واقعا استرس شیر مادر را خشک می کند ؟

واقعا استرس شیر مادر را خشک می کند ؟


منبع: نمناک

115

1398/8/20

10:46


تحقیقات نشان می دهد که استرس باعث می شود تا شیر مادر کاهش پیدا کند و این استرس هنگام شیر دادن بر روی کودک تاثیر منفی می گذارد.

مضرات شیر دادن به نوزاد هنگام استرس

استرس می تواند در جنبه های مختلف زندگی فرد تاثیرگزار باشد ، چه از لحاظ روحی و چه جسمی. استرس همچنین در خانم های باردار و شیرده تاثیرگزار است و روی رفتار آن ها هم موثر خواهد بود ، حتی به طوری که این هورمون استرس می تواند از شیر مادر نیز وارد بدن نوزاد شود.

کورتیزول و شیر مادر

پیش از این هم در بخش سلامت نمناک کامل توضیح دادیم که کوتیزول هورمونی است که هنگام مواجهه با استرس در بدن فرد آزاد می شود و از مادر به فرزند انتقال پیدا می کند. مطالعات نشان می دهد که کورتیزول موجود در شیر مادر به انواع مختلفی روی نوزاد تاثیرگزار است و بستگی به جنسیت آن ها دارد. نوزادان دختر با دریافت هورمون کورتیزول از مادر بد عنق می شوند. 

استرس و شیر مادر

مطالعات نشان می دهد که استرس باعث می شود تا شیر مادر کاهش پیدا کند. اگر استرس شما به دلیل خود مقوله شیر دادن است و هنگام انجام آن استرس می گیرید ، حتما با مشاور صحبت و مشورت کنید.

استرس مادر

 

آیا استرس می تواند شیر مادر را خشک کند ؟

استرس قادر است که جریان خون یا شیر مادر را کند کند اما معمولا کار به جایی نمی رسد که شیر مادر متوقف شود و از طرفی مطالعات نشان می دهد که شیر دادن به نوزاد می تواند استرس را از بین ببرد و در نتیجه مادر می تواند با شیر دادن به نوزاد علائم استرس خودش را نیز از بین ببرد.

اوکسی توسین هورمونی است که هنگام شیر دادن در بدن مادر آزاد می شود که این هورمون اثرات آرامش بخش برای مادر دارد و به همین دلیل با شیر دادن و آزاد شدن این هورمون ، کم کم احساس آرامش جایگزین احساس استرس می شود و در نتیجه دوباره جریان شیر به حالت نرمال خودش برمی گردد و به همین دلیل است که استرس نمی تواند شیر مادر را خشک کند.

ایجاد آرامش مادر

البته که استرس روحی و جسمی باعث می شود که تولید اوکسی توسین در جریان خون و شیر مادر کاهش پیدا کند که در چنین حالتی می توانید با گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش یا مشاهده تصاویر آرام بخش ، استرس خود را کاهش دهید و شیر بیشتری داشته باشید. شیر در مادرانی که به موسیقی آرام گوش می دهند، نسبت به زنان دیگر بیشتر است. 

کاهش استرس

دوشیدن شیر باعث افزایش شیر میشود

اگر فکر می کنید که شیر شما به دلیل استرس کاهش پیدا کرده ، می توانید با دوشیدن آن هوای موجود در سینه را بگیرید و شیر خود را افزایش دهید. در نهایت این که استرس علاوه بر تاثیر روی میزان شیر تان ، تا حد زیادی روی جسم شما و فرزندتان نیز تاثیرگزار است ، پس سعی کنید که با روش هایی مثل یوگا یا مدیتیشن ، آن را به حداقل برسانید.

 استرس مادر شیرده

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو