رمان ترسناک ایرانی: نویسندگان ایرانی در ژانر وحشت

منبع: سیمرغ

139

1398/8/20

11:43


رمان ترسناک ایرانی: نویسندگان ایرانی در ژانر وحشت

 اگر طرفدار خواندن رمان‌ها و داستان‌های ترسناک هستید و دوست دارید با خواندن یک کتاب، وحشت به جانتان بیفتد، با ما همراه باشید

شاخص‌ترین آثار نویسندگان ایرانی در ژانر وحشت کدامند؟

در دوران بچگی که پایِ ثابتِ قصه‌های مادربزرگ بودیم، از جن و پری‌ها و غول‌ها و شیشه‌های شکننده عمرشان زیاد می‌شنیدیم؛ پری‌هایی که مهربان بودند و غول‌هایی که همیشه شخصیت‌های خوب قصه را توی چاه زندانی می‌کردند.

ادبیات شفاهی و فولکلور ما و کتاب‌هایی مانند «هزار و یک شب»، پُر هستند از داستان‌هایی که یک سرشان برمی‌گردد به جا‌های ترسناک و خیالی و موجودات ناشناخته؛ همین داستان‌های عامیانه و شفاهی، بعد‌ها به شکل‌گیری ژانر وحشت در ادبیات داستانی کمک کردند.

یکی از ویژگی‌های مهم داستان‌های ترسناک، مسئله فضا و مکان داستان است که به القای ترس و وحشت بیشتر در خواننده می‌انجامد. اگر شما هم طرفدار خواندن رمان‌ها و داستان‌های ترسناک هستید و دوست دارید با خواندن یک کتاب، وحشت به جانتان بیفتد، این مطلب را بخوانید.

غلامحسین ساعدی

فیلم سینمایی «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود؛ فیلمی که داستان آن برگرفته از مجموعه داستان «عزاداران بَیَل» نوشته غلامحسین ساعدی در سال ۱۳۴۳ است.

بیشتر بدانید : داریوش مهرجویی: 'گاو' هنوز نفس میکشد!!!

ساعدی را می‌توان یکی از اولین نویسندگان معاصر ایرانی دانست که در ژانر وحشت، طبع‌آزمایی کرده است. «عزاداران بَیَل» شامل هشت داستان با شخصیت‌های مشترک است. وجه شباهت این داستان‌ها هم، رنج، محرومیت و ترسی است که در فضای آن‌ها موج می‌زند.

بیشتر بدانید : غلامحسین ساعدی: از پروانه‌ای در تبریز، تا گورستان پرلاشز پاریس

بهرام صادقی

«در ساعت یازده شب چهارشنبه هفته گذشته جن در آقای مودت حلول کرد»؛ این جمله آغازین یکی از ترسناک‌ترین رمان‌های ایرانی است. «ملکوت» تنها اثر بلند داستانی بهرام صادقی است که با جنی شدن آقای مودت در یک دورهمی شروع می‌شود.

صادقی با وارد کردن جن به داستان در خلق تصاویر و صحنه‌های وحشتناک موفق بوده است. مکانی که داستان «ملکوت» در آن اتفاق می‌افتد، شهرستانی دور افتاده است. صادقی این داستان را در دهه ۴۰ شمسی و در شش فصل و از زبان دو راوی نوشت.

بیشتر بدانید : یادی از بهرام صادقی در سالگرد تولدش

سیامک گلشیری

یکی از نویسنده‌های ایرانی در ژانر وحشت، سیامک گلشیری است. او کارش را با نوشتن رمان دلهره‌آور «کابوس» شروع کرد و بعد از آن «مهمانی تلخ» را نوشت که موفق به دریافت جایزه ادبی مهرگان در سال ۸۰ هم شد. این نویسنده تصمیم گرفت بعد از ترساندن بزرگ سال‌ها، نوجوانان را هم بترساند. رمان‌های ترسناک سیامک گلشیری برای نوجوانان، از پرفروش‌ترین کتاب‌هاست.

بیشتر بدانید : رمان سیامك گلشیری در ژانر وحشت منتشر شد

نازنین جودت

جودت در مصاحبه‌ای گفته است یکی از دلایل رو آوردنش به نوشتن در ژانر وحشت این بوده که به شدت از اجنه و ارواح می‌ترسیده و با این کار سعی کرده است بر ترسش غلبه کند!

«شوومان» یکی از رمان‌های ترسناک این نویسنده است که داستان یک خانم معلم را که پا به روستایی دورافتاده می‌گذارد و با آدم‌هایی شبیه موجودات فرازمینی مواجه می‌شود، روایت می‌کند. «عقرب باد» یکی دیگر از آثار ترسناک نازنین جودت است.

رامبد خانلری

یکی از نویسندگان جوان موفق ایرانی در ژانر وحشت، رامبد خانلری است. اولین مجموعه داستان او به نام «سرطان جن»، ترس و وحشت به جانتان می‌اندازد. «سرطان جن» مجموعه‌ای از ۱۲ داستان کوتاه از جمله «ظن‌آباد»، «رقصان روی شیب ملایم تپه»، «ایستگاه مترو برج میلاد» و... است.

دیگر اثر وحشتناک خانلری، «سورمه‌سرا» است که در سال ۹۶ منتشر شد. این کتاب داستان مردی است که بعد از از دست دادن همسرش، به جهان پس از مرگ سفر می‌کند.


بیشتر بدانید : روایتی از وحشت نویسی به سبک ایرانی

بیشتر بدانید : کتاب های ترسناکی که شما را تا حد مرگ می ترساند

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه خراسان


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو