عوارض زایمان سزارین، چه چیزهایی است؟

منبع: نی نی بان

154

1398/8/22

14:20


شما مادران باردار حتما” در مورد انجام زایمان فکر کرده اید . در مورد اینکه کدام روش زایمان ( طبیعی یا سزارین ) مناسب تر است؟ کدام یک عوارض کمتری دارند؟ ما در اینجا به طور خلاصه در مورد سزارین و عوارض آن صحبت می کنیم .

سزارین
سزارین روشی است که نوزاد از طریق یک برش جراحی که بر روی شکم و رحم مادر داده می شود متولد می گردد . به خاطر اینکه عمل سزارین یک عمل جراحی است در نتیجه می تواند برای مادر عوارض داشته باشد که این عوارض را به سه دسته عوارض جسمی ، روحی و جنینی تقسیم می کنند .

عوارض جسمی سزارین
۱- احتمال عفونت رحم بیشتر از یک زایمان طبیعی است که این حالت به علت باز شدن شکم و رحم می باشد .
۲- عفونت های ادراری در سزارین بعلت ضربه و صدمه ایکه به سیستم ادراری در حین عمل وارد می شود بیشتر است .
۳- میزان خونریزی در سزارین تقریبا” دو برابر زایمان طبیعی است .
۴- بعلت از دست رفتن حجم زیاد خون ،‌احتمال نیاز به تزریق خون نیز افزایش دارد که خود تزریق خون می تواند عوارض داشته باشد .
۵- خطرات ناشی از بیهوشی نیز وجود دارد .
۶- خطر عفونت محل بخیه ها را نیز باید در نظر داشت .
۷- احتمال ایجاد یبوست به علت استفاده از داروهای بیهوشی در سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است .
۸- خطر پارگی رحم بعلت باز شدن محل بخیه ها در حاملگی های بعدی وجود دارد .
۹- در مادران سزارین شده،احتمال چسبیدن جفت به محل بخیه های رحم در حاملگی های بعدی وجود دارد،در نتیجه خطر برداشتن رحم در مادران سزارینی بیشتر از مادران با زایمان طبیعی است.
۱۰-طول مدت بستری در بیمارستان در مادران سزارین شده بیشتر است.در نتیجه از یک طرف احتمال عفونت ها بیشتر میشود و از طرف دیگر از نظر اقتصادی هزینه بیشتری نسبت به زایمان طبیعی دارد.
۱۱-در خانمهای سزارین شده،احتمال سزارین های بعدی افزایش می یابد.
۱۲- عوارضی هم ممکن است بعد از گذشت چند هفته ، چند ماه و یا حتی چندسال بعد از سزارین دیده شود.شامل دردهای شکمی بعلت نفخ شکم،انسداد روده بدلیل چسبندگی ناشی از جراحی و باز شدن محل برش جراحی در حاملگی های بعدی.

عوارض روحی سزارین:
۱- مادر سزارین شده،احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتری دارد که می تواند بعلت داروهای بیهوشی باشد.
۲- اختلالات خلقی مادر مثل:افسردگی،سرزنش خود و احساس گناه در این مادران بیشتر از مادری است که زایمان طبیعی داشته است.
۳- مادران سزارین شده ممکن است یک احساس جدایی از دیگران مخصوصا همسر داشته باشند.
۴- احساس شکست و ناامیدی نیز یکی از این عوارض است.
۵- این مادران فکر میکنند احساس زنانگی شان کم شده است.
۶- مادران سزارینی احساس می کنند قدرتشان را از دست داده اند و دیگر نمی توانند مثل گذشته کارهایشان را انجام دهند.
۷- همچنین احساس ترس از بیهوشی و جراحی نیز وجود دارد.
۸- مادران سزارین شده یک حالت ترس و نگرانی از حاملگی بعدی خود نیز دارد.
۹- این مادران نمی توانند یک ارتباط عاطفی مناسب و زودهنگامی با نوزادشان داشته باشند (بعلت حالت بیهوشی و درد زیاد بعد از عمل) بطور کلی میزان مرگ و میر در عمل سزارین بعلت خونریزیها،عفونت ها و یا خیلی از موارد دیگری که ممکن است در حین عمل پیش آید ،۷تا ۸ برابر زایمان طبیعی است.

عوارض جنینی سزارین:
۱- داروهای بیهوشی میتواند روی جنین عوارض داشته باشند،چون میدانیم استفاده از هر دارویی می تواند برای جنین مضر باشد.
۲- احتمال مشکلات تنفسی در نوزادانیکه به طریق سزارین متولد شده اند نسبت به نوزادان متولد شده از طریق زایمان طبیعی بیشتر است.
۳- احتمال بروز صدمات جنینی مانند شکستگی جمجمه جنین یا سایر استخوانهاو فلج بازو در سزارین هم ممکن است ایجاد شود.
۴- میزان مرگ و میر شیر خواران نیز نسبت به زایمان طبیعی بیشتر است.
بنابراین بعلت عوارض زیاد سزارین باید گفت : سزارین تنها در موقعی کاربرد دارد که زایمان طبیعی برای مادر و جنین با خطر همراه باشد در غیر این صورت مادر می تواند یک زایمان کاملا طبیعی و ایمن داشته باشد.

معایب سزارین برای مادر
زمان بستری شدن پس از سزارین طولانی تر بوده و بین حدود دو تا چهار روز متغیر است. همچنین عوارض پس از زایمان نیز در عمل سزارین بیشتر است، برای مثال درد در محل برش و سوزش مداوم.
به گفته ی دکتر برایانت، از آنجایی که سزارین نوعی جراحی است، میزان از دست رفتن خون و احتمال عفونت پس از آن بیشتر است. روده یا مثانه ممکن است در طول جراحی آسیب ببینند و هم چنین احتمال تشکیل لخته خون وجود دارد.
بررسی ها نشان داده، مادرانی که سزارین می شوند، دیرتر توانایی شیردهی پیدا می کنند.
دوران نقاهت پس از سزارین نیز طولانی تر است، زیرا درد و ناراحتی بیشتری در ناحیه شکم وجود داشته و پوست و عصب های ناحیه جراحی شده نیازمند زمان برای بهبودی هستند که شاید حدود دو ماه به طول بیانجامد.
بر اساس یک پژوهش فرانسوی، احتمال از دست رفتن مادران حین زایمان سزارین، سه برابر بیشتر از زایمان طبیعی است. رایج ترین علل آن ایجاد لخته های خونی، عفونت و عوارض ناشی از بیهوشی است.
به گفته ی دکتر برایانت، در صورتی که یک بار سزارین انجام شود، زایمان های بعدی نیز به احتمال زیاد به همین روش خواهند بود. همچنین پس از سزارین، احتمال بروز مشکلات و عوارض این جراجی در بارداری های های بعدی بیشتر است. یکی از مشکلات پارگی رحم است، که زمانی ایجاد می شود که محل بخیه ها در رحم باز شود. خطر احتمالی دیگر نیز ایجاد مشکلات مربوط به جفت است. با هر سزارین، خطر مشکلات مربوط به جفت افزایش می یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو