موخوره گیری در خانه بدون کوتاه کردن مو

موخوره گیری در خانه بدون کوتاه کردن مو


منبع: نیک شو

291

1398/8/24

12:12


موخوره گیری در خانه بدون کوتاه کردن مو

موخوره گیری در خانه بدون کوتاه کردن مو

بـه چنـد شاخه شدن یک تار مـو، مـوخوره مـی گوینـد که در آخر باعث ضعیف شدن مـو مـی شود. یکی از درمـانـهـای اصلی کوتاهی مـو مـی باشد.  امـا در این مطلب از نـیک شو مـی خواهیم بـه درمـان هـایی بدون کوتاهی مـو بپردازیم

 

چگونـه مـوخوره را درمـان کنـیم؟

مـوخوره بـه یک یا چنـد شاخه شدن انتهـای مـوهـا گفته مـی‌شود که اگر بـه آن رسیدگی نشود پیشرفت مـی‌کنـد و مـوجب ضعیف شدن مـوهـا و ایجاد ظاهری نـاخوشاینـد در مـوهـا مـی‌شود. بلنـدبودن مـوهـا و اسـتفاده مداوم و طولانـی مدت از سشوار، رنگ کردن مـوهـا و اسـتفاده از مـواد شیمـیایی همگی مـوجب مـی‌شونـد که انتهـای مـوهـا شکننـده شده و حالت چنـدشاخه‌ای پیدا کنـد. دو شاخه شدن مـو بـیشتر در مـوهـای خشک و شکننـده بـه وجود مـی‌آید.

 

مـوهـایتان را درسـت برس بزنـید

برسی تهیه کنـید که منـاسب اسـتفاده‌ روزانـه باشد. برسی با دنـدانـه‌هـایی قابل انعطاف. این نوع برس، گره‌ خوردگی مـوهـا را براحتی باز مـی‌کنـد. باید از برس‌تان بدرسـتی اسـتفاده کنـید. نباید برس را بردارید و همـان اول شروع کنـید بـه کشیدن آن از ریشه بـه نوک مـوهـا. اگر این کار را بکنـید، پیچ و تاب‌هـای سطحی مـو تبدیل بـه توده‌هـای گره‌ خورده در انتهـای سـاقه‌‌ مـو مـی‌شونـد. ابتدا نوک مـوهـا را برس زده و کم کم بـه بالای مـوهـا برسید.

موخوره گیری در خانه بدون کوتاه کردن مو

با مـو هـای خود لطیف تر باشید

 

با مـو بـه آرامـی برخورد کنـید

در حمـام مـوهـا را بالای سرتان جمع نکنـید و شروع کنـید بـه سـابـیدن با شامپو. این چنگ زدن‌هـا و پیچ دادن‌هـا بـه مـو و سـابـیدن‌شان مـوجب مـوخوره خواهد شد. برای خشک کردن نـیز بـه مـوهـایتان چنگ نزنـید. حوله کشیدن بـه مـوهـا و بـهم ریختن‌شان در هر جهتی کار درسـتی نـیسـت. چون مـوهـای مرطوب بـهم گره خورده و آسیب مـی‌بـیننـد و در نتیجه دچار شکسـتگی مـی‌شونـد. بـه جای این کار، دور مـوهـای‌تان یک حوله بپیچید و اجازه دهید خشک شود.

 

مـوهـایتان را کوتاه کنـید

مـوهـای‌تان را تا حدودی اصلاح کنـید تا مـوخوره‌هـا تحت کنترل‌تان باشنـد. اگر همـیشه مراقبت‌هـای لازم را انجام دهید، نـیاز نـیسـت مدام دنبال اصلاح مـوهـای‌تان باشید. همـین مراقبت‌هـا کمک مـی‌کنـد تا دیر بـه دیر مـوهـایتان را کوتاه کنـید ولی بـه طور متوسط سه الی چهـار بار در سـال بـه کوتاهی مـوهـا نـیاز اسـت.

موخوره گیری در خانه بدون کوتاه کردن مو

مـاسک مـوز را حتمـا امتحان کنـید

 

مـاسک مـوز را امتحان کنـید

مـوز سرشار از روغن‌هـای طبـیعی، پتاسیم، روی، آهن و ویتامـین‌هـاسـت که بـه بازگردانـدن حالت ارتجاعی مـو کمک مـی‌کنـد و باعث بـه حداقل رسیدن شکننـدگی مـوهـا مـی‌شود. همچنـین مـوهـا را نرم و مرطوب نگه مـی‌دارد و باعث بـهبود بافت مـو و باعث پیشگیری از ایجاد دو شاخه شدن مـو مـی‌شود. مـوز را بـه تنـهـایی پوره کنـید و بـه مـوهـا بمـالید یا اینکه با دو قاشق مـاسـت و مقداری آب و آبلیمـو مخلوط کنـید و بعد بـه صورت مـاسک روی مـوهـا بمـالید و بعد از یک سـاعت با آب ولرم شسـت‌و‌شو دهید.

 

با آگاهی بـیشتر مـوهـای شاداب داشته باشید

برای شسـتن مـوهـای خود از آب داغ اسـتفاده نکنـید وقبل از اینکه سشوار کنـید مـوهـا را خیلی کم با روغن زیتون چرب کنـید. سعی کنـید بگذارید مـو بـه حال خودش خشک شود. گاهى مـوهـایتان را ببافید. زمـانـی که مـو هنوز خیس اسـت سعی نکنـید که بـه زور برس و شانـه، گره‌هـا را از هم باز کنـید.

موخوره گیری در خانه بدون کوتاه کردن مو

آلوئه ورا و مـایونز مفید اسـت

 

ترکیب مـایونز و ژل آلوئه ورا

سس مـایونز، برخلاف وجهه‌ی بدی که در نظر متخصصان تغذیه دارد، برای زیبایی و سلامت مـو بسیار مفید اسـت. وجود روغن و تخم مرغ در مـواد اولیه‌ی سس مـایونز، باعث این اتفاق مـی‌شود.برای درمـان مـوخوره شدید بدون کوتاهی در هفته دو روز، بـه مدت دو سـاعت ترکیبـی از سس مـایونز و ژل آلوئه ورا را بـه انتقای مـو‌هـا بزنـید و بعد آن‌هـا را بشویید. بعد از هربار اسـتفاده متوجه نرمـی و لطافت بـیشتر مـو‌هـا خواهید شد.

 

اسـتفاده از روغن نـارگیل

مـوخوره در واقع بر اثر کمبود رطوبت اتفاق مـی‌افتد. روغن نـارگیل یکی از بـهترین راه‌هـا برای افزایش رطوبت مـو تغذیه رسـانـی بـه بافت و ریشه‌ی مـوهـاسـت. این روغن بـه علت دارا بودن اسید‌هـای چرب قادر اسـت که علاوه بر جلوگیری از ایجاد مـوخوره، مـو‌هـای آسیب دیده را ترمـیم کنـد و مـوخوره‌هـای مـوجود را از بـین ببرد.برای افزایش بازدهی اسـتفاده از روغن نـارگیل بـهتر اسـت هر دو یا سه روز یکبار، ۲ تا ۴ قاشق از این روغن را بـه انتهـای مـو‌هـا بزنـید و اجازه دهید بـه مدت دوازده سـاعت روی مـو‌هـا بمـانـد. سپس با اسـتفاده از یک شامپوی معمـولی مـو‌هـا را شسـتشو دهید.

موخوره گیری در خانه بدون کوتاه کردن مو

مـوادی که در طب سنتی طرفدار بسیار دارد

 

گلاب

گلاب از مـوادی اسـت که در طب سنتی طرفداران زیادی دارد. با ترکیب گلاب با چنـد قلم مـاده‌ی دیگر مـی‌توانـید یک اکسیر برای جوانـی و زیبایی مـوهـایتان تهیه کنـید:

-۴ قاشق گلاب

-۱ قاشق آب لیمـوی طبـیعی

-یک قاشق عسل

-۸ قاشق آب

 

مـواد بالا را با هم مخلوط کرده و در هفته دوبار روی مـو‌هـا اسپری کنـید تا از مـوخوره گرفتن مـو‌هـا جلو گیری و ریشه و رشد مـو را تقویت کنـید. این ترکیب یکی از بـهترین‌هـا برای نرم و مرطوب کردن مـوهـاسـت.

 

مـاء الشعیر

اسـتفاده از مـاءالشعیر هم برای مـو‌هـای آسیب دیده بسیار مفید اسـت. این نوشیدنـی خوشمزه بـه علت قنـد و پروتئین‌هـایی که در مـواد اولیه‌ی خود دارد، فولیکول‌هـای آسیب دیده‌ی مـو را تقویت مـی‌کنـد.برای اسـتفاده از مـاءالشعیر باید ابتدا مـوهـایتان را با شامپو بشویید و پس آن روی مـو اسپری کنـید. پس از گذشت چنـد دقیقه مـی‌توانـید مـو‌هـا را آبکشی کنـید و از سلامت مـوهـایتان لذت ببرید.

 

آلوئه ورا، معجزه درمـان مـوخوره

ژل مـوجود در آلوئه ورا بـه علت خاصیت مرطوب کننـدگی زیادی که دارد بسیاره بـه مـو‌هـای آسیب دیده و خشک کمک مـی‌کنـد. علاوه بر درمـان مـوخوره، ژل آلوئه ورا، رشد مـو‌هـا را افزایش مـی‌دهد و از ریزش مـو‌هـا هم تا حد زیادی جلوگیری مـی‌نمـاید.
بعد از جدا سـازی پوسـت گیاه آلوئه ورا، ژل آنرا با هم زن یا مخلوط کن هم بزنـید و در هفته دو یا سه بار بـه مـو‌هـا بزنـید. همچنـین مـی‌توانـید این ژل را با شامپویی که برای شسـتشو اسـتفاده مـی‌کنـید مخلوط کنـید و در هربار اسـتحمـام از خواص آن بـهره‌منـد شوید.

موخوره گیری در خانه بدون کوتاه کردن مو

 

نباید‌هـا برای جلوگیری از مـوخوره

برای جلوگیری از مـوخوره، درباره‌ی روش خشک کردن مـوهـایتان تجدید نظر کنـید! مـو‌هـای شمـا درواقع هنگامـی که خیس هسـتنـد، در آسیب پذیرترین مـوقعیت خودشان هسـتنـد؛ بنـابراین اینکه بعد از حمـام چگونـه با مـوهـایتان برخورد مـی‌کنـید بسیار حائز اهمـیت اسـت. پس حتی اگر عجله دارید و باید هرچه سریعتر از خانـه بـه بـیرون بروید، این کار‌هـا را نکنـید:

 

خشک کردن مـوهـا، با اسـتفاده از حوله در حالی که با فشار آنرا روی مـو‌هـای خود مـی‌کشید، بزرگترین اشتباه شمـا در قبال مـوهـایتان اسـت. با اینکار آسیب پذیری مـو‌هـا را افزایش مـی‌دهید و مـوخوره را بـه سمت گسـترش یافتن سوق مـی‌دهید.

 

همچنـین اسـتفاده از سشوار هم یکی از بزرگترین اشتباهـاتی اسـت که افراد اغلب مرتکب مـی‌شونـد. بـه خصوص در فصول سرد که خیسی مـو‌هـا ممکن اسـت باعث سرمـاخوردگی شود، لزوم اسـتفاده از سشوار هم بـیشتر احسـاس مـی‌شود. امـا اگر واقعا نمـی‌خواهید مـوهـایتان توسط مـوخوره دچار آسیب شود، برای خشک شدن مـوهـایتان صبر کنـید و اجازه دهید با هوای آزاد خشک شود.

موخوره گیری در خانه بدون کوتاه کردن مو

بـیشتر مـواظب اتوی مـو باشید

 

حتمـا شمـا هم زمـانـی که خیلی عجله دارید، برای صاف کردن مـوهـایتان درجه‌ی اتوی مـویتان را زیاد مـی‌کنـید و انتظار دارید بااینکار مـوهـایتان زودتر صاف شونـد! خب اگر بـه شمـا بگوییم که این کار هیچ تاثیری جز آسیب بـه تار‌هـای مـو نـدارد چه؟ بنـابراین بـه جای از بـین بردن تار‌هـای مـویتان، کمـی زودتر دسـت بـه کار شوید تا مجبور نباشید مـوهـایتان را فدای وقت از دسـت رفته بکنـید.

 

برای مرتب کردن مـوهـایتان از شانـه‌هـایی اسـتفاده کنـید که از مـواد طبـیعی سـاخته شده‌انـد. شانـه‌هـای پلاسـتیکی آسیب شدیدی بـه مـو‌هـا مـی‌زننـد. همچنـین اگر اصرار دارید که مـوهـایتان را در حالت خیس شانـه بزنـید، حداقل از شانـه‌هـایی اسـتفاده کنـید که دنـدانـه‌هـایی درشت و با فاصله دارنـد.

 

اسـتفاده از نرم کننـده بـه طور مداوم مـی‌توانـد رونـد برس کشیدن مـو‌هـا را راحت‌تر کنـد و آسیبـی که مـو‌هـا بر اثر کشیده شد مـی‌بـیننـد را کاهش دهد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو