بلیچینگ دندان چیست و چه عوارضی دارد؟

بلیچینگ دندان چیست و چه عوارضی دارد؟


منبع: زیبامون

271

1398/8/21

17:24


برای اشنایی بیشتر با بلیچینگ دندان و عوارض ان در ادامه با زیبامون همراه باشید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

بلیچینگ دندان چیست و چه عوارضی دارد؟

دندان های سفید، یکدست و درخشان تاثیر خیلی زیادی بر روی زیبایی چهره و لبخند شما دارد. هر چه دندان های شما سفید تر و مرتب تر باشد، نه تنها اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت بلکه لبخند جذاب تر و زیباتری خواهید داشت.

رعایت بهداشت و رسیدگی به دندان ها یکی از کارهای بسیار مهم و روزمره ای هست که باید به آن توجه داشته باشید تا به بهترین شکل ممکن از سلامت و زیبایی دندان هایتان مراقبت کنید. اما اگر به هر دلیلی رنگ دندان هایتان تغییر کرد و یا لکه چای، قهوه، مواد غذایی و ... بر روی دندان ها باقی مانده می توانید از روش های مختلفی از جمله بلیچینگ دندان، این لکه ها را از بین برده و دندان های سفید تر و درخشان تری داشته باشید.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و اطلاعات خودتون رو در رابطه با بلیچینگ دندان، روش های انجام این کار، مراقبت های لازم بعد از بلیچنک کردن دندان ها و عوارض بلیچینگ دندان افزایش دهید.

 

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان (Tooth bleaching) یکی از روش های موثر برای سفید کردن دندان هاست که معمولا به شکل تخصصی در مطب دندانپزشکی انجام می شود و تاثیر خیلی خوبی هم در سفید و درخشان شدن دندان ها دارد.

اگر قصد دارید که دندان های سفیدتر و لبحند زیباتری داشته باشید باید بدانید که برای بلیچینگ کردن دندان ها حتما باید به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا بهترین و مناسب ترین روش برای سفید کردن و بلیچینگ درمان برای شما تجویز شود. به طور کلی برای دریافت این خدمات زیبایی شما با 2 گزینه مواجه خواهید شد:

  1. بلیچینگ دندان در مطب ( in-office-based teeth bleaching)
  2.  بلیچینگ دندان در خانه

 

سفید شدن دندان

 

در هر دو این روش ها از مواد سفید کننده مبتنی بر هیدروژن پر اکسید استفاده می شود با این تفاوت که در روش خانگی از پراکسید هیدروژن 3 تا 20 درصد استفاده می شود و در مطب، پراکسید هیدروژن 15 تا 43 درصد مورد استفاده قرار می گیرد.

هر دو این روش ها با تجویز پزشک انجام می شود و باید بدانید که اثر بخشی ان بر هر فرد متفاوت بوده و باید جوانب مثبت و منفی این روش ها را در نظر داشته باشید. در ادامه با هر دو روش بلیچینگ دندان در خانه و بلیچینگ دندان در مطب آشنا خواهید شد.

 

بلیچینگ دندان در مطب دندان پزشکی

بلیچینگ دندان که در مطب و توسط دندان پزشک انجام می شود، خیلی سریع تر باعث سفید شدن دندان ها خواهد شد زیرا در مطب، از محلول سفید کننده بسیار قوی تری برای بلیچینگ دندان ها استفاده می شود. علاوه بر این ممکن است در هنگام انجام این کار از گرما، نور یا ترکیبی از این دو برای سرعت بخشیدن به روند سفید شدن دندان ها استفاده شود.

گاهی ممکن هست برای اینکه سفیدی دندان ها بسیار چشمگیر باشد، دندان ها 3 تا 8 سایه روشن تر شوند و برای این کار لازم هست چند جلسه 30 تا 60 دقیقه ای به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا نتیجه بلیچینگ دندان ها مطابق با خواست و سلیقه خودتان شود.

 

بلیچینگ دندان در مطب

 

بلیچینگ دندان در منزل

برای اینکه بتوانید بلیچنگ کردن دندان ها را در منزل انجام دهید هم لازم هست به دندانپزشک مراجعه کنید تا یک قالب تو خالی و دقیق از دندان های شما ساخته شود. این قالب شفاف از دندان ها، معمولا با نام تری (Tray) شناخته شده هستند. از این قالب به عنوان مخزن بلیچینگ استفاده می شود. شما باید مواد مخصوص برای بلیچینگ دندان را مطابق با دستورالعمل دندانپزشک در این قالب بریزید و بر روی دندان ها قرار دهید و اجازه بدید تا این قالب به مدت زمان مشخص و تعیین شده از طرف پزشک، بر روی دندان ها بماند تا به تدریج دندان هایتان را سفید کند.

 

بلیچینگ دندان در خانه

 

تفاوت بلیچینگ دندان در مطب بهتر است یا در خانه؟

از انجایی که برای بلیچینگ دندان در مطب، از مواد قوی تری استفاده می شود، اثربخشی سریع تری دارد اما بلیچینگ دندان در خانه دارای ماندگاری بیشتری هست. اما به طور کلی اگر هر دو این روش ها با هم انجام شود، تاثیر خیلی بهتری در سفید شدن دندان ها خواهد داشت. یعنی ابتدا بلیچینگ دندان در مطب را دریافت کنید و سپس چند مرحله بلیچینگ دندان در منزل را نیز تکرار کنید تا اثر سفید کنندگی بهتر و موثری بر روی دندان ها داشته باشند.

 

مراقبت های لازم بعد از بلیچینگ دندان

چه دندان هایتان را در مطب دندانپزشکی بلیچینگ کرده باشید و چه از روش خانگی برای سفید کردن دندان ها استفاده کرده باشید، باید مراقبت و توجه ویژه ای نسبت به دندان هایتان داشته باشید تا این سفیدی و درخشش دندان ها، ماندگاری بیشتری داشته باشید. برای این منظور باید علاوه بر مسواک زندن و استفاده از نخ دندان باید از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی اسید (acidic) و تانین (tannin) هستند نیز خود داری کنید. این مواد غذایی عبارتند از:

 

  • چای سیاه
  • قهوه
  • نوشیدنی های دارای رنگ مصنوعی
  • نوشابه های گازدار با رنگ تیره
  • انواع توت و محصولاتی که با توت های سیاه و قرمز ساخته می شوند
  • سس قرمز، سس سویا، سس کاری
  • سایر مواد غذایی و خوراکی های دارای رنگ مصنوعی

 

مراقبت از دندان

 

ماندگاری  و دوام بلیچینگ دندان چقدر است؟

بلیچینگ دندان ماندگاری طولانی مدت و دائمی بر روی دندان ها ندارد و برای اینکه سفیدی و درخشش دندان ها برای مدت طولانی حفظ شود، علاوه بر رعایت نکات مختلف برای مراقبت از دندان ها که در بالا اشاره شد، لازم هست بلیچینگ دندان را بنا به تجویز پزشک، هر سال تمدید کنید. به طور کلی هرچه مراقبت شما از دندان ها بعد از بلیچینگ کردن بیشتر باشد و از مواد غذایی و نوشیدنی های رنگ دار کمتر استفاده کنید، دوام بلیچینگ دندان نیز بیشتر خواهد بود.

 

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان را اگر در مطب دندان پزشکی و با توجه به دستورالعمل های پزشک متخصص انجام دهید، هیچ عوارضی به همراه نخواهد داشت اما با این حال ممکن هست چند روز بعد از انجام بلیچینگ دندان هایتان کمی حساس شود.

علاوه بر این افرادی که دارای لثه و دندان های حساس هستند، ممکن هست احساس ناراحتی بیشتری در دندان هایشان داشته باشند. در برخی از موارد استفاده از کیت های خانگی نیز ممکن هست سبب ایجاد احساس سوزش در لوزه ها نیز شوند.

از دیگر عوارض بلیچینگ دندان ها می توان به آسیب دیدن ریشه دندان نیز اشاره کرد که در صورت بروز چنین مشکلی، دندانپزشک با تشخیص به موقع و درست می تواند این مشکل را درمان کند.

در رابطه با بلیچینگ دندان باید این نکته را در نظر بگیرید که این روش، برای افرادی که دندان هایشان به مروز زمان زرد و کدر شده است گزینه مناسبی خواهد بود و اگر دندان هایتان به صورت ژنتیکی دارای رنگ زرد باشد ممکن است این روش، تاثیر خیلی زیادی در سفید شدن دندان ها نداشته باشد.

بلیچینگ دندان بر روی دندان های قهوه ای، خاکستری، بنفش ممکن هست اثر گذاری کمتری داشته باشد اما با این حال لازم هست قبل از اقدام به این کار حتما با پزشک مشورت کنید.

 

دندان های سفید

 

آیا بلیچینگ کردن دندان ها برای همه افراد مناسب است؟

لازم هست قبل از انجام هر اقدامی برای افزایش زیبایی دندان هایتان به چند مورد اساسی توجه داشته باشید و بعد با بررسی کامل و در نظر گرفتن تمام جوانب کار و همچنین مشورت با پزشک، از این روش برای سفید تر شدن دندان ها خود استفاده نمایید. این موادر عبارتند از:

 

توجه کردن به توصیه دندان پزشک

لازم هست بدانید که تمام لکه های ایجاد شده بر روی دندان ها را نمی توان با بلیچینگ حتی در حرفه ای ترین سطح نیز برطرف کرد. در این موارد بهتر است با پزشک در رابطه با نوع لکه های موجود بر روی دندان ها مشورت کنید و سپس بهترین و مناسب ترین روش را برای پوشش دادن یا برطرف کردن این لکه ها انتخاب کنید. گاهی یک بلیچینگ ساده می تواند سفیدی خیر ه کننده ای برای دندان ها ایجاد کند و گاهی نیز لازم هست از روش های لمینت و کامپوزیت  دندان، برای افزایش سفیدی و درخشش دندان ها استفاده کنید. پس حتما قبل از تصمیم گیری نهایی خود، نظر و توصیه پزشک را نیز جدی بگیرید.

 

هزینه های بلیچینگ را در نظر داشته باشید

گاهی تمام هزینه های دندانپزشکی و همچنین کارهای زیبایی دندان تحت پوشش بیمه نیست و لازم هست تمام هزینه های این کارها را شخصا و بدون در نظر گرفتن هر نوع بیمه ای که دارید، پرداخت کنید. پس قبل از هر اقدامی برای انجام کارهای زیبایی دندان، کلینیک ها و مراکز درمانی که تحت پوشش بیمه شما هستند را پیدا کنید و در رابطه با هزینه بلیچینگ دندان و تحت پوشش بودن هزینه های آن در بیمه را بررسی کنید.

 

پرس و جو از پزشک در رابطه با مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

بلیچینیگ دندان ممکن هست در یک یا چند جلسه انجام شود، اما مراقبت های بعد از ان هست که کمک می کند تا سفیدی و زیبایی دندان ها برای مدت طولانی روی دندان ها باقی بماند. پس لازم هست اطلاعات دقیقی در رابطه با مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان را از پزشک دریافت کنید و با رعایت این نکات، سفید و زیبایی دندان ها را برای مدت طولانی حفظ نمایید. عادت های غذایی، نوع نوشیدنی هایی که مصرف می کنید، روش های مناسب برای شست و شو و مراقبت از دندان ها جز مواردی هستند که باید بعد از سفید کردن دندان ها، دقت و توجه خیلی زیادی بر روی این موارد داشته باشید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو