بازگشت سریال‌های ۹۰ قسمتی به تلویزیون

منبع: ایران آرت

72

1398/8/27

00:39


مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم مطرح کرد: اکنون تلویزیون برای تولید سریال‌های بالای ۱۰۰ قسمت برنامه‌ریزی انجام داده است، اما ساخت این سریال‌ها به بودجه، هماهنگی و زمان نیاز دارد

ایران آرت: همزمان با استقبال مردم از سریال‌های بلند خارجی توجه به سریال‌های داخلی کاهش پیدا کرد. همین موضوع سبب شد تا مسئولان تلویزیون، بازنگری را در سیاست‌های تولید فیلم و سریال خود انجام دهند. به این ترتیب چند وقتی‌ست که تولید سریال‌های بلند در دستور کار تلویزیون قرار گرفته و اغلب با استقبال مخاطبان هم همراه می‌شود. اما وقتی داستان این مجموعه‌ها را با سریال‌های گذشته تلویزیون مقایسه می‌کنیم، متوجه ضعف شدیدی در فیلمنامه‌های آنها شده که غالبا به دلیل طولانی کردن بی‌مورد داستان رخ داده است.

بهرنگ ملک‌محمدی (مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم) در رابطه با تولید مینی‌سریال‌هایی که به نوعی از لحاظ کیفی موفق‌تر از سریال‌های بلند تلویزیون هستند و اغلب با استقبال مخاطبان هم مواجه می‌شوند، به ایلنا گفت: قرار بر این است که رنگ‌آمیزی سریال‌ها متفاوت باشد.

ما در دوره‌ای تنها هفته‌ای یک شب سریال داشتیم. چون جهان به این صورت بود اما الان کنداکتور شبکه‌های مختلف دنیا دیگر به این صورت نیست. یعنی آنها حجم زیادی سریال تولید می‌کنند، بنابراین تلویزیون ما هم باید کنداکتورش را با استاندارد جهانی هماهنگ کند که می‌شود هر شب. البته اکنون پخش شبکه‌های مختلف تلویزیون این موضوع را رعایت می‌کنند که دو شب پخش نداشته باشند. به نوعی آخر هفته‌ها یک شب خلاصه قسمت‌های هفته پخش می‌شود و یک شب آف هستند.

وی درباره دلیل زیاد شدن قسمت‌های مجموعه‌های مختلف نیز بیان کرد: اساسا ساخت سریال به صورت انبوه یک اتفاق جهانی است، یعنی شما سریال‌هایی کره‌ای، ترکیه‌ای را هم که نگاه کنید، شاهد مجموعه‌هایی با فصل‌های مختلف هستیم. آنها هم روز اول به سریال‌های با کیفیت در این زمینه نرسیده‌اند. بر همین اساس ما هم در حال انجام این کار هستیم. به عنوان مثال سریال ستایش در سه فصل تولید شد. مجموعه کیمیا نیز از جمله آثار بلند تلویزیون به شمار می‌آید.

ملک‌محمدی در ادامه اظهار داشت: همین الان برای تولید سریال‌های بالای ۱۰۰ قسمت در تلویزیون برنامه‌ریزی شده است. منتها ساخت این آثار بودجه، هماهنگی و زمان می‌خواهد. باید قبول کنیم که مینی سریال‌ها زود بازده‌تر هستند. به عنوان مثال مجموعه «گیله‌وا» اگر ۶۰ قسمت بود، اینقدر زود به نتیجه نمی‌رسید. ولی سریال‌های حول و حوش ۱۰ قسمت خیلی سریع آماده می‌شود.

مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم در ادامه افزود: اکنون رنگ‌آمیزی تولیدات سیما به‌گونه‌ای است که ترکیب مجموعه‌های کوتاه و بلند را شاهد باشیم. در گذشته یک‌سری عدد مطرح می‌شد و بر اساس آن سریال‌ها ۲۶ یا ۳۲ قسمتی بودند، ولی الان این عددها جابه‌جا شده و بر اساس ظرفیت مجموعه‌ها میزان قسمت‌های آنها مشخص می‌شود. اکنون ما هرجایی احساس کنیم که قصه تمام است، مجموعه را تمام می‌کنیم. به عنوان مثال مجموعه «پناه آخر» قرار بود ۱۳ قسمت باشد ولی ما به شکل عامدانه آن را ۱۰ قسمت کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه چرا دیگر مجموعه‌های با کیفیتی همچون «لیلی با من است» در تلویزیون تولید نمی‌شود، توضیح داد: «لیلی با من است» محصول یک دوره‌ای است. ما الان هم مجموعه‌های خوبی داریم. به نوعی سریال‌هایی داشتیم که انواع و اقسام انتقادات به آنها می‌شود که چرا تلویزیون اینقدر باز برخورد کرده و همه چیز را نشان می‌دهد. لیلی با من است محصول یک دوره بوده و سریال‌های الان محصول دوره کنونی هستند. اکنون وقتی سایت‌های مختلف را رصد می‌کنیم، می‌گویند که چرا صداوسیما فلان موضوع را نشان داد و چرا این مورد را رعایت نکرد.

ملک‌محمدی همچنین در رابطه با عدم همکاری با کارگردانان موفق سال‌های نه چندان دور تلویزیون همچون محمدرضا هنرمند نیز بیان کرد: آقای هنرمند قرار بود سریالی (مجموعه الف ویژه) را برای تلویزیون آماده کند که حال بنا به دلایلی اتفاق نیفتاد. ولی در کل هیچ کدام از این افراد با تلویزیون قطع همکاری نکردند و همواره با رسانه ملی کار می‌کنند.

مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره تولیدات تازه سیما فیلم گفت: اکنون دو سریال در دست تولید داریم. سریال «زیر خاکی» به کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا که اکنون تصویربرداری آن در تهران در حال انجام است. این اثر ۲۶ قسمتی بوده و پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، هادی حجازی‌فر در آن به ایفای نقش می‌پردازند. 

البته فکر می‌کنم زمان پخش این مجموعه سال آینده باشد. همچنین لازم است بگویم که یک فصل این سریال تاریخی بوده و در سال ۵۷، ۵۸ روایت می‌شود. علاوه بر این سریال دیگری به نام «ایلدا» نیز در دست تولید داریم که آن هم برای سال ۵۸، ۵۹ و ابتدای جنگ بوده و در حال تصویربرداری در خرم‌آباد است. راما قویدل کارگردان این مجموعه بوده و سیدعلیرضا سبط احمدی هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو