چرا اکثریت در بازار بورس، ضرر می‌کنند؟ وقتی «صبر» مهم‌تر از «پول» است

منبع: روزیاتو

122

1398/8/25

17:34


در سرمایه گذاری در بورس، چند اصل مهم وجود دارد که متاسفانه، بسیاری از تازه وارد ها و حتی کسانی که مدتی از فعالیت آن‌ها در بازار سرمایه می‌گذرد، این اصول را فراموش می‌کنند. فراموشی این اصول سبب می شود تا نه تنها سودهای کسب شده از بین برود، بلکه ضررهای  هنگفتی نصیب سهامداران تازه کار و آماتور شده و لقای بورس بازی را به عطایش برای همیشه ببخشند.

حتما شما هم در میان اطرافیان و دوستان و آشنایان، افرادی را سراغ دارید که ضررهای هنگفتی در بورس کرده و شما را از ورود به این بازار پر هیجان پر سود و پر ضرر، بر حذر می دارند. حتی  کسانی که هیچ سرشته ای درباره بورس ندارند، با کلمه ریسک آشنا هستند و بازار بورس را بازار پر ریسکی می دانند که البته این تصور، کاملا درست است.

در بورس، چند اصل مهم وجود دارد که نه ربطی به بورس ایران دارد نه وال استریت و نه لندن و جای دیگر. این  اصول، همیشگی و ابدی است و باید خود را ملزم  به رعایت این اصول به ظاهر ساده کرد.

اصول ۳ گانه در بازار بورس

اصل اول در بازار سرمایه این است که شما با سرمایه ای وارد بازار شوید که اصلا به این سرمایه برای گذران زندگی ، نیاز ندارید. چه سرمایه ای، مصداق این دارایی است؟ سرمایه ای که با قرض، حاصل نشده باشد. وام نباشد، پول نزول نباشد، حاصل از فروش ملکی که شما برای زندگی  خود و خانواده نیاز داشته باشید، نباشد و امثالهم.

یعنی شما حتی اگر ۱ ریال وارد بازار بورس می کنید، به این ۱ ریال اصلا نباید نیاز داشته باشید. البته حداقل میزان سرمایه گذاری در بورس ایران، ۱ میلیون ریال است و سقفی ندارد. اگر شما، پولی که به آن ن یاز ندارید،‌ وارد بازار کنید، با خیال آسوده، سهام داری می‌کنید. چون به هیچ جا برای بازگرداندن این پول سرمایه گذاری شده، پاسخگو نیستید جز خودتان.

اصل دوم در بازار بورس آن است که شما با تحلیل و شناخت قبلی، روی سهام سرمایه گذاری کنید و به تحلیل های درست و منطقی منطبق به اصول تکنیکال و فاندمنتال و تابلوخوانی و غیره، «وفادار» بمانید. در بازار بورس، وفاداری بسیار مهم است و گاها، برگ برنده سهامدارانی می شود که سودهای باور نکردنی را به جیب می زنند.

وقتی شما بر اساس تحلیل بزرگان بورس وتحلیل گران حرفه ای و بررسی صورت های مالی و تاریخچه سوابق فلان شرکت و صنعت، به این نتیجه می رسید که فلان سهم در بازه ۱ تا ۳ ساله، سود خوبی را شناسایی کرده و شما با سهامداری روی این سهم، شاهد افزایش X درصدی سهم خود خواهید بود، باید به تحلیل خود وفادار باشید و گول نوسانات مقطعی سهم را در بازه کوتاه مدت و میان مدت نخورید.

مخصوصا در ایران که بر خلاف بورس جهانی، هر سهم، دامنه نوسان روزانه ۳ تا ۵ درصدی دارد و شاهد صف های خرید یا فروش صوری و الکی در طول هفته هستیم که سهم خوب را از چنگ کم تحمل های بازار، خارج میکند.

پس، وفاداری به تحلیل درست، نقش مهمی در کاهش ریسک و کسب سودهای شیرین دارد.

سومین اصل در بازار بورس، صبوری است. در بورس، آن چه که مهم تر از پول شما است، صبر شما است. به قول وارن بافت، اسطوره بورس بازهای جهان، بورس، بازاری برای انتقال ثروت از افراد کم تحمل به افراد پر تحمل است. اصطلاحا، پول در «صبر» است. خوشبختانه یا متاسفانه،  بازار بورس، کلکسیون افراد کم تحمل است. افرادی که ایکس ریال وارد بازار کرده و منتظر هستند که ظرف مدت کوتاهی، دارایی آن  ها X درصد رشد کند!

اگر صبور هستید و فرهنگ صبوری را تجربه کردید، ورود شما را به بورس ایران خوش آمد می‌گوییم. اگر در زندگی کم تحمل هستید و حوصله  صبر ندارید، از این بازار خارج شده و به دنبال بازارهای موازی کم ریسکی مثل ارز و سکه و طلا و مسکن بروید.

بررسی ۵۵ سال تاریخ بورس ایران نشان می دهد که اگر سهامدارانی، با تحلیل درست و صبر منطقی چند ساله، سهامداری را به سهام‌بازی ترجیح می‌دادند، سودهای شگفت انگیزی از بازار کسب می کردند.

حتما بخوانید:  علت هجوم مردم به کارگزاری های سراسر کشور چیست؟

بورس

نمودار تکنیکال سهم «دعبید» که از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۸، بیش از ۸۰۰۰ برابر شد

نمونه اش سهم داروسازی دکتر عبیدی که از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۹۸، ۸۰۰۰ برابر شد! بله. هشت هزار برابر. یعنی ۱۰۰ هزار تومان شما در ۲۰ سال پیش روی این سهم،‌ امروزه حدود ۱ میلیارد تومان شده بود. ۲۰ سال، زمان زیادی برای ملت کم تحمل ایران است. اما ۵ سال حتما زمان زیادی نیست. صدها سهم می‌توانیم نام  ببریم که در بازه ۵ ساله، بین ۱۰ تا ۵۰ برابر افزایش قیمتی را تجربه کرده است و فاذر و خصدرا و قاسم، مشتی  نمونه خروار است.

قیمت هر سهم قاسم ایران ظرف ۱۲ ماه، ۲۰ برابر شد

پس، وقتی می‌توان با تحلیل خوب و صبر خوب، سودهای شگفت انگیزی کسب کرد، چرا کم تحمل باشیم؟ چرا نگاه کوتاه مدت به بازار در حال رشد داشته باشیم؟ چرا با پول قرض و وام و ذهن فریبکار، وارد چنین عرصه ای شویم؟

به امید آنکه، فرهنگ صبوری را نسل جدید در سهامداری در بازار سرمایه ایران، یاد بگیرد. نسل آینده، باید صبوری را از امروز یاد بگیرد. چه جایی بهتر از بازار سرمایه که مدرسه صبوری و تحلیل است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو