چشم و گوش بسته

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

امین حیایی که از پرکارهای سینمای ایران در چند سال اخیر بوده بازیگر فیلم است. بهرام افشاری هم که با « پایتخت » چهره شد و حالا در سینما می درخشد، دیگر بازیگر فیلم است. لیندا کیانی و پوریا پورسرخ هم که در سالهای گذشته در فیلمهای کمدی نقش آفرینی داشته اند، دیگر بازیگران فیلم محسوب می شوند. مانی حقیقی، کارگردان فیلم « پنجاه کیلو آلبالو » هم در فیلم حضور دارد.

داستان فیلم درباره چیست ؟

دو فرد که یکی از آنها نابیناست و دیگری ناشنوا، به اشتباه در موقعیتی ناخواسته گرفتار می شوند که آنها را متهم به یک قتل می کند و...

کارگردان کیست ؟

فرزاد موتمن که متولد سال 1336 در تهران است. وی پس از اتمام تحصیلات در مقطع متوسطه عازم آمریکا شد تا تحصیلاتش را در رشته سینما در این کشور پیگیری نماید اما بعدها آن را رها کرد و به ایران بازگشت تا به فیلمسازی مشغول شود و همچنین در دانشگاه به تدریس بپردازد. شاخص ترین اثر موتمن تا به امروز فیلم « شب های روشن » می باشد که اقتباسی آزاد از « شب های روشن » داستایوفسکی می باشد. اثری که یکی از محبوب ترین های سینمای ایران تا به امروز نیز بوده است.

چشم و گوش بسته

نکات منفی فیلم ؟

شوخی های فیلم می تواند از تماشاگر خنده بگیرد. این شوخی ها اغلب در مورد تضاد آدمها در موقعیت های گوناگون است که خوشبختانه موتمن به خوبی توانسته این موقعیت ها را پرورش دهد.

فیلم عاری از شوخی های جنسی مبتذل است و سعی می کند به جای بیان شوخی های جنسی، یک کمدی سالم باشد که در این راه موفق هم می شود.

زوج بهرام افشاری و امین حیایی در « چشم و گوش بسته » می تواند هر تماشاگری را به خنده بیندازد.

نکات منفی فیلم ؟

برخی از شوخی های فیلم بطور متوالی تکرار می شوند که باعث می شود تاثیرگذاری آنها کاهش بیابد. به زمین خوردن متوالی فردی که نابینا است، همیشه نمی تواند خنده را به لبان تماشاگر بیاورد اما فیلم اصرار بر انجام آن دارد.

پرداخت شخصیت ها دچار نقصان است و توازن ندارند. به عنوان مثال اگر شخصیت هایی که پوریا پورسرخ و لیندا کیانی آن را ایفا کرده اند را محدود کنیم، فیلمنامه سرزنده تر خواهد بود.

چشم و گوش بسته

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

ژانر کمدی که این روزها از هر ژانر دیگری در سینمای ایران محبوب تر است.

حرف آخر :

« چشم و گوش بسته » یک رونوشت از فیلم « شر نبین، شر نشو » است که در سال 1989 با بازی جین وایلدر و ریچارد پریور ساخته شد. موتمن گهگاهی هم ادای دینی به فیلمهای بزرگ و جریان ساز هالیوود مانند « پالپ فیکش » داشته است. شاید « چشم و گوش بسته » اثر ارجینالی محسوب نشود اما موتمن به خوبی با درک فضای داخلی ایران، یک نسخه وطنی از آن فیلم ساخته و خوشبختانه شوخی های جنسی هم در فیلم مشاهده نمی شود. می توانیم روی هم رفته « چشم و گوش بسته » را در وضعیت این روزهای سینمای ایران کمدی معمولی اما شریفی بنامیم.

منتقد: بابک مهرورز

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

نام فیلم : چشم و گوش بسته

چشم و گوش بسته

کارگردان : فرزاد موتمن

نویسنده : هما بذرافشان                           

تهیه کننده : امیرحسین آشتیانی پور

بازیگران :

محمدرضا شریفی نیا

میترا حجار

شقایق فراهانی

بیژن بنقشه خواه

 و...