تحریم ها مرگ بیماران ای. بی را رقم زد/عقب ماندگی ایران در تولید پانسمان زخم های مزمن

102

1398/8/25

18:16


تحریم ها مرگ بیماران ای. بی را رقم زد/عقب ماندگی ایران در تولید پانسمان زخم های مزمن

سلامت نیوز: رئیس جهاد پزشکی علوم پزشکی تهران از عقب ماندگی ایران در تولید پانسمان های زخم های مزمن خبر داد و گفت: این پانسمان ها وارداتی هستند که اکنون با توجه به تحریم ها و شرایط اقتصادی، در تامین این پانسمان ها دچار معضل و مشکل شده ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دکتر سید مهدی طبائی در نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی و ششمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت، درباره اهمیت زخم و ترمیم و مداوای این زخم ها گفت: زخم در انسان بسیار جدی و مهم است از اینرو جهاد دانشگاهی با توجه به رسالتی که بر عهده دارد، با نگاهی فناورانه، موضوع زخم و ترمیم بافت را در اولویت کاری خود قرار داده است.

رئیس چهارمین کنگره بین المللی و ششمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت افزود: هم اکنون زخم ها به دو گروه حاد و مزمن تقسیم بندی می شوند. زخم های حاد آن دسته از زخم هایی (مانند زخم های ناشی از تصادفات) هستند که روزانه با آنها سر و کار داریم. زخم های مزمن نیز آن دسته از زخم هایی هستند که اغلب به علت ابتلا افراد به بیماری ها و شرایط خاص جسمی ایجاد می شوند؛ هم اکنون جهاد دانشگاهی به حوزه ترمیم زخم مزمن ورود پیدا کرده است.

وی درباره علت ایجاد زخم های مزمن اظهار داشت: هم اکنون زخم های مزمن به علت های گوناگونی به وجود می آیند. شایع ترین علت ایجاد این زخم ها در کشور ما، مربوط به بیماری های عروقی( اعم از بیماری های وریدی و شریانی)، دیابت و زخم های بستر است.

وی بیان کرد: هم اکنون آمار بسیار قابل توجهی در دنیا بابت شیوع این بیماری ها وجود دارد؛ یک تا دو درصد جامعه ممکن است از بیماری زخم های مزمن رنج ببرند. همچنین این زخم ها بار اقتصادی زیادی بر جوامع تحمیل می کنند. آمارها حکایت از این دارند که تنها در آمریکا، این زخم های مزمن 25 تا 100 میلیارد دلار بار اقتصادی بر جای می گذارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر میلیون ها نفر زخم مزمن در دنیا وجود دارد که در جستجوی درمان های نوین هستند از اینرو چهارمین کنگره بین المللی و ششمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت، به مهمترین و آخرین دستاوردهای نوین اشاره خواهد شد.

وی به وضعیت ایران اشاره کرد و گفت: هم اکنون به علت ثبت الکترونیکی نشدن پرونده بیماران، آمار دقیقی از میزان ابتلای افراد جامعه به زخم های مزمن وجود ندارد اما طبق برآوردها، حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر افراد دیابتی در ایران در معرض خطر زخم مزمن قرار دارند.

طبائی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده است که مرگ و میر زخم پای دیابتی حدود 25 درصد است که اگر زخم های وریدی و زخم بستر را به آن اضافه کنیم، میزان مرگ و میرهای ناشی از زخم های مزمن افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات اولیه برای درمان هر نوع زخمی، استفاده از پانسمان های مناسب برای آن زخم است که ما متاسفانه در این حوزه یک مقدار دچار عقب ماندگی هستیم. متاسفانه خبرهای اخیری که درباره بیماران ای. بی(E.B) یا بیماری پروانه ای منتشر شد، ناشی از این مساله است.

وی در این خصوص گفت: این بیماری نیز جزو زخم های مزمن محسوب می شود که مبتلایان به این بیماری باید پانسمان های مخصوصی استفاده کنند. این پانسمان ها وارداتی هستند که اکنون با توجه به تحریم ها و شرایط اقتصادی، در تامین این پانسمان ها دچار معضل و مشکل شده ایم. امیدوارم با همت و تلاش محققان بتوانیم در این عرصه هم گام هایی برداریم و به خودکفایی برسیم.

دکتر رضا حسین زاده، دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین المللی و ششمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت نیز گفت: این کنگره از 28 آبان به مدت چهار روز در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می شود؛ محور اصلی این کنگره پوست، طب داخلی، جراحی، تکنولوژی های نوین (تشخیص، پیشگیری، درمان)، مهندسی بافت، طب بازساختی، نانو تکنولوژی، علوم پایه، علوم سلولی- مولکولی، توانبخشی و پرستاری است.

وی اظهارداشت: تاکنون 450 مقاله به دبیرخانه علمی این کنگره ارسال شده است. پس از داوری ها و ارزیابی های لازم از مجموع این مقالات، 70 مقاله به صورت سخنرانی و 144 مقاله نیز به صورت پوستر در این کنگره ارایه خواهند شد. همچنین 10 کارگاه تخصصی نیز در طول ایام برگزاری کنگره ارایه می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو