علیرضا قربانی که شهرت جهانی پیدا کرده است و در رادیو فعالیت دارد و ارکستر ملی نیز می باشد تا کنون آثار ماندگاری را در عرصه موسیقی اجرا کرده است وی که از خواننده گان اصیل در ایران می باشد الگوی خود را در خوانندگی مرحوم بنان می داند و به تازگی با ستاره موسیقی سنتی یعنی همایون شجریان بعد از حاشیه های فراوان آلبوم مشترکی را به نام افسانه چشمهایت منتشر کرده است. در ادامه با پرشین وی همراه شوید و بیشتر درباره زندگی علیرضا قربانی بدانید
زندگی علیرضا قربانی
علیرضا قربانی ۱۵ بهمن سال ۱۳۵۱ در تهران به دنیا آمد. وی از دوران کودکی به مدت چندین سال به فراگیری هنر قرائت قرآن نزد استادان مختلف پرداخت و در این راه موفق به کسب مدارج مختلف شد.
قربانی از آن جا که تصانیف قدیمی را از کودکی با علاقه فراوان میخواند با موسیقی اصیل ایرانی آشنا شد و از سال ۱۳۶۳ به طور جدی به فراگیری ردیف آوازی، تلفیق شعر و موسیقی، بینش و زیبایی شناسی در آواز ایران همت گمارد.
وی در این راه از محضر خسرو سلطانی، بهروزعابدینی، مهدی فلاح، دکتر حسین عمومی و استاد احمد ابراهیمی و استاد رضوی سروستانی بهرهمند شد.
آشنایی و معاشرت وی با استادان علی تجویدی و فرهاد فخرالدینی دریچههای جدیدی از دنیای موسیقی ایران را به رویش گشود و تجربههای جدیدی از موسیقی ایرانی با نامهای موسیقی گلها، برگ سبز و شاخه گل های رادیو را تجربه کرد.
علیرضاقربانی در بسیاری از فستیوالهای مهم موسیقی در نقاط مختلف دنیا به اجرای برنامه پرداخته است. وی از سال ۱۳۷۸ به عنوان خواننده ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی به اجرای برنامههای متعدد در داخل و خارج از کشور پرداخته است.
آلبوم موسیقی اشتیاق که اولین اثر ارکستر موسیقی ملی ایران است با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی و صدای علیرضا قربانی میباشد. قربانی در تیتراژ بسیاری از سریالهای تلویزیونی از قبیل کیف انگلیسی، شب دهم، روشنتر از خاموشی (ملاصدرا) و مدار صفر درجه خوانده است.
آلبوم موسیقی از خشت و خاک به آهنگسازی صادق چراغی و همچنین آلبوم فصل باران
به آهنگسازی مجید درخشانی، آلبوم سوگواران خموش به آهنگسازی پژمان طاهری،
آلبوم روی در آفتاب به آهنگسازی صادق چراغی، آلبوم رسوای زمانه به آهنگسازی استاد همایون خرم،
آلبوم سرو روان به آهنگسازی علی قمصری و آلبوم سمفونی مولانا به آهنگسازی
هوشنگ کامکار از دیگر آثار علیرضا قربانی میباشد.
همسر و فرزندان علیرضا قربانی
علیرضا قربانی هنرمند توانا و و با اخلاق موسیقی ملی کشورمان ازدواج کرده و از همسرش که اسمی از
وی منتشر نشده دو فرزند دوقلو به نام های حافظ و آواز دارد که وی آن ها را برکت خداوند
می داند که به زندگی وی و همسرش معنا داده است.
الگوی علیرضا قربانی در موسیقی
علیرضا قربانی میگوید بیشترین تأثیر را از مرحوم بنان داشتهام. از ابتدا تا به امروز،
آثار مرحوم بنان را از قویترین کارهای موسیقایی میدانم، مرحوم بنان برای من جایگاه ویژهای دارند
و جزو معدود اساتیدی بودند که آثار ایشان جامعیت داشته است.
زندگی علیرضا قربانی و آشنایی با دو اثر ماندگار وی
اشتیاق؛ مژده یک صدای تازه
آلبوم اشتیاق به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی به عنوان اولین اثر ارکستر موسیقی ملی ایران با صدای علیرضا قربانی در سال ۱۳۷۹ منتشر شد. این آلبوم اولین حضور قربانی در عرصه رسمی بود.
در این آلبوم نوازندگان شناخته شدهای همچون ارسلان کامکار، منوچهر انصاری، خسرو رحیمیان، حامد کرمانی،
امیر مینو سپهر، هومن شمس(ویلن)، شهریار فریوسفی(تار و بم تار)، فریدون زرین بال، عباس خسروی
(ویلن آلتو)، ، مسعود نشر (ویلنسل)، علیرضا خورشیدفر(کنترباس)، حسین تاجیک(ابوا)،
سعید اتوت(کلارینت)، شهرام رکوعی(فلوت)، پریچهر خواجه(قانون)، محمود فرهمند،
کورش بزرگپور(تنبک)، محمود منظم(تیمپانی) حضور داشتند و فرهاد فخرالدینی،
رهبر شناخته شده موسیقی ایران با آهنگسازی و رهبری این آلبوم صدای زیبا و دلنشین قربانی
را بر روی اشعاری از فریدون مشیری و فخرالدین عراقی به عنوان آلبوم ارکستر موسیقی ملی ایران ساخت.
قربانی با صدای سرحال، تازه و البته توانایی خوانش اشعار به صورتی که مخاطب به خوبی متوجه آنها شود، شروع بسیار خوبی در راه موسیقی ایرانی در حوزه انتشار آلبوم داشت. اشتیاق با تحریرهای زینتی مناسب و حس مناسبی که قربانی با صدای خود ارائه میداد راه را برای خوانندهای که آن روزها جوان بود هموار کرد.
خیلی از کسانی که امروز مخاطب ارکستر موسیقی ملی هستند آن روز برای اولین بار صدای قربانی را میشنیدند. علیرضا قربانی در ۴ قطعه این آلبوم یعنی اشتیاق، ساز و آواز، مقدمه ارکستر و ارکستر ۲ خواند. فرهاد فخرالدینی رهبر چیره دست موسیقی ملی در این آلبوم امضای همیشگی خود را زیر مجموعه قطعات حک کرد و فضایی دلانگیز و پر آرامش را در ملودی ارائه داد.
ساز و آواز ارائه شده در این آلبوم با همراهی زنده یاد شهریار فریوسفی که امروز فرزندانش در موسیقی ایران
جزو نامداران هستند، از جمله بخشهای دلنشین آلبوم اشتیاق به حساب میآید.
قربانی در همین بخش هم امضای خود در آواز را به خوبی ارائه و خبر از حضور یک
صدای مستقل در آواز ایرانی میدهد.
قربانی ارائه تحریرهای زینتی و برخورد متفاوت با ظرفیتهای شعری را به خوبی نشان میدهد. اصطلاحا چرخ دندههای تحریری در صدای او به خوبی کار میکنند و شنونده به تفکیک میتواند آنها را بشنود. به طور کلی اشتیاق را میتوان یکی از بهترین موقعیتها برای یک خواننده جوان دانست. قربانی از این ظرفیت بسیار خوب استفاده کرد.
دخت پریوار مهیار علیزاده
آهنگسازی آلبوم «دخت پریوار» را مهیار علیزاده به عهده داشته. فضای موسیقی در این آلبوم بسیار متنوع است. از موسیقی آوازی ایرانی با همراهی تعداد محدودی ساز تا موسیقی ارکسترال غربی، تکخوانی تا کرال عظیم، همه و همه در این آلبوم شنیده میشوند.
این اثر را میتوان یک عاشقانه تام و تمام به حساب آورد. با این توضیح که مخاطبان جدی موسیقی
ایرانی و عموم مردم با شنیدنش در یک احساس کلی مشترک هستند: شیرینی و آرامش موسیقایی.
پرده نشین، دریای بیپایان، مرثیه، دوستت دارم، عتاب یار، نگاه، راز، دلتنگ، گمگشته،
سودای عاشقی و دخت پریوار قطعات این آلبوم هستند.
پرده نشین پیش از این منتشر شده بود و مخاطبان با آن آشنایی داشتند. دریای بی پایان با شعری از سعدی آنقدر مدرن و متفاوت تنظیم شده که ممکن است در نگاه اول کسی به نام سعدی توجه نکند. قربانی هم این کار را در عین عاشقانه بودن با طریقهای جدید میخواند.
در این کار تحریرها بجا خرج میشوند و قربانی از وجوه ارکسترال موجود در صدایش بیشتر استفاده میکند.
قطعه دوستت دارم اوج سوزناکی از صدای قربانی را در ذهن شنونده حک میکند جایی که عاشق
فراق کشیده دارد با بیان شاعرانه آهنگ اعتراض و بغض و درد و شک را همزمان فریاد میزند.
یک آواز جان دار و زیبا از قربانی که به نظر میرسد اینجا از دانشش در حوزه قرائت قرآن هم بیبهره نبوده است. آواز زیباست و دلربا به گوش مخاطب آواز ایرانی. تحریرهای مینیمایز شده هم به خوبی بر پیکره آوازش مینشینند. قربانی بحق آواز خوبی در این آلبوم خوانده است که میشود بارها آن را شنید و اشک ریخت. نگاه در غوص رونده وآرام است.
با گذر از دیگر قطعات آلبوم که آنها هم در جای خود باید مورد توجه قرار بگیرند نوبت میرسد
به دخت پریوار: اون دختر پریوار که ایران من است/ پیدا و نهان برسر پیمان من است/
قطعهای برای ایران بدون غلو حماسی و سخن گفتن از چیزهایی که دیگر وجود ندارند.
همین آواز بی ریا و آرام خواننده،کار شنیدنی میکند. در این آلبوم که شامل نه قطعه با کلام و سه قطعه سازی میباشد، اشعاری از سعدی، عراقی، عطار نیشابوری، هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، قیصر امینپور، محمدعلی بهمنی، علیرضا کلیایی و محمد علی اسلامی ندوشن استفاده شده است.
خبر داغ علیرضا قربانی از آلبوم مشترکش با شجریان در مهر ماه
با اعلام علیرضا قربانی، ماه آینده یعنی آبان ماه انتظارها برای آلبوم مشترک او و همایون شجریان به پایان خواهد رسید. پس از بارها به تعویق افتادن آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان، سرانجام علیرضا قربانی به طور رسمی از انتشار این آلبوم در ماه آبان خبر داد بود.
در این آلبوم قربانی و شجریان با موسیقی مهیار علیزاده در تجربهای متفاوت کنار یکدیگر قرار گرفتهاند و شعر “افسانه” نیما یوشیج را با یکدیگر همخوانی کردهاند.
پروژه در ژانر موسیقی ارکسترال است و پروسهی انتخاب اشعار با مشورتِ خوانندگان اثر
و ساخت موسیقی و ضبطِ آن حدود یک سال طول کشیده است. یک بخش از این اثر بر روی
ابیاتی از “نیما یوشیج” تالیف شده است و بخش دیگر، قطعاتی را با اشعار احمد شاملو،
دکتر شفیعی کدکنی، محمدعلی بهمنی، سیمین بهبهانی و علیرضا کلیایی شامل میشود.
ضبط ارکستر کاملاً به صورت آنسامبل صورت گرفته و قسمت اعظم موسیقی در استودیوی تلویزیون کشور چک و همراه با ارکستر فیلارمونیک متروپولیتن پراگ انجام شده است.
قسمتی از آن نیز در ایران توسط آنسامبل موسیقی معاصر ایرانی به سرپرستی “مهیار علیزاده” و به صورت مشترک در استودیوی ترانه و استودیوی کنگان (کرگدن) ضبط شدهاند. همچنین گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو عهدهدار بخشهای کُر مجموعه بودهاند.
آلبومی که شنیده نشده، دچار حاشیه شد
همایون شجریان برخلاف پدرش که در طول تاریخ اثبات کرده به مسائل سیاسی و اجتماعی
بیتفاوت نیست ترجیح داده در طول فعالیتهای سالیان خود در حاشیهای امن پیش برود
اما در سکوت کار کردن لزوما به این معنا نیست که از زیر ذرهبین مخاطبان نیز رد خواهی شود.
تهیه آلبوم «افسانه چشمهایت» همایون شجریان و علیرضا قربانی ۵ سال طول کشیده است و بیشک اگر حواشی در مورد ویدئو این کار نبود اکنون همگان منتظر ۱۹ آبان و رونمایی از این آلبوم بودند.
منتشر شدن عکس شجریان و قربانی در مجتمع ایران مال شروع این ماجرا بود.
مجموعهای که از شروع ساخت آن تا هم اکنون که راهاندازی شده است شبهات فراوانی
در زمینه مالی دارد اما تنها این عکس نبود که منتظران این آلبوم را کاهش داد بلکه با پاسخ
تند همایون شجریان به منتقدانش نیز همراه بود.
همایون منتقدان خود را «قمهکشانی که قلم میکشند» توصیف کرد. او در پاسخ به منتقدان، نوشت «اگر ایرانمال اصولا اینقدر مسئلهساز است چرا تعطیلش نمیکنند؟»
عذرخواهی آهنگساز آلبوم «افسانه چشمهایت» برای یک اشتباه
مهیار علیزاده آهنگساز آلبوم «افسانه چشمهایت» به خوانندگی علیرضا قربانی و همایون شجریان
روز گذشته با انتشار متن و یک ویدئو نسبت به حواشی پیش آمده درباره یکی از قطعات
این آلبوم توضیحاتی را ارائه داد.
علیزاده در این ویدئو توضیح داده است: «میخواستم مراتب سپاسگزاری خودم را نسبت به تمامی مهر و محبتهایی که در این پنج سال به من و آلبوم افسانه چشمهایت داشتید، اعلام کنم.
دست تک تک شما عزیزان را برای انتقادهای به جایی که راجع به قطعه «افسوس» داشتید، میبوسم. این قطعه در اینترنت سالهاست که به اسم استاد ابتهاج ثبت شده و من هم بدون کوچکترین شک و شبههای فکر میکردم که این شعر سروده ایشان است. ولی با صحبتی که با خانواده ایشان داشتم متوجه شدم که متاسفانه این شعر سروده ایشان نیست.
به هر حال با ناشر اثر، علیرضا قربانی، همایون شجریان هماهنگ شده که این اشتباه
در چاپهای بعدی اصلاح شود و من مراتب عذرخواهی خودم را نسبت به استاد ابتهاج،
خانواده ایشان و تمامی هنردوستان عزیزم ابراز میکنم. امیدوارم از موسیقی این اثر لذت ببرید.»
وی در توضیح این ویدئو نیز آورده است: «ویدیو بالا مربوط است به حواشی و البته اشتباهی که در بروشور آلبوم «افسانه چشمهایت» رخ داده. در ویدیو دوم نیز دو نمونه از شمار زیاد سایتها و وبلاگهایی که این ابیات را به نام استاد ابتهاج ثبت کردهاند برای شما به اشتراک گذاشتهام… با صحبتی که با خانواده استاد داشتم، آنها هم بر این امر صحه گذاشتند که این اشعار مدتهاست به اشتباه به اسم استاد سایه ثبت شدهاند.
بدیهی است که مسئول این بیدقتی شخص من هستم که انتخاب اشعار و آهنگسازی
بر روی آنها وظیفه من بوده و امیدوارم که به سرعت و در نسخههای تجدیدچاپ،
این مورد و همینطور دو اشتباه تایپی در دفترچه سیدی اصلاح گردد. امید که از این آلبوم لذت کافی ببرید.»
طی روزهای گذشته انتقادهایی در فضای مجازی نسبت به قطعه «افسوس» در آلبوم «افسانه چشمهایت» مطرح شده بود که در معرفی این قطعه به اشتباه نام هوشنگ ابتهاج به عنوان شاعر اثر قید شده بود. علیزاده توضیحی درباره شاعر اصلی قطعه موردنظر نداده است.
توضیحات همایون شجریان و علیرضا قربانی درباره حواشی آلبوم مشترکشان
همایون شجریان خواننده آلبوم «افسانه چشمهایت» در مراسم رونمایی این آلبوم گفت: اگر این آلبوم در یک پرده پایینتر تولید میشد، با این هجمه مواجه نمیشد. این آلبوم فضای مینوری دارد و میتوان گفت دربرگیرنده فضای یکدستی است که ممکن است به برخی مخاطبان بعد از شنیدن، پاسخ مناسب ندهد.
اجرای زنده همایون شجریان و علیرضا قربانی از آلبوم مشترکشان
لحظاتی از اجرای زنده همایون شجریان و علیرضا قربانی از قسمتی از آلبوم «افسانه چشمهایت» را می بینید.
شوخی جالب نیک یوسفی با همایون شجریان، علیرضا قربانی و آلبوم افسانه چشمهایت
آلبوم جدید همایون شجریان و علیرضا قربانی با نام افسانه چشمهایت که ساخته مهیار علیزاده است، در روزهای گذشته حسابی خبرساز است. این بار نیک یوسفی طنز پرداز شبکههای اجتماعی سر به سر اجرای زنده این دو در جشن رو نمایی گذاشته است.
و اما داستان دنبالهدار «افسوس» شجریان و قربانی
هرچند تا به حال فعالان فرهنگی تلاشهای زیادی برای جلوگیری از جعل شعر در فضای مجازی
کرده اند اما اشتباهات صورت گرفته توسط خوانندگان و آهنگ سازان در برخی قطعهها
و خواندن اشعاری به نام یک شاعر اشتباهی، نشان میدهد این کار یک همت جمعی می طلبد.
در عصر فناوری و اینترنت هیچ جعلی، در پستو نمیماند. حتما اغلب شما درباره انتشار یک شعر جعلی به نام هوشنگ ابتهاج و خوانده شدن آن در آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی شنیدهاید.
هرچند تا به حال فعالان فرهنگی تلاشهای زیادی برای جلوگیری از جعل شعر در فضای مجازی کرده اند
اما اشتباهات صورت گرفته توسط خوانندگان و آهنگ سازان در برخی قطعهها و خواندن اشعاری
به نام یک شاعر اشتباهی، نشان میدهد این کار یک همت جمعی می طلبد.
از طرف دیگر دقت دفتر شعر وزارت ارشاد در تایید صحت شاعر و اصالت اشعار میتواند کمک بزرگی به جلوگیری از جعل شعر باشد. اتفاق مذکور در آلبوم «افسانه چشمهایت» باعث شد به اتفاقهای مشابه بپردازیم.
قطعه «افسوس» با مطلع «به تو ای دوست سلام…» سرآغاز همه حاشیهها بعد از انتشار آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی شد. انتساب این شعر در کاور رسمی آلبوم، واکنش یلدا ابتهاج را در پی داشت.
او با انتقاد از بیدقتیهای صورت گرفته درباره اشعار پدرش نوشت: «دوستان عزیز درخصوص
سایه باید گفت او کم شعرترین شاعر دوران ماست و تنها سه کتاب از او موجود است:
سیاه مشق (اشعار کلاسیک)/ تاسیان( شعر نو)/ بانگ نی (منظومه مثنوی) به کتابها مراجعه کنیم.»
این انتقاد باعث شد مهیار علیزاده آهنگ ساز این آلبوم مشترک با انتشار ویدئویی از خود بگوید اشعار این آلبوم را او انتخاب کرده و در بسیاری از وبلاگ و سایتهای اینترنتی این شعر به نام هوشنگ ابتهاج سند خورده است.
با این همه میدانیم اینترنت و فضای مجازی، منبع درستی برای جستوجوی شعر اصیل نیست و در روزگار ما شاعران بزرگی مانند مولانا و سعدی هم از خطر جعل شعر در امان نیستند. شاعر این قطعه سند خورده به نام ابتهاج، هنوز مشخص نیست.
چاوشی و «افسار» بد قلق قطعه «افسار» محسن چاوشی چهار سال پیش برای سریال شهرزاد منتشر شد.
اما مدتی نگذشت که مشخص شد شاعر این قطعه استاد شهریار نیست. گویا یکی از دوستان اهل ادبیات چاوشی،
این شعر را به این خواننده پرطرفدار معرفی کرده بود.
البته محسن چاوشی بعد از این اتفاق بیکار ننشست و با انتشار پستی در صفحه شخصی خود اطلاع داد که این شعر به اشتباه به این شاعر نسبت داده شده و سپس از پسر استاد شهریار به خاطر این قضیه دلجویی کرد.
البته او به خاطر این اشتباه از هوادارانش هم عذرخواهی کرد و گفت تمام تلاشش را میکند
تا شاعر اصلی قطعه را پیدا کند. مدتی بعد از این اتفاق یکی از دوستان چاوشی گفت:
شاعر اصلی را بعد از اصرار این خواننده برای پیدا شدن وی پیدا کردهاند.
دختری به نام پریناز جهانگیر عصر متولد ۶۶ و اهل تبریز. او نمیدانسته شعرش را محسن چاوشی خوانده و اثر در این سطح شنیده شده است. به همین دلیل در گفتوگوی خود ابراز کرده بود از این نظر خیلی خوشحال است.
قطعه «برخیز» و سلسله دردسرهای سرلک هوشنگ ابتهاج سالها پیش اعلام کرد خواننده ها و آهنگ سازها برای استفاده از آثار او به اجازه نیازی ندارند و میتوانند به صورت رایگان از آنها استفاده کنند.
همین باعث شده تا بیشتر خوانندههایی که به سراغ اشعار او میروند با او هماهنگی نکنند
و به اشعاری که در اینترنت به نام او ثبت شده رجوع کنند. این اجازه عمومی البته مسیر
را برای جاعلان هم آسان کرده که اشعار دلخواهشان را به نام سایه سند بزنند.
چند سال پیش، سینا سرلک با این تصور که قطعه «برخیز» به هوشنگ ابتهاج تعلق دارد،
اثری به همین نام منتشر کرد.
عجیب این که این اثر موفق به کسب مجوز از دفتر شعر و ترانه وزارت ارشاد هم شد و بعد از انتشار بود که حاشیهها شروع شد. اردلان سرافراز شاعر اصلی این قطعه از سینا سرلک شکایت کرد و او به دوسال حبس محکوم شد اما در نهایت با رضایت شاکی، پرونده ختم شد.
سرلک این قطعه را برای سریال نمایش خانگی شهرزاد خواند و بیت «من در پی خویشم،
به تو برمیخورم اما/ آن سان شدهام گم که به من دسترسی نیست» یکی از بیتهای معروف آن است.
جایزه جهانی موسیقی برای علیرضا قربانی
قطعه “رؤیا” با نام لاتین السوینیو از آلبوم “صداها و پلها” برنده مدال برنز جایزه موسیقی جهانی سال ۲۰۱۹ شد.
قطعه رویا به آهنگسازی احسان مطوری و خوانندگی علیرضا قربانی و سولانژ مردینیان در مرداد ماه گذشته منتشر شد.
آلبوم “صداها و پلرها” به زبان فارسی و چند زبان دیگر با همکاری ساندیپ داس، علی منتظری، مایک بلاک، سیلیا وود اسمیت، کورش بابایی، علی جعفری پویان، همایون نصیری و دیگر موزیسینهای ایرانی و خارجی در دست تولید است.
تا به حال فقط این آهنگ از آلبوم ذکر شده منتشر شده است و توانسته در قسمت موسیقی جهانی و زیر نظر داوران معتبری مثل چارلز دیوید دنلر حائز این رتبه در مسابقه شود.
همشهری انلاین , مشرق نیوز , خبرگزاری ایرنا , مهر , ایران آرت , خراسان , خبر انلاین