دیابت در کمین 27 درصد از جوانان این استان

55

1398/8/23

14:42


معاون فنی مرکز بهداشت مازندران گفت: حدود ۲۷ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال این استان پیش دیابتی هستند.

دیابت در کمین 27 درصد از جوانان این استان

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا دکتر نادر آهنگر روز پنجشنبه  تعداد جمعیت این گروه سنی را حدود ۵۰۰ هزار نفر بیان کرد.

وی اضافه کرد: قند خون این افراد بالای ۱۰۰ قرار دارد  که در صورت عدم رعایت برنامه پیشگیرانه احتمال دیابتی شدن آنها وجود دارد.

اهنگر تغییر سبک زندگی، قرار دادن حداقل ۳۰ دقیقه ورزش، مصرف غذاهای کم کالری، کاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند و چرب و مصرف غذاهای فیبردار بیان کرد.

وی چاقی وکم تحرکی را یکی از عوامل اصلی دیابت اعلام کرد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : در حال حاضر ۲۳۰ هزار نفر در این استان دیابتی هستند که ۱۶۰ هزار نفرشان شناسایی شدند.

به گفته وی حدود ۱۲.۹ درصد از جمعیت استان دیابتی هستند که نسبت به میانگین کشور ۲ درصد دیابتی های مازندران بیشتر است.

دیابت با درجه یک و دو ظاهر می شود و با کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است. دبابت نوع یک که به دیابت دوره نوجوانی ، وابسته به انسولین و دوره کودکی نیز معروف است در اثر اختلال در سوخت و ساز بدن و عدم ورود قند موجود در خون به سلولها ، قند در رگها انباشته می شود و موجب افزایش قند خون می گردد.بر اساس تحقیقات انجام شده بین پنج تا ۱۰ درصد بیماران دیابتی در گروه نوع یک قرار دارند.دیابت نوع دوم که ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران دیابتی را در بر می گیرد ، بیشتر زمینه ارثی دارد و عوامل محیطی موجب بروز علائم بیماری می شود.

بر اساس داده های آماری ، در ایران هفت میلیون نفر به دیابت دچار هستند که حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را شامل می شود.از سوی دیگر دیابت یکی از عوامل مهم در بیماریهای نارسایی کلیوی ، نابینایی و قطع عضو در بین سنین ۲۰ تا ۷۰ سالگی به حساب می آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو