ترفندهایی که در عکاسی دیجیتال به شما کمک می کنند

ترفندهایی که در عکاسی دیجیتال به شما کمک می کنند


منبع: همگردی

117

1398/8/24

16:00


دنیای عکاسی در عین سادگی بسیار پیچیده و مفصل بوده و تنها داشتن یک دوربین و فشردن شاتر از شما یک عکاس نخواهد ساخت. عکاسی با دوربین های دیجیتال نکات بسیار جزیی و مهمی داشته که با دانستن یکسری از نکات عکاسی دیجیتال می توانید عکس های قابل قبولی داشته باشید. در این مطلب، به ارائه یکسری از ترفندهای عکاسی دیجیتال پرداخته ایم که دانستن آن ها کمک بسیاری به شما خواهند نمود.

نکات عکاسی دیجیتال

استفاده از Withe balance یا تراز سفیدی

تراز سفیدی می تواند نقش بسیار مهمی در عکاسی دیجیتال و فیلمبرداری داشته باشد. کار اصلی تراز سفیدی، سنجش و تنظیم میزان سرد و گرمی رنگ ها است. این تراز باید در حین عکاسی دیجیتال با فرمت JPEG رعایت شود و بهتر است از حالت دستی تراز سفیدی هماهنگ کرده و به حالت خودکار اتکا نکنید.

استفاده از Withe balance یا تراز سفیدی

شناسایی تن های میانی

نور سنجی در حالت (Matrix یا pattern و Evaluative) بر بیشترین سطح متمرکز بوده و نور سنجی نقطه ای تمرکز بر روی سوژه ای است که روی آن فوکوس کرده اید. رعایت نورسنجی در سوژه های بسیار روشن و بسیار تیره بسیار مهم است. با دانستن نکات نورسنجی که یکی از نکات عکاسی دیجیتال بوده، می توانید نورسنجی را بر روی تن های میانه تنظیم کنید.

شناسایی تن های میانی

محاسبه کنتراست

تغییر در مشاهده جزئیات عکس را با استفاده از تغییر میزان کنتراست می توان ایجاد نمود. در کنتراست بالا جزئیات عکس بیشتر و تیره تر شده و در کنتراست پائین جزئیات محو و رو به سفیدی می روند. در کنتراست بسیار بالا از جزئیات عکس کاسته می شود. با استفاده از نورسنجی نقطه ای که از ترفندهای عکاسی دیجیتال بوده، می شود کنتراست سوژه را محاسبه کرد و با قرار دادن دوربین بر روی تیره ترین و روشن ترین نقطه می توان به تفاوت کنتراست در سوژه پی خواهید برد.

محاسبه کنتراست

تکنیک HDR

در نکات عکاسی دیجیتال توجه داشته باشید که می توانید با ترکیب چند عکس با سطح نورهای مختلف یک عکس HDR بسازید. در عکاسی به این روش تلاش بر نشان دادن سوژه به طبیعی ترین شکلش است. در این تکنیک معمولا سه تصویر با توجه به نقاط روشن، تیره و نقاط با سطح نوری حد وسط ثبت می شوند. دقت کنید که سرعت شاتر نیز برای هر عکس متفاوت خواهد بود. در نهایت، با کمک نرم افزارهای اصلاح عکس همچون فتوشاپ و فتومتریکس می توانید این 3 عکس را ادغام کنید.

تکنیک HDR

حالت براکت در تراز سفیدی

برای اطمینان از حالت تراز سفیدی مورد نظر در عکس می توانید از فرمت RAW استفاده کنید. این فرمت خام عکاسی است که می توانید با کمک ادیتورهای عکاسی، عکس را به رنگ مورد نظر خود برسانید. اما برای ثبت عکس با فرمت JPEG بهتر است از قبل تراز سفیدی کار را تنطیم کنید. اگر دوربین شما مجهز به امکانات براکت تراز سفیدی است، از آن برای رسیدن به رنگ دلخواه عکس استفاده کنید.

حالت براکت در تراز سفیدی

استفاده از فیلتر متعادل کننده نور ND

بارها در عکاسی از سوژه های بسیار روشن و کم جزئیات، خسته و ناامید شده ایم. آسمانی که آنقدر روشن است که جزییاتش در عکس مشخص نیست. فیلتر متعادل کننده نور، ND در این مواقع کمک وسیعی به شما می کند. این فیلترها بصورت مجموعه ای در درجات مختلف وجود داشته که می توانید با تهیه آن ها در هر شرایطی عکس مورد نظر خود را ثبت کنید.

استفاده از فیلتر متعادل کننده نور ND

استفاده از فیلتر پلاریزه

فیلتری برای زدودن و خنثی کردن شدت نورهای بیرونی و البته بازتاب های مزاحم بسیار کمک کننده است. فیلتر پلاریزه میزان انعکاس از اجسام غیرفلزی چون سطح آب و شیشه را بسیار کاهش می دهد. برای ثبت عکس هایی باکیفیت فیلترها یک ضرورت و یکی از ترفندهای عکاسی دیجیتال به حساب می آیند.

استفاده از فیلتر پلاریزه

عکاسی سیاه و سفید

در صورتیکه مطمئن به ثبت سوژه عکس بصورت سیاه و سفید هستید، از این حالت دوربین استفاده و سپس آن عکس را چاپ کنید. در غیر اینصورت سعی کنید همیشه عکس های رنگی بگیرید و با کمک نرم افزارهای ادیت عکس آن را به حالت سیاه و سفید برگردانید.

عکاسی سیاه و سفید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو