بهترین فیلم‌ های کیت بلانشت بر اساس دیدگاه مخاطبان IMDB

بهترین فیلم‌ های کیت بلانشت بر اساس دیدگاه مخاطبان IMDB


منبع: ستاره

435

1398/8/21

08:35


کیت بلانشت از موفق‌ترین و مشهورترین بازیگران سینما و تنها بازیگر استرالیایی با دو جایزه اسکار است. در میان بهترین فیلم‌ های کیت بلانشت، «الیزابت» شهرت، «ارباب حلقه ها» محبوبیت و «هوانورد» و «یاسمین غمگین» جایزه اسکار را برایش به ارمغان آوردند.

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت

 
ستاره | سرویس فرهنگ و هنر - کیت بلانشت یکی از بهترین، محبوب‌ترین و پرافتخارترین بازیگران زن سینماست که در سال ۲۰۰۷ به انتخاب مجله تایم، در فهرست سالیانه‌ی صد فرد تاثیرگذار و بانفوذ قرار گرفت. دو جایزه اسکار از میان هفت نامزدی، سه جایزه گلدن گلوب از میان نه نامزدی، سه جایزه بفتا از میان هفت نامزدی و دو جایزه اکتای بهترین بازیگر، مهمترین دستاورد‌های کارنامه‌ی درخشان او در حدود سی سال فعالیت هنری است. رهاوردی که او را در سال ۲۰۱۸ به ریاست هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم کن مفتخر ساخت. برای آشنایی بیشتر با زندگی حرفه‌ای و بهترین آثار این بانوی هنرمند، با ما همراه باشید.

بیوگرافی کیت بلانشت

کاترین الیز بلانشت (Catherine Elise Blanchett) بازیگر و کارگردان تئاتر استرالیایی در ۱۴ می ۱۹۶۹ در حوالی ملبورن متولد شد. کار هنری‌اش را در سال ۱۹۹۲ با تئاتر آغاز کرد و سال بعد برای اولین نقش اصلی یک نمایش، جایزه بهترین بازیگر تازه‌کار تئاتر سیدنی را دریافت کرد.
در سال ۱۹۹۷ اولین نقش مکمل سینمایی را در فیلم «جاده بهشتی» ایفا کرد و در همان سال به عنوان نقش اصلی در فیلم «اسکار و لوسیندا» حضور یافت. با این حال فیلم «الیزابت» در ۱۹۹۸ بود که باعث شهرت کیت بلانشت شد، او برای بازی در نقش الیزابت اول ملکه انگلستان، اولین نامزدی اسکار و اولین جوایز بفتا و گلدن گلوب بهترین بازیگر زن نقش اول را بدست آورد. 

اکران تریلوژی فانتزی «ارباب حلقه‌ها» در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ - ۲۰۰۱ و شخصیت بانو گالادریل، کیت بلانشت را به بازیگر محبوب جهانی مبدل ساخت. همکاری با مارتین اسکورسیزی یکی از بزرگترین و بهترین کارگردانان جهان در فیلم «هوانورد» نامزدی گلدن گلوب و اولین جایزه اسکار و دومین جایزه بفتا را در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای او به ارمغان آورد. 
در نیمه دوم دهه ۲۰۰۰ بلانشت با آثاری، چون «یادداشت‌هایی بر یک رسوایی» «من آنجا نیستم» «الیزابت: دوران طلایی» و «مورد عجیب بنجامین باتن» بیش از پیش توانایی‌های حرفه‌ای خود را به نمایش گذاشت. سه فیلم اول بار دیگر او را نامزد جوایز اسکار، گلدن گلوب و بفتا کردند. بلانشت یازدهمین بازیگر تاریخ است که در یک سال دو نامزدی اسکار را -برای فیلم‌های الیزابت: دوران طلایی و من آنجا نیستم- بدست آورد.

حضور در یکی از بهترین فیلم‌های وودی آلن در سال ۲۰۱۳ مهر درخشان دیگری در کارنامۀ حرفه‌ای کیت بلانشت ثبت کرد. درخشش او در درامای «یاسمین غمگین» دومین جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برایش به ارمغان آورد. او برای این اجرای تحسین برانگیز و جذاب، جوایز گلدن گلوب و بفتا را هم به افتخاراتش افزود.
در سال ۲۰۱۵ ملودرام تحسین شده‌ی «کارول» بار دیگر بازی ستودنی بلانشت را مورد توجه منتقدان قرار داد و هفتمین نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را در کنار کاندیداتوری گلدن گلوب و بفتا برایش به همراه آورد. در ادامه مروری خواهیم داشت بر ده اثر برتر این بازیگر شهیر و توانا، که بیشتر مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

 

بهترین فیلم های کیت بلانشت بر اساس دیدگاه مخاطبان IMDB

ترتیب فیلم‌ها بر اساس امتیاز IMDB از کمترین به بیشترین فهرست شده است.
 

۱۰.من آنجا نیستم (I'm Not There 2007)

  • کارگردان: تاد هاینس
  • IMDB      6.9/10

من آنجا نیستم را شاید بتوان متفاوت‌ترین نقش آفرینی کیت بلانشت معرفی کرد؛ درامی زندگینامه‌ای و موسیقی محور که با الهام از زندگی یکی از نوابغ پیشرو دنیای ادبیات و موسیقی به روی پرده رفته و سه جایزه فستیوال فیلم ونیز را با خود به خانه آورده است. ابعاد شخصیتی و حرفه‌ای «باب دیلن» ترانه سرا و موسیقی دان نامدار آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات، با جسارت مثال زدنی هاینس و با اجرای شش بازیگر مختلف در این اثر به نمایش در می‌آید. کیت بلانشت در کنار پنج مرد بازیگر فیلم، ششمین پرسوناژی است که طولانی‌ترین بخش فیلم را استادانه و تحسین‌برانگیز بر عهده دارد. او در شمایلی مردانه، با گریمی کم نظیر و بازی درخشان و استثنائی، بازآفرینی بی نظیری را ارائه داد و جایزه گلدن گلوب و نامزدی اسکار و بفتای بهترین بازیگر زن نقش مکمل را از آن خود کرد. جایزه بهترین بازیگر زن فستیوال فیلم ونیز، بهترین بازیگر خارجی فستیوال فیلم برزیل، بهترین بازیگر نقش مکمل انجمن ملی منتقدین فیلم، بخشی از موفقیت‌های چشمگیر کیت در نقشی چالشی، متفاوت و جسورانه بود.

 

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت


۹.کارول (
Carol 2015)

  • کارگردان: تاد هاینس
  • IMDB      7.2/10

دومین همکاری هاینس و بلانشت، رمنس دراماتیک زیبا و غمگین کارول بود که به رغم داستان ساده‌اش، با فیلمنامه‌ای محکم، پرداختی عمیق، کارگردانی و بازی‌هایی فوق العاده، تحسین نود وپنج درصدی منتقدان را بدست آورد و به زعم برخی از آنها، شاهکار هنری سینمای آمریکا لقب گرفت. فیلم با تمرکز بر مسائل و دغدغه‌های عاطفی در تضاد با عناصر فرهنگی و اجتماعی، در نهایت به انتخاب شخصی می‌رسد. فیلمی خوش ساخت و بی نقص از عاشقانه‌ای نامتعارف در دهه ۵۰ با رویکردی زنانه و درد‌هایی درونی که نامزدی شش جایزه اسکار را بدست آورد. کیت بلانشت برای یکی از زیباترین نقش آفرینی‌های برترش، برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر زن اکتا، نامزد جایزه اسکار، گلدن گلوب و بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن، نامزد جایزه ستلایت و انجمن صنفی بازیگران شناخته شد.

 

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت

 

۸.یاسمین غمگین (Blue Jasmine 2013)

  • کارگردان: وودی آلن
  • IMDB      7.3/10

درامای تحسین‌شده «یاسمین غمگین» با تم کمدی سیاه، بی تردید یکی از بهترین فیلم‌های کیت بلانشت است؛ چراکه او یکی از درخشان‌ترین اجرا‌های عمر هنری‌اش را در این اثر به نمایش گذاشت. نمایشِ همه‌ی پیچیدگی‌های رفتاری و وجوه شخصیتی زنی به نام جاسمین (جزمین) که زندگی مرفه مالی و خانوادگی‌اش را یک باره از دست می‌دهد و حال برای شروعی دوباره، به خانه و زندگی سادۀ خواهرش پناه می‌آورد. «کیت بلانشت» آنقدر خارق العاده و ظریف در این نقش ظاهر می‌شود که به تنهایی همه‌ی بار احساسی فیلم را به عهده گرفته و دومین جایزه اسکار و نیز جوایز گلدن گلوب و بفتا و اکتای بهترین بازیگر نقش اول زن را تصاحب ‌می‌کند. جایزه ستلایت و انجمن صنفی بازیگران، جایزه انجمن‌های منتقدین فیلم بوستون، شیکاگو، نیویورک و لندن، دیگر دستاورد‌های این هنرنمایی برجسته و درخشان خانم بازیگر است.

 

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت


۷.بابل (Babel 2006)

  • کارگردان: آلخاندرو گونزالس ایناریتو
  • IMDB      7.4/10

بابل یک درام مهیج و چند لایه با چند روایت متفاوت اما مرتبط، از فرهنگ‌های مختلف است. داستان‌هایی که به صورت موازی پیش می‌روند و در یک نقطه به پایان می‌رسند. اثری زیبا و متفکرانه که سرچشمه‌ی همه جنگ‌ها و فجایع بشری را در عدم درک متقابل و زبانی غیر مشترک می‌داند و با هوشمندی همه‌ی حرفش را در عنوان فیلم خلاصه می‌کند.(بابل در هنر و ادبیات، نماد این سوءتفاهمات بشری است) حضور کوتاه کیت بلانشت را در اپیزود اول فیلم شاهد هستیم، جاییکه گلوله تفنگ شکاری پسرک مراکشی، اتوبوس‏ توریست‌های امریکایی را نشانه می‌رود و مستقیم در گردن سوزان می‌نشیند. هرچند پتانسیل بالای بلانشت در نقشی کوچک و فرعی، به نوعی هدر رفته است، اما حضورش در کنار «برد پیت» وزنه سنگینی در فیلمی با تعداد بالای نابازیگر محسوب می‌شود. فیلم تحسین‌شده‌ای که نامزدی هفت بخش اسکار و جایزه بهترین فیلم درام گلدن گلوب و سه جایزه جشنواره کن را در کارنامه دارد.

 

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت

 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های برد پیت از نگاه مخاطبان سایت  IMDB

 

۶.یادداشت‌هایی بر یک رسوایی (Notes on a Scandal 2006)

  • کارگردان: ریچارد ایر
  • IMDB      7.4/10

این درام جنایی رمانتیک انگلیسی و نامزد بهترین فیلم فستیوال برلین، روایتی از تنهایی آدم‌هایی است که هریک با روابطی پیچیده و اسراری پنهانی، از مشکلات عاطفی خاص خود رنج می‌برند. داستان دو معلم یک مدرسه را شاهد هستیم؛ معلم سالخورده و جدی تاریخ (جودی دنچ) که به ایام بازنشستگی نزدیک می‌شود و معلم هنر تازه وارد جوان و زیبایی (کیت بلانشت) که مورد توجه همکار باتجربه‌اش قرار گرفته و با او طرح دوستی می‌ریزد؛ اما رابطه دوستانه این دو با برملاشدن راز‌ها و نیاز‌های هریک، رنگ دیگری به خود می‌گیرد. فیلم با پرداخت عمیق شخصیت‌ها، فیلم نامه‌ای قوی و بازی‌هایی درخشان به یکی از بهترین فیلم‌های کیت بلانشت و یکی از بهترین تولیدات سال تبدیل می‌شود. فارغ از بازی تماشایی و خیره‌کننده  «جودی دنچ» مهارت اجرای همیشه خوب بلانشت، سومین نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و نامزدی گلدن گلوب را برایش به همراه آورد. او همچنین برای این نقش، نامزدی بهترین بازیگر نقش مکمل جوایز ستلایت و انجمن صنفی بازیگران، و جایزه بهترین نقش مکمل انجمن‌های منتقدان فیلم فلوریدا و تورنتو و ونکوور را هم کسب کرد.

 

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت


۵.الیزابت (
Elizabeth 1998)

  • کارگردان: شکار کاپور
  • IMDB      7.4/10

الیزابت، اولین فیلم بین المللی موفق و از بهترین فیلم‌های کیت بلانشت است که او را برنده جوایز متعددی کرد. این ملودرام تاریخی و رنگارنگ، زندگی و شخصیت ملکه الیزابت اول از موفق‌ترین سلاطین انگلستان را در بازه‌ای ۵ ساله از ابتدای زمامداری ۴۵ ساله‌اش، نمایش می‌دهد. بازی بی نقص و تماشایی کیت بلانشت در مهمترین فیلم دوران بازیگری‌اش، ادامه‌ی این مسیر موفق را برایش هموار کرد. بلانشت اولین نامزدی اسکار و اولین جوایز گلدن گلوب و بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن را برای این اجرای درخشان بدست آورد. نامزدی جایزه ام تی وی و جایزه صنفی بازیگران در اجرای برجسته، برنده جایزه بهترین بازیگر زن جوایز ستلایت و امپایر، تنها گوشه‌ای از دستاورد‌های کیت برای این اثر موفق و دیدنی است که بخش عمده‌ای از موفقیتش را مرهون عملکرد زیبای اوست. دنباله این فیلم با عنوان «الیزابت: دوران طلایی» در سال ۲۰۰۷ به روی پرده رفت و کیت بار دیگر نامزدی اسکار این نقش را کسب کرد و به تنها بازیگر زنی تبدیل شد که برای یک نقش، دوبار نامزد اسکار می‌شود.

 

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت

 

۴.آقای ریپلی با استعداد (The Talented Mr. Ripley 1999)

  • کارگردان: آنتونی مینگِلا
  • IMDB      7.4/10

داستان این تریلر جنایی روانشناسی مهیج به اواخر دهه پنجاه میلادی برمی گردد. اقتباسی از رمان «پاتریشیا های‌.اسمیت» که اساس کار سینماگران دیگری هم قرار گرفته، اما برخی برگردان تصویری مینگلا را بهترین اقتباس سینمایی این داستان می‌دانند. اقتباسی که نامزد ۵ جایزه اسکار و گلدن گلوب و کاندید خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد. شخصیت اصلی داستان، تام ریپلی (مت دیمن) جوان ساده، فقیر و البته زیرک و بااستعدادی است که با جعل هویت، به راحتی می‌تواند در قالبی دیگر ظاهر شده و هر نقشی را -حتی خلافکار و جنایتکار- بپذیرد و بعد از مهلکه جان سالم به در ببرد. کیت بلانشت هم نقش دختر ثروتمندی را بر عهده دارد، که در میانه راه به ریپلی قلابی برخورد می‌کند، نقشی که او را برای بار دوم نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل زن کرد.

 

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت


۳.هوانورد (The Aviator 2004)

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • IMDB      7.5/10

هوانورد یک درام بیوگرافی محور درخشان بر اساس زندگی «هاوارد هیوز» فیلمساز، مهندس و خلبان ثروتمند و پرآوازه آمریکایی است. هیوز که از پیشگامان صنعت سینما و از مشهورترین مهندسان صنعت هوانوردی آمریکا بود، از اختلال O.C.D (اختلال وسواس فکری عملی) رنج می‌برد. فیلم به بازه‌ای از زندگی او با بازی بی‌نظیر دی کاپریو می‌پردازد. کیت بلانشت هم در قامت بازیگر افسانه‌ای تاریخ سینما و رکورددار جوایز اسکار «کاترین هپبورن» یکی از ماندگارترین و برجسته‌ترین بازی‌های خود را به نمایش می‌گذارد. او با هوشمندی کامل و به مدد استعداد مثال‌زدنی‌اش، اولین جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را تصاحب کرد. همچنین جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل زن، جایزه انجمن صنفی بازیگران، نامزدی گلدن گلوب، ستلایت و امپایر را هم با این نقش آفرینی درخشان به افتخاراتش افزود. کیت بلانشت تنها بازیگر تاریخ سینماست که برای ایفای نقش بازیگر اسکار برده‌ی دیگری، برنده‌ی این جایزه شده است.

 

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت

 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های دی کاپریو بر اساس رتبه IMDB

 

۲.مورد عجیب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button 2008)

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • IMDB      7.8/10

رمنس فانتزی دراماتیک و زیبای دیوید فینچر و کاندیدای بهترین فیلم اسکار و گلدن گلوب، پارادوکس معناگرایی در باب اهمیت زمان است؛ زمانی که در افسانه‌ای‌ترین حالت ممکن هم می‌تواند از دست برود، چون عقربه‌های ساعتی که در حرکت معکوس هم به نقطه پایان می‌رسند. با این‌حال همه‌چیز به وقت خودش اتفاق خواهد افتاد، همچون عشق بنجامین و دیزی که از دو سوی مخالف به هم می‌رسد. کیت بلانشت در دومین همکاری با «برد پیت» یکی از احساسی‌ترین و تاثیرگذارترین اجراهایش را در این فیلم به نمایش می‌گذارد. نامزدی بهترین بازیگر زن آکادمی فیلم‌های فانتزی علمی تخیلی امریکا، جوایز گلدن اشموز و انجمن‌ منتقدان فیلم برادکست، بخشی از موفقیت‌های یکی از بهترین فیلم‌های کیت بلانشت  برای او بود.

 

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت

 

۱. سه گانه ارباب حلقه‌ها (2003-2001 The Lord of the Rings)

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • IMDB      8.8/10

تریلوژی خوش ساخت ارباب حلقه‌ها که با سه‌گانه دیگری با نام «هابیت» در دهه دوم سال ۲۰۰۰ ادامه پیدا کرد، از پرافتخارترین فیلم‌های آکادمی اسکار، موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های ژانر ماجراجویی، ۲۵۰ فیلم برتر سایت IMDB و به زعم برخی، بهترین فانتزی تاریخ سینماست. استقبال بی‌نظیر مخاطبان از این اثر کلاسیک فانتزی، کیت بلانشت را هم به شهرت و محبوبیت جهانی رساند. گالادریل (Galadriel) که با نام‌های بانوی جنگل و بانوی نور و روشنایی هم شناخته می‌شود، پادشاه الفی نولدور و تلری و دارنده‌ی یکی از سه حلقه، از شخصیت‌های مهم دنیای تالکین (جی.آر.آر.تالکین نویسنده کتاب) به شمار می‌رود. کیت بلانشت نقش گالادریل موقر و باهوش و قدرتمند را -که مهمترین ویژگی اش مو‌های طلایی نقره‌ای درخشانش بود- در هر دو مجموعه بر عهده داشت.

 

بهترین فیلم‌های کیت بلانشت

 

سخن آخر

کیت بلانشت هنرمندی توانا، جسور و ریسک پذیر با کارنامه‌ای درخشان است. پذیرش نقش‌های مختلف در ژانر‌های گوناگون و اجرا‌های بی‌نقص و باورپذیر خصوصا در بازآفرینی شخصیت‌های واقعی، نشانی از هوشمندی، استعداد، سعی و پشتکار فراوان اوست که ریشه در آموزه‌های تئاتری دارد. مهارت‌های اجرایی بلانشت در ملودرام‌های احساسی و تریلر‌های اکشن جنایی، به یک اندازه مخاطب را شگفت‌زده و منتقد را به تحسین ‌وا می‌دارد. در شناخت استعداد فوق العاده او همین بس که مارتین اسکورسیزی بزرگ درباره‌اش می‌گوید: "حضور او در هر فیلمى به شخصیت درون قصه جلوه خاصى مى‌بخشد و به نوعى آن نقش را برجسته مى‌کند."

کیت در صداپیشگی هم آثار خوبی از خود به جا گذاشته و انیمیشن‌های درخشانی با صدای او به روی پرده رفته است. حضور در دنباله دوم و سوم انیمیشن موفق «چگونه اژد‌های خود را تربیت کنیم» نمونه‌ای از هنرنمایی آوایی اوست، که خلاصه داستان این اثر محبوب را می‌توانید در مطلب «چگونه اژد‌های خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان» مطالعه کنید. چشم انتظار دیدگاه‌های ارزشمند شما پیرامون برترین نقش آفرینی و بهترین فیلم های کیت بلانشت هستیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو