کینوا، جایگزین مغذی برنج برای سلامت بدن

کینوا، جایگزین مغذی برنج برای سلامت بدن


منبع: زیبامون

254

1398/8/21

15:52


کینوا سرشار از پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. با ما در زیبامون دات کام همراه باشید تا بیشتر در مورد این دانه های مغذی بدانید

کینوا، جایگزین مغذی برنج برای سلامت بدن

کینوا و خواص بی نظیر آن

به نظر می رسد این روزها کینوا، این دانه های پرخاصیت بسیار محبوب شده و همه در مورد آن همه صحبت می کنند. این گیاه هزاران سال پیش در آمریکای جنوبی کشت شد و به آن "غله مادر" می گفتند و کینوا امروزه به عنوان یک منبع غذایی فوق العاده محسوب می شود و در سال 2013 کینوا را به عنوان یکی از بهترین نوع خوراکی ها شناخته شد.

 

گیاه کینوا

 

اما چرا کینوا اینقدر محبوب شد؟ چه چیزی باعث شد که کینوا به عنوان "برنج کم کربوهیدرات" در دنیای تغذیه بسیار ارزشمند شود؟

یکی از مهمترین دلایلی که می توان به آن اشاره کرد این است این دانه طبیعی، گلوتن فری است و برای افرادی که وگان و یا گیاه خوار هستند یک منبع غذایی سرشار از مواد مغذی است. 

پروتئین، منیزیم، فیبر، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ای و آنتی اکسیدان‌ها از جمله موادی هستند که به وفور در دانه‌های این گیاه وجود دارند. کینوا یکی از معدود گیاهان خوراکی است که همه ۹ آمینو اسید ضروری بدن را دارد. این گیاهی بومی از کشورهای آمریکای جنوبی مانند بولیوی، شیلی و پرو آمده و به دلیل مواد مغذی زیادی که دارد، امروزه از اهمیت بسیاری در میان مردم کشور ما نیز  پیدا کرده است. در دوران قدیم کینوا را مادر همه غلات می‌دانستند و معتقد بودند که دانه‌ای مقدس است. "برنج اینکا و خاویار گیاهی" نام‌های دیگر این دانه است.

به طور کلی ، کینوا یک منبع غذایی باورنکردنی دارد. کینوا در مقایسه با دانه های تصفیه شده، منبع غنی از فیبر، پروتئین، ویتامین های B و آهن به حساب می آید، اما گذشته از این میزان پروتئین بالای کینوا یکی از مهترین دلایل محبوبیتش بین مردم است.

به طور کلی یک فنجان کینوای پخته شده شامل:

222 کالری

39 گرم کربوهیدرات

8 گرم پروتئین

6 گرم چربی

5 گرم فیبر

1 گرم شکر

است که به خودی خود، یک وعده غذای کامل و سالم به حساب می آید.

انواع مختلف کینوا

رنگ های مختلف کینوا

شاید تعجب کنید اما  بیش از 120 گونه مختلف کینوا وجود دارد و در یک طیف گسترده ای از رنگ ها در دسترس هستند، اما رایج ترین رنگ های کینوا در ایران که در اکثر سوپرمارکتها به راحتی پیدا می شود: کینوای سفید، قرمز و سیاه است.

کینوای سفید و قرمز و سیاه

کینوا سفید که کمی به زرد متمایل است را به نام کینوا طلایی هم می‌شناسند. این دانه‌ها ظریف‌تر و سبک‌تر از بقیه رنگ‌ها هستند و بعد از پخت نرم‌تر می‌شوند.

کینوا قرمز بعد از پخت به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شود و کمی شیرین‌تر است. این دانه‌های قرمز که بعد از پخت بافت خود را بیشتر حفظ می‌کند و برای تهیه سالاد مناسب‌تر هستند.

کینوا سیاه هم از دانه‌های سفید شیرین‌تر است و بعد از پخت هم به همین رنگ دیده می‌شود.

فواید اصلی کینوا

به دلیل محبوبیت بیشتر کینوا در طی این سالها، تحقیقات بسیاری در مورد این خوراکی مغذی انجام شده که شامل موارد زیر می شود:

پایین آوردن کلسترول خون با مصرف کینوا

فیبرموجود درکینوا می تواند درپایین آوردن سطح کلسترول خون، بسیارمفید باشد. فیبر موجود در کینوا، عملکرد سیستم گوارش شما را بهتر می کند و کبد، کلسترول موجود درخون را برای ایجاد اسیدهای مورد نیاز بیرون می کشد و به این صورت سطح کلسترول خون پایین می آید. طبق مطالعاتی که صورت گرفته، مصرف روزانه بیش از 16 گرم ازغلات سبوس دارمثل کینوا، می تواند سطح کلسترول بد خون یا LDL را کاهش دهد.

مصرف کینوا و سلامت قلب

پایین آمدن سطح کلسترول خون به معنای داشتن یک قلب سالم است اما کینوا مزایای دیگری نیز برای سلامت قلب دارد. کینوا سطح اسید چرب و تری گلیسیرید کمتری نسبت به پاستاها و نان های گلوتن فری تولید می کند و همین امر به سلامت قلب کمک می کند.

مزایای ضد التهابی کینوا

کینوا و سایر غلات سبوس دار،کاهش خطر ابتلا به التهابات مزمن و خطرناک کمک می کند و می‌تواند به افزایش میکروب‌های مفید روده کمک کند .یک مولکول فلاونوئیدی به نام کوئرستین که بیش از هر ماده غذایی دیگر در کینوا وجود دارد که از خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد افسردگی برخوردار است و به پیشگیری و درمان بیماری های التهابی مانند میگرن، حساسیت و آلرژی چشم، خارش پوست، آرتروز و روماتیسم کمک می کنند.

فواید کینوا برای دیابت و فشار خون بالا

کینوا برای کنترل کردن دیابت و فشار خون بالا هم بسیار مفید است. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله غذاهای دارویی به چاپ رسیده، دانشمندان برزیلی ۱۰ غله سنتی را مورد مطالعه قرار دادند تا تاثیر آن‌ها را بر روی کنترل دیابت و فشار خون بالا مشخص کنند و آن‌ها دریافتند که کینوا سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی به نام کورستین است و پتانسیل بیشتری برای کم کردن علائم دیابت و فشارخون را داراست.

افزایش طول عمر با مصرف کینوا

فیبر موجود در کینوا و مصرف غلات سبوس دار می‌تواند به افراد کمک کند عمر بیشتری داشته باشند. بر اساس مطالعه‌ای که جدیدا منتشر شد، رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند مرگ زودرس را کاهش دهد

کمک به جلوگیری از پوکی استخوان

این تفکر غلط است که فقط افراد بالای 50 سال باید واقعا در مورد پوکی استخوان نگران باشند. در حقیقت همه باید در مورد سلامت استخوان ها، صرف نظر از سن و جنسیتشان هرکسی ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شود.

با توجه به اینکه کینوا سرشار از منیزیم است، برای سلامتی استخوان بسیار عالی عمل می کند و نقش مهمی را در استحکام استخوان ها ایفا می کند. مهمتر از همه، کینوا شامل تمامی 9 آمینو اسید ضروری که بدن نمی تواند به تنهایی تولید کند، به تنهایی در بدن این نقش را ایفا می کند و منگنز موجود در آن هم مانند منیزیم، به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

کینوا برای سلامت پوست

کینوا به درمان لکه های ناشی از بالا رفتن سن کمک می کند. ویتامین B12 در کینوا با سایر ویتامین های B در ارتباط است. کینوا کمک می کند تا رنگ پوست بهتر و سالمتر دیده شود و به درمان آکنه کمک کرده و جای مناطق قرمز و التهابی را که اغلب با بروز آکنه مرتبط است، بهبود می بخشد و به خاطر بالا بودن میزان پروتئین، در به تأخیر افتادن روند پیری کمک می کند و باعث می شود تا پوست شما زیبا تر و جوان تر به نظر برسد. ریبوفلاوین در کینوا (یا ویتامین B2) باعث افزایش الاستیک پوست می شود. حتی می تواند روند ایجاد آکنه را کمتر کند و به دلیل اینکه کینوا می تواند چربی پوست را کنترل کند و همین باعث کمتر شدن جوشها در صورت شود.

برای اینکه پوست بهتری داشته باشید کافیست فقط ¼ فنجان کینوا را در شیر سویا بپزید و اجازه دهید سرد شود سپس آن را با 3 قاشق چای خوری ماست، 2 عدد زرده تخم مرغ و 2 قطره روغن میموسا مخلوط کنید. آن را به صورت و گردن خود بزنید و برای مدت 20 دقیقه منتظر بمانید. آن را با آب بشویید و خواهید دید پوست تان صاف و درخشان خواهد شد.

 

سالاد کینوا

 

مضرات کینوا

کینوا هم مثل بقیه چیزهایی که در دنیا وجود دارد، ممکن است علاوه بر خواص بسیار بالای که دارد مضراتی را هم داشته باشد.

کینوا و ساپونین 

 دانه های کینوا با ساپونین پوشیده شده‌اند. ساپونین  مواد شیمیایی هستند که برای محافظت از گیاه در برابر بیماری‌های ناشی از قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها به کار می‌روند. ساپونین طعم تلخی دارد و بنابراین قبل از پختن کینوا باید آن را به طور کامل زیر آب سرد شستشو داد. این ماده می‌تواند باعث ایجاد التهاب معده و آسیب به روده کوچک شود و در مواقعی ممکن است باعث دل درد شود.

کینوا بهتر است یا برنج؟

مشخصات غذایی کینوا  با مشخصات برنج کاملا متفاوت است. اگر ما اینجا خواص 1 فنجان برنج قهوه ای دانه بلند پخته شده را بخواهیم به شما بگوییم، شامل:

200 کالری

43 کربوهیدرات

4 گرم پروتئین

3 چربی

3 فیبر

0گرم شکر

خوب حالا شما تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو برای سلامتی شما بهتر است؟ مشخص است که کینوا فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به برنج قهوه ای دارد و یک منبع پروتئین کامل است.

آیا خوردن کینوا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟

صد در صد!

پروتئین و فیبر بالای کینوا  مطمئنا می تواند احساس سیری را در شما به وجود بیاورد و این به شما کمک می کند تا غذای کمتری بخورید. یک فنجان کینوای پخته شده معادل 222 کالری دارد و به شما در کاهش وزن کمک میکند.

طرز پخت کینوا

 

کینوای پخته شده

 

دانه‌های کینوا تا حدودی مانند برنج پخته می‌شوند. کافی است یک پیمانه از آن‌ها را با دو برابر آب درون قابلمه بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید تا آب آن تمام شود.

می‌توانید از روغن زیتون، آب لیمو یا نارنج و ادویه هم برای طعم بهتر استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای بهتر شدن طعم کینوا به جای آب ساده، از آب مرغ یا گوشت استفاده کنید.

برای آن که دانه کینوا بافت خود را از دست ندهد و له نشود، می‌توان حجم معین آب را در چند مرحله به قابلمه اضافه کرد. علاوه بر این می‌توانید از این گیاه در تهیه سالاد، کتلت، برگر، سوپ کینوا و دیگر غذاها هم استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو