این سم ممنوعه را هرگز خریداری نکنید

47

1398/8/20

12:46


آمار مسمومیت ها و مرگ و میر با قرص برنج رو به افزایش است و لزوم اطلاعع رسانی و هشدارهای بیش از پیش حس می شود.

این سم ممنوعه را هرگز خریداری نکنید

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران وقتی از قرص برنج صحبت می کنیم، شاید هیچ کس فکر نکند که این قاتل وحشتناک سالهاست که قربانی می گیرد، قرص سفیدی که ظاهر فریبنده آن در پس ماجرا مرگ افراد را رقم می زند.

برخی آگاهانه و برخی به دلیل سهل انگاری مرگ خود را با این سم مهلک و کشنده رقم می زنند، قرصی که باید بلای جان آفت ها باشد، بلای جان انسان ها می شود.

جالب است بدانید که بیشتر مسمومیت‌ها و مرگ‌ها با قرص برنج در جوانان و بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال رخ می‌دهد و متاسفانه شاهد روند افزایش مسمومیت با قرص برنج در کشور هستیم.
آفت کشی مرگبار  که جان می گیرد

شادنیا رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان  با بیان اینکه مسمومیت با قرص برنج خطرناک و کشنده است، گفت: قرص برنج یک آفت کش محسوب می‌شود و در کشور ما کاربرد صنعتی دارد و در انبار‌های برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: قرص برنج یا ترکیب فسفید آلومینیوم، فسفید روی و فسفید کلسیم در تماس با رطوبت مانند بزاق دهان گاز سمی فسفین منتشر می‌کند باعث مسمومیت می‌شود.
مراقب باشید قرص برنج اینگونه فرد را به کام مرگ می کشاند

شادنیا گفت: گاز فسفین از طریق دستگاه تنفسی بسیار سریع جذب می‌شود و تهوع و استفراغ از علائم اولیه مسمومیت با قرص برنج است همچنین فرد دچار تپش قلب و کاهش فشار خون می‌شود و خون رسانی به اعضای بدن مختل می‌شود.

رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان ادامه داد: همچنین فرد مسموم گرفتار ادم ریه می‌شود و به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی دچار عوارض می‌شود.
علائم مسمومیت با قرص برنج را بشناسید

او بیان کرد: درد‌های شکمی، سرفه و احساس سوزرش سر دل از دیگر علائم مسمومیت با قرص برنج است باید توجه داشت که در بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت اول پس از مصرف زمان بحرانی مسمومیت است و اگر بیمار ۲۴ ساعت اولیه را سپری کند با اقدامات درمانی امکان بهبود وجود دارد.

شادنیا تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند مسمویت با قرص برنج بالقوه خطرناک است و بسته به زمان مراجعه به پزشک و میزان مصرف خطر مرگ برای بیمار وجود دارد.
آمار مرگ و میر با قرص های برنج

کامبیز سلطانی نژاد عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی و دبیر انجمن سم شناسی با اشاره به آمار مسمومیت‌ های منجر به فوت اظهار کرد: قرص برنج به دلیل گازی که در اثر مجاورت با رطوبت  تولید می کند، عامل مسمومیت محسوب می‌شود.

سلطانی نژاد ادامه داد: در سال ۹۷، ۸۲۵ مورد فوتی ناشی از مسمومیت با قرص برنج یا س فسفین داشتیم که نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۹.۸ درصد افزایش داشته است.
استان های رکورددار مسمومیت با قرص برنج

دبیر انجمن سم شناسی با اشاره به بیشترین آمار مسمومیت با قرص برنج در استان‌های مختلف کشور اظهار کرد: در تهران، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، لرستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه بیشترین آمار مسمومیت با قرص برنج گزارش شده است.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی با اشاره به آمار مرگ در سال ۹۸ اظهار کرد: در پنج ماه نخست سال ۹۸، تعداد ۳۴۶ مورد مرگ ناشی از قرص برنج ثبت شده است.
آمار مسمومیت ها با قرص مرگبار برنج

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو افزود: مسمومیت های ناشی از قرص برنج که به بیمارستان های کشور مراجعه شده است، در سال ۹۶ ، یک درصد، در سال ۱۳۹۷ ، ۱.۴۴ درصد و در نیمه نخست سال ۱۳۹۸ ، ۱.۲ درصد را شامل می شود.
یسنا به منش، با اشاره به اینکه بسیاری از موارد مرگ ناشی از قرص برنج در اثر تنفس گاز سمی آزاد شده از کیسه های حاوی غلات یا حبوبات بوده است، افزود: این موارد دانسته یا ندانسته برای دفع آفات، در داخل کیسه قرص برنج قرار داشته و در داخل منزل نگهداری شده است و مرگ براثر مسمومیت با قرص برنج در مردان دو برابر زنان بوده و نیمی از مرگ و میرها ناشی از سموم دفع آفات، به دلیل تماس با قرص برنج بوده است.

قرص های ممنوعه ای که جان می گیرد

وی با تاکید بر اینکه توزیع و خرید و فروش این سم در سطح کشور ممنوع است و فسفید آلومینیوم به شکل قرص از فهرست رسمی سموم مجاز کشور از سال ۱۳۸۴ حذف و هر گونه واردات، توزیع و فروش آن ممنوع اعلام شده است، عنوان کرد: از سال ۱۳۹۰  قرص برنج از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالای ممنوعه به شمار می رود.

به منش تاکید کرد: خرید و فروش و استفاده آن مشمول مجازات است، اما متاسفانه قاچاق قرص برنج همچنان ادامه دارد و بی اطلاعی و بی توجهی خانواده ها نسبت به خطرات ناشی از مصرف خانگی این سم، موجب شده که متاسفانه کشور ما یکی از معدود کشورهایی باشد که در سطح دنیا مرگ ناشی از این سم در آن گزارش شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو