جریان های سیاسی حرکت خود را برای حضور پرقدرت در انتخابات مجلس آغاز کردند. اصلاح طلبان و اصولگرایان هر کدام در قالب مکانیزمی می خواهند به اهداف خود دست یابند اما در این میان اصولگرایان به معضل رسیدن به وحدت یک دغدغه جدی دیگری هم دارند و آن هم محمود احمدی نژاد است.

مرتضی طلایی: احمدی‌نژاد دنبال حضور در انتخابات است

مرتضی طلایی از چهره‌های نزدیک به قالیباف درباره انتخابات و وضعیت شورای ائتلاف اصولگرایان و موضع پایداری به نامه‌نیوز گفت: اکنون تمامی گروه‌های دارای گرایش اصولگرایانه در ائتلاف اصولگرایان حضور دارند و تنها جبهه پایداری در این ائتلاف حضور دارد. البته عدم حضور جبهه پایداری و ساز جدایی زدن آن قابل پیش‌بینی بود. همه تلاش‌های ما این است که یکپارچگی و وحدت به‌وجود بیاید. این جدایی عمل رقم خورده و موضع‌گیری‌های دوستان پایداری در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که این جریان قصد دارند که خودشان لیست بدهند.

او درباره موضع اخیر حجت الاسلام سقای بی‌ریا که گفتند اصولگرایی منسوخ شده گفت: نکته حائز اهمیت سخنان آقای سقای بی‌ریا این است که ایشان ادعا کردند که تاریخ مصرف گفتمان اصولگرایی تمام گشته و این گفتمان تقریبا منسوخ شده است، اما ما اصولگرایی را یک گفتمان می‌دانیم و نه یک جریان و حزب خاص!

وی افزود: به‌نظرم سخنانی از این دست نوعی «رد گم کنی» است! اصولگرایی گفتمان خود انقلاب اسلامی است و همه اشخاص حقیقی و حقوقی که گرد میز وحدت اصولگرایان نشستند، برای تحقق ارزش‌های انقلاب تلاش می‌کنند. همچنین برخلاف اظهارات عضو دیگر آن مجموعه، این گروه دنبال سهم‌خواهی نیست و سازوکار انتخاباتی نیز در این شورا به‌نوعی طراحی شده که هیچ گروهی ادعای سهم‌خواهی نداشته باشد. این شورا برمبنای شاخص‌ها و شایسته‌سالاری به سراغ نیروها رفته‌اند.

طلایی در پاسخ به این سوال که به‌نظرتان ممکن است در چهارچوب بحث ایجاد «جریان سوم» پایداری به احمدی‌نژاد نزدیک شود گفت: ممکن است که پایداری به احمدی‌نژاد نزدیک شود، زیرا اخباری داریم که حاکی از این است که آقای احمدی‌نژاد و جریان ایشان دنبال حضور در انتخابات هستند. این اخبار توسط ایشان تاکنون نیز تکذیب نشد. دوستان جبهه پایداری نیز عموما نزدیک به آقای احمدی‌نژاد بوده و هستند.

این امکان وجود دارد که جمع آقای احمدی‌نژاد هم در تشکیل این جریان شرکت کند و فکر نمی‌کنم جبهه پایداری به تنهایی موضوعیتی داشته باشد، زیرا پایداری منهای آقای احمدی‌نژاد فاقد موضوعیت است و تنها شامل چند نفر است و پایداری با احمدی‌نژاد معنا پیدا می‌کند.

نیکزاد گزینه احمدی‌نژاد برای ریاست مجلس است؟

امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال حضور احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات به نامه نیوز گفت: این اتفاق اجتناب ناپذیر است. کاری که اصلاح طلبان دوره قبل انتخابات مجلس انجام دادند، آنها منتظر ماندند ببینند چه نیروهایی تأییدصلاحیت می شوند سپس به حمایت از آنها پرداختند. در این دوره نیز بعید نیست که آقای احمدی نژاد افراد مدنظرش را بعد از طی کردن مراحل قانونی مورد حمایت قرار دهد.

او ادامه داد: چون عملکرد دولت آقای روحانی به گونه ای بود که گرایش و نگاه بخشی از جامعه مخصوصا اقشار آسیب پذیر امروز به سمت آقای احمدی نژاد است.

واعظ آشتیانی گفت: هر فعال سیاسی صاحب تئوری را نباید دست کم گرفت چون به اندازه بضاعتش طرفدارانی دارد. من از همان دولت نهم و دهم منتقد احمدی نژاد بودم و هستم اما وجود نقد به آن معنا نیست که نباید آقای احمدی نژاد را جدی گرفت. چون آقای احمدی نژاد یک ظرفیت اجتماعی دارد، اگر این ظرفیت را نادیده بگیرند تبدیل به یک پتانسیل انتخاباتی می شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد ظرفیت اجتماعی‌اش را به اصولگرایان وام می‌دهد گفت: آقای احمدی نژاد از نردبان اصولگرایی بالا آمد اما او همان دوره ریاست جمهوری‌اش اعلام کرد «اصولگرا نیستم و تئوری و دیدگاه خودم را دارم» بنابراین بعید می دانم ظرفیت اجتماعی اش را به اصولگراها وام بدهد؛ به ویژه آنکه برخی اصولگرایان موضع سرسختانه ای نسبت به آقای احمدی نژاد دارند. در مقابل برخی اصولگرایان نیز موضع حمایتی از آقای احمدی نژاد دارند که ممکن است احمدی نژاد با آنها به تفاهمی برسد و برنامه اصولگراها را تحت تأثیر قرار دهد.

او درباره اینکه آیا احتمال دارد احمدی نژاد با پایداری ها به تفاهم برسد گفت: پایداری ها در یک مقطعی با احمدی نژاد روابط خوبی داشتند ولی در مقطع دیگری سرسختانه مقابلش موضع گرفتند. من شخصا معتقدم آقای احمدی نژاد به طور مستقل وارد صحنه انتخابات مجلس می شود.

آشتیانی با بیان اینکه بعید می دانم ائتلاف اصولگراها کسی را داشته باشد که بتواند امثال احمدی نژاد را مدیریت کند گفت: احمدی نژاد یک خصوصیات خاصی دارد که به راحتی کسی نمی تواند او را مدیریت کند یا او را سرخط بیاورد.

او درباره سکوت احمدی‌نژاد نیز گفت: احمدی نژاد هوشمندی دارد و در گذشته نیز تجربه به دست آورده، او امروز نشسته تا همه بازی های‌شان را انجام دهند. به عبارت دیگر احمدی نژاد مترصد آن است که ببیند اصولگراها و اصلاح طلبان چه تصمیماتی می گیرند و متناسب با آرایش انتخاباتی برنامه خود را به اجرا درآورد. به هر جهت این سکوت آقای احمدی نژاد معنی‌دار است و پشت آن استراتژی وجود دارد.

این فعالی سیاسی اصولگرا درباره احتمال حضور نیکزاد وزیر مسکن احمدی نژاد در انتخابات گفت: باید نگاه کرد چه کسانی به مجلس راه می یابند، بعد می توان پیش بینی کرد آقای نیکزاد می تواند گزینه مورد حمایت آقای احمدی نژاد برای این منظور باشد یا کس دیگری. شاید آقای احمدی نژاد به کس دیگری برای مدیریت و هدایت جریان حامی خود در مجلس مأموریت بدهد. حالا آقای نیکزاد هم می تواند یکی از گزینه ها باشد.