علت سرطان پستانها، شایع ترین سرطان در خراسان شمالی

منبع: نی نی بان

56

1398/8/20

17:32


فلوریا انفرادی،پزشک عمومی(MPH) و کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی پیرامون سرطان های زنان اظهار کرد: سرطان سینه از شایع ترین سرطان در زنان در سراسر جهان است که به صورت نادر در مردان هم می تواند بروز کند.
وی افزود: سالانه 11 هزار مورد جدید سرطان سینه در کشور تشخیص داده می شود که بیش از نیمی از مبتلایان سن کمتر از 50 سال دارند و یک چهارم بیماران زیر 40 سال هستند.
انفرادی بیان داشت: در خراسان شمالی سرطان سینه (پستان) بالاترین آمار سرطان ها در بین زنان این استان را دارد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اوج بروز سرطان سینه در سنین 40 تا 50 سال است اما مواردی در سنین زیر 35 سال هم در استان دیده شده است.
انفرادی چاقی، سابقه خانوادگی، تغذیه نامناسب، نقش هورمون ها، باروری دیرهنگام، عدم شیردهی، کم تحرکی، یائسگی بعد از 55 سال، نداشتن زایمان، مصرف چربی ها و گوشت زیاد، شخصیت مضطرب عامل اصلی ایجاد کننده سرطان سینه در زنان استان دانست.
کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت استان گفت: زنان باید معاینه در منزل را به صورت منظم داشته باشند به گونه ای که از سن 20 سال به بالا باید هر دوماه معاینه در منزل، هر 3 سال برای معاینه به پزشک یا ماما مراجعه کند و در سنین 40 سال به بالا هم تحت نظر پزشک ماموگرافی را انجام دهد.
انفرادی با اشاره به طرز انجام معاینه در منزل خاطر نشان کرد: بعد از اتمام قاعدگی در صورت مشاهده توده و ترشحات خونی در سینه، تورفتگی پوست، نامتقارن بودن سینه، تغییرات پوست، توکشیده شدن نوک پستان، توده زیر بغل، وریدهای واضح روی پستان، زخم و جوش در نوک پستان به پزشک یا ماما مراجعه کنند.
وی اشاره کرد: بیشتر توده های موجود در سرطان سینه خوش خیم هستند که برای مشخص شدن نوع توده باید روش های تشخیص ماموگرافی و نمونه برداری انجام شود.
کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت استان اضافه کرد: نداشتن آگاهی کافی به این بیماری و اطلاع از روش های تشخیص زودرس متاسفانه باعث شده که بیمار زمانی به پزشک مراجعه کند که بیماری مرحله پیشرفته است.
وی اشاره کرد: بالارفتن آگاهی زنان مهم ترین نکته در کنترل سرطان پستان است، بیمار اگر درمان نشود صددر صد این بیماری کشنده است.
انفرادی در انتها خاطر نشان کرد: زنان 30 تا 69 سال در خراسان شمالی می توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت شهری و روستایی توسط ماما مورد معاینه قرار گیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو