راز فاش شده کیارستمی در گنجینه گلستان، نیکی کریمی، مانی حقیقی و خانواده

118

1398/8/20

15:34


این روزها گالری گلستان پاتوقی جذاب برای علاقمندان به کیارستمی‌ است تا او را در قابی غیر از سینما و عکس ببینند.

راز فاش شده کیارستمی در گنجینه گلستان، نیکی کریمی، مانی حقیقی و خانواده

به گزارش هنرآنلاین، حس تماشای نقاشی‌های عباس کیارستمی مانند تماشای فیلم‌های اوست، درست مثل عکس‌ها؛ نگاه خاص او به زندگی و هنر چنان نخ تسبیح قدرتمندی است که با تغییر مدیوم هنری اتفاق بنیادینی در اثر رخ نمی‌دهد، این روزها فرصت ناب دیدار از مجموعه نقاشی‌های کیارستمی در گالری گلستان سنگ محک خوبی برای این گزاره است.

کیارستمی طبیعت‌گرا که اوج زیبایی و آرامش را در یک تک درخت در دل دشت یا وسعت گندم‌زار جستجو می‌کند تصویر آشنایی از اوست که حالا با رونمایی از مجموعه نقاشی‌هایش در دو دهه، مثلث مدیوم هنری‌اش را تکمیل می‌کند.

چه جالب که فرشید مثقالی، هنرمند پیشکسوت و پیشگام در یادداشتی در کتاب "مداد عباس" که به مناسبت همین نمایشگاه توسط نشر نظر منتشر شده است می‌نویسد: "... کیارستمی با سرعت کم می‌راند و این کندی اجازه می‌داد از طبیعت در آن ساعت روز لذت برد. عباس سکوت را شکست و گفت می‌دونی اگه یه روزی بمیرم دلم برای چیٍ این دنیا تنگ می‌شه؟ گفتم چی؟ گفت برای طبیعت... کیارستمی حتی توی برف هم به رانندگی‌های بی‌پایانش ادامه می‌داد که تا کجا می‌رفت که عکسی از یک درخت در فاصله دور میان طبیعت پوشیده در برف بگیرد. دنبال بهانه بود که از شهر بیرون باشد، روی جاده و در طبیعت..."

این روزها گالری گلستان پاتوقی جذاب برای کیارستمی‌بازان است تا او را در قابی غیر از سینما و عکس دوباره بیابند؛ تلاش‌های لیلی گلستان و بهمن و احمد کیارستمی که به جستجوی خانه به خانه برای یافتن نقاشی‌ها رسیده بود به بار نشسته است؛ چنانکه خود خانم گلستان در یادداشت کوتاهش در کتاب یاد شده نوشته است: "... می‌دانیم که روحش از خوشحالی ما خوشحال است و از آن بالا به ما لبخند می‌زند و به من می‌گوید بلاخره کار خودت را کردی."

در این نمایشگاه نقاشی‌های عباس کیارستمی از مجموعه‌های خصوصی گردهم آمده است که خواندن نام مجموعه‌دارانش هم جالب توجه است: نیکی کریمی، لیلی گلستان، مانی حقیقی، پری‌یوش گنجی، خانواده طاهباز، نیلوفر لاری‌پوری، کتایون ده‌چمنی، هوشیار خیام و البته خانواده که صاحب ۱۲ نقاشی است.

نقاشی‌های کیارستمی تا بیست و نهم آبان در گالری گلستان به تماشا است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو