ورود به دنیای خیال / روایت رحیم مولائیان از نمایشگاه "دگردیسی نقش‌مایه‌های اساطیری" در گالری سیحون

135

1398/8/25

12:12


رحیم مولائیان گفت: اسطوره‌ای زنده می‌ماند که قابلیت تغییر در نمادهای مختلف را داشته باشد وگرنه تبدیل به یک نماد و نشانه ثابت و تکراری می‌شود.

ورود به دنیای خیال / روایت رحیم مولائیان از نمایشگاه "دگردیسی نقش‌مایه‌های اساطیری" در گالری سیحون

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار رحیم مولائیان با نام "دگردیسی نقش‌مایه‌های اساطیری" در گالری سیحون برپاست. مولاییان با بیان اینکه ۲۰ اثر با تکنیک ترکیب مواد روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: موضوع کارهای من مسائل اجتماعی، انسانی، محیطی، طبیعی و هرچه با آن زیست می‌کنم است. نوعی تسلط آیینی در زیست و فرهنگ ما وجود دارد که بدون آن انسان تبدیل به ماشین می‌شود. خاصیت بینش آیینی این است که انسان را وارد لایه‌های ذهن و درک حسی از جهان می‌کند. این رابطه با آیین و اسطوره‌ باعث می‌شود از مرزهای واقعیت جدا شده و به مرزهای خیال وارد شویم و بهانه‌ای برای تحمل سنگینی‌های زندگی پیدا کنیم. همین ورود به دنیای خیال باعث می‌شود آثارم به حیطه رئالیسم جادویی وارد شود.

او با بیان اینکه در آثارش اسطوره نقش مهمی دارد، ادامه داد: اساطیری از قبل از اسلام و پس از آن در آثار من وارد شدند، چون آنها بخشی از زندگی هستند و ما نمی‌توانیم از آنها جدا شویم. اما خاصیت اصلی کار من خوش‌بینی به زندگی است و باور اینکه زندگی هنوز زیباست. به همین دلیل در تلخ‌ترین تابلوهایم همیشه یک راه گریز به زیبایی وجود دارد.

مولائیان ادامه داد: اسطوره‌ای زنده می‌ماند که قابلیت تغییر در نمادهای مختلف را داشته باشد وگرنه تبدیل به یک نماد و نشانه ثابت و تکراری می‌شود. اسطوره زمانی ماهیت خود را حفظ می‌کند که لایه‌لایه به زندگی ما متصل باشد. عنصری که تبدیل به اسطوره شده است زمانی اهمیت دارد که بتواند ویژگی‌های حسی ما را حفظ کند و گسترش دهد. نمی‌توانم بگویم که نمادها و اسطوره‌ها را به چه دلیل و برای چه معنایی در کارهایم استفاده کرده‌ام، زیرا یک نماد ممکن است در هر کدام از آثارم حس متفاوتی را به بیننده بدهد و از قبل برایم تعیین‌شده نیست که چه معنایی از اسطوره‌ها و نمادها به دست می‌آورم.

این هنرمند ادامه داد: اتفاق تازه‌ای که در این مجموعه رخ داد این بود که ابزارهای طراحی را طوری استفاده کردم که خاصیت نقاشی پیدا کردند. رنگ اکر پایه رنگی کارهاست چون روی نقشه‌های جغرافیایی، کشور ایران با این رنگ نشان داده می‌شود. پس از آن روی رنگ زمینه لایه‌های مختلف طرح را آوردم و بخش زیادی از ابزارهای من لوازم طراحی هستند. اما برخوردم با ماده خاصیت نقاشی‌گونه کار را خیلی بالا برده و به همین دلیل خودم از این مجموعه خیلی راضی هستم و آن را جزء موفق‌ترین کارهای خود می‌دانم.

او با اشاره به رونمایی کتاب شعرش در این نمایشگاه گفت: چهارمین کتاب شعرم با نام "کبوتران نامه‌بر در سطل زباله تخم می‌گذارند" توسط نشر جغد منتشر شده است. در این مجموعه شعرهای کوتاهم در کنار تصاویر و طراحی‌های ذهنی من قرار گرفته‌اند.

مولائیان افزود: این تصاویر مجزا از شعرها بودند ولی با توجه به اینکه همه آنها متعلق به من هستند و نقاط مشترکی در آنها وجود دارد، پس از گفت‌وگوهایی با ناشر به این نتیجه رسیدیم که بخش‌هایی از طراحی‌ها که به بیان شعری من نزدیک‌تر هستند را در این کتاب بیاوریم. خودم نسبت به این کتاب احساس خوبی دارم و در میان مخاطبان هم بازتاب خوبی داشت.

نمایشگاه آثار رحیم مولائیان تا 29 آبان در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو