عباس جهانگیریان: تئاتر ملی هر کشوری ریشه در تئاتر کودک آن سرزمین دارد

124

1398/8/21

21:40


عباس جهانگیریان گفت: در دورانی تئاتر کودک و نوجوان ما بسیار جریان ساز بود و توانست تاثیر بسیاری بر تئاتر کشور بگذارد.

عباس جهانگیریان: تئاتر ملی هر کشوری ریشه در تئاتر کودک آن سرزمین دارد

سرویس تئاتر هنرآنلاین، عباس جهانگیریان مدرس و پژوهشگر حوزه نمایشنامه‌نویسی و تئاتر است که سال‌ها در این حرفه فعالیت دارد. او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت تئاتر کودک و نوجوان گفت: بخشی از توجه رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف، به نهادهایی مثل صداوسیما و یا فضاهای مشابه دیگر مرتبط است، چرا مدیوم‌هایی مثل تلویزیون سراغ تئاتر نمی آیند و اصلا چه نقشی در این زمینه دارند؟ تلویزیون زمانی در حوزه تولید تله تئاتر فعالیت بسیاری داشت و در معرفی تئاتر و نمایش بسیار موثر و کمک‌کننده بود. تولید تله تئاتر پس از انقلاب از سال 61 در تلویزیون آغاز و در سال 15 تا 20 تله تئاتر تولید می‌شد که تا اواسط دهه 80 ادامه داشت.

او در ادامه افزود: با این حال می‌توان گفت سیاست کنونی سازمان صداوسیما بی علاقگی به تولید تئاتر است. معمولا گفته میشود برای تولید تله تئاتر و یا برنامه‌های مرتبط بودجه کافی ندارند. تلویزیون چندین شبکه دارد و اتفاقا می‌تواند با تله تئاترها آنتن خود را پر کند. ما حدود یک میلیون خانواده تئاتری داریم و طبق آمار تله تئاترها مثل سریال، بیننده‌های پر و پا قرص دارد. از طرف دیگر هزینه‌ای که یک تله تئاتر در بردارد بسیار کمتر از یک سریال است. 

این نویسنده و پژوهشگر عرصه تئاتر کودک و نوجوان درباره جریان‌سازی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرد: تئاتر ملی هر کشوری ریشه در تئاتر کودک آن سرزمین دارد و زمانی نیز تئاتر کودک و نوجوان ما بسیار جریان ساز بود و توانست تاثیر بسیاری بر تئاتر کشور بگذارد. نسلی که در دهه‌های 50، 60 و 70 در مدارس تئاتر کار می کردند، در عرصه تئاتر بزرگسال نیز فعال بودند. بسیاری از هنرمندان کارشان را با تئاتر در مدارس آغاز کردند و همینطور که پیش رفتند، گستره فعالیت‌شان  را وسعت بخشیدند.

او همچنین اضافه کرد: تاسیس واحد نمایش در تلویزیون و بخش کودک و نوجوان آن به همت داوود رشیدی، رضا بابک، بهرام شاه محمدلو و چند هنرمند دیگر صورت گرفت و این موضوع تاثیر بسیاری در رشد تئاتر کودک داشت. ما در دوره‌ای سازمان تئاتر مدارس را داشتیم که بسیاری از هنرمندان ما از این سازمان شروع به کار کردند. طی این سال‌ها چندین بار از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردیم تا سازمان تئاتر مدارس راه‌اندازی شود. شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز اعلام کرده که حاضر است در این راستا کمک کند تا این سازمان مجدد احیا شود. در صورتی که جشنواره تئاتر دانش‌آموزی در سطح ملی برگزار شود، کمک بزرگی به تئاتر کودک و نوجوان است. اکنون یکی از دلایلی که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان آنطور که انتظار می‌رود جریان‌ساز نیست به دلیل این است که برآمده از جریان‌های بزرگ تئاتری در کشور نیست و درواقع زمانی جشنواره همدان به سطح مطلوب خود می‌رسد که به عنوان جشنواره جشنواره‌ها مطرح باشد.  

جهانگیریان ضمن اشاره به اینکه چندان موافق نیست تا این جشنواره رقابتی برگزاری شود، یادآور شد: زمانی که میان گروه‌های تهرانی و گروه‌های محروم شهرستانی امکانات برابر نیست، رقابت هم نمی‌تواند عادلانه باشد. خود ما هم در داوری‌ها نمی‌توانیم این نبود امکانات و شرایط را لحاظ کنیم. از طرف دیگر رقابت در زمانی است که نمایش‌های بسیاری به دست هیئت انتخاب می‌رسد و از این میان تعدادی انتخاب و سپس رقابت برگزار می‌شود اما ما می‌دانیم که سالهاست تعداد آثار کم است، پس رقابت هم معنای چندانی ندارد.

او در خصوص نقش رسانه‌هایی چون صداوسیما در طول برگزاری جشنواره‌های تئاتری تصریح کرد: اتفاقا از طریق تلویزیون این امکان وجود دارد تا آموزش‌های مختلفی به مخاطب ارائه شود. من در دوران نوجوانی از طریق برنامه‌های داوود رشیدی جذب تئاتر شدم. تلویزیون در دوره‌ای برنامه‌ها و تله‌تئاترهای مختلفی داشت و شاید اگر همان متولیان مشخص وجود داشته باشند بهتر می‌توان در این راستا برنامه‌ریزی کرد.

عباس جهانگیریان درباره ضرورت آئین‌نامه‌ای که سال گذشته پس از برگزاری دوره پیشین جشنواره تدوین شد، اظهار کرد: همه جشنواره‌ها در دنیا آیین‌نامه دارند. کارکرد آیین‌نامه، آسیب‌شناسی ضعف‌ها و برطرف کردن کاستی‌ها و برنامه‌ریزی و مدیریت برگزاری جشنواره‌هاست. آیین‌نامه، قانون اجرایی یک جشنواره است، من آیین‌نامه جشنواره را ندیده‌ام اما در صورتی که آیین‌نامه به خوبی و توسط افراد کاردان تدوین شده باشد، بسیار امیدبخش است. امسال، سال نخست دبیری مجید قناد است و او براساس آیین‌نامه این امکان را داشته تا جشنواره را بهتر برگزار کند و به صورت فشرده تجربه‌هایی را در اختیار داشته باشد.

او در پایان صحبت‌هایش خاطره‌ای تعریف کرد و گفت: فکر کنم حدود پنج سال پیش بود که من با حسین محب اهری در همدان داور بودیم. با راننده‌ای به اطراف همدان می‌رفتیم و با اینکه محب اهری می‌دانست که بیماری دارد اما امید به زندگی را در او می‌دیدم و اصلا احساس نمی‌کردم مریض است. این حس زیستن او برای من بسیار شگفت‌انگیز و عبرت‌آموز بود.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از 16 تا 21 آبان ماه در همدان در حال برگزاری است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو