بیماری ذات الریه در کودکان، مساله ای جدی است؟

منبع: نی نی بان

57

1398/8/21

14:30


سازمان بهداشت جهانی روز ۱۲ نوامبر یا ۲۱ آبان ماه را به عنوان روز جهانی ذات الریه یا همان سینه‌ پهلو نامگذاری است. در بیماری ذات الریه کیسه‌های هوایی متورم و چون درون آن از مایعات پر می‌شود، اکسیژن رسانی کمتر شده و تبادلات گازی کم می شود. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری های پنوموکوکی اولین بیماری‌های عفونی کشنده در سراسر دنیاست و سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر ۵ سال بر اثر ابتلا به این بیماری ها جان خود را از دست می دهند.
دکتر محرزاد بحتوئی، متخصص داخلی و فوق تخصص ریه درباره ذات الریه توضیح داد: ذات الریه به معنای عفونت ریه است، بافت ریه که اعمال تبادل گاز انجام می‌دهد به شکل حبابچه های کوچکی مانند یک بادکنک هستند. در داخل هر ریه چیزی در حدود ۶۰-۵۰ میلیون از این حبابچه های کوچک وجود دارد که کار تبادل گاز را انجام می‌دهند. گفته شده اگر بتوانیم ریه را به طور کامل باز کنیم و روی زمین بگسترانیم می‌تواند فضایی به مساحت ۱۰۰ متر مربع را فرش کند که این ۱۰۰ متر مربع را خداوند در قسمت کوچکی از قفسه سینه جا داده است، و مثل رادیاتور ماشین که سطح تماس بسیار زیادی دارد ریه‌ها هم همین حالت را دارند.سطح تماس ریه ها با خارج همین حبابچه ها هستند که هوا به داخل آنها آمده و از دیواره حبابچه ها وارد خون شده و تبادل گازها مجددا از دیواره ها یا بافت ریه انجام می شود که اگر این بافت دچار عفونت شود به آن پنومونی (Pneumonia) می‌گویند و یک سری عوامل خارجی به عنوان عوامل بیماری زا دارد.» بیشتر بخوانید ذات الریه و مرگ ۱۱ میلیون کودک در ۱۰ سال آینده.

چه کسانی در معرض آسیب بیشتری هستند
دکتر بحتوئی درباره طبقات حساس و افراد آسیب پذیر بیماری عفونت ریه به ایسنا گفت:« افرادی که در دو طرف طیف سنی قرار دارند بیشترین آسیب پذیری را دارند و در صورت ابتلا به این بیماری بیشترین خطرات را متحمل شوند تا جایی که ممکن است به مرگ شخص منجر شود. همانند کودکان و افراد بالای ۶۵ سال که اگر در معرض این عارضه باشند خطر بیشتری را سهیم می‌شوند. همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند همچون بیمارانی که دارای سرطان های مختلف هستند، افراد دیابتی و یا بیماران مزمن کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی و... که استعداد ابتلا به پنومونی بیشتری دارند اگر دچار عفونت شوند دیرتر درمان می شوند. شایع ترین علامت بیماری عفونت تب و درد بدن و علائم دیگری چون سرفه ، خلط (بالاخص خلط های رنگی) ، درد قفسه سینه و در موارد شدیدتر تنگی نفس است که این علائم تشخیص را به سمت دستگاه تنفسی و عفونت ریه ها هدایت می کند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو