آمپول سینوپار (تری پاراتاید) برای چیست؟

آمپول سینوپار (تری پاراتاید) برای چیست؟


منبع: نیک شو

1,144

1398/8/21

03:30


آمپول سینوپار (تری پاراتاید) برای چیست؟

آمپول سینوپار cinnopar (تری پاراتاید) برای چیست؟

بسیاری از افراد به خصوص خانم از پوکی اســتخوان و نرمي آن رنج مي برند.ما مي خواهیم در این مقاله درباره دارویی به نام آمپول سینوپار برای شما بازگو کنید .در واقع خانم هایی که در دوران یائسگی دچار پوکی اســتخوان و بسیاری از افراد دیگر که دچار نرمي اســتخوان هستند از این دارو اســتفاده مي کنند و این دارو تمام این علائم را کاهش مي دهند .در ادامه با همراه باشید .

 

سینوپار cinnopar چیست؟

سينوپار cinnopar نام تجاری داروی تریپاراتاید اســت. سینوپار آنالوگ هورمون پاراتيروئيد انساني اســت كه به روش نوترکیب توسط شركت سيناژن ساخته مي شود. اين دارو جزو گروه داروهاي نسخه اي مي باشد و مشابه هورمون پاراتيروئيد طبيعي بدن اســت كه توسط غدد پاراتيروئيد ترشح مي شود. هر قلم تزریقی سینوپار حاوی 2.4 ميلی لیتر محلول تریپاراتاید با غلظت 250 ميکروگرم در ميلی لیتر به صورت محلول آماده تزریق اســت.

 

سینوپار cinnopar

نام علمي دارو(ژنریک): تری پاراتاید

گروه دارویی: آنالوگ پاراتیروئید هورمون

مصرف در بارداری: گروه C

آمپول سینوپار (تری پاراتاید) برای چیست؟

تاثیر سینوپار cinnopar

 

مکانیسم اثر سینوپار cinnopar :

هورمون پاراتیروئید در بدن پروتئینی با 84 اسید آمينه اســت که از غده پاراتیروئید ترشح شده و در تنظیمات متابولیسم کلسیم و منیزیم در اســتخوان، کلیه و دستگاه گوارش نقش مهمي دارد.

 

تری پاراتاید همانند هورمون پاراتیروئید انسانی اســت و با اتصال به گیرنده های خود در سطح اســتخوان ها و توبولهای کلیه باعث افزایش فعالیت سلولهای اســتخوان ساز ، افزایش مواد معدنی داخل اســتخوان و در نهایت افزایش قدرت اســتخوانها مي گردد و در کلیه بازجذب کلسیم و منیزیم را افزایش مي دهد.

 

داروی سینوپار cinnopar برای چه مواردی اســتفاده مي شود؟

سينوپار باعث تحریک ساخت اســتخوان، افزايش تراکم مواد معدني اســتخوانی و افزايش اســتحکام اســتخوان مي شود. سينوپار مي تواند تعداد شکستگی ها در ستون فقرات و سایر اســتخوان ها را در خانم هاي یائسه مبتلا به پوكي اســتخوان کاهش دهد.

 

سينوپار هم در مردان و هم در زنان يائسه مبتلا به پوكي اســتخوان که در معرض ریسک بالایی برای شکستگی قرار دارند؛ اســتفاده مي گردد. سينوپار مي تواند در افرادی كه سابقه شكستگي اســتخوان در اثر پوكي اســتخوان دارند، يا در افرادی که ریسک فاکتورهای متعددی برای شکستگی دارند و یا بیمارانی که نمي توانند از ساير درمانها برای پوكي اســتخوان اســتفاده نمايند، مورد اســتفاده قرار گیرد.

 

سينوپار برای درمان پوکی اســتخوان ناشی از مصرف طولانی مدت گلوکوکورتیکوئیدهای سیستميک در مردان و زنانی که در معرض ریسک بالایی از شکستگی قرار دارند نیز مورد اســتفاده قرار مي گیرد.

آمپول سینوپار (تری پاراتاید) برای چیست؟

اســتحکام اســتخوان ها با سینوپار cinnopar

 

چه زمانی داروی سینوپار cinnopar نباید مصرف شود؟ اگر …

1- نسبت به داروی تریپاراتاید یا هر كي از اجزاي تشکیل دهنده فرمولاسیون سينوپار حساسيت داريد.به بيماري اســتخواني پاژه مبتلا هستيد.

 

2- غلظت آلكالن فسفاتاز بطور غیر قابل توضیح در خون شما بالا اســت. این امر مي تواند نشانه بروز بيماري پاژه یا هر بیماری اســتخوانی دیگری باشد.

 

3- کودک یا فرد جوانی هستید که اســتخوانهایتان همچنان در حال رشد اســت.

 

4- سابقه سرطان اســتخوان داشته اید و يا در اثر ابتلا به سایر سرطانها، دچار متاســتاز به اســتخوان شد هاید و اســتخوان هاي شما درگير شده اند.

 

5- سابقه درمان با اشعه (رادیوتراپی) با درگیر کردن اســتخوانهایتان داشته اید.

 

6- سابقه ابتلا به هر نوع بيماري اســتخواني را داريد. اگر مبتلا به هر نوع بیماری اســتخوانی هستید، حتما پزشك خود را مطلع سازيد.

 

7- اگر قبلا یا در حال حاضر، ميزان کلسیم خون شما خیلی بالا باشد. (هایپرکلسميا).

 

8- سینوپار نبايد جهت پيشگيري از پوكي اســتخوان اســتفاده گردد. اين دارو فقط باید برای درمان بيماران مبتلا به پوكي اســتخوان كه خطر شكستگي اســتخوان در آنها بالا مي باشد، مورد اســتفاده قرار گيرد.

آمپول سینوپار (تری پاراتاید) برای چیست؟

جلوگیری از پوکی اســتخوان با سینوپار cinnopar

 

در چه مواردی باید قبل از مصرف سینوپار cinnopar با پــزشک خود مشورت نمایید؟

1- در تزريق دارو به خود مشكل داشته باشيد و فردي را جهت كمك براي تزريق نداشته باشيد.

 

2- افرادی که در حال حاضر و یا قبلا سابقه بيماري هاي كليوي از جمله سنگ كليه دارند.

 

3- افرادی که بیماری های کبدی دارند.

 

4- افرادی که بیمار یهای قلبی-عروقی دارند.

 

5- افرادی که بیماری هایپرپاراتیروئیدیسم دارند.

 

6- باردار هستيد يا قصد باردار شدن داريد. تاثير سينوپار بر روي جنين شناخته شده نیست.

 

7- در حال شيردهي بوده یا قصد شیردهی دارید. در مورد ترشح سينوپار در شير مادر اطلاعاتي در دست نمي باشد، لذا مصرف اين دارو در مادران شيرده توصيه نمي شود.

 

8- قبل از اســتفاده از سينوپار پزشك خود را از كليه داروهايی که اســتفاده مي کنید، از جمله داروهای نسخه اي يا غیر نسخه ای، ویتامين ها و مكمل هاي گياهي، مطلع سازيد. پــزشکتان برای دور نگه داشتن شما از مصرف همزمان سينوپار با سایر داروهایی که ممکن اســت به شما آسیب بزنند، به این اطلاعات نیاز دارد.

 

9- به ویژه اگر از اشكال مختلف داروي ديگوكسين اســتفاده مي كنيد (به عنوان مثال دیگوکسین، لانوکسی کپ، لانوکسین)، حتما پزشك خود را مطلع سازيد.

 

نکات بسیار مهم و حائز اهميت در اســتفاده از سینوپار cinnopar چیست؟

1- مصرف سينوپار بيش از دو سال توصيه نمي شود.

 

2- دارو را روزانه و بصورت زیرجلدی تزریق کنید.

 

3- دوز داروي مصرفي روزانه ۲۰ ميکروگرم معادل 0.08 سی سي اســت.

 

4- مقدار 0.08 سی سي برابر 8 واحد در قلم تزریقی مي باشد و بدین منظور لازم اســت پیچ تنظیم کننده درجه را تا عدد 8 بچرخانید تا عدد ” 8″، در پنجره نمایشگر درجه، در مقابل نشانگر قرار گیرد.

 

5- دارو را از قلم تزریقی سينوپار به سرنگ منتقل نکنید. این امر مي تواند باعث دریافت دوز اشتباه از سينوپار گردد.

 

6- سينوپار باید شفاف و بی رنگ باشد. اگر سينوپار تیره شده و یا تغییر رنگ داده اســت، از مصرف آن خودداری کنید .

 

7- بعد از هر اســتفاده، بطور ایمن سوزن را برداشته، سرپوش قلم را روی آن قرار داده و بلافاصله قلم سينوپار را به یخچال نگهداری کنید.

 

8- شما مي توانید سينوپار را همراه با یا بدون غذا یا مایعات مصرف کنید.

 

9- شما مي توانید سينوپار را در هر زمانی از روز تجویز کنید. به منظور یادآوری تزریق دارو، سينوپار را در زمان مشخصی از روز مصرف کنید.

 

10- اگر نتوانستید یا فراموش کردید که سينوپار را در زمان مشخص خود مصرف کنید؛ در سریعترین زمان ممکن در همان روز داروی خود را مصرف کنید. هیچ گاه بیش از یکبار تزریق از دارو را در یک روز انجام ندهید.

 

11- هیچ گاه کل داروی موجود در قلم تزریقی سينوپار را در یک زمان تزریق نکنید. اگر بیش از دوز تجویز شده، دارو دریافت کرده اید، با کادر درمانی خود تماس بگیرید. اگر مقادیر زیادی از سينوپار دریافت کنید، ممکن اســت علائمي همچون تهوع، اســتفراغ، ضعف یا گیجی را تجربه کنید.

 

12- در صورتي كه ۳۰ روز از تاريخ اولین اســتفاده از قلم تزریقی گذشته باشد، قلم را دور بیاندازید، حتی اگر هنوز واجد دارو باشد.

 

13- محل هاي مناسب تزريق، ناحيه ي شكم و ران مي باشند.

 

14- محل تزريق نبايد ثابت باشد .

 

15- توصیه مي شود که هنگام اســتفاده از فرآورده ، نام و شماره سری ساخت محصول به منظور حفظ سوابق سری های ساخت اســتفاده شده، ثبت شود.

آمپول سینوپار (تری پاراتاید) برای چیست؟

سینوپار cinnopar تعداد شکستگی ها در ستون فقرات را کاهش مي دهد

 

تداخل همزمان مصرف سینوپار cinnopar با دیگر داروهایی که دارد؟

در صورت مصرف سایر داروها، مکمل ها و فرآورده هاي گیاهي با پــزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

 

دوز مصرف داروی سینوپار cinnopar 

روزانه ۲۰ ميکروگرم معادل 0.08 سی سي

 

مصرف سینوپار cinnopar در دوران بارداری و شیردهی به چه صورت اســت؟

چنانچه در دوران بارداری (یا شیردهی) هستید، پیش از مصرف سینوپار با پــزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

در صورت فراموش کردن يك يا چند نوبت از مصرف دارو چه بايد كرد؟

اگر یک دوز دارو فراموش شود، بلافاصله بعد از یادآوري مي‌بایست تزریق گردد. مگر اینکه نزدیک دوره بعدي دارو باشد که در این صورت باید تزریق طبق برنامه قبلي ادامه داده شود. پــزشک خود را از فراموش شدن دوز مطلع نمایید.

 

در صورت مصرف بيش از مقدار توصيه شده دارو چه اقدامي انجام شود؟

در زمان مصرف این دارو مراقب باشید که بیشتر از دوز مصرفی آن بیشتر مصرف نکنید. و در صورت مصرف دوز اضافي به صورت تصادفي، با پــزشک یا داروساز خود براي توصیه‌هاي بیشتر تماس حاصل فرمایید.

 

عوارض دارو سینوپار cinnopar

هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن اســت باعث بروز بعضی عوارض ناخواســته نیز شود. گرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمي شود.

در صورت بروز عوارض زیر با داروساز یا پــزشک خود مشورت نمایید.

آمپول سینوپار (تری پاراتاید) برای چیست؟

سینوپار cinnopar برای کاهش درد مفاصل و جلوگیری از شکستن

 

اکثر عوارض جانبي اين دارو ملایم بوده و مي توانند شامل موارد زیر باشند:

تهوع ،سرگيجه ،افت فشار خون وضعيتي. برخي از بيماران ممکن اســت بلافاصله پس از تزريق اولين دوزهاي دارو، تپش قلب و احساس سبکی سر را تجربه کنند. اين عارضه عمدتا طی 4 ساعت اول دریافت سينوپار رخ داده و در ادامه با گذشت چند ساعت بر طرف مي گردد.

 

بهتر اســت جهت انجام تزريق هاي اوليه دارو محلي انتخاب گردد كه در صورت بروز این علائم، بتوانید بنشینید یا دراز بكشید. در صورتي كه اين عوارض بيش از زمان گفته شده ادامه يابند، بدتر شوند يا پس از چند تزريق از بين نروند؛ مصرف دارو را قطع كرده و با پزشك خود مشورت نماييد.

 

گرفتگی عضلات پا ،درد در ناحيه مفاصل،افزايش ميزان كلسيم خون (هایپرکلسميا). اگر علائمي همچون حالت تهوع مداوم، اســتفراغ، یبوست، كاهش انرژي و ضعف عضلاني را تجربه کردید؛ پزشك خود را مطلع سازيد. این علائم ممکن اســت نشاندهنده وجود مقادير بالایی از كلسيم در خون شما باشد.عوارض محل تزريق؛ شامل قرمز شدن، تورم، درد، خارش، خروج چند قطره خون و کبودی.

 

عوارض ذكر شده در بالا كليه عوارض جانبي سينوپار cinnopar را شامل نمي شود.

در صورت بروز هر واكنش ناخواســت های که شما را آزار داده یا اینکه برطرف نشده اســت، حتما پزشك خود را مطلع سازيد.

ممكن اســت پزشك شما در طول درمان، اقدام به انجام آزمايش بر روي خون يا ادرار شما نمايد تا ميزان اثر بخشي دارو را در شما مورد بررسي قرار دهد.

همچنين ممكن اســت، جهت بررسي هاي بيشتر نياز به انجام آزمون سنجش ميزان تراكم اســتخوان وجود داشته باشد.

آمپول سینوپار (تری پاراتاید) برای چیست؟

سينوپار cinnopar به تولید اســتخوان­های جدید، افزایش تراکم مواد معدنی اســتخوان­ها و اســتحکام آن­ها کمک مي­کند.

 

شرایط نگهداری سينوپار cinnopar

قلم سينوپار را در يخچال و در دماي 2 تا 8 درجه سانتی گراد نگهداري نماييد.

از يخ زدن قلم حاوی دارو جلوگيري نماييد و در صورتي كه سينوپار يخ زده باشد، از آن اســتفاده نکنید.

دارو را قبل از پايان تاريخ انقضاي مشخص شده روي قلم تزریقی و جعبه آن مصرف کرده و از مصرف داروي تاريخ گذشته خودداري نماييد.

پس از گذشتن ۳۰ روز از تاريخ اولین اســتفاده از قلم تزریقی، آن را دور بياندازيد، حتي اگر دارویی داخل قلم باقي مانده باشد.

سینوپار را همانند سایر داروها، دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

 

 

نظرات


تصویری


ویدئو