آموزش نصب ایزوگام در پشت بام و نکات مربوطه

آموزش نصب ایزوگام در پشت بام و نکات مربوطه


منبع: ستاره

139

1398/8/21

15:43


اگر قصد دارید نصب ایزوگام در پشت بام را خودتان انجام دهید، باید ابتدا نکاتی را رعایت کنید و سپس اقدام به چسباندن ایزوگام نمایید. فصل مناسب، اندازه‌گیری دقیق و هم‌پوشانی کافی لایه‌های ایزوگام از مهمترین موضوعاتی هستند که باید مدنظر قرار دهید.

نصب ایزوگام در پشت بام

 

ستاره | سرویس خانه داری - ایزوگام کردن پشت بام برای جلوگیری از نفوذ آب باران در سقف و همچنین عایق کاری منزل به جهت گرمایش مناسب در زمستان و سرمایش خوب در تابستان از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قصد نصب ایزوگام روی پشت بام را دارید، جالب است بدانید که خودتان نیز می‌توانید اینکار را انجام دهید. برای این منظور با ستاره همراه باشید، در این مطلب تمام آنچه برای ایزوگام سقف به آن نیاز دارید را شرح خواهیم داد.


در این مطلب می‌خوانید:


تجهیزات مورد نیاز برای نصب ایزوگام در پشت بام

از وسایل مورد نیازی که برای نصب ایزوگام نیاز دارید می‌توان اشاره کرد به:

۱. کمچه

کمچه یا همان ماله که با داشتن یک دسته و سطح صاف برای پهن کردن و صاف کردن سطوح به ‌کار می‌رود.

 

کمچه یا ماله

 

۲. ماله بند کشی: برای تمیز کردن بخش‌های مورد نظر پس از انجام کار از این وسیله استفاده می‌شود.

 

ماله بند کشی

 

۳. تیغ موکت بری فلزی: از این وسیله برای برش ایزوگام استفاده می‌شود. در هنگام کار با این وسیله احتیاط کنید زیرا لبه‌های آن بسیار تیز و برنده است.

 

تیغ موکت بری فلزی

 

۴. دستکش نسوزبرزنتی: به لیل کار با آتش و حرارت حتما باید از یک دستکش نسوز برزنتی استفاده کنید.

 

نصب ایزوگام در پشت بام

 

۵. کفش چرم ساق بلند: به علت حرارت دیدن، ایزوگام به شکل نیمه مایع در می‌آید و به علت آن که داغ است، ترجیحا در هنگام کار از یک کفش چرم ساق بلند استفاده کنید. البته این کفش‌ها را کفش ایمنی هم می‌نامند.

 

نصب ایزوگام در پشت بام

 

۶. تیغه لاستیکی دسته دار: از این تیغه برای منظم و خطی کردن ایزوگام در هنگام کار استفاده می‌شود. همچنین کندن بعضی از نقاط اضافه از روی سطح استفاده می‌شود. به این وسیله کاردک نیز می‌گویند.

تیغه لاستیکی دسته دار

 

۷. فندک جرقه‌ای: برای روشن کردن مشعل و حرارت دادن ایزوگام به این وسیله احتیاج دارید.

 

فندک جرقه‌ای

 

۸. چراغ شعله پخش کن: از این وسله برای حرارت دادن به ایزوگام استفاده می‌کنند

نصب ایزوگام در پشت بام

 

۹. جارو: از جارو برای نظافت و تمیز کردن سطح مورد نظر قبل از کار استفاده می‌شود.

جارو

 

۱۰. کپسول گاز مایع: انرژی مورد نیاز برای روشن کردن شعله پخش کن را تأمین می‌کند.

 

کپسول گاز مایع

 

نکات مهم قبل از شروع کار نصب

قبل از شروع به کار نصب ایزوگام در پشت بام باید نکاتی را رعایت کنید تا در هنگام کار مشکلی مواجه نشوید. البته رعایت این اصول باعث می‌شود تا کیفیت نهایی شما نیز بالاتر برود. نکات مورد نظر عبارتند از:

۱. قبل از شروع به نصب ایزوگام سطح مورد نظر را خوب با آب و جارو تمیز کنید تا اگر خاک و آشغالی بر روی آن است تمیز شود. پس از شستشو اجازه دهید سطح به خوبی خشک شود.

۲. خرابی روی سطح را بر طرف کنید. در صورتی که پشت بام مورد نظر دچار آسیب دیدگی و ترک است بهتر است آن را با سیمان یا مواد ساختمانی دیگر پر کرده و عیب را بر طرف کنید.

۳. اگر پشت بامی را که می‌خواهید عایق کنید از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار نیست و موجب می‌شود که زیرکار ایزوگام بد شود بهتر است از قیر یا پرایمر استفاده کنید.

۴. قبل از شروع کار باید وسعت سطح مورد نظر را اندازه گیری و آن را به اندازه‌های کوچکتر علامت گذاری کنید. برای این کار از محل ناودان شروع کنید و عرض هر قسمت را ۹۰ سانتی‌متر قرار دهید.

۵. در ابتدا باید رول ایزوگام را باز کنید. اگر بر روی ایزوگام لایه پلاستیک وجود دارد آن را جدا کرده و از وسط به آن حرارت دهیم. اندازه هر رول حدود ۱۰ متر است توجه داشته باشید که به اندازه مورد نیاز خود از آن استفاده کنید.

۶. دقت داشته باشید اگر بر روی پشت بام برآمدگی وجود دارد آن را جدا کرده و نقطه مورد نظر و سطح را با دیگر نقاط پشت بام هم تراز کنید.

۷. به گوشه‌ها و دور تا دور پشت بام دقت کنید در این بخش‌ها باید از سیمان ماهیچه کشی شود. منظور از ماهیچه کشی پوشانده سطح با ملات پرسیمان است. همچنین بر روی این زاویه ایزوگام را نصب نکنید.

۸. دقت کنید که بعد به اتمام رسیدن رول اول هم‌پوشانی لازم در شروع استفاده از رول دوم رعایت کنید. این رویه را تا آخر کار ادامه دهید.

 

نحوه نصب ایزوگام بر روی پشت بام

دقت کنید که باید در هنگام نصب ایزوگام شرایط ساختمان برای این کار مهیا باشد. ساخت و ساز بر روی بخش پشت بام به پایان رسیده باشد و سقف به خوبی خشک شده باشد. همچنین وسایلی که بر روی پشت بام مانده یا قرار است که در آن‌جا باشد بهتر است از روی پشت بام برداشته شود و بعد از آن عملیات نصب انجام شود.

پس از نظافت و شستشوی کامل پشت بام صبر کنید تا سطح خشک شود. همچنین شکاف‌های موجود بر روی سطح را با سیمان و...پرکنید. بعد از این شما باید مشعل را روشن و تنظیم کنید. بعد از آن به سمت قسمت ناودان رفته و اندازه‌گیری را شروع کنید. همان‌طور که گفته شد باید عرض را میزان ۹۰ سانتی‌متر اندازه‌‌گیری کنید. سطح داخلی ناودان را با یک تکه ایزوگام تک لایه به شکل یک قیف بپوشانید. اندازه این تکه بهتر است ۵۰ در ۵۰ باشد. از چسبیدگی کامل ایزوگام به لوله نیز اطمینان حاصل کنید. تعیین نقطه صفر و اوج پشت بام را از قسمت جلویی ناودان شروع کنید. برای این کار قسمت جلویی ناودان را با یک متر لایه ایزوگام نصب کنید البته فراموش نکنید که زیر کوار یا منبع آب را هم با یک لایه ایزوگام ۲ متری بپوشانید.

برای کیفیت بهتر در نصب کل رول ایزوگام را باز کنید و آن را از وسط به دو بخش تقسیم کنید و برای شروع از قسمت‌های وسطی آن شروع به کار کنید. به این شکل کار شما تراز خواهد شد و از کج شدن ایزوگام در هنگام نصب جلوگیری می‌شود. برای هم پوشانی کامل در ردیف‌های نصب شده ایزوگام بهتر است به سمت چپ و راست حرکت کنید به این ترتیب به میزان ۱۰ سانتی‌متر از هر طرف با بخش‌های دیگر پوشش داده می‌شود.

حرارت دادن را شروع کنید و در همین هنگام ایزوگام را روی خط کشی‌های انجام شده تنظیم کنید. از بخش میانی ایزوگام شروع به صاف کردن آن بکنید تا چین خوردگی و هوایی که زیر آن است از بین برود.

در بخش آخر باید خوب دقت داشته باشید که با شعله کم بخش‌های مختلف را به یک‌دیگر متصل کنید. شما می‌توانید برای این کار از کمچه نیز کمک بگیرید. البته مراقب باشید برای باز کردن برخی از چین خوردگی‌های موجد باید با شعله، ایزوگام را حرارت دهید و به آرامی آن را باز کنید در غیر این صورت ایزوگام آسیب می‌بیند.

 

نصب ایزوگام در پشت بام

 

فصل و زمان مناسب برای نصب ایزوگام

برای بالا رفتن کیفیت کار شرایط آب  هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید کار نصب ایزوگام را در فصل تابستان انجام دهید. البته دقت باشید که هوا باید خشک باشد، نصب ایزوگام در هوای مرطوب کیفیت کار را پایین می‌آورد. به همین دلیل شریط کار در نقاط مختلف ایران تفاوت دارد، اما در مجموع اگر هوا گرم و خشک باشد نتیجه کار به مراتب بهتر است.

هرچند که خشک بودن هوا مهم است اما اگر هوا سرد باشد باز هم کیفیت کار پایین خواهد آمد. در کل دمای هوا باید بالای ۵ درجه سانتی‌گراد باشد. بهترین حالت برای انجام این کار دمایی بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است و زمان مناسب نیز در شهری مانند تهران مرداد و شهریور ماه است.

در صورتی که نکته گفته شده را رعایت نکنید و اقدام به انجام نصب ایزوگام در فصل سرد و مرطوب بکنید نتیجه کار نامناسب خواهد و از کیفیت ایزوگام کاسته خواهد شد. خیس یا مرطوب بودن ایزوگام منجر به درست نچسبیدن آن به سطح پشت بام می‌شود. با این اتفاق ایزوگام دچار ترک و شکنندگی شده و در پی آن نم و رطوبت به سقف راه پیدا می‌کند.

 

در آخر

نصب ایزوگام در پشت بام نیاز به صبر و حوصله دارد. همچنین در هنگام کار باید دقت بالایی داشته باشید تا کیفیت کار مطلوب باشد. هنگام نصب ایزوگام نکات ایمنی را رعایت کنید تا در هنگام کار با مشکلی مواجه نشوید. اغلب تصور می‌کنیم که پشت بام منازل استفاده چندانی ندارد، اما در حقیقت چنین نیست. پس از آنکه پشت بام را ایزوگام کردید و از مطلوب بودن کیفیت کار اطمینان حاصل کردید، می‌توانید به فکر استفاده از این فضا باشید. در این راستا توصیه می‌کنیم نگاهی به مطلب گلخانه در پشت بام، باغچه‌ای کوچک بر بام خانه شما! بیندازید. به این ترتیب شما علاوه برآنکه فضایی زیبا خواهید داشت می‌توانید برای میزبانی از میهمان خود نیز از این فضا استفاده کنید. در پایان فراموش نکنید که تجربیات و نظرات خود را در مورد نحوه نصب ایزوگام در پشت بام با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو