سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در جریان کنفرانس خبری با همتای ارمنستانی ضمن انتقاد شدید از مواضع آمریکا در قبال سوریه، از اصرار مسکو برای استقرار ارتش سوریه در تمامی مناطق این کشور سخن گفته است.

بنا بر گزارش رسانه‌های روس از قبیل «تاس» و «اسپوتنیک»، وزیر خارجه روسیه که برای دیدار با مقام‌های ارمنستان در ایروان حضور دارد، در کنفرانس خبری مشترک با «زهراب منتساکانیان» وزیر خارجه این کشور، حضور نیروهای آمریکایی در شمال سوریه با ادعای تلاش برای حفظ ایمنی چاه‌های نفت را «راهزنی» خوانده است.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج نظامیان این کشور از سوریه از یک طرف و باقی نگهداشتن این نیروها در شمالی سوریه برای «حفظ نفت»، مواضع واشنگتن را «مواضع زیگزاگی» خواند و گفت که گاها او وقتی برای رویت این مواضع ندارد.

وزیر خارجه روسیه سپس گفت: «چند کلمه درباره کارهایی که ایالات متحده در شمال سوریه در حال انجام بوده است، می‌گویم. البته که تلاش‌های (آمریکا) برای تحت کنترل درآوردن میادین نفتی آنجا، غیرقانونی است و راستش را بخواهید این اقدامات معادل راهزنی است و از دل این اقدامات هیچ چیز خوبی برای حل و فصل (بحران) سوریه بیرون نمی‌آید و تنها سبب حفظ یک دلخوری بزرگ در آن بخش از این کشور می‌شود».

وی افزود: «ما (دولت روسیه) درباره حضور هر چه سریعتر ارتش سوریه در تمام سرزمین این کشور اصرار خواهیم کرد و تنها این کار به راه‌حل سیاسی نهایی و پایان دادن قابل اعتماد به تروریسم کمک خواهد کرد».