پماد سیلور سولفادیازین Silver Sulphadiazine برای چیست؟

پماد سیلور سولفادیازین Silver Sulphadiazine برای چیست؟


منبع: نیک شو

732

1398/8/24

12:17


پماد سیلور سولفادیازین Silver Sulphadiazine برای چیست؟

پماد سیلور سولفادیازین Silver Sulphadiazine برای چیست

زمانی که شخصی دچار سوختی ميشود ممکن است در معرض عفونت قرار بگیرد ما در این مقاله مي خواهیم درمورد پماد سیلور سولفادیازین و همچنین در خصوص موارد مصرف این دارو برای درمان عفونت های ناشی از سوختگی برایتان بازگو کنیم.در ادامه با ما همراه باشید.

 

اشکال دارویی پماد سیلور سولفادیازین Silver Sulphadiazine

کرم موضعی: 10 ميلی گرم / گرم ( 50، 500 گرم )

نام تجاری Silvadene

فرمول C10H9AgN4O2S

پماد سیلور سولفادیازین Silver Sulphadiazine برای چیست؟

موارد مصرف سیلور سولفادیازین-موضعی

سولفاديازين براي پيشگيري و درمان عفونت زخم‌هاي سوختگي مورد استفاده قرار ميگیرد. همچنین به عنوان داروي کمكي براي درمان كوتاه مدت عفونت زخم‌هاي پا، پيشگيري از عفونت محل برداشت پوست در پيوند پوست و سائيدگي وسيع پوست و درمان زخم‌هاي سرانگشت نيز مورد استفاده قرار ميگیرد .شایعترین پماد برای پانسمان سوختگی به خصوص سوختگیهای درجه دو و سه مي باشد . در نوزادان زودرس و نوزادان کمتر از یک ماه نباید از این کرم استفاده کنند.

 

نحوه مصرف پماد سیلور سولفادیازین Silver Sulphadiazine

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک مي‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

 

مقدار مصرف کرم سیلور سولفادیازین ، بسته بیماری هر فرد ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

 

کرم سیلور سولفادیازین را به طور منظم و سر یک ساعت مشخص استفاده نمایید تا بیشترین اثربخشی را برای شما و درمان عفونت پوستتان داشته باشد.
قبل از استفاده از کرم سیلور سولفادیازین ناحیه آسیب دیده را کاملاً بشویید و خشک کنید و سپس کرم را روی محل آسیب دیده بمالید.

 

قبل و پس از مصرف پماد سیلور سولفادیازین دستان خود را بشویید.در بالغین قبل از مصرف، نواحی مورد نظر باید کاملاً تميز شود. پوست سوخته و زائد را هم باید جدا کرد. برای مالیدن کرم از دستکش استریل باید استفاده کرد و یک لایه نازک به ضخامت حدود ۵/۱ ميلی متر از کرم را یک تا ۲ بار در روز روی زخم مالید.

 

ناحیه سوخته همواره باید با لایه ای از کرم پوشیده شده باشد.در صورت فعالیت بدنی، حمام یا دوش، کرم را دوباره باید مصرف کرد.پس از مصرف کرم روی آن را مي توان یک پوشش قرار داد یا باز نگه داشت. مصرف دارو را تا بهبودی پوست یا آماده شدن آن جهت پیوند باید ادامه داد.

 

درطول مصرف پماد سیلور سولفادیازین جهت آگاهی از عملکرد خون و کلیه ها، ممکن است به آزمایش های پزشکی نیاز باشد.دارو را در مدت زمان توصیه شده توسط پزشک بصورت مرتب مصرف کنید زیرا علایم بیماری ميتوانند پیش از اینکه عفونت بطور کامل از بین برود بهبود یابند.

 

درصورت عدم مصرف دارو بصورت مرتب احتمال تشدید عفونت و مقاوم شدن آن به دارو وجود دارد.این دارو را در دمای اتاق و بدور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.در صورت فراموش کرد مصرف دارو، به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. زخم های ناشی از سوختگی باید بصورت مداوم با این دارو پوشش داده شوند.

 

درصورتی که پماد سیلور سولفادیازین بصورت تصادفی توسط فردی بلعیده شد به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه کنید.از مصرف پماد سیلور سولفادیازین بصورت خوراکی اجتناب کنید. این دارو تنها برای استفاده در سطح پوست است. درصورتی که سیلور سولفادیازین وارد چشم، بینی یا دهان شد؛ محل را با آب شستشو دهید.

پماد سیلور سولفادیازین Silver Sulphadiazine برای چیست؟

پماد سیلور سولفادیازین-موضعی برای درمان سوختگی

 

مکانیسم اثر سیلور سولفادیازین-موضعی Silver Sulphadiazine-Topical

اين دارو بر بسياري از ارگانيسم‌هاي گرم منفي و گرم مثبت داراي اثر باكتريسيدي مي‌باشد. از نظر مكانيسم متفاوت از سديم سولفاديازين يانيترات نقره بوده و فقط بر غشاء و ديواره سلول اثر مي‌كند. به علاوه، در برابر مخمرها و كانديدا آلبيكانس نيز فعال است.مانند بقیه سولفاناميدها به عنوان آنتی بیوتیک وسیع الطیف عمل ميکند تا احتمال عفونت زخم سوختگی کم شود.

 

فارماکوکینتیک سیلور سولفادیازین-موضعی Silver Sulphadiazine-Topical

جذب سولفادیازین نقره متفاوت بوده و به درصد سطح بدن که دارو روی آن قرار گرفته و شدت صدمه بافت وابسته است.

 

منع مصرف سیلور سولفادیازین-موضعی Silver Sulphadiazine-Topical

مصرف این دارو در سه ماهه سوم باردار اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه بندی مي شود. ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد.

 

عوارض جانبی سیلور سولفادیازین-موضعی Silver Sulphadiazine-Topical

بامصرف دارو واكنش‌هاي آلرژيك شامل سوزش، خارش و بثورات جلدي دیده شده است. متعاقب مصرف طولاني مدت دارو باعث بد رنگ شدن پوست و مخاط ناشي از نقره گزارش شده است.

 

همچنین با مصرف دارو لوكوپني نيز ممكن است بروز نمايد كه بايد كنترل شود.در صورتی که به نواحی وسیعی از سطح بدن مالیده شود، همانند سایر داروهای سولفاناميد احتمال مسموميت دارد.

 

در صورت بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله مشکل در تنفس، کهیر، تورم صورت، دهان، لب ها و گلو به اورژانس مراجعه نمایید. با اینکه ریسک بروز عوارض جانبی حاصل از مصرف پماد سیلور سولفادیازین بصورت موضعی اندک است؛ درصورت جذب شدن دارو به جریان خون، عوارض جانبی ممکن است اتفاق بیفتد.

 

ضعف ناگهانی یا احساس ناخوشی، تب، لرز، گلودرد، زخم های دهانی، لثه های قرمز یا متورم، مشکل در بلع ،سهولت در کبود شدن، خونریزی غیر معمول (بینی، دهان، مقعد، واژن)، نقاط قرمز یا بنفش رنگ در زیر پوست ،رنگ پریدگی یا زردی پوست، ادرار تیره رنگ، تب، گیجی، ضعف،

 

مشکلات کلیوی: ادرار قرمز یا صورتی رنگ، کم شدن یا نبودن ادرار، ورم، افزایش سریع وزن .

 

مشکلات کبدی: حالت تهوع، احساس درد در بالای معده، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی پوست و چشم ها

 

واکنش شدید پوستی: تب، گلودرد، تورم صورت یا زبان، سوزش چشم، درد پوست همراه با ضایعات پوستی قرمز یا بنفش رنگ که بیشتر در صورت و بالا تنه گسترش مي یابند و سبب پوسته پوسته شدن و تاول زدن پوست مي شوند.

پماد سیلور سولفادیازین Silver Sulphadiazine برای چیست؟

پماد سیلور سولفادیازین-موضعی برای عفونت های ناشی از سوختگی

 

تداخلات دارویی سیلور سولفادیازین-موضعی Silver Sulphadiazine-Topical

مصرف همزمان دارو با سايمتيدين ممكن است خطر بروز لكوپني را افزايش دهد. مصرف همزمان دارو با آنزيم‌هاي پروتئوليتيك از قبيل كلاژناز به دليل اثر غير فعال‌كنندگي فلزات سنگين بر آنها توصيه نمي‌شود.

 

هشدار ها مهم قبل از مصرف  سیلور سولفادیازین-موضعی Silver Sulphadiazine-Topical

1- در صورت وجود نقص عملكرد كبدي وكليوي و كمبود G6PD (خطر بروز آنمي‌هموليتيك) بايد با احتياط مصرف شود.

 

2- در صورت بروز واكنش‌هاي آلرژيك، مصرف دارو بايد قطع گردد.

 

3- احتمال بروز حساسيت متقاطع با سولفوناميدها فوروسمايد، مدرهاي تيازيدي، سولفونيل اوره‌ها يا مهاركننده‌هاي كربنيك انيدراز بايددر نظر گرفته شود.

 

4- مصرف دارو در نوزادان تا سن يك ماهگي به دليل خطر برور كرنيكتروس توصيه نمي‌شود. به علاوه، جذب سولفوناميدها نزد مادران باردار و شيرده ممكن است باعث آزاد شدن بيلي‌روبين از پروتئين‌هاي پلاسماي نوزاد شده و خطر بروز كرنيكتروس را افزايش دهد.

 

5- درمان سطوح وسيع پوست با دارو ممكن است منجر به كسب غلظت‌هاي درماني دارو در پلاسما و احتمال بروز عوارض جانبي يا تداخلات دارويي با سولفوناميدها گردد.

 

درصورتی که پماد سیلور سولفادیازین Silver Sulphadiazine-Topical در اواخر دوران بارداری (نزدیک به زایمان) مورد استفاده قرار گیرد مي تواند صدمات جدی به جنین وارد سازد. این دارو نباید در نوزادان نارس و نوزادانی که کمتر از 2 ماه دارند مصرف شود.

 

توصیه های دارویی سیلور سولفادیازین-موضعی Silver Sulphadiazine-Topical

1- دوره درمان با اين دارو بايد كامل کنید تا سوختگي بهبود يافته يا بيمار براي پيوند پوست آماده شود.

2- زمانی که استعمال يك نوبت دارو فراموش گرديد، به محض به ياد آوردن استعمال گردد، مگر آن كه تقريباً زمان مصرف نوبت بعدي فرا رسيده باشد.

 

دارو های هم گروه سیلور سولفادیازین-موضعی Silver Sulphadiazine-Topical

کلرهگزیدین

هگزاکلروفن موضعی

پتاسیم یداید

مافناید

سلنیوم سولفاید

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو