پماد کالامین Calamine برای چیست؟ نحوه مصرف

پماد کالامین Calamine برای چیست؟ نحوه مصرف


منبع: نیک شو

442

1398/8/24

12:15


پماد کالامین Calamine برای چیست؟ نحوه مصرف

پماد کالامین Calamine برای چیست؟ نحوه مصرف

پماد کالامین برای درمان ناراحتی ها و التهابات پوستی مثل خارش ،عرق سوز شدن ،اگزما،آفتاب سوختگی ،نیش حشرات و … مورد اســتفاده قــرار میگیرد .ما در این مقاله میخواهیم موارد اســتفاده و همچنین عوارض ناشی از آن را برای شما بازگو کنیم .در ادامه برای آشنایی بیشتر این دارو با ما همراه باشید .

 

مشکلات پوستی این روزها بیشتر از همیشه شده اســت و افراد برای فرار از دست آن‌ها به پزشــک مراجعه کرده و درخواســت درمان بیماری خود را دارند. حساسیت‌ها و ناراحتی‌های پوستی بیشتر در فصل های گرم سال بیشتر می شود؛ چرا که گرما و قــرار گرفتن زیر نور خورشید خود ميتواند به تشدید علائم التهابات پوستی افزایش دهد.

 

همچنین در فصول بهار و تابستان گزش حشرات هم یکی از عواملی اســت که ميتواند آثاری از قرمزی، تورم و خارش پوست بر جای بگذارد. اگر بخواهید از شر التهاب و ناراحتی‌های پوستی خلاص شوید علاوه بر اســتفاده از داروهای لازم در این زمینه باید عامل ایجاد این التهاب پوستی را برطرف کــنید.

 

اگر پوست شما روشن بوده و با قــرار گرفتن زیر نور خورشید دچار قرمزی و سوزش ميشود بهتر اســت تا حد امکان در ساعات اوج گرما زیر نور آفتاب قــرار نگیرید و یا در صورت لزوم به قــرارگیری از تجهیزات لازم مثل کرم‌های ضد آفتاب و پوشش مناسب اســتفاده کــنید. در واقع پیشگیری به همراه درمان هر دو با هم به روند بهبودی شما سرعت ميبخشد.

پماد کالامین Calamine برای چیست؟ نحوه مصرف

پماد کالامین Calamine برای درمان خارش ناشی از آفتاب سوختگی

 

پماد کالامین Calamine چیست؟

پماد کالامین (Calamine) از داروهایی اســت که به منظور درمان التهابات و حساسیت پوستی مثل تماس با گیاهان سمی، خشکی و قرمزی پای کودکان ناشی از ادرار، عرق سوز شدن و آفتاب سوختگی، گزش حشرات، آبله مرغان، سرخک، کهیر و… مورد اســتفاده قــرار ميگیرد. این دارو ترکیبی از دو ماده کالامین و دیفن هیدرامین هیدروکلراید ميباشد. کالامین پوست را التیام بخشیده و دیفن هیدرامین هیدروکلراید به عنوان ضدهیستامین و بی‌حس کننده عمل ميکند.

 

مکانیسم اثر کالامین  Calamine

اكسيد روي و اكسيد فريك موجود در فرآورده داراي اثر قابض بر پوست مي‌باشند، همچنین باعث تسكين و بهبود پوست آسيب‌ديده نيز مي‌شوند.

 

چطور ميتوانیم التهابات پوستی را درمان کنیم؟

بیشترین علائم و نشانه‌های التهابات و بیماری‌های پوستی ناشی از  خارش و خشکی پوست اســت و داروهای مختلفی به منظور رفع آن‌ها وجود دارد. پزشــک با توجه به نوع بیماری فرد و همچنین انجام برخی از تست‌های آزمایشگاهی ميتواند داروی مناسب را برای بیمار تجویز کند. پماد کالامین یکی از این داروهاســت که ميتواند برخی از این علایم را کاهش داده و به تسکین التهابات پوست کمک کند.

پماد کالامین Calamine برای چیست؟ نحوه مصرف

پماد کالامین Calamine برای درمان اگزما و سرخک

 

مقدار و نحوه مصرف پماد کالامین  Calamine

مقدار و نحوه مصرف داروی کالامین در افراد مختلف متفاوت اســت و باید توسط پزشــک تعیین گردد. قبل از اســتفاده از این دارو باید پوست خود را با آب و صابون بشویید و اجازه دهید پوست کاملا خشک شود.دارو را دقیقا طبق دستور پزشــک مصرف کــنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، اســتفاده نکــنید.

 

درصورت اســتفاده از لوسیون کالامین پیش از مصرف، بطری حاوی دارو را به خوبی تکان دهید.پماد کالامین را مستقیما روی پوست قــرار داده و به آرامی مالش دهید و اجازه دهید روی پوست تان خشک شود. همچنین میتوانید برای مالیدن دارو روی پوست از پنبه اســتفاده کــنید.

 

پس از مصرف دارو دست هایتان را با آب و صابون بشویید.پس از خشک شدن لوسیون کالامین، لایه نازکی از آن میتواند روی پوست باقی بماند. پوشیدن لباس هایی که زیاد با ناحیه تحت درمان با کالامین در تماس نیستند مانعی ندارد.

 

اگر تا هفت روز پس از درمان با کالامین، علایم پوستی بهبود نیافت و یا پس از بهبود یافتن مجددا برگشت به پزشــک اطلاع دهید.این دارو را در دمای اتاق و بدور از رطوبت و گرما نگهداری کــنید. از قــرار دادن آن در یخچال یا فریزر خودداری کــنید.

 

کالامین تنها در مواقع لزوم مورد اســتفاده قــرار میگیرد برنامه خاصی برای مصرف آن وجود ندارد. اگر پزشــک مصرف مداوم این دارو را برای شما تجویز کرده اســت در صورت فراموش کردن مصرف دارو، به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کــنید.

 

اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده اســت از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کــنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کــنید.انتظار نمیرود مصرف بیش از اندازه کالامین خطرناک باشد. درصورتی که دارو بصورت اتفاقی بلعیده شود به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه کــنید.

پماد کالامین Calamine برای چیست؟ نحوه مصرف

پماد کالامین Calamine برای درمان خارش ناشی از برخورد با گیاهانبی چون بلوط سمی

 

نکاتی که در ارتباط با مصرف پماد کالامین  Calamine باید بدانید

این دارو را تنها بر روی پوست خود اســتفاده کــنید.

 

پماد کالامین را در اطراف بینی، دهان، چشم، مقعد و ناحیه تناسلی اســتفاده نکــنید.

 

اگر پس از یک هفته از مصرف این دارو خارش، درد یا التهاب پوستتان برطرف نشد و یا حتی بدتر شد به پزشــک مراجعه کــنید؛ شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.

 

در صورتیکه طی مصرف پماد کالامین دچار سوزش پوست شدید درباره ادامه مصرف آن با پزشــک تماس بگیرید .

 

در صورت داشتن سابقه حساسیت دارویی پزشــک را در جریان قــرار دهید.

 

پیش از انجام برخی معاینات با اشعه ایکس مثل ماموگرافی از مصرف این دارو پرهیز کــنید.

 

در صورتیکه در دوران باداری یا شیردهی هستید پزشــک را از این موضوع باخبر سازید.

 

فهرست داروهای خود مخصوصا داروهای موضعی که اســتفاده ميکــنید در اختیار پزشــک قــرار دهید.

 

چنانچه بعد از اســتفاده از پماد کالامین علائم آلرژیک همچون، کهیر، تنگی نفس و یا تنفس دشوار، تورم صورت، لب‌ها، زبان و گلو، قرمزی و عفونت را ملاحظه نمودید، فورا مصرف دارو را قطع و با اورژانس تماس بگیرید.

پماد کالامین Calamine برای چیست؟ نحوه مصرف

پماد کالامین Calamine  برای درمان حساسیت ها و التهاب پوستی

 

هشدار ها و موارد احتیاط پماد کالامین  Calamine

از مصرف کالامین بصورت خوراکی اجتناب کــنید. پماد کالامین تنها برای اســتفاده در سطح پوست اســت. درصورتی که کالامین وارد چشم، بینی، دهان، مقعد یا واژن شد؛ محل را با آب شستشو دهید.بدون دستور پزشــک از قــرار دادن داروهای دیگر روی محل تحت درمان با کالامین اجتناب کــنید.

 

عوارض جانبی کالامین  Calamine

در صورت بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله مشکل در تنفس، کهیر، تورم صورت، دهان، لب ها و گلو به اورژانس مراجعه نمایید.درصورت داشتن علایمی مانند سرخی، ضایعات پوستی (راش)، چرک و یا سایر علایم عفونت به پزشــک مراجعه کــنید.مواردی که در این قسمت به آن ها اشاره شده اســت لیست کاملی از عوارض جانبی کالامین نیست، بروز هرگونه عوارض جانبی غیر منتظره را به پزشــک خود اطلاع دهید.

 

تداخلات دارویی کالامین  Calamine

دور از انتظار اســت که داروهای خوراکی یا تزریقی با پماد کالامین تداخل ایجاد کنند. با این حال درصورت اســتفاده از هرگونه دارو اعم از دارو های گیاهی، داروهای با نسخه یا بدون نیاز به نسخه پزشــک و ویتامین ها، پزشــک را در جریان بگذارید.

پماد کالامین Calamine برای چیست؟ نحوه مصرف

پماد کالامین Calamine برای درمان خارش ناشی از نیش حشرات

 

دارو های هم گروه پماد کالامین  Calamine

آسیترتین

آداپالن

آلفاسپت

آلی ترتینوئین

آمینولوولینیک اسید

آزالیک اسید

کلسیپوتریول

کلاژناز

دیکلوفناک موضعی

افالیزومب

افلورنیتین موضعی

ایمیکوئیمود موضعی

ایزوترتینوئین

ماینوکسیدیل-موضعی

ماینوکسیدیل+آزلیک اسید+بتامتازون

پیمکرولیموس

پدوفیلین

تازاروتن-موضعی

ویتامین آ+د

دکسپانتنول

زینک اکساید

بگزاروتن-موضعی

اوستکینومب

سینکاتکینز-موضعی

دوپیلومب

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو