آموزش زبان بدن برای موقعیت های مختلف + عکس

آموزش زبان بدن برای موقعیت های مختلف + عکس


منبع: زیبامون

368

1398/8/21

11:29


در این بخش از زیبامون دات کام با تمام نکات کاربردی و مفید در زمینه زبان بدن آشنا خواهید شد. با ما همره باشید.

آموزش زبان بدن برای موقعیت های مختلف + عکس

استفاده موثر از زبان بدن (Body Language)، نقش اساسی در تمام ارتباطات بین افراد در تمام موقعیت ها خواهد داشت. در واقع زبان بدن حاوی اطلاعات جالبی در رابطه با نوع تفکر دیگران نسبت به مسائل مختلف بوده که ممکن هست به هیچ عنوان درصحبت ها بیان نشود. چیزی که در رابطه با زبان بدن و درک آن اهمیت دارد، نوع نگرش و نگاه شما به اطراف بوده و اینکه با نکات مخصوص زبان بدن آشنایی داشته باشید.

آموزش زبان بدن و آشنایی با نکات مربوط به زبان بدن به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتر و بیشتری در ارتباطات خود با دیگران داشته باشید و به نوعی یک برگ برنده برای شما محسوب خواهد شد. زیرا شما با دارا بودن توانایی تفسیر زبان بدن در هر گفتگو و مذاکره ای، می توانید به اهداف خود نزدیک تر شوید. در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با نکات مهم در رابطه با زبان بدن بیشتر آشنا شوید.

 

زبان بدن چیست؟

ساده ترین تعریفی که از زبان بدن می توان داشت این هست که زبان بدن، عنصر ناگفته ارتباطی میان انسان هاست که از ان برای آشکار کردن احساسات و عواطف واقعی خود استفاده می کنیم. حرکات صورت، حرکات دست، حرکات بدن و .... همگی در دسته بندی زبان بدن قرار می گیرند.

زمانی که یک فرد قادر به تشخیص زبان بدن باشد، می تواند از این حرکات، به نفع خود استفاده کند. مثلا با دانستن زبان بدن می توانید در گفت و گو با سایر افراد به طور کامل به آنچه که فرد مقابل به شما می گوید پی ببرید و یا با مشاهده و بررسی دقیق حرکات بدن طرف مقابل، به واکنش واقعی اطرافیان در رابطه با موضوعی که صحبت می کنید، پی خواهید برد. 

علاوه بر این با آموزش زبان بدن می توانید بر روی حرکات صورت و بدن خود کنترل داشته باشید و سعی خواهید کرد از حرکات بدن خود در جهت مثبت تر و درست تر استفاده کنید.

 

چگونه به زبان بدن منفی پی ببریم؟

گاهی زبان بدن منفی در دیگران به شما این سیگنال را می دهد که در مورد مسایل منفی یا احساسات بد صحبت نکنید و یا اینکه موضوع گفتگویی که دارید را بیشتر از آنچه که هست ادامه ندهید. برخی از سیگنال های غیر کلامی منفی که می توان به سادگی از روی زبان بدن و یا رفتار و حرکات بدن متوجه شد را در ادامه توضیح داده ایم:

 

1. اگر در حین مکالمه با دیگران متوجه شدید که فرد مقابل دست به سینه ایستاده است، هیچ واکنش احساسی بر روی چهره او مشاهده نمی کنید، از شما فاصله گرفته است و یا ارتباط چشمی خیلی کمی با شما برقرار می کند باید به این سیگنال های منفی توجه کنید و سعی کنید موضوع مکالمه خود را تغییر دهید و یا بحث را ادامه ندهید.

 

زبان بدن منفی

 

با تغییر موضوع گفت و گو و توجه به زبان بدن فرد مقابل می توانید به سادگی متوجه شوید که چه موضوعاتی برای فرد مقابل جالب بوده و چه موضوعاتی برای او بی اهمیت هستند.

 

زبان بدن مناسب

 

2. اگر قرار هست در یک جلسه و یا یک گروه صحبت کنید و مطالبی ارائه دهید، بهتر است به زبان بدن افراد حاضر در جلسه توجه کنید. اگر تعدادی از افراد حالتی شبیه به تصاویر زیر داشتند، یعنی نسبت به موضوعی که شما در رابطه با آن صحبت می کنید، دلسرد بوده و این موضوع برای ان ها خسته کننده است. 

 

زبان بدن نامناسب

 

  • نشستن با حالت خسته و پایین بودن سر
  • زل زدن به چیزی دیگری در فضای اطراف
  • بی قراری، چک کردن ساعت و گوشی موبایل، بازی کردن با خودکار و ...
  • نوشتن یا نقاشی کردن روی کاغذ

در این موارد می توانید با پرسیدن سوال از فرد مورد نظر و یا ایده گرفتن از آن شخص خاص برای ادامه گفت و گو و ... باعث شوید تا توجه بیشتری به صحبت شما داشته و دوباره با موضوع بحث در جلسه یا گروه درگیر شوند.

 

چگونه می توان زبان بدن مثبت داشت؟

هنگامی که از زبان بدن مثبت استفاده می کنید، نه تنها می توانید پیام های کلامی و یا ایده هایی که در رابطه با موضوع خاص دارید را بهتر و راحت تر بیان کنید بلکه از ارسال سیگنال های گیج کننده و نامفهوم نیز به اطرافیان جلوگیری خواهید کرد. برای اینکه بتوانید زبان بدن مثبتی داشته باشید ابتدا باید اعتماد به نفس خود را افزایش داده و سپس از نکاتی که در ادامه توضیح داده ایم، بهره مند شوید.

 

1. وضعیت آرام و راحتی داشته باشید اما به هیچ عنوان حالت خمیده به خود نگیرید. صاف بر روی صندلی بنشینید و یا صاف بایستید و دستهایتان را نیز در کنار بدن نگه دارید.

 

زبان بدن مناسب در حالت ایستاده

 

2. دستهایتان را بر روی کمر قرار ندهید و بر روی یکی از پاها تکیه نکنید. این کار باعث می شود تا از نظر دیگران با حالت پرخاشگرانه به نظر برسید و این طور به نظر می رسد که تمایل دارید به هر سختی که شده تسلط خود را حفظ کنید.

 

دست به کمر ایستادن

 

3. تماس چشمی خوبی با طرف مقابل برقرار کنید. سعی کنید در هنگام صحبت کردن هر چند ثانیه یک بار تماس چشمی برقرار کنید. این کار به طرف مقابل نشان خواهد داد که احساس صمیمیت خوبی با او دارید. اما باید دقت داشته باشید که از خیره شدن به چشم های طرف مقابل خود خودداری کنید.

 

تماس چشمی مناسب

 

4. در هنگام صحبت با دیگران و یا گوش دادن به صحبت های طرف مقابل، به هیچ عنوان صورت خود را لمس نکنید. زیرا این تصور متداول در بین افراد وجود دارد که اگر در هنگام صحبت کردن، طرف مقابل چهره خود را لمس کند، در حال دروغگویی بوده و یا فردی متقلب هست. پس بهتر است تا حد امکان از انجام این کار خودداری کنید.

 

قرار دادن دست روس صورت و لبها

 

زبان بدن در کنفرانس یا سخنرانی های عمومی باید چگونه باشد؟

اگر قرار هست در یک جمع سخنرانی داشته باشید و یا کنفرانسی را در یک جلسه مهم ارائه دهید، لازم هست از زبان بدن مثبت استفاده کنید تا هم تسلط خود را به موضوع بحث و هم اعتماد به نفس خود را بیشتر و بهتر نشان دهید. در رابطه با زبان بدن در هنگام ارائه کنفراس و سخنرانی نیز لازم هست به چند نکته توجه داشته باشید:

 

1. با اعتماد به نفس خوب در جایگاه مخصوص خود بایستید یا بنشینید. شانه ها و قسمت پشت بدن را صاف نگه دارید، دست ها را در کنار بدن نگه دارید و یا در مقابل خود روی میز قرار دهید. به هیچ عنوان در چنین موقعیتی دستان خود را در جیب قرار ندهید و حالت خمیده راه نروید. زیرا این سیگنال را به دیگران منتقل می کند که در رابطه با موضوع بی علاقه بوده و یا دارای اطلاعات کم هستید.

 

زبان بدن مناسب در حالت نشسته

 

2. همیشه سر خود را بالا نگه دارید. خم شدن بیش از حد به جلو یا عقب می تواند شما را پرخاشگر و یا متکبر و مغرور نشان دهد. پس همیشه صاف بایستید و سر خود را نیز صاف نگه دارید.

 

حالت نشستن درست و مناسب

 

3. همانطور که باید برای ارائه سخنگرانی و کنفرانس از قبل تمرین کرده و اماده باشید، لازم هست بر روی حرکات بدن و به طور کلی زبان بدن نیز تمرین داشته باشید. در هنگام تمرین کردن در یک موقعیت با حالت آرام بایستید، یکی از پاها را کمی جلوتر قرار دهید تا تسلط بیشتری بر روی وضعیت خود داشته باشید.

 

ایستادن مناسب برای کنفرانس

 

4. از حرکات دست باز استفاده کنید. دستها را کمی از بدن فاصله دهید و در مقابل خود بالا بگیرید و کف دستهای خود را کمی به سمت مخاطبان بکشید. این حرکت دست نشان دهنده تمایل شما به برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری ایده های مختلف خواهد بود. البته در هنگام حرکت دادن دست ها خیلی طبیعی عمل کنید و از حرکت های بیش از حد خودداری کنید. زیرا این کار باعث می شود به جای توجه کردن به گفته های شما، تمام توجهات به دست های شما جلب شود.

 

حرکت دست مناسب در زمان سخنرانی

 

زبان بدن مناسب در مصاحبه های کاری، مذاکره یا بررسی عملکرد شما

زبان بدن می تواند در شرایطی که احساس استرس و اضطراب زیادی دارید کمک کننده باشد و احساس آرامش را در شما ایجاد نماید. برای اینکه در مصاحبه های کاری، مذاکرات و یا جلسات بررسی عملکردتان، استرس را از خود دور کرده و آرام باشید لازم هست به چند نکته توجه کنید:

 

1. از حرکت آینه ای یا منعکس کردن استفاده کنید. اگر میتوانید از زبان بدن شخصی که با ان ملاقات کرده اید تقلید کنید و همان حرکات را منعکس نمایید. این کار باعث می شود تا هر دو احساس راحتی بیشتری داشته باشید و رابطه بهتری برقرار خواهید کرد. البته باید دقت کنید که این حرکات حالت تقلید گونه و کپی آشکار نداشته باشد. زیاده روی در این موضوع باعث می شود تا فرد مقابل احساس ناراحتی پیدا کند و یا اینطور تصور کند که شما، او را جدی نمی گیرید.

 

2. در هنگام مصاحبه بهتر است آرامش خود را در بهترین حالت ممکن حفظ کنید. اگرچه این موقعیت ها با استرس زیادی همراه هستند اما هرچه ارام تر باشید و از لمس کردن مو یا چهره خود، جلوگیری کنید، مصاحبه بهتر و موفق تری خواهید داشت.

 

زبان بدن در هنگام مصاحبه

 

3. خود را علاقه مند نشان دهید. اگر چه در قسمت های قبلی اینطور بیان شد که لمس کردن صورت و چهره ممکن هست این تصور را در فرد مقابل ایجاد کند که شما در حال تقلب یا دروغگویی هستید یا استرس زیادی دارید؛ اما این زبان بدن در هنگام مصاحبه می تواند نشان دهنده فکر کردن شما باشد.  بنابراین اگر در جلسه مصاحبه کاری؛ از شما سوال پیچیده ای شد، می توانید لمس کوتاه و مختصری از گونه خود داشته باشید و یا چند ضربه کوتاه و ارام به چانه خود بزنید. این زبان بدن شما در زمان مصاحبه به فرد مقابل این سیگنال را می دهد که در حال فکر کردن برای پاسخ دادن به او هستید.

 

نکات تکمیلی در رابطه با زبان بدن

اگرچه نکات ذکر شده در این مقاله می تواند یک راهنمای خوب برای تشخیص و یا داشتن زبان بدن مناسب باشد اما لزوما برای تمام افراد کاربردی نیست. این مورد به ویژه برای مواقعی که با شخصی از یک فرهنگ دیگر ملاقات داشته باشید، صدق خواهد کرد.

اگر در حین صحبت با دیگران، سیگنال های مختلف و ناشناس دریافت کنید، به هیچ عنوان از جانب خود فرضیه سازی نکنید. از فرد مقابل سوال بپرسید تا بتوانید درست بودن زبان بدن او را نیز به خوبی تشخیص دهید. علاوه بر این، توانایی تفسیر زبان بدن یک مهارت مکمل هست و نمی تواند جایگزینی برای گوش دادن یا درک کردن دیگران شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو