بهترین راه کمک به کودک در تکالیف مدرسه

بهترین راه کمک به کودک در تکالیف مدرسه


منبع: نمناک

276

1398/8/23

13:05


کودکان برای انجام تکالیف مدرسه به کمک والدین احتیاج دارند اما این کمک کردن اصول و روش خاصی دارد که والدین باید برای موفقیت تحصیلی کودکشان بدانند.

شیوه صحیح کمک به کودک در انجام تکالیف مدرسه

به جرأت می توان گفت که کمتر خانواده ایست که برای انجام تکالیف مدرسه فرزنداندش دغدغه نداشته باشد اما والدین با راهکارهای ساده ای می توانند فرزندانشان را پای تکالیف مدرسه بنشانند.

تکالیف به منظور کمک به دانش آموزان در تقویت مفاهیم کلیدی ، پردازش و تثبیت اطلاعات جدید و تامل در مورد آموخته های آن ها طراحی شده است اما با این حال ممکن است برخی از کودکان در انجام تکالیف خود نیازمند کمک سایر اعضای خانواده شان باشند .

تلویزیون را خاموش کنید :

بسته به موقعیت مکانی که دارید ، محیطی مناسب برای مطالعه و انجام تکالیف فرزندان خود تامین کنید که وجود تلویزیون روشن، باعث حواس پرتی بچه ها می ‎شود .

آیا رادیو روشن نیز ممکن است باعث حواس پرتی بچه ها در هنگام انجام تکالیفشان شود ؟ برخلاف آنچه که بسیاری از متخصصان می ‎گویند به نظر می ‎رسد که برخی از بچه ها با شنیدن نوای موسیقی که از رادیو پخش می ‎شود، عملکرد بهتری در مطالعه و انجام تکالیفشان دارند .

قانونمندی استفاده از تلفن منزل :

هرچه تعداد افراد خانواده بیشتر باشند، در تماس های تلفنی طولانی و غیر ضروری محدودیت بیشتری لازم است . هنگامی کودک نیازمند پرس و جو از همکلاسی های خود در مورد تکالیف و نحوه انجام آن ها است ، تلفن باید در دسترس او قرار گیرد .

یک روال کاری ایجاد کنید:

به کودک بیاموزید که تکالیف مدرسه در اولویت هستند . برای انجام تکالیف مدرسه یک زمان و مکان مشخص برای کودک تعیین کنید.

تکالیف مدرسه کودک

محیط مناسب برای مطالعه و انجام تکالیف کودک :

از آنجایی که بسیاری از بچه ها در اتاق خودشان به مطالعه و انجام تکالیف می ‎پردازند، بهتر است از قرار دادن وسیله هایی که ممکن است موجب حواس پرتی آن ها شود پرهیز شود و در عوض از میز تحریر های مناسب و جا دار در طراحی اتاق فرزند تان استفاده شود .

اگر کودک برای انجام تکالیف مدرسه اش به کامپیوتر نیاز دارد، دستگاه را در یک فضای عمومی قرار دهید تا بتوانید زمانی را که کودک به بازی های ویدئویی، چت با دوستان و گشت و گذار در اینترنت می پردازد ، کنترل کنید. همچنین از سرویس های محدود کننده اینترنت استفاده کنید تا کودک به محتوای نامناسب دسترسی نداشته باشد.

نظم، عامل اساسی در موفقیت تحصیلی است :

سعی کنید امور مختلف منزل خود را به گونه ای تنظیم کنید که شام در زمانی معین و استاندارد سرو شود و فرزندتان در زمان مشخصی به رختخواب برود . در صورتی که دانش آموز تعهد دیگری به جز تحصیل و مطالعه نداشته باشد ، بعد از بازگشت از مدرسه به خانه، می ‎تواند تکالیف خود را انجام دهد و به موقع بخوابد .

هنگام تعیین میزان مطالعه درسی فرزند خود ، سطح رشد او را در نظر بگیرید :

برای مثال دانش آموزان دبیرستانی می ‎توانند بیش از یک ساعت بر روی درس خود تمرکز کنند، در حالی که دانش آموزان دوره ابتدایی بیشتر از 15 دقیقه نمی ‎توانند بر روی موضوع درس شان تمرکز داشته باشند. بنابراین بهتر است به فرزندتان اجازه دهید بین زمان های مطالعه تعیین شده کمی استراحت کند .

به کودک کمک کنید راهبرد درسی تعیین نماید :

به کودک بیاموزید که حجم تکالیف درسی اش را بررسی کند برای خود یک راهبرد درسی متناسب با خلق و خویشان تعیین کنند. بعضی کودکان دوست دارند در ابتدا به تکالیف سخت تر رسیدگی می کنند تا از انرژی ذهنی بالاتری استفاده کنند اما بعضی ها ترجیح می دهند اول تکالیف ساده تر را انجام دهند. تعیین راهبرد درسی به کودک کمک می کند در سنین بالاتر به صورت مستقل درس بخوانند.

موفقیت تحصیلی کودکان

برنامه ریزی برای امتحانات میان ترم و پایان ترم :

از یک تقویم بزرگ استفاده کنید و از فرزند خود بخواهید که با خودکارهای رنگی تاریخ امتحاناتش را بر روی آن نوشته و تقویم را بر روی دیوار اتاقش قرار دهید و به این ترتیب برای مطالعه امتحانات میان ترم و پایان ترم ، او زودتر اقدام به برنامه ریزی خواهد کرد و دروس آن ها تا دقیقه آخر کنار گذاشته نمی ‎شود.

به فرزند خود بیاموزید که تحصیل چیزی بیش از انجام تکالیف خانه است :

چنانچه در این بخش از نمناک گفته ایم یکی از نادرست ترین اشتباهات بچه ها ندانستن فرق بین مطالعه و انجام تکالیف است ، پس فرزند خود را به انجام کارهایی مانند موارد زیر تشویق کنید:

  • یادداشت برداری از فصل های دروس خوانده شده
  • خلاصه کردن مطالب درسی
  • مطالعه جداول و نمودارها
  • خلاصه کردن مطالب خوانده شده به زبان عامیانه
  • ساخت فلش کارت از دروس خوانده شده برای مرور سریع تر تاریخ ها، فرمول ها، کلمه ها و ...

روش های کارآمد برای مطالعه کودک خود را بیابید :

شما باید روش های مورد علاقه فرزندتان برای یادگیری دروس خود را بیاموزید ، برای مثال برخی از بچه ها با نوشتن مطالب درسی آن ها را بهتر می ‎آموزند و برخی دیگر با بستن چشم ها و تصویر سازی آن ها و برخی دیگر با صدای بلند تکرار کردنشان .

از زندگی روزمره برایش مثال بزنید:

برای یادگیری بهتر کودک در مورد ارتباط موضوعات درس تاریخ با رویدادهای حال حاضر صحبت کنید تا کودک بین تعالیمی که در مدرسه آموخته و دنیایی که در آن زندگی می کند ارتباط برقرار کرده و آن را بهتر یاد بگیرد.

از انجام دادن تکالیف فرزندتان خودداری کنید :

بیشتر معلمان برای تثبیت دروس ارائه شده خود در ذهن دانش آموزان از ارائه تکالیف بهره می ‎برند. آن ها نمی ‎خواهند که والدین تکالیف فرزندان خود را انجام دهند، بلکه می ‎خواهند که والدین از اتمام تکالیف فرزند خود اطمینان حاصل کنند و اشتباهات فرزند شان را به آن ها گوشزد کنند.

والدین و تکالیف فرزندان

فرزندان خود را راهنمایی کنید اما کنترل نکنید :

بسیاری از والدین می‎ گویند که فرزندشان انگیزه ای برای انجام تکالیف منزل ندارد اما ما معتقدیم که فرزندان شما انگیزه دارند اما نه به آن گونه ای که شما از آن ها انتظار دارید . شما می‎ توانید آن ها را در انجام تکالیفشان راهنمایی کنید اما نباید آن ها را مجبور به انجام تکالیفشان کنید و یا اینکه آن ها را تهدید کنید .

به کودکتان در پیدا کردن زمان مناسب مطالعه و انجام تکالیفش کمک کنید :

بعضی از بچه ها بلافاصله بعد از برگشتن از مدرسه به خانه، می ‎‎توانند تکالیف خود را انجام دهند و در مقابل برخی دیگر نیاز به استراحت دارند تا انرژی از دست رفته خود را بازیابی کنند و بیشتر بچه ها نیز قبل از انجام تکالیف خود نیاز به خوردن میان وعده دارند ، بنابراین بهتر است زمان مناسب برای مطالعه و انجام تکالیف فرزند خود را بیابید .

کودک را به کمک گرفتن از دیگران ترغیب کنید :

فرزندتان را به کمک گرفتن از دیگران تشویق کنید و به او بگویید اگر مشکلی در انجام مسائل داشت می تواند از معلمش قبل یا بعد از مدرسه کمک بگیرد.

با معلمان در ارتباط باشید :

برای اطلاع ازعملکرد تحصیلی فرزندتان در طول دوران مدرسه با معلم ها در ارتباط باشید ، مخصوصا اگر فرزندتان در انجام تکالیف مشکل دارد.

مشکلات فرزند خود را در هنگام انجام تکالیف شناسایی کنید :

هنگامی که کودکتان عصبی و یا خسته است، انجام تکالیف و یا مطالعه هیچ فایده ای در یادگیری دروس برای او نخواهد داشت و همچنین ممکن است گاهی اوقات حجم زیاد تکالیف خانه باعث خستگی کودکتان شود که در چنین شرایطی بهتر است فرزند خود را از ادامه انجام تکالیف بازدارید و برای معلم او یادداشتی در مورد دلیل کار خود بنویسید و یا به ملاقات معلم فرزند خود رفته و در مورد میزان تکالیف منزل با او صحبت کنید .

اگر کودک به طور مداوم در فهم مطالب درسی و انجام تکالیفش با مشکل مواجه شود، احتمالا از مشکلات دیگری مانند ضعف یادگیری، اختلال کم توجهی-بیش فعالی یا مشکل بینایی و شنوایی رنج می برد. شما می توانید با بررسی تکالیف کودک و صحبت کردن با معلم او از وجود این مشکلات مطلع شده و سریعا برای رفع آنها اقدام کنید.

کمک به تکالیف مدرسه

در زمان امتحانات به فرزند خود اعتماد به نفس دهید :

امتحانات ممکن است برای بعضی از دانش آموزان تجربه ای آسیب زا باشد. به کودک خود توضیح دهید که مطالعه کردن تا دیروقت تاثیری برای موفقیت در امتحانات ندارد و بهتر است که از خواب کافی برخوردار شود و همچنین لازم است که والدین به فرزندان خود یادآوری کنند که قبل از پاسخگویی به سوالات، سوالات را به خوبی خوانده و درک کنند تا دچار اشتباه با سوالات دیگر نشوند و بهتر است قبل از رفتن به سر جلسه امتحان ، چند نفس عمیق بکشند و همیشه یک مداد اضافی با خود به همراه داشته باشند .

انتقال بازخورد های مثبت :

به فعالیت های فرزند خود بنگرید و او را در مورد همه فعالیت های صحیحی که انجام می ‎دهد تشویق کنید و اگر دچار خطا و یا اشتباه شد از او انتقاد نکنید و در عوض کارهایش را با یکدیگر مرور کنید تا خود متوجه اشتباهاتش شود .

جایزه دادن را فراموش نکنید :

اگر فرزندتان تکالیف خود را به موقع انجام داد او را تشویق کنید و برای او جایزه در نظر بگیرید زیرا تشویق یک عمل باعث تکرار آن خواهد شد. تشویق کودک به او می فهماند که کارش توسط شما دیده شده و مورد تحسین قرار گرفته است.

در جایزه دادن به کودک افراط نکنید و برای او کادوهای گران قیمت و خاص نخرید بلکه خرید یک کتاب مفید، بازی فکری یا حتی تماشای کارتون مورد علاقه ، رفتن به مهمانی یا پارک برای تشویق او مناسب است.

برای فرزندتان الگو باشید :

اگر کودک شما در انجام تکالیف مشکل دارد، بدانید چه زمانی باید مداخله کنید. شما باید در مواقع ضروری در کنار او باشید اما لازم نیست همیشه هنگام نوشتن تکالیف کودک کنارش باشید زیرا او باید یاد بگیرد که به طور مستقل از پس مشکلاتش برآید. فقط کودک را زمانی که نمره خوبی گرفته ، تشویق نکنید، بلکه تلاش و ممارست او نیز باید تحسین شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو