چرا شیر مادر رقیق است؟

منبع: نی نی بان

88

1398/8/20

22:10


شیر انسان به طور طبیعی رقیق و آبکی است، اما بدون مواد مغذی نیست. اغلب مادران زمانی متوجه رقیق بودن شیر خود می شوند که آن را درون بطری می دوشند؛ اما علت رقیق و آبکی بودن شیر مادر چیست و آیا این مسئله طبیعی است یا نه؟
شیر مادر مغذی ترین ماده ای است که می توانید کودک خود را با آن تغذیه کنید و اگر رقیق و آبکی باشد، ممکن است فکر کنید که مواد مغذی کمتری دارد. شیر مادر قطعاً ترکیبی متفاوت از فرمول آن دارد و این می تواند باعث برخی نگرانی ها شود. اگر قصد شیر دادن به نوزاد خود را دارید، دوست دارید مطمئن شوید که شیر برای کودک سالم است. این مقاله به شما کمک می کند که بفهمید چرا شیر مادر آبکی به نظر می رسد و آیا این حالت طبیعی است یا نه. همچنین درباره فورمیلک (اول شیر) و چربی بالاتر هایند میلک (آخر شیر) یاد می گیریم. به علاوه، غذاهایی وجود دارند که مصرف یا اجتناب از آنها می تواند به سلامت شیر کمک کند.

علت رقیق بودن شیر مادر چیست؟
شیر انسان به طور طبیعی رقیق و آبکی است، اما بدون مواد مغذی نیست. نگران نباشید، شیر مادر همه چیزهای لازم برای سلامتی کودک را دارد. وقتی به نوزاد خودتان شیر می دهید، حتی ممکن است متوجه آبکی بودن آن نشوید. اغلب مادران زمانی متوجه رقیق بودن شیر خود می شوند که آن را درون بطری می دوشند. زمانی که شیر را درون ظرف می دوشید، ممکن است بنظر رقیق تر برسد. وقتی پستان شما خالی می شود، احتمالاً متوجه بشوید شیر کمی غلیظ تر یا خامه ای تر است.

شیر آغوز (فورمیلک) و شیر پسین (هایندمیلک)
اول شیر هر سینه به عنوان "فورمیلک" شناخته می شود و چربی کمتری دارد. انتهای شیر پستان "هایند میلک" نامیده می شود و دارای چربی بیشتری است. شیر آبکی که در ابتدای شیردهی می بینید همان فورمیلک است که دارای چربی پایین تری است، اما قند شیر (لاکتوز) بیشتری دارد. این شیر مایعات کافی به کودک شما می رساند، انرژی او را افزایش می دهد و مواد مغذی برای رشد مغز را فراهم می کند. هنگامی که شروع به شیردهی کودک می کنید، بدنتان اکسی توسین آزاد می کند و سینه ها این شیر رقیق را آزاد می کند. نگران نباشید، در صورت وجود هر نوع چربی بالاتر "هایند میلک" در مجاری خروجی شیر، آنها با هم ترکیب می شوند.
اما اگر کودک شما بیش از حد به لاکتوز حساس باشد، مقدار زیادی فورمیلک ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. در این صورت ممکن موجب نفخ و سر و صدای شکم نوزاد شود. در تعداد کمی از نوزادان، مشکلات لاکتوز می تواند باعث از دست رفتن آب بدن کودک شود اما این بیماری به ندرت اتفاق می افتد. بعد از اینکه به مدت 5 دقیقه به کودک شیر دادید، هایند میلک جریان می یابد. این شیر غلیظ تر و خامه ای تر است. هایند میلک یا آخر شیر هر پستان، دارای چربی بیشتری است و باعث وزن گرفتن نوزاد و رشد کلی او می شود. به همین دلیل است که باید کودک حداقل 10 دقیقه از هر سینه شیر بخورد تا مطمئن شوید همه مواد با ارزش آن را دریافت کرده است.
توجه کنید: اگر متوجه شدید که شیر شما اغلب اوقات خیلی آبکی است، ممکن است بخاطر این باشد که تغذیه نامناسبی دارید. همچنین اگر فاصله زیادی بین دفعات غذا خوردن باشد، شیر مادر رقیق می شود.

آیا شیر سالمی دارم؟
توصیه می شود نوزاد را در ماه های اول به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کنید تا از مزایای آن برای سلامتی بهره ببرد. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، خطر کمی در ابتلا به چاقی، دیابت و آسم در کودکی دارند. همچنین خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و افسردگی بعد از زایمان را کاهش می یابد. همانطور که گفته شد، شیر ابتدایی که سینه تولید می کند، آبکی است. شما می توانید با بررسی این سه مورد، واکنش نوزادتان به شیر را ارزیابی کنید:

روش های ارزیابی واکنش نوزاد به شیر مادر کدام است
1. پوشک مرطوب
نوزادان در طول روزهای اول تولد و با تغذیه از شیر مادر روزانه یک پوشک خیس می کنند. سپس، بعد از اینکه شیر کامل تولید شد باید در هر روز 5 تا 6 پوشک خیس کنند. مهم است که علائم کمبود آب بدن نوزاد را تحت نظر داشته باشید مانند؛ خواب آلودگی بیش از حد، گریه بدون اشک، خشکی دهان، کمتر از 5 پوشک خیس در روز. اگر این اتفاق افتاد، سریعاً به پزشک اطفال مراجعه کنید.
2. حرکات روده
اگر کودک به خوبی شیر بخورد، اغلب در هر شیردهی متوجه حرکات روده او خواهید شد. کودک باید در روز حداقل 3 بار حرکات روده ای داشته باشد. این مدفوع به صورت رقیق و زرد است.
3. افزایش وزن
حتی اگر شیر مادر آبکی باشد، بهترین راه که نشان دهنده سلامت شیر باشد، افزایش وزن نوزاد است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولاً در هفته نزدیک به 200 گرم وزن می گیرند. به خاطر داشته باشید که نوزاد در هفته اول کمی از وزن خود را از دست می دهد، اما بعد از آن باید وزن اضافه کند.

نکاتی درباره شیردهی
اگر نگران تغذیه نوزادتان هستید، نکاتی وجود دارد که می توانید اطمینان یابید کودک بهترین شیر ممکن را دریافت می کند. برای تجربه شیردهی بهتر، این موارد را امتحان کنید:
1. زود به زود به کودک شیر بدهید
اگر زود به زود به نوزاد خود شیر بدهید، مقدار شیر شما افزایش می یابد. سعی کنید روزانه حداقل ده بار به کودکتان شیر بدهید. نشانه های گرسنه بودن کودک را یاد بگیرید مانند؛ مکیدن دست ها، مالیدن صورت یا صدای ملچ ملوچ درآوردن با لب ها. سعی کنید قبل از اینکه کودک گریه کند به او شیر بدهید (این کار باعث می شود راحت تر شیر بخورند).
2. کودک خود را برای شیر خوردن بیدار کنید
لازم است هر 2 تا 4 ساعت به کودک شیر بدهید. اگر کودک خواب آلوده است، لازم است او را برای شیر خوردن بیدار کنید. شاید لازم باشد برای اینکار ساعتتان را کوک کنید. هرگز اجازه ندهید بیش از 4 ساعت بین زمان های شیردهی به نوزاد فاصله بیفتد.
3. نوزدان شیرخوار زیر شش ماه، باید حداقل یکبار در طول شب شیر بخورند
همچنین ممکن است آنها در طول شیر خوردن شبانه به خواب بروند. سعی کنید آنها را وادار کنید تا زمان خالی شدن هر سینه، شیر بخورند.
4. برای تغذیه آنها برنامه ریزی نداشته باشید
برنامه ریزی برای تغذیه نوزاد، در کودکانی که با بطری شیر می خورند کارایی دارد، اما برای کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند سخت است. از آنجایی که شیر آبکی دارای چربی بالایی نیست، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، باید زودتر از نوزادنی که شیر مادر نمی خورند، شیردهی بشوند.
5. انواع غذاها را بخورید
شیر شما همان چیزی است که می خورید. اگر می خواهید اطمینان یابید که شیرتان غنی از مواد مغذی است، باید انواع غذاها را بخورید مانند؛ سبزیجات تازه غنی از آهن، پروتئین های بدون چربی، میوه های تازه و غلات کامل. غلات به تولید شیر سالم نیز کمک می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو