آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی


منبع: نیک شو

950

1398/8/21

03:33


آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

بسیاری از افراد وقتی باشگاه ميروند دوست دارند که بدن و بازوهایشان زود حجم بیارند به خاطر همين به دنبال آمپول ها و داروهای حجم دهنده هستند ما ميخواهیم در این مقاله یکی از این آمپول های حجم دهنده بنام آمپول سوماتروپین که بسیاری از افراد آن را مصرف مي کنند و همچنین عوارض مصرف این دارو و که این آمپول برای چه مواردی مصرف مي شوند را برایتان بازگو کنیم در ادامه با ما همراه باشید .

 

سوماتروپین Somatropin چیست؟

سوماتروپین Somatropin داروی هورمون رشد انسانی مي باشد که اغلب برای درمان نارسایی رشد در کودکان و بزرگسالان که به دلایل مختلف دچار کمبود این هورمون در بدن شده اند تجویز مي شود.سوماتروپین یکی از مکمل هایی اســت که امروزه به واسطه تاثیرات جادویی و فوق العاده اش بد جوری در ميان طرفداران بدنسازی باب شده اســت .

 

این دارو در واقع همان هورمون رشد انسانی یا به بیان ساده تر HGH ميباشد که سوماتروپین در واقع نام تجاری این محصول اســت. با توجه به این برچسب تجاری, دلیل علاقه مندی بیش از حد جوانان به این دارو کاملا واضح اســت. در کنار مزایای مصرف این دارو , باید به عوارض جانبی جدی آن نیز اشاره کرد که متاسفانه در اکثر مواقع مشتری های این دارو با اطلاع از آنها, دارو را مصرف ميکنند.

آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

سوماتروپین (somatropin) با نام‌های تجاری : HGH ,Human Growth Hormone ,Genotropin Humatrope ,Nutropin ,Nutropin AQ, Norditropin ,Saizen ,Serostim نیز در بین بدنسازان شناخته شده اســت.

 

هورمون رشد( Somatropin ) چیست؟

هورمون رشد یا سوماتروپین Somatropin یک هورمون پلی پپتیدی، شامل ۱۹۱ اسید آمينه اســت که به طور طبیعی دربدن انسان ها در غده هیپوفیز ساخته ميشود اما ميزان ترشح آن را هیپوتالاموس معین ميکند که تا حد زیادی به سطح سلامت کلی فرد و سن بستگی دارد. اگر محرک های مناسبی مانند: تمرینهای ورزشی، خواب، اســترس کم و پایین بودن سطح قند خون داشته باشد منتشر مي شود.

 

این هورمون عامل رشد کودکان و نوجوانان مي باشد و به تنظیم مایعات بدن، رشد ماهیچه ها و اســتخوان ها، متابولیسم قند و چربی و عملکرد قلب کمک مي کند. سوماتروپین در واقع هورمون رشد انسانی تزریقی اســت که با کمک تکنولوژی DNA نوترکیب ساخته شده و از نظر زیست شناختی معادل هورمون رشد انسانی مي باشد.

 

این دارو اوایل از غده هیپوفیز گاو تهیه مي شد اما امروزه انواع مصنوعی آن وارد بازار شده و هزینه آن تا حد قابل توجهی کاهش یافته اســت.به طور خلاصه، HGH به شکل ساختاری سلول های بدن را افزایش مي دهد و همچنین سلول های جدید را به منظور افزایش پاسخهای مطلوب سلولی تولید مي کند.

 

علاوه بر این، HGH تا حد زیادی ميزان اسیدهای آمينه قابل تبدیل را افزایش مي دهد ودر نتیجه از این طریق هم عملکرد بدن را افزایش ميدهد. با این اثرات متابولیکی ویژه این هورمون با هدف بازی کردن یک نقش کلیدی در تعیین این که چگونه چربی بدن به صورت منبع انرژی اســتفاده شود, بوجود آمده اســت.

آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

مزایای مصرف سوماتروپین Somatropin:

تاثیر داروی هورمون رشد در بدن گسترده بوده و روی سه بخش اســتخوان ها، عضلات اسکلتی و اندام های داخلی اثر مي گذارد.چرا سوماتروپین Somatropin تا این حد در ميان بدنسازان مطلوب اســت؟

رشد عضلانی

افزایش چربی سوزی

اندام بهتر و باریکتر

افزایش زمان ریکاوری

پوست سالم تر

کاهش اثرات افزایش سن

ترميم عضلات، مفصل و اســتخوان

کاهش اســترس

بهبود تمرکز و شفاف سازی اندیشه

افزایش انرژی

 

موارد مصرف سوماتروپین Somatropin در کودکان برای درمان کوتاهی قد :

سندرم ترنر؛ نوعی اختلال ژنتیکی که روی رشد دختران اثر مي گذارد

سندرم پرادر ویلی؛ یک اختلال ژنتیکی نادر که باعث تون ماهیچه ای ضعیف، کاهش سطح هورمون های جنسی و احساس گرسنگی دائمي مي شود

بیماری های مزمن کلیوی

کمبود یا نارسایی هورمون رشد

سندرم نونان؛ نوعی بیماری مادرزادی اســت

کوتاهی قد ایدیوپاتیک یا بدون علت

آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

موارد مصرف سوماتروپین Somatropin (هورمون رشد) در بزرگسالان

سندرم روده کوتاه؛ در این اختلال به دلیل کوتاهی روده یا برداشتن بخشی از روده کوچک با عمل جراحی مواد مغذی به خوبی جذب نمي شوند

کمبود هورمون رشد؛ که به علت تومور هیپوفیز نادر یا درمان آن ممکن اســت رخ دهد

مشکل عضلانی و کاهش وزن در بیماران مبتلا به ایدز

 

بهترین زمان مصرف سوماتروپین Somatropin

در واقع بهترین زمان برای تزریق سوماتروپین Somatropin یا هورمون رشد وجود ندارد اما با توجه به تجویز پزشک، سن و سبک زندگی ممکن اســت برای هر فرد زمان خاصی از روز بهترین زمان تزریق باشد.

 

در بسیاری از موارد پزشک توصیه مي کند تزریق قبل از خواب شبانه انجام شود زیرا هنگام صبح معمولا افراد عجله داشته و ممکن اســت تزریق فراموش شده یا اشتباه انجام شود.

 

اگر دوز تزریق را به دو نوبت در روز تقسیم کرده اید بهتر اســت یک نوبت در صبح و نوبت دیگر را بعد از ظهر انجام دهید زیرا سطح کورتیزول در بدن صبح زود و اواخر بعداز ظهر بیشترین مقدار بوده و تزریق هورمون رشد مي تواند اثرات منفی آن را کاهش دهد.توصیه مي شود درباره زمان مناسب تزریق حتما با پزشک مشورت کنید.

آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

طریقه مصرف سوماتروپین Somatropin

آمپول سوماتروپین Somatropin در دو نوع تزریق به عضله و تزریق زیرپوستی عرضه مي شود و نحوه تزریق دارو به برند آن بستگی دارد. بنابراین قبل از تزریق حتما دستورالعمل را به دقت مطالعه کرده و طبق آن عمل کنید.

 

هورمون رشد (Somatropin) برای بدنسازی

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان برای رشد و افزایش قدرت عضلانی از داروهای مکمل از جمله هورمون رشد اســتفاده مي کنند اما در این باره حرف و حدیث های زیادی وجود دارد و سازمان غذا و دارو در آمریکا این دارو را تنها برای موارد ذکر شده در بخش های قبلی – و نه در بدنسازان – تایید کرده اســت.

 

طبق گفته برخی منابع تزریق هورمون رشد به حجیم شدن عضلات، افزایش فیبر عضلانی، بهبود عملکرد ورزشی و افزایش قدرت و انرژی بدنسازان و ورزشکاران کمک کرده و با افزایش فعالیت آنزیم هایی به نام لیپاز باعث بهبود تجزیه و کاهش چربی ها و افزایش توده بدون چربی بدن مي شود.

 

با این وجود طبق بررسی انجام شده در سال 2009 مشخص شد افزایش حجم و توده بدن ناشی از مصرف این هورمون اغلب در قسمت آب بدن و نه توده های سلولی رخ مي دهد.

 

همچنین گفته شده اســتفاده از هورمون رشد معمولا به تنهایی اثر چندانی نداشته بلکه برای اثر بخشی لازم اســت با آندروژن ها ترکیب شود، به همين دلیل رایج ترین مورد اســتفاده این هورمون به همراه دیگر داروها از جمله اســتروئیدهای آنابولیک در بدنسازی مي باشد که همانطور که قبلا اشاره کردیم مورد تایید سازمان دارو نبوده و اثر آن به طور کامل مشخص نشده اســت.لازم به ذکر اســت تزریق این هورمون توسط آژانس بین المللی ضد دوپینگ در ورزشکاران مسابقه ای ممنوع اعلام شده اســت.

 

هورمون رشد(Somatropin) برای پیری زودرس

برخی منابع معتقدند تزریق هورمون رشد روند پیری را به تاخیر مي اندازد اما این مسئله توسط سازمان دارو تایید نشده اســت.

آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

نکات احتیاطی برای مصرف سوماتروپین Somatropin

حتما قبل از اســتفاده این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

 

دوز دارو با توجه به سن، وزن، وضعیت پزشکی، واکنش بدن به درمان و توسط پزشک تعیین مي شود.

 

اگر در منزل اقدام به تزریق سوماتروپین مي کنید حتما قبل از تزریق دستورالعمل را به طور کامل مطالعه کرده و در صورت نیاز از پزشک کمک بگیرید.

 

هنگام ترکیب محلول آن را تکان ندهید زیرا لرزش باعث کاهش اثربخشی دارو مي شود.

 

در صورتی که دارو تغییر رنگ داده با غباری شکل اســت و ذراتی در آن دیده مي شود از تزریق آن اجتناب کنید.

 

افراد مبتلا به سندرم روده کوتاه درباره فواید رژیم غذایی خاص با کربوهیدرات بالا یا چربی پایین یا مصرف مکمل های خاص با پزشک مشورت کنند.

 

در صورتی که این دارو برای درمان مشکل کاهش وزن یا ضعف عضلانی در بیماران مبتلا به ایدز تجویز شده ممکن اســت تا مشاهده علائم اثربخشی دارو دوهفته طول بکشد. از اســتفاده بیش از حد دارو اجتناب کنید زیرا عوارض جانبی آن را افزایش خواهد داد.

 

قبل از تزریق اگر به این دارو یا بنزیل الکل حساسیت داشته یا از آلرژی دیگری رنج مي برید حتما به پزشک اطلاع دهید.

 

در صورت داشتن سابقه بیماری های مختلف بخصوص مشکلات غده آدرنالین، مشکل چشم از جمله رتینوپاتی دیابت، جراحی های مهم اخیر، مشکلات تنفسی شدید (نارسایی حاد تنفسی)، آپنه خواب، دیابت یا سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، چاقی، بیماری های کلیوی، تومور و سرطان به ویژه در ناحیه سر و گردن، سرطان مغز و درمان با روش پرتودرمانی، مشکلات تیروئیدی و اسکولیوزیز رنج مي برید با پزشک مشورت کنید.

 

این دارو ممکن اســت باعث افزایش قند خون شود، بیماران دیابتی حتما در طول درمان قند خون خود را کنترل کرده و در صورت مشاهده علائم قند خون بالا مانند تشنگی یا ادرار بیش از حد به پزشک اطلاع دهند.

 

قبل از جراحی لیست کلیه داروهای مصرفی یا تزریقی را در اختیار پزشک یا دندانپزشک قرار دهید.

 

افراد مسن ممکن اســت حساسیت بیشتری نسبت به برخی عوارض این دارو از جمله افزایش قند خون یا ورم مچ یا پاها داشته باشند.

 

طبق نظر کارشناسان مصرف سوماتروپین خوراکی به فرم قرص یا اسپری های هورمون رشد برخلاف تزریق آن اثری ندارند زیرا به درستی توسط بدن جذب نمي شوند.

 

سوماتروپین Somatropin در زمان بارداری

تزریق این دارو در دوران بارداری تنها در صورتی که واقعا نیاز اســت و زیر نظر پزشک امکان پذیر مي باشد، در صورت بارداری یا شیردهی حتما قبل از تزریق درباره عوارض احتمالی آن با پزشک مشورت کنید.

 

سوماتروپین Somatropin در نوزادان

هنگام تزریق دارو به نوزادان باید از آب اســتریل برای تزریق اســتفاده شود که حاوی نگهدارنده نباشد زیرا نگهدارنده مانند بنزیل الکل که ممکن اســت در مایع برای ترکیب این محصول اســتفاده شود در موارد نادر و در صورتی که طی ماه های اولیه زندگی تزریق شود ممکن اســت به مشکلات جدی سلامتی (حتی مرگ) منجر شود.

 

خطر این دارو در نوزادانی که وزن کمي دارند یا در مواردی که دارو حاوی مقادیر زیادی بنزیل الکل مي باشد بیشتر بوده و از جمله عوارض آن مي توان به نفس نفس زدن ناگهانی، کاهش فشار خون و ضربان قلب بسیار پایین اشاره کرد که لازم اســت سریعا به پزشک مراجعه شود.

آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

عوارض جانبی سوماتروپین Somatropin

در صورت مشاهده علائم آلرژیک همچون کهیر، مشکل تنفس، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو با پزشک مشورت کنید.مصرف این دارو در بیماران مبتلا به سندرم پرادرویلی ممکن اســت باعث مشکلات تنفسی شدید شود، این بیماران در صورت مشاهده علائم جدید یا تشدید مشکلات ریوی یا مشکل تنفسی مانند تنگی نفس، سرفه یا خروپف به پزشک مراجعه کنند.

درد، خارش، یا تغییرات پوستی در ناحیه تزریق

ورم، افزایش سریع وزن

درد عضلانی و ورم مفاصل

بی حسی یا سوزن شدن بخصوص در دست یا پا

درد معده، گاز

سردرد یا درد پشت

علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مانند گرفتگی بینی، عطسه، درد گلو، درد گوش

درد زانو، ران، یا حالت لنگان راه رفتن

درد، ورم یا ترشحات گوش

ورم یا پف کردن شدید دست ها یا پاها

پانکراتیت؛ درد شدید در بخش فوقانی معده که به پشت نیز سرایت کرده و با تهوع و اســتفراغ همراه اســت

قند خون بالا با نشانه هایی همچون افزایش تشنگی، ادرار، خشکی دهان و بوی دهان ميوه ای

افزایش فشار داخل جمجمه ای با علائم سردرد شدید، زنگ زدن گوش، سرگیجه، تهوع، مشکلات چشم، درد پشت چشم

مشاهده علائم مشکلات غده فوق کلیوی مانند ضعف شدید، سرگیجه شدید، کاهش وزن، تغییر رنگ پوست، احساس خستگی زیاد

 

عوارض کمتر رایج سوماتروپین Somatropin عبارتند از:

التهاب مخاطی در بینی

سرگیجه

عفونت تنفسی فوقانی

برونشیت

کاهش حساسیت به لمس

تهوع

درد اســتخوان

سندروم تونل کارپال

درد قفسه سینه

افسردگی

کم کاری تیروئید

بی خوابی

آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

در زمان مصرف سوماتروپین Somatropin توجه داشته باشید :

مصرف سوماتروپین Somatropin ممکن اســت خطر ابتلا به دیابت، رشد تومورهای مغزی و کلسترول را افزایش دهد.

این دارو ممکن اســت باعث افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که دچار عدم تحمل گلوکز هستند شود.

سوماتروپین Somatropin باعث کاهش سطح پتاسیم، فسفر و سدیم در بدن شده و سطح هورمون تیروئید تری تی تی نرون را کاهش مي دهد.

مصرف هورمون رشد Somatropin در بدنسازان علاوه بر رشد عضلانی، رشد نواحی دیگر بدن را نیز افزایش داده (به جز چشم و مغز) و ممکن اســت به درد مفاصل، سردرد، علائم شبه آنفلوآنزا و درد پشت منجر شود.

 

تداخل دارویی سوماتروپین Somatropin

قرص های پیشگیری از بارداری یا درمان جایگزین هورمونی

داروهای دیابت خوراکی یا انسولین

داروهای اســتروئیدی از جمله پردنیزون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون و …

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمي باشد. توصیه مي شود قبل از تزریق سوماتروپین حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیميایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامين ها و غیره مطلع کرده و از شروع، قطع یا تغییر دوز دارو بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید.

 

دوز مصرف سوماتروپین Somatropin

درمان نارسایی رشد به دلیل کمبود هورمون رشد، در کودکان: 0.024 تا 0.034 ميلی گرم به ازای هر کیلوگرم و به صورت زیرجلدی یک بار در روز و برای 6 تا 7 بار در هفته تزریق مي شود. حداکثر دوز تا 0.06 ميلی گرم به ازای هر کیلوگرم و 3 بار در هفته مي باشد.

 

در بزرگسالان: حداکثر 0.004 ميلی گرم به ازای هر کیلوگرم و به صورت زیر جلدی یک بار در روز یا 0.04 ميلی گرم به ازای هر کیلوگرم در هفته در دوز های تقسیم شده.

 

در مجموع دوز مناسب سوماتروپین Somatropin در بزرگسالان و بدون در نظر گرفتن وزن آن ها بین 0.15 تا 0.3 ميلی گرم در روز اســت که به صورت زیرجلدی تزریق مي شود.

آمپول سوماتروپین Somatropin در بدنسازی

درمان نارسایی رشد به دلیل نارسایی مزمن کلیه

در کودکان: هفته ای 0.33 ميلی گرم به ازای کیلوگرم به صورت زیرجلدی و در دوز های تقسیم شده در طول هفته

 

درمان نارسایی رشد ناشی از سندرم ترنر

در کودکان: هر هفته حداکثر تا 0.375 ميلی گرم به ازای هر کیلوگرم که به صورت زیرجلدی 6 تا 7 بار در هفته تزریق مي شود

 

منابع غذایی هورمون رشد (Somatropin)

رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کم کربوهیدرات به افزایش تولید هورمون رشد در بدن کمک مي کند.

از جمله منابع پروتئینی مي توان به گوشت و مرغ، تخم مرغ، سالمون و ماســت اشاره کرد.

افراد وگن برای تامين پروتئین مورد نیاز بدن مي توانند از بادام، کینوا، لوبیا، جو دوسر، توفو و دانه چیا اســتفاده کنند.

مواد غذایی سرشار از اسید گاما آمينوبوتیریک یا GABA نیز باعث تحریک غده هیپوفیز شده و تولید هورمون رشد را افزایش مي دهد. از جمله مواد غذایی حاوی GABA مي توان به تخم مرغ، آجیل، غذاهای دریایی، دانه ها، سویا و غلات کامل اشاره کرد.

مواد غذایی سرشار از اسید آمينه ال آرژینین نیز برای افزایش هورمون رشد در بدن مفید هستند که از جمله منابع آن مي توان به گوشت گاو، جوجه، شیر، بوقلمون، غذاهای دریایی، غلات و حبوبات مانند نخود و سویا، شکلات، آجیل از جمله آجیل برزیلی، بادام زمينی و گردو اشاره کرد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو