راهنمای انتخاب دستگاه لیزر مو

منبع: نبض ما

154

1398/8/21

00:15


اصلی ترین تفاوت بین تکنولوژی لیزر در دستگاههای مختلف لیزر موهای زائد در طول موج لیزر، مدت پالس ، اندازه لکه لیزر و روش خنک کردن پوست آنها است که می تواند روی ایمنی و بازده لیزر مو و نتیجه به دست آمده از آنها براساس نوع پوست بیماران موثر باشد.

برای انتخاب دستگاه لیزر مو مناسب باید اطلاعات کاملی در خصوص نحوه عملکرد آنها داشته باشید. انتخاب طول موج لیزر، عمق نفوذ نور در پوست و میزان جذب آن توسط فولیکول مو را تعیین می کند. دستگاههای لیزر موی زائد باید نفوذ بسیار عمیقی در پوست داشته باشند تا به فولیکول مو برسند و ریشه مو را بسوزانند.

فاکتور دیگری که در محدوده طول موج موثر است، میزان ملانین موجود در مو است. ملانین اصلی ترین ماده موجود در مو و اپیدرمیز است که نور را جذب می کند. هرچه طول موج بلندتر باشد، میزان جذب آن توسط ملانین کاهش می یابد. رنگ پوست نیز از مهمترین عواملی است که باید هنگام انتخاب دستگاه لیزر مو مناسب درنظر گرفته شود. هرچه پوست تیره تر باشد باشد از لیزر مو با طول موج بلندتری برای آن استفاده کرد تا هنگام حذف موهای زائد با لیزر، پوست آسیب نبیند.

لیزر مو IPL چگونه کار می کند؟

حذف موهای زائد با IPL توسط اشعه ای از نور که دارای طول موج های مختلفی است انجام می گیرد. به همین علت فقط بخشی از این طول موج ها که توسط فولیکول مو قابلیت جذب شدن دارند می‌توانند به حذف موهای زائد کمک کنند. اما درصد زیادی از نور تولید شده بدون اینکه جذب شود هدر می رود.

چرا لیزر کندلا الکس از IPL بهتر است؟

  • مدت درمان با لیزر کندلا الکس بسیار کوتاهتر است.
  • بازده لیزر الکساندرایت بسیار بیشتر است.
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای حذف موهای زائد ناحیه وسیعی مانند کمر با روش لیزر الکساندرایت نصف IPL است
    و مدت زمان رشد مجدد موها پس از لیزر کامل نیز بسیار طولانی تر از IPL می باشد.
  • همچنین استفاده از دستگاه کندلا الکس بسیار ایمن تر است چون معمولاً این دستگاه فقط توسط پزشکان متخصص پوست و مو خریداری می شود در صورتی که دستگاه IPL در آرایشگاه ها و مراکز زیبایی که تخصصی هم در این کار ندارند؛ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • لیزر کندلا الکساندرایت می تواند موهای نازک تر و نرم تری را نسبت به روش های دیگر مانند IPL که قادر به حذف آنها نیستند؛ از بین ببرد.

لیزر مو دایود چگونه کار می کند؟

لیزر دیود با طول موج ۸۰۰ یا ۸۱۰ نانومتر کار می کند و چون طول موج آن نسبت به لیزر الکساندرایت بیشتر است؛ نفوذ بیشتری داخل پوست دارد و جذب ملانین اپیدرم پوست نمی‌شود؛ بنابراین مستقیماً فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد. از لیزر دیود می توان مانند لیزر کندلا الکس برای موهای تیره و ضخیم و نواحی وسیع بدن یا حساس مانند کمر و بیکینی استفاده کرد.

چرا انتخاب لیزر مو کندلا الکساندرایت نسبت به دایود مناسب تر است؟

  • نتیجه نهایی لیزر مو با دستگاه کندلا الکس روی پوست های روشن بسیار بهتر از لیزر دیود است.
  • لیزر دیود آسیب بیشتری نسبت به لیزر الکساندرایت در هر پالس لیزر به پوست وارد می کند.
  • احساس دردی که توسط لیزر دیود گزارش شده نیز بیشتر از لیزر کندلا الکس می باشد.
  • با وجود اینکه بازده این دو روش تقریبا یکسان تخمین زده شده اما رضایت استفاده کنندگان و نتایج حذف موهای زائد با لیزر کندلا الکس در بلند مدت قابل توجه تر است.
  • قطر لکه لیزر دیود بسیار کوچکتر از قطر لکه لیزر الکساندرایت است و به همین علت استفاده از آن در نواحی وسیع بدن مانند کمری یا پاها نیاز به صرف وقت زیادی دارد.
  • سیستم خنک کننده اسپری گاز کریوژن در لیزر دیود به اندازه سیستم خنک کننده لیزر مو کندلا در کاهش درد بیمار نقش موثری ندارد.
  • انرژی پایین لیزر دیود ممکن است ریسک افزایش رشد موها پس از انجام لیزر که paradoxical hypertrichosis نامیده می شود؛ را بیشتر کند.
  • لیزر کندلا الکس روی پوستهای روشن با موهای نرم نیز موثر است در صورتی که تاثیر لیزر دیود بیشتر روی پوست های کمی تیره تر و موهای زبر است.

لیزر موNd: YAG چگونه کار می کند؟

لیزر مو Nd: YAG جدیدترین شکل لیزر موهای زائد است. “Nd” مخفف Neodymium است و “YAG” مخفف گارنت آلومینیومی ایتریوم است. در روش حذف موهای زائد با لیزر کندلا یگ، ابتدا لوسیون کربن به منظور نفوذ به فولیکولهای مو که تحت درمان قرار می گیرند، روی پوست اعمال می شود. سپس فولیکولها طول موج لیزر Nd: YAG را جذب می کنند. لیزر Nd: YAG روی انواع مختلفی از بیماران از جمله افرادی که پوست بسیار تیره یا حتی برنزه دارند می تواند برای رفع موهای مؤثر واقع شود. البته لیزر Nd: YAG ممکن است نسبت به سایر دستگاههای لیزر رفع موهای زائد کمی ناراحتی بیشتری برای بیمار ایجاد کند. اما سرعت بسیار بالایی برای حذف موهای زائد نواحی وسیع بدن دارد.

لیزر الکساندرایت چگونه کار می کند؟

لیزر الکساندرایت نور لیزر را با طول موج 755 نانومتر از طریق میله های کریستالی الکساندرایت با قطر 0.3 تا 0.7 و طول 7.6 تا 10 سانتی متر به عنوان منبع لیزر ساتع می کند که به آن لیزر نور قرمز نیز می گویند و تقریبا برای عموم بیماران که دارای پوست روشن تا سبزه (نوع پوست I تا III) هستند؛ قابل استفاده می باشد. هرچه طول موج کوتاه تر باشد اثر آن روی پوست های روشن تر بیشتر از پوست های تیره است و هرچه قطر لکه بزرگتر باشد مانند لیزر کندلا الکس که بیشترین قطر لکه حدود ۱۶ میلیمتر را دارد؛ موی زائد سطح وسیع تری از بدن در مدت کوتاهتری از بین می رود. به همین علت لیزر کندلا الکس بهترین گزینه برای حذف موهای زائد نواحی وسیع بدن مانند کمر یا پاها است.

تفاوت لیزر الکساندرایت و Nd:YAG چیست؟

  • لیزر الکساندرایت طول موج کوتاهتری نسبت به لیزر مو یگ دارد.
  • لیزر الکس انرژی در طیف الکترومغناطیسی قرمز تا فروسرخ تولید می کند که میزان تشعتشع آن با افزایش دما افزایش می یابد.

چرا لیزر مو کندلا الکس به عنوان بهترین دستگاه لیزر مو شناخته می شود؟

  • دستگاه لیزر موی کندلا مدل جنتل لیز پرو GentleLase Pro یا دستگاه کندلا الکس جزو سریعترین و موثرترین دستگاههای لیزر موی تولید شده توسط شرکت کندلا است.
  • در حالت Q-switched نیز قابل استفاده است که طیف نور با انرژی بسیار بالا و پالس های کوتاه ایجاد می کند و برای حذف موهای تیره روی پوست های روشن کاملا موثر است.
  • در برخی دستگاهها تنها دو طول موج را می توان تنظیم کرد درصورتیکه در لیزر مو کندلا الکس طیفی از طول موجها بین 710 تا 820 نانومتر قابل تنظیم کردن است.
  • اکثر دستگاههای لیزری نمی توانند انرژی کافی را در زمان کوتاه تامین کنند. اما لیزر کندلا الکساندرایت GentleLase Pro برخلاف سایر دستگاههای لیزری می تواند تشعشعاتی با انرژی بالا در زمان کوتاه را به طور متناوب ساتع کند.
  • این لیزر نفوذ بیشتر و جذب ملانین کمتری دارد. به همین علت می توان آن را روی نواحی وسیعی از پوست با بازدهی بسیار بالا به کار برد.
  • علاوه بر حذف موهای زائد، لیزر کندلا الکس برای برداشتن خال، درمان واریس، جای بخیه سزارین، برداشتن میک آپ های دائمی و تتوها نیز کارایی قابل قبولی دارد.
  • این لیزر نیاز به مراقبت چندانی ندارد و درصورتیکه توسط متخصص آموزش دیده به کار برده شود؛ هیچ آسیبی به بیمار نمی رساند.
  • هنوز هیچ دستگاه دیگری نتوانسته با هدف حذف موهای زائد به اندازه لیزر کندلا الکس مورد تایید FDA باشد.

برای برداشتن تتو از روی پوست کدام دستگاه لیزر مو باید انتخاب شود؟

لیزرهای مدرن مانند لیزر Candela Alex توانایی برداشتن اکثر تتوهای جوهری را با ریسک بسیار کم دارند. کاربرد آن مخصوصا برای برداشت تتوهای سبز و سیاه با استفاده از یک طول موج خاص که از پوست عبور می کند و فقط توسط جوهر جذب می شود، انجام می گیرد. جذب مکرر انرژی نور موجب از بین رفتن تتو می شود. با ترکیب درست طول موج نور و تکرار پالس های آن، جوهر تتو با وارد کردن کمترین صدمه به پوست برداشته می شود.

لیزر مو کندلا یگ چگونه کار می کند؟

لیزر کندلا یگ نوری با طول موج 1064 نانومتر تولید می کند و با داشتن چند لکه لیزر، امکان تغییر مدت پالس و بهره گیری از سیستم خنک کردن پوست کریوژنی، لیزر موها را به راحتی و با دقت و سرعت بالا انجام می دهد. از لیزر مو کندلا یگ می توان برای حذف دائمی موهای زائد پاها، نواحی مختلف صورت مانند ریش ها یا پشت لب، کمر، شکم و سایر نواحی پوست استفاده کرد. دستگاه لیزر موی کندلا مدل جنتل یگ، پرکاربردترین دستگاه لیزر Nd:YAG در بازار است. لیزر کندلا یگ را می توان با بازدهی بسیار بالا روی پوست های تیره و سبزه و حتی پوست هایی که برنزه شده اند ایمن و موثر به کار برد.

آیا لیزر کندلا یگ کاربرد دیگری به جز حذف موهای زائد دارد؟

بهترین عملکرد لیزر کندلا یگ با طول موج 1064 نانومتر روی پوست های نوع IV تا VI است که پوست های تیره تری هستند. از لیزر Candela YAG می توان در درمان بیماریهای دیگری مانند درمان رگ های عنکبوتی و تلانژکتازی (telangiectasia ) روی صورت یا پاها، حذف ضایعات پوستی سطحی، پوست های آسیب دیده از نور خورشید، برداشتن لکه های کبدی، برداشتن خال و درمان ناهنجاریهای عروقی نیز استفاده کرد.

مزایای لیزر مو کندلا چیست؟

بهره گیری از دو سیستم خنک کننده دینامیک و با کیفیت کندلا (DCD) یا خنک کننده های هوای تنظیم دستی (ACC) که تاثیر قابل توجهی روی کاهش درد و ناراحتی بیمار دارد.
کارایی فوق العاده لیزر های کندلا سری جنتل پرو از حذف موهای زائد گرفته تا درمان واریس
احساس درد کمتر، سرعت بالاتر، بازدهی بیشتر
کاهش تعداد جلسات مورد نیاز برای تکمیل دوره حذف موهای زائد و امکان طولانی تر کردن فاصله بین جلسات
امکان انتخاب اندازه لکه های لیزر (6، 8، 10، 12، 15 و 18 نانومتر) و افزایش توانایی و تاثیر لیزر مو
وجود صفحه نمایش لمسی برای تنظیم عملکرد و طول موج دستگاه
تضمین عملکرد آن در حذف موهای زائد با تاییدیه FDA
نازک تر و کمرنگ تر شدن موهای طبیعی که لیزر مجدد آنها بسیار راحت است.
کاهش 80% موهای زائد به طور دائمی

چگونه اصل بودن دستگاههای لیزر کندلا را تشخیص دهیم؟

بسیاری از مشتریان به دنبال خرید لیزرهای دست دوم کندلا هستند چون این لیزرها به سرعت و به راحتی تعمیر شده و مجددا قابل استفاده اند. اما هنگام خرید این دستگاهها باید دقت لازم را در خصوص اصل بودن آنها با توجه به مارک حک شده برند CANDELA روی هولوگرام مخصوص پشت دستگاه داشته باشید. البته چون تشخیص دستگاههای اصل و تقلبی حتی توسط متخصصان نیز بسیار مشکل است توصیه می شود که خرید لیزر کندلا را فقط از نمایندگی های مجاز آن انجام دهید.

محدودیت های لیزر مو کندلا سری جنتل پرو چیست؟

  • عدم امکان استفاده از لیزر کندلا الکس روی پوست های برنزه شده است چون احتمال از بین رفتن رنگدانه ها و سوزاندن پوست با این دستگاه بسیار افزایش می یابد.
  • امکان رشد مجدد موها و نیاز به تکرار جلسات لیزر مو حداقل سالی یک بار
  • بروز عوارضی مانند احساس درد، قرمزی، تورم، در موارد نادر کبودی و لکه های تیره در مراحل اولیه لیزر که البته خودبخود پس از چند روز از بین می روند و با تکرار جلسات لیزر و نازک تر شدن موها، کاهش می یابند.

تفاوت سیستم خنک کننده لیزر مو کندلا با سایر دستگاههای لیزر چیست؟

دو سیستم خنک کننده برای لیزر مو کندلا طراحی شده است. سیستم خنک کننده ACC قادر است جریان هوای شدیدی را در دمای مشخص روی ناحیه مورد نظر بدمد و سیستم خنک کننده DCD نیز می تواند یک جریان خنک از کریوژن را چند میلی ثانیه قبل و بعد از تابش لیزر روی محل مورد نظر اسپری کند. به این ترتیب احساس درد و سوزش ناشی از لیزر مو به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و قابل تحمل می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو