روز غافلگيري در برابر برف

99

1398/8/26

16:31


روز غافلگيري در برابر برف

سلامت نیوز: با وجودي‌كه هفته گذشته شهرداري تهران در اطلاعيه‌اي از آمادگي صددرصدي براي مواجهه با برف و بحران زمستاني خبر داده بود، ديروز بارش اولين برف زمستاني باز هم مانند سال‌هاي گذشته شهرداري را غافلگير كرد و باعث شد معابر اصلي شهر قفل شوند و خودروها ساعت‌ها در صف ترافيك معطل بمانند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: اين مساله اما تا جايي پيش رفت كه شهردار تهران در توييتي به شرح اقدامات شخصي‌اش در اولين روز برفي سال پرداخته و نوشت: «از ابتداي بارش برف در مركز كنترل ترافيك حضور دارم و بر روند برف‌روبي و بازگشايي معابر مناطق درگير، نظارت دارم. در برخي شريان‌هاي اصلي انسداد رخ داده كه در تلاشيم با هماهنگي دستگاه‌ها آنها را بازگشايي كنيم. مانند هميشه، همراهي مردم را صميمانه خواستارم.»

در همين حال اظهارنظر اصغر عطايي مديركل خدمات شهري شهرداري تهران در پاسخ به اين سوال كه تصاوير در سطح شهر نشان مي‌دهد، برف در برخي مناطق نسبتا سنگين است و يخ‌زدگي نيز در سطح شهر مشاهده مي‌شود جالب توجه بود كه گفت: سطح خيابان‌ها را پاك مي‌كنيم، دوباره سفيد مي‌شود، برف نشسته و نمي‌توان آن را در هوا با تير زد، برف طبيعي است و بايد روي زمين بنشيند و با شن و نمك يا گريدر آن را برطرف كرد.

با اين حال عطايي مديركل خدمات شهري شهرداري تهران مدعي است كه برف تهران، شهرداري را غافلگير نكرده است. او با بيان اينكه از برف صبحگاهي غافلگير نشديم، اظهار كرد: برف در اوج ترافيك صبحگاهي آغاز شد و امكان تردد ماشين‌آلات شهرداري وجود نداشت و همكاران‌مان به صورت دستي و پياده اقدام به شن‌پاشي در معابر مي‌كنند.

او كه در يك برنامه تلويزيوني تلاش مي‌كرد تا به توجيه اقدامات شهرداري در مواجهه با اولين روز برفي سال بپردازد با بيان اينكه درصدد بازگشايي معابر پرتردد همچون مسيرهاي بي‌.آر.تي و غيره هستيم، گفت: ما از ماه‌هاي قبل دستورالعمل و سناريوهاي مختلفي را طراحي كرديم و حتي پيمانكاران‌ برف‌روب را از پيمانكاران پسماند جدا كرديم. اما ديروز شرايط ويژه بود چرا كه برودت هوا به منفي نرسيد و هم اينكه بارش برف در اوج ترافيك صبحگاهي بوده است.

مديركل خدمات شهري شهرداري تهران در مورد غافلگير شدن شهرداري از بارش اولين برف پاييزي نيز گفت: ما غافلگير نشديم چرا كه برف در يك بخش شمالي تهران مشكلاتي را ايجاد كرده است و نيروهاي خدمات شهري در آماده‌باش هستند و حتي آمادگي آن را داريم كه در سطح مناطق 22‌گانه شهر را پوشش دهيم، اما دقت داشته باشيد كه بارش برف صبحگاهي در يك پيك زماني كه اوج ترافيك صبحگاهي بود شروع شد و امكان تردد ماشين‌آلات نبود و همكاران‌مان به صورت پياده و دستي كار را پيش مي‌برند. جلسه «ستاد مهر» معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با حضور پيروز حناچي، شهردار تهران رييس مركز كنترل ترافيك تهران از پايش نقاط برفگير پايتخت با دوربين‌هاي ترافيكي خبر داد. نوشين سرور در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه در پي بارش صبحگاهي برف در تهران جلسه فوري در مركز كنترل ترافيك برگزار شده است گفت: در اين جلسه كه از دقايق ابتدايي صبح شنبه با حضور شهردار تهران و معاون استاندار تشكيل شده است تمامي معاونين شهردار و روساي سازمان‌هاي دخيل همچون آتش نشاني، اتوبوسراني و غيره حضور دارند.

او با بيان اينكه در اين جلسه كه به رياست شهردار تهران برگزار شده با پايش شهر توسط دوربين‌هاي ترافيكي وضعيت بررسي مي‌شود، گفت: نيروهاي خدمات شهري و اكثر معابر مناطق 1، 2، 3 و 5 فعال و در حال خدمات‌رساني به شهروندان هستند. سردار مهماندار رييس پليس راهور تهران بزرگ در پي بارش برف به مردم هشدار داد و گفت: در آبشناسان و ستاري برخي از رانندگان ناچار به خروج از خودرو شده‌اند. اما با اين وجود شدت ترافيك و گستردگي آن به حدي بود كه در برخي معابر باعث شد تا رانندگان خودروهاي خود را خاموش و از ماشين پياده شوند!

اين حجم بي‌سابقه از ترافيك باعث شد تا بالاخره برخي از اعضاي شوراي شهر تهران هم لب به اعتراض عليه شهرداري بگشايند.

«سيدمحمود ميرلوحي» يكي از همين اعضاي شوراي شهر تهران بود كه با انتقاد از غافلگيري شهرداري از بارش برف با وجود اعلام قبلي سازمان هواشناسي گفت: با آقايان حناچي و يزداني صحبت كردم و به آنها گفتم در اين مورد دليلي براي غافلگيري نبود. او در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در واكنش به ضعف معاونت خدمات شهري شهرداري در برف‌روبي و پاشيدن شن و نمك در معابر شهر تهران كه منجر به گرفتاري شهروندان و پليس راهور شد، گفت: واقعيت امر اين است كه در مواجهه با بارش برف غافلگير شده‌ايم، اين در حالي است كه سازمان هواشناسي، اعلام كرده بود كه شروع بارش از جمعه آغاز مي‌شود.

او در ادامه افزود: كارگران شهرداري از صبح شنبه حضور داشتند تا از مشكلات جلوگيري كنند، اما متاسفانه عبور و مرور خودرو‌هاي شهرداري با ترافيك صبحگاهي ساعت هفت همراه شد.

بنده از شهرداران مناطق يك و دو تهران موضوع را پيگيري كردم و اينطور پاسخ دادند كه دسترسي كاميون‌‌ها براي خدمت‌رساني به دليل ترافيك با مشكل روبه‌رو شد. به اين علت كارگران به‌صورت پياده حضور پيدا كردند و همين موضوع موجب تاخير در خدمت‌رساني شده است.

رييس كميته اقتصاد و تنظيم مقررات شوراي اسلامي شهر تهران، اظهار كرد: بنده خودم در اين گره ترافيكي حضور دارم و بايد اذعان كنم كه بارش باعث غافلگيري ما شده است. او در اين باره افزود: برخي درختان در زير بارش سنگين شده‌اند و امكان شكستن آنها وجود دارد. اگر كسي مي‌تواند تكاني به يك درخت بدهد و ياري كند كه برف آن بريزد تا آن درخت نجات پيدا كند.

ميرلوحي دليل غافلگيري شهرداري را همزماني بارش با ترافيك صبحگاهي دانست و در پاسخ به اين سوال كه مگر شهرداري از روز قبل خبر نداشت كه بخواهد اقدامي صورت دهد و غافلگير شود؟ گفت: بله همه مي‌دانستند. بنده الان ۳۰ سانت برف را در سطح شهر ملاحظه مي‌كنم. متاسفانه گرفتاري ما اين است كه غافلگير مي‌شويم، شايد بهتر بود شهرداري ديشب مانور مي‌داد.

اين عضو شوراي شهر تهران هم همچنين از عملكرد و رويه شهرداري در مواجهه با اين بحران شهري انتقاد كرد و گفت: كافي بود از جمعه شب يا از ساعت پنج صبح روز شنبه شهرداري اقدامات لازم را انجام مي‌داد. متاسفانه حتي به مردم هشدار ندادند كه حدالامكان خودرو‌ها را بيرون نياورند.



صادقانه بگويم، غافلگير شديم

اما با وجودادعاي شهرداري كه هر گونه غافلگيري را رد مي‌كند، سخنگوي شوراي شهر به صراحت؛ غافلگيري شهرداري را مي‌پذيرد و از شهروندان عذرخواهي مي‌كند.

علي اعطا در بازديد از مركز كنترل ترافيك شهر تهران گفت: از موضع نهاد ناظر بر عملكرد شهرداري تهران، معتقديم بهتر بود شهرداري تهران به گونه‌اي عمل مي‌كرد كه با وجود پيش‌بيني‌‌هاي هواشناسي، اقدامات لازم در ساعات ابتدايي روز و پيش از آغاز بارش برف به قدر كفايت انجام مي‌پذيرفت. سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: از ديگر سو، با توجه به برخي ابعاد اجتماعي موثر بر ترافيك تهران در كنار عوامل طبيعي نيز، از پليس تهران درخواست داريم با تدبير و درايتي همچون گذشته، با همكاري موثرتري با شهرداري تهران شرايط را براي حل مساله امروز پايتخت مهيا كند.

اعطا گفت: از شهرواندان تهراني كه بابت ترافيك ناشي از لغزندگي معابر به زحمت افتاده‌اند، عذرخواهي مي‌كنم و اطمينان مي‌دهم مديريت شهري تمام تلاش خود را براي حل اين مساله به كار مي‌گيرد. سخنگوي شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه آيا شوراي شهر نمي‌خواهد به موضوع غافلگيري شهرداري در قبال اولين روز برفي سال واكنش نشان دهد، گفت: به شخصه معتقدم بايد شورا به اين مساله ورود پيدا كند. چون به هر حال امسال سال پربارشي را پيش رو داريم و اگر قرار باشد هر دفعه اين‌گونه غافلگير شويم، نه براي شورا قابل قبول است و نه براي شهروندان.


مردم تهران امروز اذيت شدند

پيروز حناچي عصر ديروز در حاشيه بازديد از مركز كنترل ترافيك با حضور در جمع خبرنگاران در مورد بارش برف و ميزان آمادگي شهرداري تهران، گفت: از ساعت 7:30 تا ۱۰ حدود ۱۹ سانتي‌متر برف در منطقه يك باريد كه اين ‌بارش غريب نبود اما وقتي ترافيك شكل مي‌گيرد كار زيادي نمي‌توان كرد. او با تاكيد بر اينكه مردم امروز اذيت شدند، گفت: البته تنها علت موضوع برف نبوده است.

حناچي با بيان اينكه ما موضوع برف را گردن ديگري نمي‌اندازيم، در مورد آمادگي شهرداري در پي هشدارهاي سازمان هواشناسي، گفت: مناطق مي‌گويند كه حتي شب گذشته در برخي معابر شن پاشيده‌اند اما سرعت بارش به‌گونه‌اي بود كه عملا شن‌پاشي شب گذشته بي‌اثر بود و برف روي شن‌ها نشسته بود و بايد بگويم برخلاف آمادگي‌اي كه وجود داشت، اين اتفاق رخ داد.

شهردار تهران با بيان اينكه بهتر بود مدارس در نوبت صبح در مناطق شمالي تهران همچون نوبت عصر تعطيل مي‌شد، گفت: معمولا با تعطيلي مدارس حدود ۳۰درصد از حجم ترافيك كاهش مي‌يابد و اگر امروز مدارس در نوبت صبح نيز تعطيل مي‌شد مي‌توانستيم از شدت ترافيك بكاهيم.

حناچي با بيان اينكه ما امكانات كاملي در مقابله با برف داريم اما برخي حوادث از كنترل ما خارج هستند، گفت: با وجود آمادگي‌اي كه وجود داشت موجبات زحمت براي مردم شد.

حناچي با بيان اينكه يك دستگاه اتوبوس در اتوبان چمران در محدوده آتي‌ساز با گاردريل برخورد كرد و مسير را بست و پشت آن ۲۰ اتوبوس ديگر صف كشيدند، گفت: بعد از اينكه راه باز شد اتوبوس‌ها در ترافيك بعدي گرفتار شدند.

حناچي در پاسخ به سوالي مبني ‌بر واكنش مردم به عذرخواهي شهرداري تهران گفت: عذرخواهي بايد همراه با تلاش باشد و بايد تمام سعي و تلاش‌مان را به كار ببريم كه امور به درستي انجام شود و اگر مردم از عملكرد شهرداري ناراحت شده باشند ما عذرخواهي مي‌كنيم.

شهردار تهران با بيان اينكه در راستاي خدمات‌رساني بهتر به مردم خط ۵ (خط مترو تهران-كرج) و ادامه خط يك (فرودگاه امام خميني (ره)) به صورت ۲۴ ساعته تا صبح فعال هستند، گفت: مابقي خطوط مترو نيز تا ساعت ۲۴ خدمت‌رساني مي‌كنند و اين درحالي است كه خطوط بي‌.آر.تي نيز به‌صورت ۲۴ ساعته و تا هنگام صبح به مردم خدمت‌رساني خواهند كرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو