قرص بوپرنورفین و هر آنچه باید درباره این قرص بدانید

قرص بوپرنورفین و هر آنچه باید درباره این قرص بدانید


منبع: آرگا

213

1398/8/25

16:07


قرص بوپرنورفین که به آن ب ۲ نیز گفته می شود در زمان وابستگی به مواد مخدر به منظور درمان این مشکل استفاده می شود اما این دارو خود دارای عوارض جوانبی شدیدی می باشد که بهتر است قبل از مصرف این قرص درباره این دارو اطلاعات کافی داشته باشید.

بوپرنورفین یک نوع مسکن خیلی قوی می باشد و در حقیقت ماده مخدر نیمه صنعتی به شمار می آید که از آلکالوئید‌های خشخاش حاصل می شود و امروزه متاسفانه در برخی مراکز ترک اعتیاد به منظور درمان و قطع مواد مخدر از این دارو استفاده می شود در ادامه شما را با قرص بوپرنورفین بیشتر آشنا خواهیم کرد.

اطلاعات دارویی قرص ب 2

آشنایی با قرص بوپرنورفین

هرچند این دارو به عنوان نوعی ماده مخدر محسوب می شود و زمانی که فرد آن را مصرف می کند دچار تنگی نفس و نئشگی می شود اما حداکثر تاثیر آن کمتر از مواد مخدر دیگر از جمله متادون و هروئین است، در مورد کاربرد اصلی قرص بوپرنورفین می توان گفت که مانند قرص متادون به منظور ترک اعتیاد استفاده می شود و به دلیل اینکه این دارو نیز باعث وابستگی شدید فرد به آن می شود باید از این دارو با دقت استفاده شود و فرد معتاد نباید به صورت خودسرانه به منظور ترک اعتیاد اقدام به مصرف قرص ب ۲ نمایند زیرا، عوارض زیان باری را در پی خواهد داشت.

به دلیل اینکه مصرف این قرص عوارض مانند نئشگی طولانی مدت را برای فرد بیمار ایجاد می کنند ترک مواد مخدر با این دارو برای فرد لذت بخش خواهد بود اما در زمان مصرف این قرص درمان اعتیاد به شکل کامل انجام نمی شود فقط شکل وابستگی تغییر می کند و فرد به این قرص وابستگی پیدا می کند، بسیاری از مردم بر این باورند که بوپرنورفین اعتیاد آور نیست اما باید گفت که این قرص به شدت اعتیاد آور می باشد و در برخی موارد ترک این قرص بسیار سخت تر از ترک تریاک و هروئین است که امروزه در بین افرادی رایج شده است که تصمیم جدی برای درمان اعتیاد ندارند و جایگزین مواد مخدر آن ها می شود در نتیجه به این دارو وابسته می شوند.

روش ترک قرص بوپرنورفین

این دارو باید توسط پزشکان متخصص به منظور درمان اعتیاد تجویز شود و همچنین فرد مصرف کننده در طول مدت مصرف این قرص باید زیر نظر پزشک قرار گرفته شود و مصرف آن برای افراد بالای ۱۵ سال و بزرگسالان در نظر گرفته می شود که معمولا در زیر زبان قرار می دهند تا حل شود، اگر فرد بخواهد به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف این قرص نماید باید ریسک مرگ را بپذیرید، همچنین مصرف این دارو توسط کودکان خطر مرگ را در پی خواهد داشت.

روش مصرف قرص بوپرنورفین

مصرف این دارو باید حتما طبق دستور پزشک استفاده شود که معمولا مصرف این دارو یک بار در روز می باشد و به منظور حل شدن آن به مدت سه تا پنج دقیقه زیر زبان قرار داده می شود همچنین متناسب با شرایط بیمار دوز دارو تجویز می شود بنابراین از مصرف زیاد این قرص پرهیز نمایید زیرا، افزایش دوز این دارو و مصرف طولانی مدت آن باعث ظهور نشانه های ترک ناگهانی مواد مخدر می شود که در این مواقع پزشک امکان دارد دوز مصرف را به صورت تدریجی کم کند در صورت بروز نشانه های ترک به پزشک تان اطلاع دهید.

آشنایی با قرص ب 2

احتیاط های قبل از مصرف قرص ب ۲

۱.قبل از مصرف قرص بوپرنورفین در صورت داشتن هرگونه بیماری مانند: بیماری های مغزی، بیماری های تنفسی،بیماری های قلبی، بیماری های کبدی و کلیوی، بیماری های دستگاه گوارش، بیماری های اعصاب و روان و هر گونه آلرژی پزشک تان را در جریان قرار دهید.

۲.در زمان مصرف این دارو به خصوص در ساعات اول از انجام فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری نمایید.

۳. از استفاده همزمان این قرص و الکل جدا خودداری کنید زیرا، الکل باعث تشدید بروز مشکلات تنفسی می شود.

۴. از بلعیدن و جویدن دارو پرهیز نمایید و به صورت زیر زبانی مصرف کنید.

۵. تزریق این دارو به شدت خطرناک می باشد و باعث ایجاد ایست قلبی در فرد می شود بنابراین از تزریق دارو خودداری کنید.

۶. قبل از جراحی پزشک تان را از مصرف قرص ب ۲ مطلع سازید.

۷. پیش از اقدام به بارداری مصرف این دارو را متوقف نمایید.

۸. حل کردن این دارو در آب به منظور تزریق باعث مرگ فرد مصرف کننده می شود.

۹. از مصرف این دارو بیش از تجویز پزشک اکیدا خودداری کنید.

۱۰. به خانوده تان درمورد مصرف این قرص اطلاع دهید تا در زمان ضروری بتوانند عکس العمل مناسبی داشته باشند.

۱۱. از مصرف همزمان این دارو با سایر مواد مخدر دیگر پرهیز نمایید زیرا، سبب تشدید عوارض جانبی این قرص می شود.

۱۲. دارو را به صورت خودسرانه و بدون مشورت پزشک قطع نکنید شاید بنا به تشخیص پزشک نیاز باشد که مصرف این دارو را به تدریج کم کرده تا به مرحله قطع این قرص برسید.

۱۳. مصرف این دارو در دوز های اشتباه خطر مرگ را برای فرد به دنبال دارد بنابراین درصورت مصرف زیاد این قرص فرد را بلافاصله به اورژانس منتقل کنید.

۱۴. به دلیل فراموشی یک نوبت مصرفی به هیچ عنوان در نوبت بعدی دوز مصرف را دو برابر نکنید.

۱۵. دارو را دور از دسترس دیگران و در دمای اتاق به دور از آفتاب و گرما نگهداری کنید.

احتیاط های قبل از مصرف قرص بوپرنورفین

مصرف قرص ب ۲ در دوران بارداری و شیر دهی

قرص بوپرنورفین در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد و می تواند سبب ایجاد اعتیاد و به وجود آمدن نشانه های ترک در نوزادی شود بنابراین در صورت مشکوک بودن و یا تصمیم به باردار شدن در هنگام درمان با این دارو را دارید حتما با پزشک تان مشورت کنید.

مصرف قرص بوپرنورفین دربارداری

عوارض قرص b2

همانطور که می دانید قرص بوپرنورفین نیز مانند مواد مخدر دیگر سبب کندتر شدن تنگی نفس می شود و در برخی موارد که این عوارض شدیدتر شود ممکن است با ایست قلبی نیز همراه شود بنابراین در صورتی که پس از مصرف این دارو علایمی مانند : کهیر زدن، مشکلات تنفسی، ورم گلو و لب ها را مشاهده کردید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید همچنین در صورت بروز هر کدام از نشانه های ریز با پزشک تان تماس حاصل فرمایید:

  • تب خفیف
  • درد معده
  • حالت تهوع
  • یرقان
  • ادرار تیره و یا به رنگ خاک رس
  • رفتارهای غیر معمول
  • کاهش اشتها
  • احساس سبکی در سر
  • گیجی
  • تنفس آرام و سطحی
  • ضعف و بی حالی

بوپرنورفین و باورهای غلط درباره آن

عوارض خفیفت تر قرص های بوپرنورفین عبارتند از :

  • کمر درد
  • اضطراب و افسردگی
  • اختلالات خواب
  • تعریق
  • استفراغ
  • یبوست
  • سر درد
  • احساس گرما و نفس تنگی

بنابراین در صورتی که دچار علایم و حالات غیر عادی شدید با پزشک تان مشورت کرده و او را در جریان بگذارید.

تداخل دارویی

مصرف هر داروی مسکن ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشید و سبب به وجود آمدن عوارض جانبی خطرناک و حتی مرگ شود بنابراین حتما پزشک تان را از مصرف داروهای زیر در جریان قرار دهید:

۱.انواع مسکن ها و داروهای ضد سرفه

۲. داروهایی که سبب خواب آلودگی شما و یا آرام شدن تنفس می شود مانند : قرص خواب آور، آرام بخش، شل کننده عضلات و…

۳. داروهایی که بر مقدار سروتونین در بدن تاثیر می گذارند مانند دارو های افسردگی، سردرد های میگرنی، عفونت های جدی، پارکینسون و داروهای ضد استفراغ و تهوع

۴. ممکن است داروهایی دیگری نیز باشند که با قرص بوپرنورفین تداخل دارند بنابراین لیست بالا تمام داروهایی که با این قرص تداخل دارند را شامل نمی شود و دارو های دیگری نیز مانند داروهای گیاهی و ویتامین ها نیز ممکن است با این قرص تداخل داشته باشند.

روش ترک بوپرنورفین

زمانی که فرد به منظور ترک مواد مخدر از قرص نوپرنورفین استفاده می کنند به مروز زمان به دلیل استفاده نامناسب و مصرف غیر اصولی این دارو وابستگی شدید به بوپرنورفین پیدا می کنند از این رو فرد معتاد نباید به تنهایی اقدام به ترک این دارو کند و باید به مرکز درمان اعتیاد مراجعه کند در غیر اینصورت مشکلات جدی را در به وجود خواهد آورد، شاید تصمیم بگیرید که با کمک قرص ترامادول اقدام به ترک بوپرنورفین کنید اما این کار کاملا اشتباه می باشد، تنها قدم مثبت در جهت ترک این دارو مراجعه کردن به یک پزشک متخصص و یا یک مشاور روانشناس می باشد، ترک بوپرنورفین مانند ترک ترامادول با استفاده ار کاهش تدریجی می توانید آن را ترک کنید.

عوارض درمان اعتیاد با قرص ب 2

مشخصات بوپرنورفین

قرص بوپرنورفین دارای سه دوز ۰.۴، ۲ و ۸ میلیگرم است که بنا به تشخیص پزشک برای فرد تجویز می شود و هرجعبه دارای ۱۰ بلیستر و در هر بلیستر ده عدد قرص زیر زبانی موجود است.

آشنایی با مشخصات بوپرنورفین

در این بخش از مطلب قصد داشتیم شما را با قرص بوپرنورفین بیشتر آشنا کنیم امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد، هرچند این دارو برای ترک اعتیاد مصرف می شود اما بهترین روش ترک اعتیاد نمی باشد و برای درمان اعتیاد بهترین کار قرار گرفتن زیر نظر متخصص ترک اعتیاد می باشد، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو