پاکسازی ریه با روش های اصولی و درمان های طبیعی

پاکسازی ریه با روش های اصولی و درمان های طبیعی


منبع: آرگا

167

1398/8/26

11:12


پاکسازی ریه ها شامل فرآیندی است که سیستم تنفسی را از هرگونه آلودگی و سموم دور نگه می دارد. عادت های ناسالمی همچون سیگار کشیدن یا تنفس طولانی مدت در محیط های آلوده منجر به تجمع مواد سمی در ریه ها می شود.

پاکسازی ریه با روش های اصولی و درمان های طبیعی

بیشتر افراد نفس کشیدن را خیلی جدی نمی گیرند و به حال خود رها می کنند. اگر فردی هستید که سیگار نمی کشید ولی با یک فرد سیگاری زندگی می کنید و یا در معدن کار می کنید یا این که مواد شوینده شیمیایی را در منزل مورد استفاده قرار می دهید، در معرض عناصر بسیار سمی و ذرات گرد و غبار موجود در هوا هستید که راهی به جز تنفس مدام آن ها ندارید. حتی اگر هم سیگار نمی کشید و مشکل تنفسی ندارید، باید پاکسازی ریه را که یکی از بخش های مهم بدن است را جدی بگیرید. ابتلا به سرفه های خفیف تا سرطان ریه که به دلیل قرار گرفتن در معرض استنشاق مواد سمی است، مشکلاتی کاملا جدی می باشد.

بعضی از گیاهان خاص نقش موثری در تصفیه و تقویت ریه دارند و همچنین نگهداری برخی گیاهان در محیط منزل می تواند برای مراقبت و سم زدایی ریه ها بسیار مفید باشد.

تطهیر ریه

پاکسازی ریه با راهکارهای طبیعی و خانگی

در عمل پاکسازی ریه که سیستم تنفسی را باید از هر گونه سم و آلودگی به دور نگه داریم. عادت های ناسالمی همچون سیگار کشیدن یا تنفس طولانی مدت در محیط های آلوده منجر به تجمع مواد سمی در ریه ها می شود. اگرچه ریه ها برای محافظت از مکانسیم طبیعی برخوردار می باشند که همان افزایش مخاط ریه است، اما افرادی که زمان طولانی در محل کار، در محیطی پر از خاک و آلودگی تنفس می کنند یا آن هایی که در شهرهای بسیار آلوده زندگی می کنند و افراد سیگاری باید حتما بدانند که چگونه ریه خود را پاک نگه دارند. با انجام ورزش، توقف استعمال سیگار، جلوگیری از قرارگیری در معرض آلاینده ها و … برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های ریوی مانند: برونشیت، آسم، پنومونی و همین طور سرطان ریه مهم است. در خانه تکانی نوروز به دلیل ایجاد گرد و خاک زیاد و استفاده از شوینده‌ها و پاک کننده‌های شیمیایی در مدت طولانی، سموم مضری وارد ریه‌ها می‌ شود، بنابراین پاکسازی ریه‌ها بعد از خانه تکانی امری ضروری است.

سالم سازی ریه

  • آب:

عوارض جانبی بسیاری برای کمبود آب در بدن شناخته شده است از جمله این عوارض می توان خستگی، تحریک پذیری، درد مفاصل و میزان کلسترول غیر طبیعی را نام برد. محققان دریافته اند که یکی دیگر از علائم کم آبی بدن افزایش خطر ابتلا به برونشیت و آسم است. مصرف کافی آب به کاهش التهاب ریه ها کمک می کند و مانع بروز اختلال در ریه می شود.

پاک کردن ریه

  • زردچوبه:

 دلایل زیادی برای افزایش مصرف زردچوبه وجود دارد. این ادویه ضد التهابی است و منجر به پاکسازی ریه ها و بهبود سلامت تنفس می شود. زردچوبه اثرات مخرب ناشی از آلودگی هوا و دود سیگار را نیز از بین می برد.

  • سیر:

یکی از مزایای بهداشتی سیر این است که می تواند ریه های شما را پاکسازی کند. ترکیبی به نام آلیسین در سیر به عنوان آنتی بیوتیک در بدن عمل می کند و می تواند به کاهش عفونت های تنفسی و جلوگیری از آلودگی ریه ها کمک کند. مصرف سیر خام نیز نقش پیشگیری کننده از سرطان ریه دارد. سیر می تواند منجر به کاهش آسیب های ریه ناشی از آلودگی هوا و سیگار شود.

خوراکی برای تطهیر ریه

  • مصرف غذا هایی با منیزیم بالا:

کمبود منیزیم می تواند بر عملکرد ریه تاثیر بگذارد و عوارض ریوی به همراه داشته باشد. در عوض دریافت منیزیم کافی منجر به تقویت عضلات ریه شده و شانس ابتلا به بیماری های تنفسی از جمله آسم را کاهش می دهد.

  • خوردن سبزیجات تیره رنگ:

این سبزیجات دارای ترکیبات زیادی برای حفظ سلامت ریه ها هستند. بیشتر سبزیجات تیره رنگ حاوی آنتی اکسیدان هایی برای سم زدایی سموم از خون و ریه ها هستند. این سبزیجات همچنین خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد غیر سیگاری کاهش می دهند.

تصفیه ریه ها

  • چای سبز:

مصرف منظم چای سبز راهی موثر برای حفظ سلامت ریه های شما است. عصاره چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های قوی برای حفظ سلامت قلب و عروق و محافظت در برابر سرطان های مختلف، بهبود عملکرد مغز و محافظت در برابر عفونت ها است. همچنین نوشیدن چای سبز اثر مهار کننده بر روی سرطان ریه دارد. محققان چینی دریافتند که چای سبز به مانند سیر در کاهش آسیب های ریه ناشی از سیگار کشیدن کمک می کند.

  • غذا هایی که حاوی امگا ۳ هستند:

این غذاها به بهبود عملکرد ریه ها کمک می کنند. غذاهای حاوی امگا ۳ از قبیل؛ ماهی قزل آلا، دانه ها، آجیل، تخم مرغ، دانه های کتان است که به کاهش التهاب بدن نیز کمک می کنند. بر اساس مطالعات همچنین نشان داده شده که یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ باعث می شود تا خون از طریق ریه ها به طور موثر جریان یابد و همین روند از برخی بیماری های التهابی و عفونت های تنفسی جلوگیری می کند.

بهبودی سرطان ریه

  • خوراکی های حاوی کاروتنوئید:

یکی دیگر از غذاهایی که به پاکسازی ریه کمک فراوانی می کند و افزایش قدرت ریه را بالا می برد غذاهای کاروتنوئید هستند که حاوی آنتی اکسیدان می باشند و نقش موثری در بهبود سرطان ریه دارند. این خوراکی ها شامل: کلم، هویج، گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل قرمز هستند.

  • خوراکی های حاوی فلاونوئید:

بسیاری از میوه ها مانند توت و پرتقال و لیمو و زغال اخته و گوجه فرنگی و کلم که سرشار از فلاونوئید هستند. نقش بسیاری در پاکسازی ریه ها دارند این خوراکی ها با اثراتی که آنتی اکسیدان روی اندام های مختلف بدن می گذارند در پیشگیری از سرطان سینه و پروستات کمک می کنند.

پاک کردن ریه

  • ویتامین C:

ویتامین C آنتی اکسیدان دیگری است که برای سلامت تنفس و ریه مفید می باشد و مصرف منظم این ویتامین برای رهایی از سموم بدن خوب است و پوست را جوان و سالم نگه می دارد. مصرف میوه های از جمله: کیوی و پرتقال و لیمو و نارنگی و توت فرنگی و کلم و قارچ و بروکلی و آناناس و خرمالو حاوی این ویتامین است.

  • زنجبیل:

مصرف زنجبیل به بهبود سیستم تنفسی و افزایش ایمنی بدن کمک می کند. زنجبیل یک پاک کننده طبیعی در پاکسازی ریه است که خواص ضد التهابی دارد. مصرف زنجبیل برای کاهش علائم آسم و سایر بیماری های تنفسی نیز مفید است.

درمان و سالم سازی ریه کثیف

نوشیدنی های طبیعی برای پاکسازی ریه ها

بهترین روش برای سم زدایی ریه مصرف مواد طبیعی و بی ضرر است.

جوشانده زنجبیل:

مواد لازم

  • آب= یک لیتر
  • ریشه زنجبیل تازه= چند سانتی متر
  • عسل= چهارصد گرم
  • زردچوبه= دو قاشق سوپ خوری
  • پیاز= چهارصد گرم

طرز تهیه

آب را را بجوشانید و به آن عسل اضافه کنید و ریشه های زنجبیل را رنده کرده و پیاز را خرد کنید و به آب جوش اضافه کنید، زمانی که به جوش آمد زردچوبه را اضافه کنید و بگذارید تا تبخیر شود و پس از خنک شدن آن را در شیشه ای تمیز ریخته و در یخچال نگه داری کنید و روزی دو بار، دو قاشق از آن را میل نمایید که برای پاکسازی ریه بسیار مفید است.

تطهیر ریه

چای آویشن:

مواد لازم

  • برگ آویشن= صد گرم
  • آب= یک چهارم لیتر
  • عسل= یک فنجان

طرز تهیه

آویشن و آب را در ماهیتابه‌ای روی حرارت کم ترکیب کنید. در ظرف را نیمه باز بگذارید و مایع را بجوشانید تا به نصف مقدار اولیه برسد و نهایتا حدود ۲ فنجان چای آویشن غلیظ باقی بماند. آن را صاف کنید و بعد از خنک شدن، کمی عسل به آن اضافه نمایید. سپس آن را خوب هم بزنید و در یک ظرف شیشه‌ای درون یخچال به مدت ۳ تا ۴ هفته نگه‌ دارید.

نحوه مصرف این چای به این صورت است که ۱ قاشق چای خوری را باید هر یکی دو ساعت یکبار مصرف کنید تا سرماخوردگی و سرفه‌ی شما از بین برود و به پاکسازی ریه کمک کند.

برای مبارزه با بیماری ها و حفظ سلامت بدن با استفاده از درمان خانگی و طب سنتی کیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو