــه افرادی که توانسـتند هـلی شات کارهـای معتبری گردند

 

تجربــه کسب کرده اند و این تجربــه را مدیون همــین کوادکوپترهـا اسبــاب بــازی هسـتند ، پس اگر قصد دارید یک هـلیشات کار شوید بــاید از یک مولتی روتور مبتدی شروع کنید و تمرین و تمرین و تمرین مــیتواند راهگشای شمــا بــاشد.اگر قصد دارید یک هـلیشات کار شوید بــاید از یک مولتی روتور مبتدی شروع کنید و تمرین و تمرین و تمرین مــیتواند راهگشای شمــا بــاشد.

 

چه کوادکوپتری برای هـلیشات مناسب اسـت؟

همــانطور که اشاره شد هر کوادکوپتری مناسب هـلیشات نیسـت ! و لزومــا هر مولتی روتوری برای کار تصویر برداری طراحی نشده اسـت ، امروزه مولتی روتورهـا در صنعت ، کشاورزی ، حمل بــار ، عبور از مناطق صعب العبور و… کاربرد بسزایی دارند ، امــا کوادروتوری که مناسب برای تصویر برداری اسـت بــاید بتواند کیفیت پرواز بسیار مناسبــی داشته بــاشد ، مدت زمــان پرواز و همچنین سیسـتم بــازگشت بــه خانه برای یک هـلی شات مــیتواند جزو موارد حیاتی بــاشد ، موتورهـای قوی ، بــاتری قوی ، دسـترسی آسان برای شارژ و همچنین قدرت مــانور دهی نیز بسیار مورد توجه بــاید قرار گیرد.

 

از کجا شروع کنیم؟

اگر مبتدی هسـتید و قصد دارید وارد شغل پر هیجان هـلیشات شوید ، بــه چند نکته اساسی بــاید توجه داشته بــاشید. در ابتدای کار زیاد هزینه نکنید! بله در ابتدای کار زیاد نبــاید هزینه کنید ، شمــا بــاید بــا یک پرنده ارزان قیمت پرواز را شروع کرده و تمرین نمــایید ، ایا اصلا برای تصویر برداری هوایی اسـتعداد کافی دارید؟ برای اینکه بدانید در این کار مــیتوانید موفق شوید یا خیر بــاید خودتان را محک بزنید

هلی شات چیست؟ فیلمبرداری حرفه ای با هلی شات

از یک پرنده ی ارزان قیمت شروع کنید

 

اسـتفاده از یک پرنده ارزان قیمت مــیتواند در وجود شمــا ایجاد انگیزه کند ، اگر هم در این کار اسـتعدادی ندارید بــا خودتان رو راسـت بــاشید و بدانید که ممکن اسـت بعدا پشیمــان شوید ، ولی معمولا یک پرنده اسبــاب بــازی مــیتواند انگیزه برای شمــا ایجاد نمــاید ، چه بسا افرادی بودند که فقط برای تفریح کوادکوپتر خریده اند ولی کم کم بــه تصویر برداری علاقه مند شدندکوادکوپتر هـای کمپانی SYMA یا MJX یا WL و… که جزو معتبر ترین کمپانیهـای تولید کننده مولتی روتورهـای اسبــاب بــازی هسـتند محصولات خوب و قابل قبولی اراده داده اند که مــیتوانند برای شروع پرواز بسیار مناسب بــاشند ، کیفیت مطلوب و قیمت مناسب آنهـا از نکات مــهم برای خرید کوادکوپتر این کمپانیهـا مــی بــاشد.

 

در مرحله بعدی تهیه یک مولتی روتور حرفه ای

در گام بعدی و وقتی دیدید که بــه تصویر برداری علاقه مند هسـتید بــاید از یک مولتی روتور حرفه ای شروع کنید ، بــهترین کوادکوپترهـای حرفه ای که در حال حاضر موجود هسـتند محصولات کمپانی Dji مــی بــاشند ، بدون هیچگونه جانب داری و اغراق خدمت شمــا عرض مــیکنیم که تنهـا کمپانی یکه تاز و بزرگ در زمــینه تولید هـلیشات و تجهیزات فوق تخصصی آتلیه فعالیت گسـترده جهـانی دارد کمپانی Dji مــی بــاشد که هیچگونه اغراقی در توضیحات محصولات خود ندارد و محصولات این کمپانی زبــانزد خاص و عام مــی بــاشد ، توصیه کالا آرسی نیز بــه شمــا همــین اسـت ، اگر قصد دارید تا بــه صورت حرفه ای وارد دنیای هـلیشات شوید محصولات کمپانی Dji بــهترین انتخاب خواهند بود.

 

کوادکوپترهـای فانتوم و مجموعه پرنده هـایی فانتوم ، کوادکوپترهـای اسپرت همــانند کوادروتور مویک و کوادکوپتر اسپارک ، مــیتواند بــه عنوان یک پرنده حرفه ای بــهترین انتخاب برای شمــا بــاشند ، زیرا خدمــات پس از فروش و تامــین قطعات یدکی این محصولات بــه صورت گسـترده توسط Dji در سرتاسر دنیا ارائه مــی گردد ،

 

گام بعدی تهیه مجوز برای پرواز بــا هـلیشات

مجوز برای پرواز و ثبت و پلاک پرنده بسیار مــهم و حیاتی اسـت ، اگر این حرفه را بــه عنوان شغل برای خودتان در نظر دارید بــاید حتمــا از مراجع ذیصلاح و مبــادی قانونی در کشور مجوز تهیه کنید ، هر کشوری برای پرواز پهبــادهـای سبک و کوچک و غیر نظامــی قوانین مرتبط بــا خود را دارد ، طبــیعتا این قوانین نیز در مــیهن عزیزمــان هم بــاید رعایت شده و طبق قوانین پروازی که در کشور جمــهوری اسلامــی ایران اسـت بــاید اقدام نمــایید.

 

پلاک گذاری بــه این دلیل انجام مــی شود تا بتوانند صاحب پرنده را در صورت بورز تخلف شناسایی کرده و صدور مجوز نیز بــا گذراندن دوره هـای آموزش پرواز بــا مولتی روتور و همچنین قبولی در آیین نامــه پرواز بــا پرنده هـای بدون سرنشین امکان پذیر اسـت. البته بــاید توجه داشته بــاشید که اخذ مجوز برای کوادکوپترهـای اسبــاب بــازی و برد پایین الزامــی نیسـت و نیازی ندارد که برای آنهـا مجوزی تهیه کنید.

هلی شات چیست؟ فیلمبرداری حرفه ای با هلی شات

پرنده هـای حرفه ایی حتمــا نیاز بــه مجوز دارند

 

پرنده هـایی که برد آنهـا از ۵۰۰ متر بــیشتر بــاشد و و همچنین دارای سیسـتم ناوبری و مجهز بــه GPS بــاشند برای پرواز حتمــا بــه مجوز نیاز دارند ولی البــاقی کوادکوپترهـایی که در رده اسبــاب بــازی و هـابــی قرار مــیگیرند نیازی بــه اخذ مجوز و پلاک گذاری نخواهند داشت ، در هر صورت توجه داشته بــاشید که شمــا بــا کوادکوپترهـای اسبــاب بــازی نیز مجاز نیسـتید در مکانهـای عمومــی پرواز کرده و حریم خصوصی شهروندان را نادیده بگیرید ، پس رعایت اصول اخلاقی و حقوق شهروندان یکی دیگر از ملزومــات تبدیل شدن بــه یک هـلیشات کار حرفه ای خواهد بود.

 

کلام آخر بــا دوسـتداران هـلیشات

همــانطور که در این مقاله اشاره کردیم برای اینکه بتوانید هـلیشات را حرفه ای بــیاموزید بــاید بــه صورت صحیح و در جهت درسـت قدم بردارید ، در این مسیر از اساتید فن و کارشناسان مجرب راهنمــایی بگیرید و توجه داشته بــاشید هرگونه خرید خود را از فروشگاه هـای معتبر که مجوز فعالیت در زمــینه مولتی روتور و هـلیشات را از مراجع ذیصلاح دارند انجام دهید ، مطمئنا فروشگاه هـای معتبر بــهترین راهنمــای شمــا خواهند بود ، و محصولاتی که بــه شمــا ارائه مــی کنند دارای خدمــات پس از فروش و آموزشهـای مفید مــی بــاشد.

 

نمونه کلیپ های گردشگری فیلمبرداری شده با هلی شات:

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو