آیا سریال پیکی بلایندرز/Peaky Blinder  بر اساس واقعیت است؟

آیا سریال پیکی بلایندرز/Peaky Blinder بر اساس واقعیت است؟


1,547

1398/8/24

15:27


داستان سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinder) واقعی است؟ با چهره واقعی توماس شلبی، پالی گری، آرتور شلبی و دیگر اعضای باند خلافکار پیکی بلایندرز آشنا شوید.

آیا سریال پیکی بلایندرز/Peaky Blinder بر اساس واقعیت است؟

۲ روز پیش
داستان سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinder) واقعی است؟ با چهره واقعی توماس شلبی، پالی گری، آرتور شلبی و دیگر اعضای باند خلافکار پیکی بلایندرز آشنا شوید.

آیا سریال پیکی بلایندرز/Peaky Blinder  بر اساس واقعیت است؟

اختصاصی سلام سینما- بسیاری از مخاطبان سریال «پیکی بلایندرز» با دیدن آن سوالی در ذهنشان ایجاد شد که این سریال تا چه حد برگرفته از واقعیت است.

«پیکی بلایندرز»، سریالی موفق، محبوب و پربیننده! این درام جنایی، در فهرست محبوب ترین سریال های در حال پخش دنیا در وبسایت imdb است و تعداد مخاطبانش در 2 فصل آخر، 2 برابر تعداد بینندگان در فصل های اول رسیده است. این سریال که رفرنس هایی به جنگ جهانی اول، تحولات اقتصادی اواخر قرن نوزدهم و چهره های برجسته ای مثل «وینستون چرچیل» دارد؛ این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا گروه پیکی بلایندرز واقعی است؟ آیا این آدمکشی ها، توطئه ها و دزدی ها واقعا اتفاق افتاده اند؟ در این مطلب، با این گروه تبهکار بیشتر آشنا شوید.  


معرفی کامل سریال پیکی بلایندرز


گروه پیکی بلایندرز واقعی است و این سریال برداشتی آزاد از اتفاقات آن دوران است.

اما این گروه چطور شکل گرفت؟ پیکی بلایندرز یک باند تبهکار خیابانی در بیرمنگام انگلستان بود که در اواخر قرن 19 و بعد از جنگ جهانی اول فعالیت خود را شروع کرد. این گروه از دل طبقه کارگر و در دوران بحران شدید اقتصادی شکل گرفت. آنها قدرت اجتماعی خود را با خشونت، دزدی، شرطبندی های غیر قانونی و قمار به دست آورده بودند.

این گروه، بسیار سازمان یافته و دارای سلسله مراتب بود.

تیپ ظاهری افراد گروه، پیراهنی موقر، اورکت های یقه دار، جلیقه، دستمال گردن ابریشم، شلوارهای پاچه گشاد، چکمه چرم و کلاه لبه دار بود.

توماس شلبی در پیکی بلایندرز

گروه پیکی بلایندرز در چه سالی شکل گرفت؟

این گروه اوایل دهه 1890 میلادی تشکیل شد و تا اواخر دهه 1920 فعالیت داشت. این گروه بیش از 100 عضو در دوران مختلف داشت. رقبای اصلی گروه پیکی بلایندرز، خانواده سابینی، پسران بیرمنگام به رهبری بیلی کیمبر و شورشی ها بودند.

بلایندرها با شکست دادن شورشی ها به قدرت رسیدند و 20 سال در اوج بودند تا اینکه مغلوب پسران بیرمنگام شدند.

 

چرا نام گروه را پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) گذاشتند؟

اعضای گروه پیکی بلایندرز

به باور عوام، نام گروه را پیکی بلایندرز گذاشتند زیرا اعضای گروه در لبه کلاهشان تیغ می دوختند و در مواقع نیاز به عنوان سلاح از آن استفاده می کردند.

کلمه (Peak) به معنای لبه و (Blinde) به معنای کور است. ظاهرا همان طور که در سریال هم چند بار نشان داده شد؛ از این تیغ ها برای کور کردن افراد استفاده می کردند یا روی پیشانی را زخمی می کردند و چون خون به چشم فرد ریخته می شد موقتا بینایی اش را از دست می داد.

«کارل چین»، مورخ بیرمنگامی، مخالف این حرف است و می گوید این نام را به خاطر ظاهر مرتبشان به آنها دادند. او می گوید که کلا به این نوع کلاه «پیکی» می گویند و اصطلاح «بلایندرز» اصطلاحی محاوره ای در بیرمنگام است که برای افراد خوش تیپ به کار برده می شود. البته حمله با کلاه به افراد در این گروه وجود داشته است.

دوران سختی در بیرمنگام بود و بیشتر پسرها با دزدی و جیب بری روزگار می گذراندند که گاهی منجر به زد و خورد، چاقو کشی و درگیری منتهی می شد. تا اینکه پلیس با دستور از بالا مشغول پاکسازی کوچه و خیابان از این ارازل شد. البته این حرکت پلیس بی جواب نماند و آنها در گروه هایی معروف به «شورشی ها» به مقابله با پلیس پرداختند. در دهه 1890 میلادی این گنگ های خیابانی متشکل از افرادی از 12 تا 30 سال بود. اواخر همین دهه بود که آنها سازماندهی شدند.

یکی از خشن ترین گروه های خلافکار خیابانی، «پیکی بلایندرز» نام گرفت و رهبر آن مرد جوانی به نام «توماس گیلبرت» بود. مقر آنها هم در اسمال هیث در جنوب شرق بیرمنگام قرار داشت. اواخر قرن نوزدهم این گروه اداره شهر را به عهده گرفتند و فعالیت های غیرقانونی خود را گسترش دادند.

 

معرفی اعضا

اعضای واقعی گروه پیکی بلایندرز

بسیاری از اعضای گروه کهنه سرباز های جنگ جهانی بودند. قدرتمندترین فرد در گروه پیکی بلایندرز، «کوین مونی» نام داشت؛ البته نام اصلی او «توماس گیلبرت» بود.  دیگر اعضای ثابت گروه، «دیوید تیلور»، «ارنست هاینس»، «هری فولر» و «استفن مک نیکل» بودند. تبهکار معروف، «بیلی کیمبر» هم از اعضای سابق پیکی بلایندرز بوده است.

توماس گیلبرت: رئیس باند پیکی بلایندرز با نام مستعار کوین مونی

دیوید تیلور: کسی که اولین بار در 13 سالگی به جرم حمل سلاح گرم دستگیر و زندانی شده بود.

 ارنست هاینس: در نوجوانی به دلیل دزدی و تهاجم دستگیر شده بود.

استفن مک نیکل: تقریبا همزمان با هاینس و با همان جرایم دستگیر شده بود.

هری فولر: جوان ترین عضو گروه بود و او را هری بیبی فیس صدا می کردند. او در حفاری های زمان جنگ مدتی زیر زمین مدفون شده بود و تا مدت ها بعد از جنگ توانایی تکلم نداشت.

طبق گزارش پلیس که در موزه بیرمنگام نگهداری می شود؛ به طور کلی، اعضای این گروه خشن جوانانی کم سن و سال بودند. 

اعضای کم سن و سال گروه پیکی بلایندرز

اطلاعات دقیقی درباره زنان قدرتمندی که سریال پیکی بلایندرز معرفی می کند مثل «پالی گری» و «ایدا تورن/شلبی» در دست نیست.


نکات جالب درباره سریال پیکی بلایندرز/Peaky Blinders


زهرا توللی

زهرا توللی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو