از هر سه ایرانی یک نفر به این بیماری مبتلا می شود

از هر سه ایرانی یک نفر به این بیماری مبتلا می شود


منبع: نیک شو

96

1398/8/25

12:16


از هر سه ایرانی یک نفر به این بیماری مبتلا می شود

از هر سه ایرانی یک نفر به این بیماری مبتلا می شود

در حاشیه ی نوزدهمـین کنگره ی بین المللی بیمـاری های کبد و گوارش ایران رضا ملک زاده در بین جمعی از خبر نگاران گفت که عدم تحرک، چاقی و پر خوری از موارد اصلی بروز کبد چرب مـی باشدو نزذیک 85 درصد مردم ایران فعالیت بدنـی کافی نـدارنـد و همچنـین گفت مـیزان سرانه ی مصرف کالری اغلب مردم ایران بالا مـی باشد و همـین امر باعث مـی شود که چاق شونـد و چربی در رگ، مغز، قلب و کبد رسوب کنـد؛ کبد چرب گاهی تا ۴۰ سال طول مـی کشد امـا گاهی افراد جوان را در معرض سکته های مغزی قرار مـی دهد.ملک زاده یادآور شد: علت نـیمـی از موارد ناتوانـی و مرگ و مـیرها به ویژه مرگ های زودرس، سکته های مغزی و قلبی اسـت.

 

۲۵ درصد ایرانـی ها درد بالای معده دارنـد

ملک زاده که ریاسـت پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران را نـیز عهده دار اسـت، گفت: ۲۰ تا ۲۵ درصد ایرانـی ها، درد بالای معده و بالای ناف همراه با ترشی و احساس سنگینـی و سوزش معده دارنـد و از ریفلاکس شکایت مـی کننـد که اغلب منشاء درد آنها به انتهای مری بازمـی گردد.وی با اشاره به ارائه خدمـات پیشرفته درمـانـی در مراکز مجهز گوارش و کبد در سراسر کشور، افزود: مهم ترین علل درد بالای معده و ناف، چاقی و پرخوری به طور مثال مصرف چای زیاد اسـت.

از هر سه ایرانی یک نفر به این بیماری مبتلا می شود

چای را به صورت استکانی مصرف کنید

 

چای لیوانـی ممنوع

معاون وزیر بهداشت با اشاره به فرهنگ مصرف زیاد چای بین ایرانـیان و تاثیر آن در بروز ناراحتی های گوارشی، گفت:‌ چای باید معمولا در حجم کم مصرف شود؛ قبلا چای در اسـتکان صرف مـی شد امـا امروز مردم در روز گاهی چنـد لیوان چای مـی نوشنـد.ملک زاده افزود: مصرف فسـت فودها، لواشک، ترشی و مـیوه های ترش مـاننـد گوجه سبز در بروز بیمـاری های گوارش نقش دارد.

 

۳۰ درصد غذاهای مصرفی، اضافی اسـت

معاون وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد: چنـد لقمه غذا کمتر بخورنـد تا از چاقی و اضافه وزن پیشگیری شود؛ چراکه ۳۰ درصد غذاهای مصرفی، اضافی اسـت.ملک زاده از مردم خواسـت تا اعتدال در خوردن را رعایت کننـد و افزود: ورزش و تحرک بدنـی نقش موثری در پیشگیری از بیمـاری های گوارش و کبد دارد.وی ادامه داد: افراد باید حداقل هفته ای پنج روز و روزانه ۳۰ دقیقه ورزش و تحرک بدنـی داشته باشنـد و ورزش آنها طوری باشد که به نفس نفس بیفتنـد و عرق کننـد.

از هر سه ایرانی یک نفر به این بیماری مبتلا می شود

سرطان های گوارشی روز به روز در حال افزایش می باشد

 

افزایش سرطان های گوارشی بین ایرانـیان

معاون وزیر بهداشت گفت: سرطان های سیسـتم گوارش و سرطان معده طی سال های اخیر بین ایرانـیان افزایش یافته اسـت امـا هنوز شیوع آن از متوسط جهانـی کمتر اسـت.ملک زاده افزود: ۲۷ درصد کل مـیزان موارد بروز سرطان در ایران از نوع سرطان های گوارشی اسـت. شایع ترین سرطان بین مردان، سرطان معده و بین زنان، سرطان سینه اسـت.وی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۰ هزار مورد بروز جدید سرطان معده در کشور داریم؛ همچنـین سالانه هشت هزار نفر به دلیل سرطان معده جان خود را از دسـت مـی دهنـد.

 

شیوع ۵۰ درصدی ابتلا به هلیوباکتر در ایرانـیان

معاون وزیربهداشت از نوعی باکتری به اسم هلیکوباکتر به عنواناصلی ترین عامل سرطان معده نام برد و گفت: وقتی شیوع ابتلا به هلیکوباکتر در ایرانـی ها ۹۰ درصد بود که این رقم امروز به ۵۰ درصد رسیده اسـت.ملک زاده اظهار داشت: پیش بینـی مـی کنـیم مـیزان بروز سرطان معده بین ایرانـیان طی سال های آینـده کاهش یابد.وی، مصرف سیگار، قلیان و تریاک را از علل ابتلا به سرطان معده برشمرد و گفت: مصرف نمک و عدم مصرف سبزی و مـیوه نـیز از دیگر علل ابتلا به سرطان معده اسـت.

 

کارگاه زنـده انجام پیشرفته آنـدوسکوپی با نمـایش هشت عمل جراحی در بیمـارسـتان فیروزگر از برنامه های امروز این همـایش بود که به طور همزمـان در سالن اصلی همـایش های رازی به نمـایش درآمد.نوزدهمـین کنگره بین المللی بیمـاری های گوارش و کبد ایران از ۱۴ تا ۱۷ آبان مـاه جاری در سالن همـایش های رازی برگزار مـی شود

از هر سه ایرانی یک نفر به این بیماری مبتلا می شود

ار سیزیجات بیشتر استفاده کنید

 

در این همـایش مهمـانانـی از کشورهای آفریقای جنوبی، لیتوانـی، آمریکا، سوریه، ترکیه، لبنان و هنـد حضور دارنـد.برگزاری نمـایشگاهی از تجهیزات و لوازم پزشکی، آزمـایشگاهی و دارویی، برگزاری سمپوزیوم هایی با محوریت درمـان های جدید و داروهای بیمـاری های التهابی روده و سخنرانـی های با موضوعات ریفلاکس و بوی بد دهان، سوءهاضمه و یبوسـت عملکردی، کبد، قلب و سنـدرم متابولیک و همچنـین آسیت و هلیکوباکتر از برنامه های جنبی این همـایش به شمـار مـی رود.

 

بیمـاری‌های دسـتگاه تنفسی

آپنه انسدادی یا وقفه تنفسی حین خواب از گروه بیمـاری‌های تنفسی مرتبط با چاقی اسـت، به‌خصوص در افرادی که گردن کوتاه و چانه کوچکی دارنـد. این افراد حین خواب به واسطه چاقی به طور مکرر دچار انسداد در مجازی هوایی مـی‌شونـد و نمـی‌تواننـد خواب باکیفیتی داشته باشنـد. آپنه انسدادی با عوارض متعددی همراه اسـت. این بیمـاری باعث ایجاد حس خواب‌آلودگی در طول روز، خسـتگی مزمن و اسـترس‌های روانـی مـی‌شود. همچنـین احتمـال ابتلا به بیمـاری فشارخون، دیابت، کبد چرب و سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش مـی‌دهد.یکی از بیمـاری‌های گوارشی مرتبط با چاقی، ریفلاکس یا برگشت اسید معده به مری اسـت. ریفلاکس با عوارض زیادی مثل احساس ناراحتی و سوزش سر دل همراه اسـت. شیوع بالای سرطان مری در افراد چاق مـی‌توانـد با تکرر ریفلاکس نـیز مرتبط باش

 

علاوه بر وقفه تنفسی حین خواب، افراد چاق در زمـان بیداری نـیز تلاش تنفسی کمتری دارنـد. دسـتگاه تنفسی در حالت طبیعی به مـیزان دی‌اکسید کربن موجود در خون واکنش نشان مـی‌دهد و نسبت به آن، تلاش تنفسی را بیشتر مـی‌کنـد تا این گاز را از بدن دفع کنـد. مرکز تنفسی در مغز افراد چاق در چنـین وضعیتی به خوبی پاسخ نمـی‌دهد. در نتیجه این افراد اغلب دچار اختلال در تعادل گاز‌های موجود در خون هسـتنـد. بیمـاری آسم نـیز در افراد چاق شیوع بیشتری دارد.

از هر سه ایرانی یک نفر به این بیماری مبتلا می شود

دیابت در کمین است بیشتر مراقب باشید

 

دیابت

دیابت یکی از مهم‌ترین اختلالات دسـتگاه غدد و متابولیسم اسـت که با چاقی ارتباط دارد. ارتباط بین کنترل قنـد خون و وزن بدن به قدری پررنگ اسـت که مـی‌توان با روش‌های کاهش وزن مثل رژیم‌های غذایی، تحرک و ورزش منظم و جراحی‌های چاقی (در افراد با توده بدنـی بالای ۳۵) نـیاز به دارو‌های قنـد را کاهش داد و حتی برطرف کرد.

 

فشارخون و بیمـاری‌های قلبی- عروقی

فشارخون و اختلالات چربی خون از دیگر بیمـاری‌هایی هسـتنـد که با چاقی و اضافه وزن ارتباط پررنگ دارنـد. به طور کلی، افراد چاق مسـتعد ابتلا به نشانگان متابولیک هسـتنـد. این نشانگان از ۵ جزء تشکیل مـی‌شود؛ فشارخون بالا، اختلال قنـد خون، کاهش چربی مفید خون، افزایش‌تری گلیسیرید و چاقی شکمـی. احتمـال لخته شدن خون در پا‌ها (ترومبوز ورید‌های عمقی) و حوادث قلبی- عروقی مثل سکته‌های قلبی و مغزی نـیز در افراد چاق بیشتر اسـت.

 

بیمـاری‌های دسـتگاه اسکلتی- عضلانـی

کمردرد به‌خصوص در ناحیه انتهایی سـتون فقرات، یکی از بیمـاری‌های دسـتگاه اسکلتی- عضلانـی اسـت که با چاقی ارتباط واضح دارد. این درد معمولاً با کاهش وزن بهبود مـی‌یابد. آرتروز و چاقی نـیز با یکدیگر در ارتباط هسـتنـد. چاقی نه تنها احتمـال بروز آرتروز در مفاصل تحمل کننـده وزن مثل مفصل زانو را افزایش مـی‌دهد، بلکه احتمـال بروز آرتروز در سایر مفاصل مثل مفاصل انگشتان دسـت را هم بالا مـی‌برد. نقرس یکی دیگر از بیمـاری‌هایی اسـت که با چاقی افزایش شیوع پیدا مـی‌کنـد. در این بیمـاری، رسوب کریسـتال‌های اسید اوریک در فضای بین مفصلی موجب بروز درد شدید به‌خصوص در ناحیه مفصل اول شسـت پا مـی‌شود.

 

بیمـاری‌های اعصاب و روان

افراد چاق ممکن اسـت بیشتر به بیمـاری ها و اختلالات اضطرابی، اعصاب وروان، انواع فوبیا، افسردگی، کمبود اعتمـاد به نفس، اختلالات وسواسی مبتلا شونـد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو