نیم نگاهی به راهکارهای حائز اهمیت تقویت حافظه

نیم نگاهی به راهکارهای حائز اهمیت تقویت حافظه


منبع: تاپ ناز

140

1398/8/20

20:13


به طور کلی، ساختارهایی از مغز انسان نظیر هیپوکامپ و آمیگدال، در فرآیند تثبیت و تقویت حافظه تاثیر گذار و مؤثر می باشند. بر این اساس، هیپوکامپ، ناحیه ای در مغز بوده که نقش بسزایی در تثبیت اطلاعات، علی الخصوص از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت ایفا می نماید. این بخش از مغز به عنوان قسمتی از سیستم لیمبیک، ارتباط عمیق و تنگاتنگی با خاطرات و احساسات دارد. از سوی دیگر، وظیفه ذخیره سازی و سازماندهی اطلاعات بر عهده هیپوکامپ می باشد. گفتنی است که آمیگدال، نیز قسمتی از مغز انسان را در بر گرفته و وظیفه پردازش همه احساسات را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، هنگامی که انسان در موقعیت ترس آور قرار گرفته باشد، با فعال شدن قسمت آمیگدال مغز، بروز ترس در وجود فرد صورت می گیرد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که آمیگدال نوعی رادار مغزی محسوب می شود که ضمن هشدار دادن هر نوع تهدیدی، یک ابزار کاربردی برای حفظ بقای افراد به شمار می رود. بر این اساس، زمانی که خطری انسان را تهدید می کند، بادامه یا آمیگدال، ضمن اعلام هشدار به مغز، زمینه ساز آغاز زنجیره ای واکنش های شیمیایی می شود. در ادامه این فرآیند، با جریان پیدا کردن هورمون های کورتیزول و آدرنالین، آمادگی لازم برای مقابله با خطر ایجاد می گردد. شایان ذکر است که به تازگی دانشمندان عصب شناسی، برای تثبیت و تقویت حافظه، موفق به مشخص نمودن و شناسایی مدار عصبی مورد نیاز در بخش های مغز انسان شده اند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، خاطرات انسان به صورت همزمان در کورتکس مغز و قسمت هیپوکامپ برای تثبیت و تقویت حافظه ذخیره می گردند.

تقویت حافظه

تقویت حافظه

اهمیت و لزوم تقویت حافظه

بدون تردید، تقویت حافظه و برخورداری از یک حافظه قوی، یک مهارت و توانایی ویژه و منحصر به فرد برای افراد به شمار می رود. در حال حاضر بسیاری از افراد، علی الخصوص جوانان از ضعف حافظه و فراموش کردن خود گله و شکایت دارند. از طرف دیگر، داشتن حافظه فعال و پویا، برای یادگیری از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. بر همین اساس، بسیاری از افراد به منظور تقویت حافظه خود، شیوه های و راهکارهای مختلفی را مورد استفاده قرار می دهند. ناگفته نماند که علت ضعف حافظه و فراموشی می تواند متاثر از بروز برخی اختلالات روانی یا بیماری های جسمانی ایجاد شود. در برخی مواقع وجود مشکلاتی نظیر بروز فشار روانی، سکته و ضربه وارد شده به سر، بر عملکرد حافظه و مغز تاثیر منفی از خود برجای می گذارد. با این وجود امروزه روش های مفید و مثمر ثمری برای تقویت حافظه در دسترس افراد قرار دارد.

تقویت حافظه

تقویت حافظه

راهکارهای کاربردی تقویت حافظه کوتاه مدت

بدون اغراق، تقویت حافظه کوتاه مدت، به عنوان یکی از بخش های مهم و فعال حافظه، بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. گفتنی است که ضعف در حافظه کوتاه مدت، سبب عدم انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت می شود. بر این اساس، برای اطلاع دادن یک خبر به دیگران، به خاطر سپردن یک قرار و حفظ کردن یک شماره تلفن، از حافظه کوتاه مدت استفاده به عمل می آید. یکی از راهکارهای تاثیر گذار برای تقویت حافظه کوتاه مدت، داشتن رژیم غذایی سالم و صحیح می باشد. مصرف مقدار زیاد پروتئین های خالص، سبزی تازه و میوه، در این زمینه کمک شایانی می نماید. لازم به ذکر است که یکی از مواد بسیار مضر و نامطلوب برای حافظه، شکر سفید بوده که حتی در ایجاد آلزایمر نیز نقش بسزایی ایفا می کند. احساس آرامش، تغییر سبک زندگی، ارتقای سلامت روانی و جسمی و نوشیدن آب به مقدار زیاد، از دیگر روش های تقویت حافظه کوتاه مدت تلقی می گردد.

تقویت حافظه

تقویت حافظه

شیوه های تقویت حافظه بلند مدت

تقویت حافظه بلند مدت، به عنوان راهی برای حفظ اطلاعات و یادگیری، بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند. همچنین تقویت این قسمت از بروز زوال عقل و اختلالات حافظه به میزان چشمگیری جلوگیری به عمل می آورد. بدون تردید، حافظه نیز به عنوان قسمتی از ماهیچه های مغز، همانند سایر عضلات بدن نیاز به تقویت دارد. بنابراین، با ورزش مغز، حافظه نیز به میزان قابل توجهی تقویت می گردد. حفظ کردن مفید اطلاعات، یکی از روش های کاربردی تقویت و بهبود حافظه بلند مدت به شمار می رود. چراکه تمرکز شدید بر اطلاعات ورودی، از بخش های مهم و حائز اهمیت تقویت این قسمت محسوب می شود. استفاده از ابزار حافظه، از دیگر شیوه های تقویت حافظه بلند مدت تلقی می گردد. همچنین برخورداری از سبک زندگی سالم و سلامت روحی و جسمی نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار و مؤثر به شمار می رود.

تقویت حافظه

تقویت حافظه

نقش تغذیه مناسب در تقویت حافظه

بدون اغراق، تغذیه مناسب، یکی از فاکتورهای تاثیر گذار و مؤثر برای برخورداری از سطح عملکرد و کارکرد بالا در هر زمینه ای محسوب می شود. بر این اساس، تامین کربوهیدرات مورد نیاز مغز، نقش بسزایی در تقویت حافظه ایفا می کند. گفتنی است که برای تقویت مغز و حافظه، مواد غذایی مملو از امگا 3 نظیر گردو، سویا و ماهی، بسیار تاثیر گذار و مثمر ثمر به شمار می روند. همچنین کاهش مصرف شکر، نمک و چربی، مصرف شکلات های تولید شده از قهوه و کاکائو یا شکلات تلخ و زنجبیل، در تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز تاثیر بسزایی از خود برجای می گذارد. پایان رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو