بین ارزش و قیمت چه تفاوتی وجود دارد+ مثال

منبع: دانش‌چی

155

1398/8/23

10:41


تفاوت ارزش و قیمت چیست؟

تفاوت ارزش و قیمت چیست

در ادامه مطلبی راجع به ارزش و قیمت و تفاوت این دو نوشته شده است. امید است مورد استفاده واقع گردد. با دانشچی همراه باشید.

تفاوت ارزش و قیمت

این روزها و شاید بشود گفت درنیم قرن گذشته اتفاقاتی افتاده که باعث تغییر معانی کلمات شده. نمی دانم؛ شاید آدم هایی که در گذشته ی دور هم زندگی می کردند، فکر می کردند خیلی چیزها عوض شده و آن ها سر در نمی آورند. اما مطمئنم یک اصلِ کلیدی در روابط پیچیده ی این دنیا هرگز تغییر نکرده. آن هم زاویه دید آدم هاست.

می گویند به تعداد آدم هایی که روی زمین زندگیمی کنند تفاوت آرا و عقیده وجود دارد. از جمله چیزهایی که همیشه وجود داشته و همواره مورد بحث بوده، تفاوت بین ارزش و قیمت است. آیا ارزش همان قیمت است؟ یا قیمت را می شود به جای ارزش به دیگران قالب کرد؟

ظاهرا می شود یک ملغمه ای ازواژه ها را به هم بافت و با چند کلمه ،جمله ای ساخت و قالِ قضییه را کند. اما واقعیت این است که نمی شود به تعداد آدم ها جواب قانع کننده ای پیدا کرد. بنابراین باید فرضیه بافتن را کنار گذاشت و نگاه تقریبا دقیق تری به این موضوع نگاه کرد.

واقعیت این است که وجود”ارزش” و “قیمت” در روابط آدم ها شکل می گیرد. اصلا این آدم ها هستند که این تعریف را پذیرفته اند. اگرنه معلوم است ،سنگِ سیاهِ ده تنی که در کوه وجود دارد همان سنگِ سیاه ده تنی صد یا دویست سال گذشته است. نه چشم و ابرودر آورده و نه زبان باز کرده.

اما وقتی ابزارهای برش به وجود می آیند و ساختمان های لاکچری در گوشه و کنار عالم خودی نشان می دهند،سنگِ سیاهِ ده تنی دارای شخصیت می شود. شناسنامه پیدا می کند و به قولی پدر- مادر دار می شود.

شخصیت و شناسنامه او این است که می تواند با برش های زیبا،در بیرون یا داخل ساختمان های با عظمت تولید زیبایی بصری نماید. یا باعث مثلا باعث تفاخربشود.حالا رابطه ی ارزش این سنگ و قیمت آن را چگونه می شود محاسبه کرد؟.

ساده است. ارزش آن به دلیل مصرف اش در بهترین ساختمان است. چون داشتن ساختمان مجلل در نظر آدم ها به نوعی قدرت است. پس می توان در این جا نیم نگاهی هم به تئوری” ارزشی های قدرتمند” انداخت. ضمن آن که باید در نظر داشته باشیم “قیمت” مبنای تعیین “ارزش” سنگ نیست.

با همین نگاه نیز باید منصفانه قضاوت کرد که هیچ گاه قیمت نمی تواند تعیین کننده ی ارزش واقعی باشد. مثلا ما هر ماه بابت آب شرب مصرفی خود مبلغی را می پردازیم . آیا این قیمت به مثابه ی ارزش آب است ؟

هرگز! چون در صورتی که بخواهیم بابت “ارزش ” آن پول پرداخت کنیم، قطعا قادر به پرداخت هزینه ی یک قطره اش هم نخواهیم بود. در تعریف ارزش ها ، که شامل ارزش های معنوی و اقتصادی در بستر جامعه است، تعاریف متعددی وجود دارد. آن چه که معلوم است تنها ارزش های اخلاقی و معنوی است که نمی توان برای آن قیمت تعیین کرد. بقیه چیزها را می توان با ملاک های فردی و اجتماعی، ارزش یا قیمت گذاری نمود.

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو