تمام راههای موثر صرفه جویی در مصرف آب

تمام راههای موثر صرفه جویی در مصرف آب


منبع: نمناک

187

1398/8/21

11:30


صرفه جویی در آب مهمترین روش مدیریت بحران کم آبی در جهان است.روشهای مختلفی برای صرفه جویی آب در منزل وجود دارد که علاوه بر کاهش هزینه ها می توان آن را برای نسل های بعدی نیز ذخیره سازی کرد .

راه های صرفه جویی در مصرف آب

صرفه جویی در مصرف آب برای هر فردی یک امر واجب است، حتی اگر در منطقه ای زندگی کنید که پرآب باشد . منابع آب در جهان محدود هستند و هر روز کمتر و کمتر می شود. در این قسمت از نمناک راهکارهایی را به شما می آموزیم که چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنید اما قبل از هر چیز باید در مورد اهمیت این موضوع روشنگری کرد .

چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم ؟

صرفه جویی در مصرف آب علاوه بر ذخیره پول، به ما کمک می کند که از آلودگی آب جلوگیری کنیم که در رودخانه ها، دریاچه ها و دیگر منابع آبی تاثیرگزار هستند و همین امر به کاهش گازهای گلخانه ای کمک می کند .

صرفه جویی در مصرف آب همچنین می تواند سیستم گند زدایی را ارتقا ببخشد و آلودگی های بیشتری را از آب های عمومی بگیرد . هرچقدر میزان آب وارد شده به این سیستم ها کمتر باشد، آلودگی آن ها نیز کمتر خواهد بود و در نتیجه هزینه های مربوط به آب شهری نیز کاسته می شود .

روش صرفه جویی در آب

راه های صرفه جویی در مصرف آب در خانه

 در این قسمت موثر ترین راه ها را در صرفه جویی در مصرف آب به شما معرفی خواهیم کرد .

 صرفه جویی کردن آب در توالت ها

 

 از توالت به عنوان یک زیر سیگاری یا آشغال دانی استفاده نکنید 

 زمانی که زباله هایی مثل ته سیگار، دستمال کاغذی و یا دیگر آشغال های ریز را به داخل دستشویی می اندازید، در واقع در حال مصرف آب زیادی هستید و بهترین راه این است که زباله های خود را داخل سطل زباله بیاندازید .

 یک بطری پلاستیک درون سیفون توالت قرار دهید

 یک بطری را از نصف کمتر پر کنید و آن را داخل سیفون توالت قرار دهید یا می توانید از شناورها برای این قسمت استفاده کنید ، این کار باعث می شود که جریان حرکت آب در سیفون عملکرد بهتری داشته باشد و آب زیادی از سیفون شما هدر نرود که در غیر این صورت چیزی حدود دو گالون آب در روز از این راه اسراف خواهد شد .

برای سیفون دستشویی یک دستگاه تنظیم کننده خریداری کنید

 با نصب تنظیم کننده می توانید استفاده از سیفون را برنامه ریزی کنید و این کار باعث می شود که در مواقع غیر ضروری سیفون کار نکند و آب هدر نرود .

از مدل های دوگانه سیفون یا سیفون های کم حجم استفاده کنید

سیفون قدیمی خود را تعویض کنید و از انواع کم حجم آن ها استفاده کنید ، این کار باعث می شود که از 70 درصد اسراف آب در توالت جلوگیری کرده باشید و درواقع بدون انجام این کار هر خانواده در سال می تواند 15000 گالون آب را از این راه هدر بدهد .

قسمت رخت شویی

تا زمانی که لباسشویی پر نشده، از آن استفاده نکنید

در شستن لباس ها عجله نداشته باشید لباسشویی ، هر بار آب زیادی را مصرف می کند و فرقی ندارد که یک لباس در آن باشد یا بیست تا، پس تا زمانی که لباس ها به اندازه کافی جمع نشده اند لباسشویی را روشن نکنید .

از ماشین لباسشویی با بازدهی بالا استفاده کنید

ماشین های لباسشویی جدید در هر بار مصرف حدود 7 گالون آب مصرف می کنند، در حالی که این میزان آب برای ماشین های سنتی حدود 54 گلون است ، پس با نو کردن و افزایش کیفیت لوازم، در مصرف آب صرفه جویی کنید .

صرفه جویی کردن آب در حمام

از دوش های تایمری و با فشار بالا استفاده کنید

از دوش های آبی استفاده کنید که آب را پخش نمی کنند و آن را با فشار زیاد بیرون می دهند و این دوش ها آب را به جای نامربوطی انتقال نمی دهند و از طرفی وجود تایمر در آن ها باعث می شود که سریع تر آب را گرم کنند .

 

روش های صرفه جویی در آب

مدت زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید

یکی از راه های صرفه جویی در مصرف آب این است که هنگام صابون زدن ، دوش را بسته و بعد از اتمام کار زیر دوش بروید. یک دوش گرفتن به مدت 4 دقیقه بین 20 تا 40 گالون آب مصرف می کند .

سینک و شیر آب

شیرهای آب را چک کنید

در بسیاری از خانه ها متوجه چکه کردن آب از شیر شده اید که معمولا افراد به این موضوع بی توجه هستند اما چکه کردن شیر تا حد زیادی آب را هدر می دهد .

هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید

بعضی از افراد عادت دارند که در تمام طول مسواک زدن، شیر آب را باز نگه دارند ، این عادت بد خود را کنار بگذارید و حتی می توانید با یک لیوان معمولی از آب نیز مسواک بزنید .

تیغ خود را در سینک بشویید

داخل سینک را با کمی آب گرم پر کنید و تیغ خود را در آن بشویید که اگر این کار را با جریان آب رونده انجام دهید، آب زیادی هدر خواهد رفت .

آشغال های غذا را داخل سینک خالی نکنید

هر زمان که خواستید ظرف ها را بشویید، تمام مواد چسبیده به آن را دستمال کاغذی بکشید و مستقیم داخل سطل زباله بیاندازید تا هیچ زباله ای سد راه سینک نشود که مجبور باشید با آب آن را تمیز کنید .

از ماشین ظرفشویی استفاده کنید

شستن ظرف ها با دست باعث مصرف آب زیادی می شود و در نتیجه بهتر است که از ماشین ظرفشویی استفاده کنید تا سالانه 5000 گالون در مصرف آب صرفه جویی کرده باشید .

هنگام شستن ظرف ها، شیر آب را ببندید

زمانی که در حال اسکاچ کشیدن روی ظرف ها هستید ، شیر آب را باز نگه ندارید . وقتی که عمل کف زدن کل ظرف ها تمام شد، سریعا آن ها را آب بکشید .

سبزی ها را با شیر آب باز نشویید

سینک را کاملا تمیز کنید و داخل آن را از آب پر کنید و سپس سبزی ها را با چند قطره مایع شوینده مخصوص مواد غذایی پر کنید و اجازه دهید که سبزی ها در آن بمانند .

 

روش های صرفه جویی در آب

یک بطری آب یخ در فریزر داشته باشید

از شیر آب نخورید و همیشه برای آب خوردن از بطری استفاده کنید که مستقیم آب خوردن از شیر، آب زیادی را هدر می دهد .

لوله های آب را بررسی کنید

حتی یک منفذ کوچک در لوله ها به میزان قابل توجهی آب را هدر می دهد ، پس حتما سالانه لوله های منزل را بررسی کنید تا کمترین آسیبی به آن ها وارد نشده باشد .

لوله ها را عایق بندی کنید

می توانید با کمترین هزینه لوله ها را عایق بندی کنید تا از بروز مشکلات در آن ها جلوگیری کنید . علاوه بر جلوگیری از مشکل و هدر رفتن آب، آب راحت تر گرم می شود .

 ذخیره سازی کنید

خلاق باشید و از راه های صرفه جویی در آب استفاده کنید ، مثلا از آب شستشوی میوه ها برای آب دادن به گلدان استفاده کنید و بدانید که این کار هیچ آسیبی به گیاه نمی رساند .

کمتر از گوشت استفاده کنید

اگر فکر می کنید که بیش از حد آب می خورید و هرچقدر که آب می خورید، اشباع نمی شوید باید سبزیجات بیشتر و گوشت کمتری مصرف کنید که شاید آب بسیار زیادی را فقط صرف نوشیدن می کنید.

کمتر خرید کنید

هرچقدر در خرید کردن اسراف داشته باشید، مصرف آب شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد .

پس ، از خریدن بیش از حد لباس ، لوازم منزل و الکترونیکی خودداری کنید تا مصرف آب نیز کاهش پیدا کند .

آبیاری باغچه ها

زمانی که گلدان ها به شکل مناسبی آبیاری می شوند علاوه بر رفع نیاز سلامت و آبی گیاه در صرفه جویی آب نیز تاثیر می گذارد چرا که زمانی که درختان و باغچه هایی که به آب کمی نیاز دارند اما غیر ضروری و بی دلیل آبیاری می شوند نه تنها سبب روییدن علف های هرز و جذب آب توسط آنها می شوند بلکه خاک را خالی از مواد غنی غذایی می کند.

 بنابراین یکی از راه های صرفه جویی کار گذاشتن سیستم های قطره ای و چکه ای در باغچه ها می باشد که با نصب این سیستم به جرات می توان گفت با کاهش 50 درصدی رو به رو خواهید شد. نکته جالبی که وجود دارد این است که آبیاری در ساعات خنک روز و زمانی که در اطراف گیاه برگ هایی برای نگهداری رطوبت وجود دارد مصرف کمتر آب را به دنبال دارد.

روش های صرفه جویی در آب

شستن اتومبیل

قبل از هر چیزی توصیه می کنیم در کارگاه های مخصوص ماشین و بیرون از منزل اقدام به شستشوی ماشین خود بکنید چنانچه به هر دلیلی این کار را در خانه انجام دادید بایستی از رها کردن شیلنگ باز آب به شدت خودداری کنید. سعی کنید با یک یا دو سطل آب اتومبیل خود را شستشو کنید چرا که باید به یاد داشته باشید که بر اثر کمبود آب روزانه جان هزاران انسان از دست می رود.

نظافت کف حیاط و پله های آپارتمان

برای نظافت و تمیزکاری پله های آپارتمان و حیاط به جای شلنگ آب از وسایل تمیز کننده همچون جارو استفاده کنید. با یادداشت کردن شماره کنتور آب پیش و بعد از شست و شوی چنین مواردی میزان هدر رفتن آب را به طور چشمگیری ملاحظه می کنید.

استخر های خانگی

نکته مهمی که باید بدانید این است که در جاهای گرمی که تبخیر آنها بیش از 1500 میلی متر در سال است تعبیه استخرهای خصوصی و حوض آبنما مقرون به صرفه نیست و بهتر است در صورت امکان از استخر های مراکز عمومی و ورزشی استفاده کرد و از احداث آنها در منزل شخصی خودداری نمود. حتی باید میزان تبخیر آب توسط سماور و ظروف دیگر روی اجاق گاز که در ظاهر قابل توجه نیست دست کم گرفته نشود.

به کارگیری آب باران

با تعبیه درست ناودانها در منازل شهری و روستایی می توان آب باران را به داخل باغچه ها هدایت کرد تا با این کار به جای آبیاری باغچه ها گیاهان با آب باران هدایت شوند همانطور که در یکی از شهرهای شمالی اهالی بسیاری از منازل برای جمع آوری آب باران آب انباری تعبیه کردند تا در مواقعی که آب قطع است برای آبیاری و شستشو از آن آب استفاده کنند.

صرفه جویی در ایام سفر

اعضای خانواده در طول سفر هر چند روز که خارج از شهر خود و در شهرهای دیگر به خصوص شهرهای زیارتی ساکن هستند از صرفه جویی آب غافل نشوند تا شهری مثل مشهد هر سال با میزبانی برای 14 میلیون زائر با کم آبی به جیره بندی ناخواسته روبرو نشوند.

جلوگیری از آب بازی کودکان در منزل

سالانه تقریباً به تعداد 16 میلیون کودک زیر پنج سال به علت نبود آب آشامیدنی سالم جان خود را از دست می دهند آب بازی کودکان در ساعت های متمادی نوعی بی اعتنایی و ظلم به آینده همین کودکان بی گناه می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو