خوردن چیپس برای کودکان چه عوارضی دارد؟

خوردن چیپس برای کودکان چه عوارضی دارد؟


منبع: آرگا

155

1398/8/21

13:38


چیپس برای کودکان از دسته تنقلاتی است که بسیاری از متخصصان مصرف آن را منع کرده و از والدین می خواهند تا این ماده را از میان وعده های کودک خود حذف کرده و جایگزین های بهتری برای آن پیدا کنند و ما در این مقاله به بیان جایگزین های سالم تر و بهتر خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

خوردن چیپس برای کودکان چه عوارضی دارد؟

مصرف چیپس برای کودکان بسیار مضر و خطرآفرین است و بهتر است مصرف این تنقلات را برای کودکان منع کنید و اجازه ندهید که به سلامتی خود لطمه وارد کنند و سعی کنید جایگزینی بهتر برای آن پیدا کنید به همین خاطر ما در ادامه به بیان ضررها استفاده از چیپس برای کودکان خواهیم پرداخت.

مضرات مصرف چیپس برای کودکان

چیپس یک ماده غذایی است که بسیاری از کودکان به مصرف آن رغبت و علاقه زیادی نشان می دهند همچنین والدین نیز از چیپس به عنوان یک تنقلات مناسب برای کودک خود نام می برند و حتی آن را به عنوان میان وعده برای کودک خود تهیه می کنند. اما بایستی والدین بدانند که بسیاری از متخصصان استفاده از این ماده را به دلیل داشتن نمک زیاد،وجود چربی اشباع و پایین بودن مقدار مواد مغذی در چیپس نه تنها برای کودک مفید نمی دانند بلکه سراسر ضرر می دانند و همچنین این نگرانی نیز وجود دارد که مصرف بیش از اندازه چیپس توسط کودکان منجر به افزایش وزن آن ها خواهد شد.

ضرر های چیپس برای کودکان

بسیاری از متخصصان به والدین توصیه می کنند که کودکان خود را در سنین کودکی به مصرف چیپس و سایر تنقلات ناسالم عادت ندهند و حتی آن را به عنوان یک ماده رژیم غذایی در میان وعده های آن ها قرار ندهند. بهترین راه برای عادت ندادن کودکان به مصرف چیپس قرار دادن میوه های تازه و مواد غذایی سالم در میان وعده های آن ها است.

بر اساس تحقیقاتی که در چند سال اخیر انجام گرفته بسیاری از متخصصان به این نتیجه رسیده اند که چیپس ۹ برابر وزن خود آب جذب می کند و به همین خاطر معده کودکان پر خواهد شد و منجر به بی اشتهایی آن ها در وعده های اصلی می شود. مصرف چیپس برای کودکان منجر به ایجاد بیماری هایی مثل دیابت،پوکی استخوان،ریزش و شکنندگی مو ها، کوتاهی قد و کم خونی خواهد شد.

بی اشتهایی در کودکان با مصرف چیپس

مصرف چیپس برای کودکان آن ها را از داشتن یک تغذیه ی سالم محروم می کند و صدمه بسیار زیادی را به میزان اشتها و معده ی آن ها وارد خواهد کرد. در ادامه به بیان چند اثرات منفی مصرف چیپس توسط کودکان را بیان کرده ایم:

افزایش وزن با مصرف چیپس برای کودکان:

یکی از پیامد های مهم مصرف چیپس در کودکان بالا رفتن وزن آن ها می باشد که این امر به دلیل بالا بودن میزان چربی و نشاسته سیب زمینی موجود در چیبس است. بر اساس تحقیقاتی که در چند سال اخیر انجام گرفته به این نتیجه رسیده اند که سیب زمینی سرخ شده نسبت به سیب زمینی پخته شده عملکرد بیشتری در بروز چاقی دارد و از آنجایی که چیپس نیز نوعی از سیب زمینی سرخ شده است مصرف بسیار زیاد آن منجر به چاقی و اضافه وزن شدید می شود.

چاقی بیش از اندازه با مصرف چییپس برای کودکان

ایجاد سیری کاذب با مصرف چیپس برای کودکان:

یکی از مهم ترین اثرات منفی مصرف چیپس توسط کودکان ایجاد سیری کاذب در آن ها است و این عامل ناشی از نمک بسیار بالایی است که در چیپس ها وجود دارد. به طور کلی می توان گفت که نمک به دلیل داشتن مقدار بالایی سدیم عملکرد گرسنگی در مغز را غیرفعال کند و این در حالی که سلول های کودک در انتظار مواد مغذی هستند. بسیاری از کودکانی که مصرف چیپس در آن ها زیاد است نسبت به وعده های غذایی بی میل هستند و از خوردن غذا امتناع می کنند.

سیری کاذب با خوردن چیپس برای کودکان

بالا رفتن میزان کلسترول خون:

بایستی بدانید که کودکان در حالت عادی به بیماری کلسترول خون دچار نمی شوند اما از آنجایی که بیش تر کودکان چاق تمایل دارند تا از تنقلات مختلف به خصوص چیپس استفاده کنند بایستی میزان کلسترول آن ها کنترل شود زیرا برای تهیه چیپس از روغن اشباع شده استفاده می کنند و همین عامل باعث افزایش سطح کلسترول خون می شود در نتیجه اگر چه امروزه سعی بر این دارند تا از روغن آفتابگردان و یا روغ سویا برای تهیه چیپس ها استفاده کنند اما باز هم این معضل وجود دارد که برای تهیه چیپس ها از این روغن اشباع شده استفاده می شود.

بالا رفتن میزان کلسترول با مصرف زیاد چیپس

بالا رفتن فشارخون:

علی رغم اینکه نمک بالای موجود در چیپس لذتی خاص دارد اما مصرف مداوم آن توسط کودکان به دلیل داشتن نمک بسیار زیاد منجر به افزایش فشار خون آن ها خواهد شد و یا توازن فشار خون آن ها را بهم بریزد.

ایجاد آلرژی در بدن کودک:

از آنجایی که تمامی چیپس ها حاوی مواد نگهدارنده،افزودنی،طعم دهنده و رنگ دهنده هستند بنابراین مصرف این مواد توسط کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیف باعث ایجاد آلرژی مثل خارش های پوستی،قرمزی و جوش بر روی پوست و یا نشانه های آبریزش بینی خواهد شد.

ایجاد آلرژی در کودک با مصرف بسیار زیاد از چیپس

راهکار هایی برای جلوگیری از مصرف چیپس برای کودکان:

اگر شما کودکی دارید که رغبت و علاقه زیادی به مصرف چیپس و سایر تنقلات ناسالم دارد بهتر است به راهکار های زیر توجه و بدان عمل کنید تا بتوانید یک جایگزین بهتر برای کودک خود و حفظ سلامتی او پیدا کنید.

استفاده از تورتیلای ذرت برای جایگزین مصرف چیپس برای کودکان:

بر اساس تحقیقات بسیاری از متخصصان کودک استفاده و مصرف تورتیلای سیب زمینی نسبت به چیپس سیب زمینی بهتر است زیرا آسیب ها و ضررهای کمتری را شامل می شود. البته لازم به ذکر است که بگوییم برخی از تورتیلاها هستند که دارای رنگ هستند و فاقد ضرر نیستند به همین خاطر بهتر است تا برای حفظ سلامتی کودک خود از نوع بی رنگ آن استفاده کنید.

جایگزین تورتیلای ذرت به جای چیپس برای کودکان

جایگزین کردن چیپس سبزی به جای چیپس سیب زمینی:

امروزه برای کاهش چربی موجود در چیپس ها از نوع سبزیجات آن تولید می کنند تا از این طریق بتوانند مصرف روغن مازاد توسط کودکان را محدود و کنترل کنند.

استفاده از چیپس سبزی برای تغذیه کودکان

استفاده از چیپس سیب زمینی پخته به جای سیب زمینی سرخ شده:

بهترین روش این است که والدین هنگام وعده های غذایی کودک یک سیب زمینی پخته شده را جایگزین سیب زمینی سرخ شده در کنار غذای او قرار دهند.

مصرف سیب زمینی پخته به جای سیب زمینی سرخ شده

مصرف میوه های تازه به جای چیپس سیب زمینی:

قرار دادن میوه های تازه برای جلوگیری از مصرف چیپس برای کودکان

یکی دیگر از راهکار های خوب برای کاهش میزان مصرف چیپس در کودکان این است که به جای چیپس میوه های تازه را در کنار وعده های غذایی و حتی در میان وعده های او قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو