دسته بندی : گل و گیاه

گل قهر | معرفی و نگهداری گل قهر ( Mimosa pudica )

در دنیای گل و گیاه بعضی وقت ها به مواردی برمیخوریم که علاوه بر زیبایی یک خصوصیت عجیب و منحصر بفرد گیاه ما را متعجب و شگفت زده میکند یکی از این موراد گل قهر است که حتما در مورد آن شنیده اید . گل خجالتی که با لمس برگانش خودش را جمع و جور میکند و تا چند دقیقه در همان حالت میماند. اینجا قصد داریم در مورد گل قهر با نام علمی Mimosa pudica بپردازیم و در مورد نگهداری آن در خانه با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

یه گل حساس که به برگاش دست میزنی جمع میشه اسمش چیه؟

نگهداری از گل قهر

 

معرفی کوتاه گل قهر:

  • نام انگلیسی : Sensitive plan
  • نام علمی : Mimosa pudica
  • فارسی  : گل قهر
  • خانواده: Fabaceae
  • خاستگاه : امریکای جنوبی و مرکزی

 

گل قهر (۲)

 

تاریخچه >> اولین بار کی گل قهر را پیدا کرد؟

بیش از دویست سال پیش یک گیاه شناس فرانسوی به نام رنه لویی دفونتن که دانشجویانش را برای گردش به اطراف پاریس برده بود از یکی از آن‌ها خواست تا رفتار گیاه میموسا پودیکا یا همان گل قهر و آشتی را مطالعه و بررسی کند.

این گل همان طور که از نامش پیداست وقتی لمس شود به عنوان یک مکانیسم دفاعی برگ‌های خود را می‌بندد، دفونتن که به رفتار این گیاه علاقمند شده بود آن را با خود برد و در طول سفر بیرون شهر با کالسکه این گیاه را همراه خود داشت تا مطالعه بیشتری روی آن انجام دهد. در ابتدا برگ‌های گیاه برای مدتی بسته بودند اما پس از چند دقیقه با وجود حرکت‌ها و لرزش‌های داخل کالسکه مجددا باز شدند. دانشجوی دفونتن بر اساس این مشاهدات در دفتر خود نوشت “گیاه پس از مدتی به این وضعیت عادت می‌کند.

 

گل قهر (۳)

 

همه چیزهایی که باید در مورد گل قهر بدانیم :

  • گل قهر  از خانواده ی لوبیاسانان است . این خانواده به داشتن گلهای تکامل یافته با قابلیت تکان خوردن برگها معروف هستند. ریشه این گل حاوی میموزین، تانن و اگزالات کلسیم   است. این گیاه به حرکت واکنش سریع نشان  می دهد و برگهایش را جمع می کند و پس از چند دقیقه دوباره آنها را باز می کند.
  • برگ های گل قهر و آشتی نسبت به هر عامل محرکی آب از سلول های دیواره ای نازک خارج شده و وارد ساقه می شود. در نتیجه سلول ها چروک شده و برگها شادابی خود را از دست می دهند و جمع می شوند ، یا به عبارتی قهر می کنند. معمولاً چند لحظه طول می کشد تا گل قهر کند زیرا انتقال آب از سلول ها به ساقه ظرف چند دقیقه انجام می شود اما آشتی کردن و برگشتن به حالت اولیه چند دقیقه طول می کشد.
  • گونه دیگری از این گل به نام گل رقصنده به حرکت خورشید واکنش نشان می دهد. به این صورت که دنبال خورشید برگهایش می چرخد.
  • ابریشم شب خسب !!! یکی دیگر از هم خانواده های گل قهر و آشتی است . شبها با تاریک شدن هوا برگها روی هم میخابند و صبح ها دوباره بیدار می شوند.
  • گل قهر و آشتی بسیار مناسب نگهداری در تراس و بالکن مخصوصا در نواحی گرمسیر ایران است. در سایر اقلیم ها بهتر است درون منزل نگهداری شود.
  • اگر می خواهید این گل را در منزل نگهدای کنید باید آن را از دسترس بچه ها دور نگهدارید و در محلی که امکان برخورد با آن زیاد است قرار نگیرد زیرا درصورت تماس مداوم، عوامل محرک حساسیت را از دست میدهد و اسیب می بیند.

 

گل قهر (۴)

شرایط مناسب نگهداری گل قهرو آشتی

نور مناسب گل قهر و آشتی

گل قهر به نور زیاد احتیاج دارد و اگر نور فضا کافی نباشد برگ های آن بطور کامل باز نشده و برای دریافت نور ساقه ها زیاده از حد بلند می شوند. نور مستقیم رو هم تحمل میکند البته نه آفتاب ظهرهای داغ تابستان. در نور خیلی زیاد برگهای گیاهتان می سوزد.اگر به گل دست زدید و باز نشد بدانید نور فضا کافی نیست. پنجره های جنوبی بهترین فضا برای قراردادن گلدان است.

نکات مهم درمورد نور مناسب قهر  :

این گل نیاز به نور زیاد ولی غیر مستقیم داره تا حداقل برگاش نسوزه…واسه بسته و باز شدن برگها نیاز به انرژی داره واسه همین باید با نور این انرژی رو تامین کنه…واسه همین اگه یه بار دست زدید دیدی دیگه باز نشد بدون که واسه همین کمبود نور هستش.پنجره جنوبی واسش از همه بهتره…در صورت نور مستقیم تابستون برگهاشو روی هم جمع میکنه.

  • گل قهر و آشتی به نور زیاد احتیاج دارد.
  • ولی از قرار دادن در تابش شدید نور آفتاب خودداری کنید.
  • همچنین گیاه را در جای‌های تاریک و بدون نور نباید نگهداری کنید.

آبیاری مناسب گل قهر 

این گل به آبیاری کامل احتیاج دارد به حدی که آب از زیر گلدان خارج شود. آبیاری باید زمانی انجام شود که حتما  خاک آن خشک شده باشد.آبیاری زیاد باعث زرد یا سیاه شدن برگها می شود و گلدان را مستعد ابتلا به قارچ می کند. آبیاری کم هم باعث جمع شدن برگها یا قهر گیاه می شود. در آب و هوای گرم، تقریبا باید هر روز به گیاه قهر و آشتی آب داد.

نکات مهم درمورد آبیاری گل قهر :

گل پرتوقعی هستش ، هر زمان دیدی خاکش خشک شده، آبیاری کنید تا ازیرش بزنه بیرون.سری بعدی باید انگشت کنی توی خاک اگه دیدی اون زیر خشک شده ابش بدید.آب زیادی بدید برگاش زرد میکنه،سیاه میشه، یا قارچ میزنه….در صورت ابیاری کم برگها روی هم جمع میشن یا قهر میکنه.

  • این گیاه به آبیاری حساس می‌باشد و باید آبیاری منظم انجام شود،
  • هر زمان احساس کردید خاک در حال خشک شدن است گیاه را آبیاری کنید
  • سعی کنید از آب با املاح کم استفاده کنید.
  • حتماً باید گلدان دارای زهکشی مناسبی باشد تا ریشه دچار پوسیدگی نشود.

دمای لازم برای گل قهر

گل قهر و آشتی به گرما علاقه دارد و به سرما حساس است. دمای معمولی اتاق بین ۲۰ تا ۲۵ درجه کافی است. اگر دمای اتاق بیشتر ازاین مقدار است رطوبت اتاق را بیشتر کنید. برای محافظت از گل قهر در نیمه دوم سال آن را به داخل پاسیو یا کنار پنجره منتقل کنید تا مانع سرمازدگی و سیاه شدن برگهای آن شوید. دمای کمتر از ۱۶درجه باعث زرد شدن برگ ها و ازبین رفتن آنها می شود.

نکات مهم درمورد دمای مناسب گل قهر :

این خانواده ی لوبیاسانان کلا به سرما حساسند، و بیشتر طالب گرما هستند.توی نیمه دوم سال بیاریدش داخل پاسیو یا گلخونه یا داخل منزل کنار پنجره سرما نزنه سیاهش کنه.دمای معمولی اتاق ۲۰ الی ۲۵ درجه براش خوبه.در صورت دمای بیشتر یه سینی اب زیرش بزارید درصورت سرمای زیاد برگاش روی هم جمع میشن مثه ما که سردمون میشه خودمون رو مچاله میکنیم..

  • دمای مناسب برای رشد گیاه در حدود ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

رطوبت مورد نیاز گل قهر

این گل نیاز به یه رطوبت متوسط دارد. رطوبت کم باعث خشک شدن برگهای گیاتان می شود. برای تامین رطوبت فضا می توانید از یک سینی آب که داخل ان سنگ ریزه ریخته اید استفاده کنید و گلدانتان را روی سنگ ریزه ها قرار دهید.دقت کنید در موقع آبیاری گیاه روی برگها را آب پاشی نکنید چون باعث جمع شدن برگها و در کل خرابی آنها می شود.

نکات مهم درمورد رطوبت مناسب گل قهر :

این گل نیاز به یه رطوبت متوسط داره رطوبت کم برگها رو خشک میکنه. سینی اب غیر مستقیم بزارید زیرش تا رطوبتش رو تامین کنه روی برگها ابپاشی نکنید چون برگهاش جمع میشه و کلا خرابش میکنید..

  • شاید از خودتان بپرسید دلیل زرد شدن برگ گل قهر و آشتی چیست؟
  • آبیاری بیش از حد یا خشکی زیاد، کمبود نور، بیماری‌های قارچی، و سرما!
  • اینها دلایلی هستند که می‌تواند از دلایل زرد شدن و ریزش برگ‌های این گیاه باشد.

خاک مناسب گل قهر 

با نوجه به اینکه این  گل بومی امریکای جنوبی است  بنابراین  به خاک جنگلی واسیدی احتیاج دارد.خاک آن نباید آب را درخودش نگه دارد. می توانید از ترکیت خاک پیت ماس و پرلیت استفاده کنید.

نکات مهم درمورد دمای مناسب گل قهر :

این گل بومی امریکای جنوبی هستش…اونجاها که دیگه از خاک کاکوس خبری نیست! همه خاکا جنگلی و اسیدی هستند! باید یه پیت ماس مشتی بهش بدید…من خاکهای پیت ماس آلمانی گرامافلور رو توصیه میکنم همراه با پرلیت با هم ترکیب کنید بهترین خاکه…فقط توروخدا هر اشغالی اومدید  نریزید پاش، مثه خاک باغچه و غیره….

  • از ترکیب خاک باغچه با کوکوپیت یا خاک‌برگ می‌توان استفاده کرد.
  • می‌توان در فصل رشد از کودهای NPK برای رشد بهتر گیاه استفاده کرد.
  • از خاک‌های با تخلخل مناسب برای گیاه قهر و آشتی استفاده کنید.
  • خاک گیاه را اواخر تابستان و قبل از شروع دوره رشد می‌توان تعویض کرد.

تکثیر گیاه قهر

شما از دو روش  می توانید برای تکثیر گیاه قهر و آشتی استفاده کنید:

۱-کشت از طریق بذر:

گیاه قهر و آشتی به سادگی از طریق بذر رشد می کند بذر این گیاه دیواره سختی دارد . در فصل بهار یا هر زمان دیگری که سرد نباشد بذررا برای یک تا دو روز درآب بیاندازید وسپس بکارید. یا بذر را به مدت یک ساعت در مخلوط ۵ لیوان آب جوش و یک لیوان آب سرد  قرار داده ،سپس  بذرها را در ۳سانتی متر خاک بنفشه بپوشانید. خاک باید مرطوب باشد. پس  از کاشت بذرها یک پلاستیک تمیز روی گلدان بکشید. جوانه زنی معمولا ۱۴ تا ۲۱ روز طول میکشد.  دمای مناسب برای رشد این گیاه ۲۱ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است . برای تحریک ریشه دهی می توانید از هورمون ریشه زایی استفاده کنید.

۲-کشت از طریق قلمه ساقه:

بهترین زمان قلمه گرفتن، در تابستان  است که فصل رشد گیاه می باشد.  برای این منظور از شاخه های نرم و بدون گل آن استفاده می گردد. قلمه هایی را که  طول ده سانت و حداقل یک گره داشته باشند را انتخاب کنید. آن را در خاک قرار داده و روی آن را با پلاستیک بپوشانید . خاک را مرطوب نگه دارید. زمانی که ریشه این گیاه در یک فضای محدودی باشد، شکل گل ها و شاخ و برگ ها جذاب تر شده ولی به هرحال در صورتی که ریشه از سوراخ زهکشی گلدان بیرون بیاید باید گلدان را عوض کرد و گیاه را به یک گلدان بزرگ تر منتقل کرد.

نکات مهم درمورد تکثیر گل قهر :

تکثیرش از طریق بذر هستش…توی بهار یا هرزمانی که سرد نباشه، بذرش رو اول بندازید توی اب واسه یه روز یا دو روز بعد بکارید یا اینکه یه فوت کوزه گری داره، ۵ تا لیوان اب جوش و با یه لیوان اب سرد رو باهم ترکیب کنید و بذر رو بندازید توش، واسه یه ساعت…بعد بذر رو بکارید هم بذرتون بیدار میشه و هم اینکه یه هفته ای سبز میشه…بعد توی خاک بنفشه افریقایی بکارید یه سلفون هم بکشید روش و از زیر اب بدید.

  • این گیاه را می‌توان از طریق قلمه گیری و بذر تکثیر کرد.
  • قلمه‌ها را در اواخر بهار و تابستان جدا و ریشه دار کرد.
  • بذر گل قهر آشتی را می‌توان در هر زمانی که شرایط را فراهم کرد کاشت.

مشکلات و بیماریهای گل قهر

گل قهر به کنه حساس است. برای همین باید در شرایط دمای بالا و رطوبت بالا نگهداری شود تا امکان ابتلا به کنه از بین برود.  برگهای کمرنگ و تار عنکبوتی نشانه ابتلای گیاه به کنه است. این گیاه به پوسیدگی ریشه در زمستان نیز حساس  است . به همین خاطر در زمستان گلدان را کمتر آبیاری کنید.

نکات مهم درمورد تکثیر گل قهر :

  • آفت‌هایی مانند شپشک آرد الود، شته‌ها و همچنین بیماری‌های ویروسی دارد.
  • تشخیص به موقع و جداسازی گیاهان مریض از گیاهان سالم خیلی موثر است.
  • یکی دیگر از مشکلات گیاه قهر آشتی زرد شدن برگ‌ها می‌باشد.

تغذیه مناسب گل قهر

گل قهر نیاز بالایی به تغذیه دارد. هر دو هفته یک بار حتما گیاهتان را  با کودهای سه ۲۰ تغذیه کنید. برای اینکه این گل راحت باز و بسته شود هر یک بار در میان از کود پتاسیم هم استفاده کنید. کودهایی ازقبیل  گرین گروس ایتالیا.، اورال سوییس، گل پرور اسپانیا  مناسب هستند.  در پاییز و زمستان ماهی یک بار کوددهی برای آن  کافی است.

نکات مهم درمورد تغذیه گل قهر :

نیاز بالایی به تغذیه داره، با کودهای سه ۲۰ حتما دو هفته یبار تغذیه کنید…ببینید دوستان این گل برای باز و بسته شدن نیاز به عنصر پتاسیم داره! هر یک بار درمیون کود گلدهی بهش بدید به خاطر پتاسیم بالاش، تا راحت تر باز و بسته بشه، یه چی تو مایه های روغن کاری 😛 کود های موجود در بازار مثه کریستالون ها اکثرا فیک و تقلبی شدن…سعی کنید از کود هایی استفاده کنید که بسته بندی خوب داره و شماره تلفن پاسخ گویی داره روی بسته مثه گرین گروس ایتالیا.، اورال سوییس، گل پرور اسپانیا و غیره…..

 

گل قهر (۵)

 

بعضی از خواص درمانی  گل قهر:

جوشانده ریشه این گل جهت  رفع ناراحتی های وجود سنگ در بدن مفیداست. ازبرگ ها و ریشه آن نیز جهت درمان بواسیر و فیستولا ، ریزش مو، ورم مفاصل یا آرتریت، دردهای دندانی، خونریزی ها و مشکلات ادراری استفاده می شود. همچنین از برگها و ساقه های له شده آن برای درمان گزیدگی عقرب بکار می رود. همچنین جوشانده سرشاخه های برگ دار گیاه برای تسکین آسم مصرف میگردد. .  در عصاره برگهای آن ماده ای شبیه به آدرنالین وجود دارد.. البته آلکالوئید سمی میموزین نیز در گل حساس وجود دارد.

 

مضرات  مصرف گل قهر:

دقت کنیدت مصرف  دم نوش غلیظ  این گیاه سبب مسمومیت و  ریزش مو می شود.

 

گل قهر (۷)

منابع :mihancactus / delbaraneh/glassy-garden